Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Dennis op do, 07 mei 2009, 12:37:25

Titel: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Dennis op do, 07 mei 2009, 12:37:25
Wie heeft er ervaring met 10W60 olie in een G40-motor?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik weet dat Douwe, Jaap en KoenG40 er mee rijden.

En waar is het voor een fatsoenlijke prijs te koop?
Hier bij diverse automaterialenzaken kost 5 liter Castrol Edge RS zo'n 80-85 euro  -wtf- en dat heb ik er niet voor over  -gert-
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Jaap op do, 07 mei 2009, 13:08:25
Dutchpowertrading   5 liter  65 euro

Ben erg blij dat ik m erin had zitten toen ik nog géén oliekoeler had, maar nu de temperatuur op normalere maximale waarden blijft, hoef ik niet per-cé die xxW60 variant te houden.
Andere 'duurdere' olieën zijn koud vaak erg dun ( 0Wxx ) en dat beviel mij bij de 1.4 ABD destijds he-le-maal niet. Dun als water!
Liever een 10W40 van 0W60 is mijn ervaring daarin.
Maar misschien had ik de ABD ook beter van een oliekoeler/tempmeter voorzien..
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Sjon op do, 07 mei 2009, 13:16:33
Heb ik ook in me classic zitten: zelfde leverancier als Jaap -ja-
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: uuldriks_g40 op do, 07 mei 2009, 14:21:48
Wat is dan een normale max waarde? Mijn G40 word 100 graden en als ik goed mijn best doe max 110.
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Dennis op do, 07 mei 2009, 15:06:50
Ben erg blij dat ik m erin had zitten toen ik nog géén oliekoeler had, maar nu de temperatuur op normalere maximale waarden blijft, hoef ik niet per-cé die xxW60 variant te houden.

Die ervaring kom ik ook op het internet tegen: 10w40 icm oliekoeler is niet slechter dan 10w60 zonder oliekoeler.
Bij flink getunede blokken kan het natuurlijk wel anders zijn, daar wordt meer warmte geproduceerd.
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: WickyTheViking op do, 16 jun 2011, 22:55:13
sinds vorig weekend 10W60 (valvoline) in t carter... wat me direct op viel... temperatuur ligt veeeel lager en ik heb ook meer olie druk... ook na belasten...
 -thumbsup-
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Serge op do, 16 jun 2011, 23:02:37
5w30 is ook lekker .

maar inderdaad de 10w60 is en blijft een toppertje . wie bezuinigt op olie betaald dat terug in slijtage ,is en blijft een gouden regel .
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: WickyTheViking op do, 16 jun 2011, 23:42:36
zo als mn opa al zei : Vet en olie is goedkoper dan ijzer ;)

ik had er eerst 10w40 maxlife in ... ging in de winter wel goed ... maar laatst met die hoge buiten temperaturen ... ging ik me toch zorgen maken :S
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: The_Maxx op vr, 17 jun 2011, 05:08:57
weet niet of je persee castrol wilt, maar dezelfde viscositeit van Shell, voor 10 euro per liter:

http://www.fