Het Polo86c Register

Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: BestwelBouke op ma, 30 mrt 2009, 18:08:23

Titel: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: BestwelBouke op ma, 30 mrt 2009, 18:08:23
hey medeforumers en polo liefhebbers

ik heb even een vraagje

ik wil in de toekomst m'n derby wat opvoeren nou ben ik me even aan het verdiepen in in het hele omkeuring en rdw gebeuren -gert-
nu zag ik op het rdw het volgende staan toen ik het kenteken dan de derby intypte

Uitvoering
Omschrijving van de inrichting    Niet geregistreerd
Aantal zitplaatsen                Niet geregistreerd
Aantal staanplaatsen               N.v.t.
Kleur(en)                               ROOD

Motor
Brandstof                               Benzine
Aantal cilinders                              4
Cilinderinhoud                       Niet geregistreerd
Vermogen                                 Niet geregistreerd

zoals je ziet is er niets geregistreerd behalve het aantal cilinders en de kleur betekent dat dan dat ik vrij kan opvoeren zonder voor een keuring te moeten? of werkt dat niet zo? en hoe doen jullie dat dan? mocht je meer vermogen hebben dan normaal

misschien nog tips en tricks ten opzichte van rdw keuringen etc. ik heb ook de zoekfunctie geprobeerd maar ik heb niet gevonden wat ik zocht kan aan mij liggen -dunno-

reacties zijn meer dan welkom en tot later -klappen-
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op ma, 30 mrt 2009, 18:36:08
wat is je kenteken? Meestal staat er bij de handelsbenaming iets van Polo C 29kW, waarbij deze 29kW slaat op het vermogen.

En vergeet niet dat er bij de RDW wel bekend is aan welke type goedkeuring jouw auto voldoet, incl het bijpassende vermogen.

Echter: Zolang je binnen de marge's blijft van 4 cilinders en brandstof benzine zullen er niet al te veel hanen naar kraaien.  Tot 10% vermogenstoename doet de RDW zowieso niet moeilijk. Daarboven zou je de auto eigenlijk moeten laten keuren, maar of dat in de praktijk veel voorkomt?

Ik heb destijds mijn Benzine 1.3 (60pk) bij de RDW laten omkeuren naar Diesel 1.3.. Zonder al te veel problemen.
Ondertussen hangt er een 1.4 diesel in (ipv 45 pk 48 pk) en is het vermogen weer gestegen naar ehmz,. omstreekt 10% meer dan origineel: 'Aan de krukas' is er zogenaamd 73pk aanwezig. Aan de wielen zal het waarschijnlijk om en nabij de 60 pk zijn... en dat stond er vroegah al op het (inmiddels niet meer geldige, maar toch ) kenteken ( 46 kW).

Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: martijn op ma, 30 mrt 2009, 18:41:57
tot 40% vermogenstoename is toegestaan, echter wel met een motorblok dat in de betreffende auto geleverd is.


Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: BestwelBouke op ma, 30 mrt 2009, 19:40:56
mijn kenteken is 88-vg-00

handelsbenaming volgens rdw site: 865121 DERBY LS dat is alles wat er staat en er staat nog steeds geen vermogen bij -dunno-

maar maar ik heb ergens anders ook al gelezen dat als de motorcode veranderd dat er zoizo al een keuring bij de rdw gedaan moet worden mijn plannen zijn om een abd blokje te gaan gebruiken dus ik zou zoizo al langs moeten denk ik :( nou kan je ook gewoon doen en niets zeggen maar ALS ik dan wat zou krijgen dan krijg je ook weer een flinke douw dat de verzekering niet wil betalen enz enz enz. en daar zit ik ook niet erg op te wachten -gert-

en wat houd zo een keuring precies in? is dat alleen iemand die gaat controleren of alles goed en mooi zit of gaan ze ook het weggedrag enz testen?  -sturen-

bedankt voor de reacties in ieder geval -thumbsup-
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op ma, 30 mrt 2009, 20:54:02
Ligt eraan.
Mijn omkeuring van Benzine naar Diesel viel wel mee: Beetje super APK, met roetmeting en wat papierwerk.
Als je een ombouw naar 1.4 ABD uitvoert, zul je waarschijnlijk aan wat meer keuringen vast zitten:
- rijtest (weggedrag+remmen)
- geluidstest

Reken op een bedrag om en nabij de 800 a 1000 euro, helemaal compleet inclusief de nieuwe papieren.
Weet je meteen waarom het meestal niet wordt gedaan.
Overigens in de benaming 865121 zit de feitelijke type goedkeuring vermeld: 865 -> Derby met Links stuur. 121 -> Uitvoering LS, met zus en zoveel vermogen. ( weet het niet uit mijn hoofd helaas ).

Of je echter een probleem krijgt met de verzekering durf ik jou niet te zeggen. Hoe tuning-bedrijven dat doen: ook geen idee.

Tip: lees even door:
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=3544

Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 30 mrt 2009, 21:15:35
Wat Martijn zegt klopt: tot (en met) 40% vermogenstoename is toegestaan, mits het blok ook origineel gevoerd is in de auto... Ga je voor iets anders (zoals jij dus van plan bent) en je wil het netjes via de RDW doen, dan zit je aan een typegoedkeuring (die is voor die combi nl nooit afgegeven). Dit houdt in dat ze ook in Lelijkstad een weggedragstest gaan doen, en dat je dus sneller zit aan de € 800 - € 1000 van Jaap. "Gewone" omkeuring blijft beperkt tot onder de € 100...

Vraag jezelf dus af waarom je met een ABD aan de slag wil, en of je dezelfde vermogenswinst niet uit een origineel gevoerd blokje kunt halen? Denk dat de meeste verzekeringen geen blok(codes) gaan checken als er iets gebeurd is. Doen ze het wel, dan geef je ze inderdaad wel een reden om moeilijk te doen/niet uit te betalen.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op ma, 30 mrt 2009, 21:49:59
Citaat
Geachte heer/mevrouw,

Uw aanvraag is ontvangen bij de Klantenservice van de RDW.
U ontvangt binnen 5 werkdagen een reactie.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice RDW


NB: dit is een automatisch gegenereerd e-mailbericht.

Voor mij 'persoonlijk' eens even een vraagje ingedient.. kijken wat ze gaan zeggen..
of ik 40% mag toenemen van het originele vermogen (1.3 benzine 44 kw ) of van het teruggekeurde vermogen (1.3 diesel 33 kw ). 
Wil de G40-diesel liefst wel op kenteken hebben.. tegen de tijd dat ie weer de weg op gaat.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 30 mrt 2009, 21:55:46
Zit nu ook te denken: misschien tóch de HH in de 1 lepelen, aangezien die motorcode daar ooit ook in gevoerd is (en GK niet), en dan dus de GK in de 2 GT (ook gevoerd, en in die opstelling zelfs ook de échte GT). De HK uit de 2 is echter ook niet geleverd in de 1, dus dan zit ik weer te kijken met een extra GK en een Derby of Polo waar geen origineel-geleverd blokje in komt... Bovendien ga ik de HH eigenlijk net iets teveel van het goede vinden voor de 1, en wordt-ie in de Derby voorlopig nog niet benut ?! -gert- -boehoe- Kan iemand het nog volgen? :D
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gerard op ma, 30 mrt 2009, 22:09:26
@Geert,
Nee :D

@Jaap,
Gaat om vermogen wat op kenteken staat
Stel dat je van een golf 2 1.3 een 1.8 gti 8v maakt en daarvoor de hele zooi laat keuren á 800 euro = 1.8 8v gti op kenteken
Na 2 jaar denk je ik bouw hem om naar een 16v, wat dan weer een komplete keuring zou betreffen @ RDW terwijl je binnen 40% vermogen blijft vanaf de 8v.
Oftwel, jou auto is en blijft nu een 1.3D 33kw.

(correct me if i'm wrong)

Edit: Snapt men het nog? :D
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: patrick86c op ma, 30 mrt 2009, 22:14:35
pfff je doet je naam wel eer aan gekke gerrit.
maak nou eerst die derby klaar,2009 jaar van de kontjes.... :D
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op ma, 30 mrt 2009, 22:38:20
@Jaap,
Gaat om vermogen wat op kenteken staat
Stel dat je van een golf 2 1.3 een 1.8 gti 8v maakt en daarvoor de hele zooi laat keuren á 800 euro = 1.8 8v gti op kenteken
Na 2 jaar denk je ik bouw hem om naar een 16v, wat dan weer een komplete keuring zou betreffen @ RDW terwijl je binnen 40% vermogen blijft vanaf de 8v.
Oftwel, jou auto is en blijft nu een 1.3D 33kw.

Edit: Snapt men het nog? :D
Nee, snap het niet: van 1.3 8v naar 1.8 8v is keuring want meer dan 40% toename
vervolgens van 1.8 8v naar 1.8 16v is dan toch géén 40% toename meer, dus géén keuring?

Ja, ik snap: mijn auto is nu gewoon een 33kw vehikel. Maar de originele type goedkeuring betreft een 44kw auto, met dito remvermogen etc etc. Er bestaat niet eens een type goedkeuring voor een 1982ér Polo Diesel, maar men deed destijds niet moeilijk, omdat het vermogen toch alleen maar naar beneden ging.

Dat is trouwens wel een goed om over na te denken: Een Polo 1 van 1976 krijg je met een HH niet goed gekeurd: in 1976 bestond de 1.3 HH met 60 pk nog niet, dus is er voor dat bouwjaar helemaal geen goedkeuring van 1.3 met 60pk! ( daar ging het bij mij ook bijna mis. Beetje zuigen/slijmen deed wonderen, daar niet van).
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: RoelG op ma, 30 mrt 2009, 23:21:10
Kan iemand het nog volgen? :D

los ik voor je op. Gewoon aan mij geven die gekietelde HH.
In de 81-er 1f mag het vast wel  :D :D :D
Al die dilemma's in één keer uit de weg.

 -nana-
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gerard op ma, 30 mrt 2009, 23:29:48
Jaap, dat klopt.
Bedoelde het in vergelijking met:
Jaap: 'Hij was 44kw en heb minder dan 40% toename over die 44kw'
RDW: 'Ja maar hij is nu 33KW en heb je nu wel meer dan 40% toename'

Vergelijkingkje wat in mijn hoofd heel logisch leek, hell ben ook niet zo helder meer op de late avond.. :)
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 30 mrt 2009, 23:48:57
Dat is trouwens wel een goed om over na te denken: Een Polo 1 van 1976 krijg je met een HH niet goed gekeurd: in 1976 bestond de 1.3 HH met 60 pk nog niet, dus is er voor dat bouwjaar helemaal geen goedkeuring van 1.3 met 60pk! ( daar ging het bij mij ook bijna mis. Beetje zuigen/slijmen deed wonderen, daar niet van).

Mmm, Polo is van '78 (kenteken 3 januari: grote frustratie dat ik vanwege 3 dagen officieel geen blauwe platen mag rijden -wanker-), en in mijn boekje van 1979 staat de HH wel genoemd als motorisering (althans: 44kW wordt opgegeven als vermogen voor de GLS, dat is dan toch de HH?) -dunno-
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Merijn op di, 31 mrt 2009, 00:00:22
Dat is trouwens wel een goed om over na te denken: Een Polo 1 van 1976 krijg je met een HH niet goed gekeurd: in 1976 bestond de 1.3 HH met 60 pk nog niet, dus is er voor dat bouwjaar helemaal geen goedkeuring van 1.3 met 60pk! ( daar ging het bij mij ook bijna mis. Beetje zuigen/slijmen deed wonderen, daar niet van).

Maar er is wel een typegoedkeuring voor de Polo 1 met HH, toch? ..deden ze bij mijn Derby ook: lijstje erbij en per bouwjaar staat er een rijtje motorcodes / vermogens. Komt hij niet in het "originele" bouwjaar voor, dan kijken ze bij de andere bouwjaren van hetzelfde type. Voor de Polo 1 zou dat dan bijvoorbeeld van '75 tot '79 (?) zijn.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 31 mrt 2009, 00:08:54
Daar hoopte ik al op... Tot en met '81 vermoed ik overigens, want wij onderscheiden weliswaar de 1F, maar ik vermoed dat de typegoedkeuring niet afhankelijk was van de face-lift?!
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Sjon op di, 31 mrt 2009, 00:15:13
Produktie HH werd per 08-1977.
Gokje: tegelijkertijd met produktie Derby.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Mark op di, 31 mrt 2009, 05:31:48
Dat is trouwens wel een goed om over na te denken: Een Polo 1 van 1976 krijg je met een HH niet goed gekeurd: in 1976 bestond de 1.3 HH met 60 pk nog niet, dus is er voor dat bouwjaar helemaal geen goedkeuring van 1.3 met 60pk! ( daar ging het bij mij ook bijna mis. Beetje zuigen/slijmen deed wonderen, daar niet van).

De HH was de opvolger van de HC.
HC = 1.1 met 44kW
Produktie 8.74-7.77

Oftewel 44kW was al beschikbaar vanaf het prille begin. Welliswaar geen 1.3, maar wel hetzelfde vermogen.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: RoelG op di, 31 mrt 2009, 09:23:03
Maar er is wel een typegoedkeuring voor de Polo 1 met HH, toch? ..deden ze bij mijn Derby ook: lijstje erbij en per bouwjaar staat er een rijtje motorcodes / vermogens. Komt hij niet in het "originele" bouwjaar voor, dan kijken ze bij de andere bouwjaren van hetzelfde type. Voor de Polo 1 zou dat dan bijvoorbeeld van '75 tot '79 (?) zijn.

75 tot 81 dan. Gok dat RDW geen boodschap heeft aan de plaatsing van plastic bumpers en een ander grilletje  :)
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op di, 31 mrt 2009, 09:56:12
Maar er is wel een typegoedkeuring voor de Polo 1 met HH, toch? ..deden ze bij mijn Derby ook: lijstje erbij en per bouwjaar staat er een rijtje motorcodes / vermogens. Komt hij niet in het "originele" bouwjaar voor, dan kijken ze bij de andere bouwjaren van hetzelfde type. Voor de Polo 1 zou dat dan bijvoorbeeld van '75 tot '79 (?) zijn.
Ah.. dat deden/wilden ze bij mij ook doen: ff kijken naar een polo uit 1986,.. maar dat ging lastig en slechts met het handje: gegevens op mijn kenteken zijn dus letterlijk uit de duim gezogen en in getikt: Keurmeester: "Leeggewicht: hmmm. wegen kost 17,50 Euro, als ik nou eens wat gok, dan kost t je niets... wat wil je?"
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: martijn op di, 31 mrt 2009, 09:58:07
hoe groot is de kans dat dat een tweede keer weer lukt? Voor hetzelfde geld (:) ) sta je dus voor Jan met de korte achternaam bij de RDW als de keurmeester zijn dag niet heeft.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op di, 31 mrt 2009, 09:59:18
75 tot 81 dan. Gok dat RDW geen boodschap heeft aan de plaatsing van plastic bumpers en een ander grilletje  :)

Maar zoiets 'ZIEN' ze helemaal niet. Het is niet zo dat zij precies weten in welk jaar welke auto uit kwam: Polo is Polo. Destijds ( 2 jaar terug ) had de meneer gewoon een unix schermpje voor z'n neus, zwart met groene lettertjes, en mooie tabellen. Alle Polo's heten gewoon 'Polo'. 861121 enzovoorts enzovoorts. Waarschijnlijk dat ie daarom vooral naar het bouwjaar wilde kijken: dan wist ie zeker dat ie niet een motor uit een 6n ging goedkeuren in een 86c.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op di, 31 mrt 2009, 10:00:58
hoe groot is de kans dat dat een tweede keer weer lukt? Voor hetzelfde geld (:) ) sta je dus voor Jan met de korte achternaam bij de RDW als de keurmeester zijn dag niet heeft.

Niet helemaal: Hij kán, als ie z'n dag niet heeft, je doorverwijzen naar Lelystad. Vóór je naar Lelystad gaat, moet je toch altijd eerst bij een gewoon keuringsstation langs, om te bekijken of het zo kan, of dat je naar Lelystad moet. Maar t is wel prettig om te weten of je na een halve dag terug naar huis kunt met een nieuw kentekenbewijs, of dat je eerst langs de bank moet, en een maandje geduld moet hebben.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Merijn op di, 31 mrt 2009, 10:33:09
Of hij kán, alstie z'n dag niet heeft, je gewoon helemaal met lege handen wegsturen..  -wanker-
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gert op di, 31 mrt 2009, 10:48:28
Waar is terug te vinden dat je 40 procent mag stijgen qua vermogen mits hetzelfde blok wat in de auto hoort ?
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap van der Vegte op di, 31 mrt 2009, 12:03:40
Produktie HH werd per 08-1977.
Gokje: tegelijkertijd met produktie Derby.

Mijn Derby ('78) had ook ook een HH, dus met HH kom je niet in de problemen GG
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: martijn op di, 31 mrt 2009, 12:14:10
Waar is terug te vinden dat je 40 procent mag stijgen qua vermogen mits hetzelfde blok wat in de auto hoort ?

Doe eens google; "RDW vermogenstoename"  :P misschien te modern voor jou om via het Wereld Wijde Web iets te vinden/zoeken -moon-, maar er is echt al heel veel geschreven over de RDW mbt vermogenstoename.  De 40% regel/eis staat niet op de website van de RDW, omdat dit om uitzonderlijke situaties gaat (99% van de mensen wisselt geen motoren).

Dit komt van de technische helpdesk van de RDW;
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: martijn op di, 31 mrt 2009, 12:16:58
Citaat
Wanneer er een motor met een andere motorcode in een voertuig wordt geplaatst dan moet het kentekenbewijs worden gewijzigd.

U moet het voertuig hiervoor laten keuren bij een RDW keuringsstation. Na goedkeuring wordt het kentekenbewijs en het kentekenregister aangepast.

RDW kentekenkeuring
Tijdens de keuring wordt nagegaan of het voertuig met de gemonteeerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel wordt u gevraagd dit aan te tonen door het overleggen van een verklaring van, de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde importeur.

Wanneer er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan wordt u doorgestuurd naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) voor een geluidstest. En wanneer het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen wordt tevens een weggedragtest afgenomen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Technische Helpdesk.

Technische helpdesk telefoonnummer: 0900 0739 (0,10 euro p/m).

Dit komt van de technische helpdesk.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Marjolijn op di, 31 mrt 2009, 14:13:03
Duidelijk verhaal. Ben nog steeds wel beniwud wat die geluidstest en weggedragstest op Lelystad precies kosten. Aangezien wij eigenlijk ooit wel 's 1.6 16v op het kentekenbewijs zouden willen zien staan  -cool-
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gert op di, 31 mrt 2009, 14:15:46
Ik heb al meer zooi en ellende gevonden via het web waar jij je ook maar een seconde een voorstelling van zou kunnen maken ;)
Uiteraard op de RDW site en via Google gekeken voordat ik het er neer zette maar ik vond niks .
Dank voor het plaatje
Grappige is dat als je het 10 medewerkers van de RDW vraagt ze niet allemaal dit antwoord zullen geven .
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Merijn op di, 31 mrt 2009, 14:17:47
Duidelijk verhaal. Ben nog steeds wel beniwud wat die geluidstest en weggedragstest op Lelystad precies kosten. Aangezien wij eigenlijk ooit wel 's 1.6 16v op het kentekenbewijs zouden willen zien staan  -cool-
Geluidstest was rond de 200-250 euro. Voor een rijgedrag test kwam daar nog eens minimaal 300 euro bij dacht ik. (van wat ik me van de RDW keurmeester herinner)
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Marjolijn op di, 31 mrt 2009, 14:19:50
Dan ben ik dus nog lang niet in de buurt van de 800-1000 euro die hier gebrult wordt (paar jaar geleden nog 2000 eurie  :)) en begin ik het al de moeite waarde te vinden...
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: martijn op di, 31 mrt 2009, 14:24:21

Grappige is dat als je het 10 medewerkers van de RDW vraagt ze niet allemaal dit antwoord zullen geven .

dat is dus het hele vervelende, niemand geeft hetzelfde antwoord en alle tjoenerboyzz op het internet schreeuwen dat er van alles gesaboteerd wordt, het allemaal onmogelijk is en heul veul centjes gaat kosten -gert-

Bij mijn broertje op de zaak hebben ze een lupo met een 20VT motor uit een audi TT op kenteken gekregen via RDW Lelystad, dat kostte ergens achter in de 700 euro, compleet met nieuwe papieren. Op het volksforum staat een uitgebreide 'sticky' over hoeveel het kost en hoe moeilijk het is, geschreven door een aantal personen die er ook daadwerkelijk zijn geweest.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 31 mrt 2009, 14:26:17
Tip: lees even door:
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=3544

De link van Jaap geeft toch een vrij duidelijk beeld over het kostenplaatje, zij het dat dit uit 2006 stamt en dus aan enige inflatie onderhevig zal zijn? -dunno-
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: martijn op di, 31 mrt 2009, 14:33:07
Die had ik helemaal nog niet gezien :(

Duidelijker kan het niet. Zo'n lijstje staat dus ook op VF, maar daar is de auto tussentijds afgekeurd op 't geluid (golf4), waarbij de kosten dan wel erg snel oplopen. (afgekeurd = opnieuw keuren + opnieuw betalen)
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gert op di, 31 mrt 2009, 14:55:56
dat is dus het hele vervelende, niemand geeft hetzelfde antwoord en alle tjoenerboyzz op het internet schreeuwen dat er van alles gesaboteerd wordt, het allemaal onmogelijk is en heul veul centjes gaat kosten -gert-

Bij mijn broertje op de zaak hebben ze een lupo met een 20VT motor uit een audi TT op kenteken gekregen via RDW Lelystad, dat kostte ergens achter in de 700 euro, compleet met nieuwe papieren. Op het volksforum staat een uitgebreide 'sticky' over hoeveel het kost en hoe moeilijk het is, geschreven door een aantal personen die er ook daadwerkelijk zijn geweest.

Op een bedrag van die ombouw is 700 euro goed te doen .
Is het dan meteen zo dat je verzekering niet meer kan mokken mocht er iets gebeuren ? Of blijft die het anders zien dan de RDW ook na goedkeuring?
Verzekeringen zijn er tenslotte om niet uit te betalen en om winst te maken  :D
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: martijn op di, 31 mrt 2009, 15:03:02
Je verzekert dan een Lupo 1800 20v turbo, met 160pk (teruggeschroefd). Daarna is de auto gechipt tot ongeveer 160*1.4 = 224pk.

Dus alles is binnen de grenzen en je bent dan gewoon verzekerd.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gert op di, 31 mrt 2009, 15:04:05
 -thumbsup-
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op di, 31 mrt 2009, 15:04:17
Op een bedrag van die ombouw is 700 euro goed te doen .
Is het dan meteen zo dat je verzekering niet meer kan mokken mocht er iets gebeuren ? Of blijft die het anders zien dan de RDW ook na goedkeuring?
Verzekeringen zijn er tenslotte om niet uit te betalen en om winst te maken  :D

Je dient de verzekering te melden dat er een wijziging heeft plaats gevonden. Bij mijn officiele melding hiervan schoot de medewerker nog net niet in de lach. Benzine naar Diesel en van 44kW naar 33?  Komt ie dan uberhaupt nog wel vooruit?
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Marjolijn op di, 31 mrt 2009, 15:49:06
Toen heb je de hoorn natuurlijk beledigd erop gegooid  -dunno-  -uitlachen-

@GG: Linkje had ik ff over het hoofd gezien, is idd alleszeggend. Ben alleen wel benieuwd waar en hoe ze die geluidstest doen zodat je je daar thuis enigzins op kan voorbereiden. Als het echt te gek wordt kun je het nog aanpassen voordat je er naartoe gaat. Kan me voorstellen dat de Bastuck misschien iets teveel herrie maakt, zeker zonder tussendemper.

Maar voor de prijs zou ik het idd niet laten. Denk dat als de groene weer rijdt wel wel 's gaan afzakken richting RDW...
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Merijn op di, 31 mrt 2009, 15:55:32
Ben alleen wel benieuwd waar en hoe ze die geluidstest doen zodat je je daar thuis enigzins op kan voorbereiden. Als het echt te gek wordt kun je het nog aanpassen voordat je er naartoe gaat. Kan me voorstellen dat de Bastuck misschien iets teveel herrie maakt, zeker zonder tussendemper.
Voor zover ik weet wordt het geluidsniveau bij een bepaalde snelheid / toerental gemeten.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: martijn op di, 31 mrt 2009, 15:59:19
83 db is echt weinig. Ze meten je uitlaatgeluid bij stilstand (verhoogde toeren) en dus als de auto voorbij rijdt zoals in het verhaal van die Kadett.
Citaat
3 keer wordt het geluid gemeten bij een stilstaand voertuig bij een bepaald toerental (bij ons 4425 toeren/min). De 2 keer met rijdend voertuig, 2 keer in de 2de versnelling (bij ons 3600toeren/min). Bij 50 km aan het begin van de testpunt en dan vol acceleren tot het eind van het testpunt. Hetzelfde 2 keer in de 3de versnelling (bij ons 2500 toeren/min).


Een vriend heeft een Japanse Nissan Pulsar GTti, die werd 3x afgekeurd op 't geluid. 1e keer hebben ze er een aantal universele dempers tussen gelast, luchtfilterkast helemaal ingepakt, en als laatste ook nog de banden vervangen voor smallere/zachtere exemplaren. Kon hem niet zoveel schelen, hij had de auto inclusief import/NL-kenteken gekocht. De importman heeft het alleen wel veel geld gekost:)

Zonder middendemper ga je die 83dB echt niet halen. Een open filter kan soms al te veel zijn voor de geluidstest.

Volgens mij als je je goed voorbereidt (liever een extra demper/nieuw bandje/ origineel filtersysteem) kom je wel door die test heen.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Marjolijn op di, 31 mrt 2009, 16:54:42
Ja dat bij die toerentallen had ik gelezen, maar vanaf welk punt meten ze? Bij je motorruimte (gezien het luchtfilter), of aan de achterzijde? En op hoeveel meter afstand? Dat maakt nogal wat uit bij geluidsmetingen...

En 83 db is niet heul weinig, zelfs de Buell heeft op kenteken 83 db, en die maakt zelfs standaard al een pokkeherrie  :)
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: martijn op di, 31 mrt 2009, 17:01:34
Dat is niet alleen de geluidssterkte, maar het karakter van het geluid (pulserend). Een ploffende V2 maakt voor het gevoel meer geluid, maar is in werkelijkheid vaak minder dan een joelende 4-lijn.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Marjolijn op di, 31 mrt 2009, 17:21:50
Hmm, oke. Maar niemand enig idee van de afstand waarover wordt gemeten?
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op di, 31 mrt 2009, 17:23:53
Volgens mij moet je zo'n geluidstest makkeljk zelf kunnen oefenen.

Db(A) meter huur/leen je even bij je collega's van handhaving en klaar: Michiel even op een paar snelheden voorbij laten rijden en je weet wat ie ongeveer doet.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Marjolijn op di, 31 mrt 2009, 17:30:34
db meter hebben we zelf al, maar voorbij rijden heeft niet veel zin denk ik. Gewoon auto parkeren, toerenteller erop, gassen en meten maar. Maar de afstand blijft belangrijk. Op 10 meter zal een auto minder db produceren dan op een afstand van 1 meter.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op di, 31 mrt 2009, 18:42:09
ehmz.. volgens mij gaat t bij de test toch echt om een langsrij test. Ook de verhalen die Martijn aanhaalt komt dat terug: ook stillere banden helpen bij het wel of niet halen van de db grens.

Afstand kan je natuurlijk ook even navragen bij de RDW.. of gewoon geduld hebben tot een ander hier op t forum zo'n test ondergaat...
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: martijn op di, 31 mrt 2009, 21:55:25
wie durft? :D

Sjon, Jan, Michiel, Jaap, Serge? Kanshebbers genoeg :P
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Michiel op di, 31 mrt 2009, 22:17:22
Ik laat het wel doen als hij af is en ik een middendemper heb. Dit gaat alleen nog wel even duren  :)
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op wo, 01 apr 2009, 08:06:57
Ik laat het wel doen als hij af is en ik een afgestelde dieselpomp heb. Dit gaat alleen nog wel even duren  :)
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Michiel op wo, 01 apr 2009, 10:38:10
 :)
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: richard-polo op wo, 01 apr 2009, 11:34:52
ik laat het waarschijnlijk niet doen!! bied hem gewoon zo ter keuring aan en hopelijk komt er geen steekproef ??
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: martijn op wo, 01 apr 2009, 12:02:50
Dan nog heb je geen probleem(steekproef) . De APK heeft niets met vermogen te maken. Je mag zelfs een trabant met V8 aanbieden ter keuring, op cylinders/vermogen etc. word niet gecontroleerd.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op wo, 01 apr 2009, 12:19:12
Steekproeven zat gehad de afgelopen 10 jaar: nog nooit een probleem geweest bij de Polo's.. ( wel een alsnog afgekeurde Clio ).

Maar bij een technische controle kan het wel mis gaan: Bij een routine controle, of, vervelender: na een ongeval...
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Michiel op wo, 01 apr 2009, 12:37:36
Het is natuurlijk ook de ultieme test of je alles wel goed in elkaar gefrutselt hebt.
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 01 apr 2009, 13:13:13
wel een alsnog afgekeurde Clio

Maar dat was op uiterlijk, zeker? :D
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Sjon op wo, 01 apr 2009, 13:22:46
Aantal cilinders gaan ze weer tellen, heb ik me laten vertellen.
Maar goed: das geen probleem hiero.

Voolalsnog ga ik 't niet eens proberen om bij de RDW langs te gaan:
rijdend heen en met de trein terug zeker -gert-
-geluid is een probleem (zowel de roepert en de poepert)
-motorfietscarb's => wat gaan ze daarvan zeggen?
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: richard-polo op wo, 01 apr 2009, 18:42:49
[quote

Maar bij een technische controle kan het wel mis gaan: Bij een routine controle, of, vervelender: na een ongeval...

[/quote]

ik heb met de polo al een flink ongeluk gehad, geen slachtoffers ma wel heel veel schade..
de verzekering wist van mijn hobby en dus stond alles geregistreerd en heb ik netjes na 6weken uitbetaald gekregen...
mijn vader deed 20jaar terug altijd apk keuringen, ma hij is er niet van overteugd dat mijn wagen direct goedgekeurd word omdat ie al heeel lang geschorst staat en dus als er een steekproef komt zegt ie dat ik na de rdw moet als ze m,n pappieren inhouden..
ik neem dat altijd met een korreltje zout ma goed ik heb wel altijd gezeur met de apk, nooit in 1 keer er doorheen..

Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Marjolijn op wo, 01 apr 2009, 20:27:25
Heb je het nou over de apk of over de typegoedkeuring? Bij die laatste heb je geen steekproef  -dunno-
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: richard-polo op wo, 01 apr 2009, 20:29:48
nee juist en bij de apk wel!  zal je net zien dat ik weer iets heb -gert- (hopelijk niet)
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op vr, 03 apr 2009, 12:02:00
Citaat
Geachte heer Peters,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Voor de berekening van de vermogenstoename met 40% mag u uitgaan van de oorspronkelijke motor met een vermogen van 44kw.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

--Original Message--
From: jxx@xx.nl
Date: 30-3-2009 21:37:20
To: info@rdw.nl
Subject: Uw informatieverzoek aan de RDW

formID: 2000
Aanhef: de heer
Voorletters: J.W.M.
Achternaam: Peters
Email: jxx@xx.nl
Adres: Nasxx x
Postcode: 6xxx xx
Plaats: Oxxxxx
Land: Nederland
Telefoon: 06 xx
Kenteken: HN 41 FN
Rijbewijs: 42xx
Opmerking: Geachte Helpdesk RDW.

Het voertuig met kenteken HN 41 FN ( Volkswagen Polo, bouwjaar 1982 ) is enkele jaren geleden door mij bij u omgekeurd van brandstof Benzine naar brandstof Diesel. Hierbij is door u een nieuw kentekenbewijs uitgegeven met hierop vermeld het gewijzigde brandstof type, de cilinderinhoud en het nieuwe motorvermogen.

Het originele vermogen van de benzine motor bedroeg 44kW.  De ingebouwde Diesel motor heeft een lager vermogen van 33kW, en deze waarde is dan ook vermeld op het kentekenbewijs.

Op dit moment is de auto geschorst en wordt deze opnieuw opgebouwd. De motor is zal eveneens worden aangepakt waardoor het vermogen hopelijk zal toenemen.

Nu heb ik begrepen dat, indien de vermogensstijging door aanpassingen aan of van de motor niet meer dan 40% bedraagt, er kan worden volstaan met een melding aan de RDW? Mag en kan ik nu uitgaan van het originele vermogen van 44kW ( dus maximaal 62kW na 'revisie') of van de lagere waarde zoals op het nieuwe kenteken vermeld ( 33kW, dus maximaal 46kW na 'revisie')

Graag hierop uw deskundig antwoord.

Met vriendelijke groet,
Jaap Peters
De informatie in deze e-mail is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Als u deze e-mail onterecht heeft ontvangen, wilt u dan zo vriendelijk zijn de afzender te waarschuwen door deze e-mail terug te sturen en de gegevens van uw computer te verwijderen. De RDW kan niet volledig instaan voor de juiste en volledige overbrenging van deze e-mail.

Als ik het goed heb/lees, begrijp ik dat ik dus tot 80 pk kan volstaan met een melding :)

Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Gerard op vr, 03 apr 2009, 12:13:33
Als ik het goed heb/lees, begrijp ik dat ik dus tot 80 pk kan volstaan met een melding :)


Nice! Als je erover nadenkt is het ook wel logisch..
Je auto is berekend op dat vermogen, of je er nou een tragere motor in legt of niet. (Denkende vanuit RDW perspectief)
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Merijn op vr, 03 apr 2009, 13:55:51
Zo lees ik t ook idd.
Is dat overigens "slim" om inclusief kenteken erbij te vragen? ..stel dat het een negatief antwoord was geweest, hadden ze natuurlijk makkelijk even een aantekening in het systeem bij jou kenteken kunnen zetten. Mocht je hem dan ooit ter keuring aanbieden, ze direct zien dat er "iets" mee aan de hand kan zijn.. -dunno-
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op vr, 03 apr 2009, 14:38:14
Zo lees ik t ook idd.
Is dat overigens "slim" om inclusief kenteken erbij te vragen? ..stel dat het een negatief antwoord was geweest, hadden ze natuurlijk makkelijk even een aantekening in het systeem bij jou kenteken kunnen zetten. Mocht je hem dan ooit ter keuring aanbieden, ze direct zien dat er "iets" mee aan de hand kan zijn.. -dunno-

Ja/Nee, is slim: Mochten ze zeggen: Nee, je moet voor de keuring,.. dan was dat ook direct duidelijk geweest: Gaan we toch voor de keuring! 
D'r staan denk ik al genoeg 'vink'-jes bij dat kenteken qua omkeuring :)
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: patrick86c op vr, 03 apr 2009, 14:52:39
hmmmz.....het enige waar ze mischien over kunnen vallen is mischien dat je een g- lader aan je diesel hebt gehangen.
Ik weet niet of ze daar nou moeilijk over kunnen doen,zo niet dan is dat mooi mee genomen. ;)
Titel: Re: meer vermogen rdw en kentekens
Bericht door: Jaap op vr, 03 apr 2009, 16:25:54
hmmmz.....het enige waar ze mischien over kunnen vallen is mischien dat je een g- lader aan je diesel hebt gehangen.
Ik weet niet of ze daar nou moeilijk over kunnen doen,zo niet dan is dat mooi mee genomen. ;)

Gaan we zien: Eens vragen HOE ze het grotere vermogen gemeld willen zien.. rollenbank uitdraai voldoende?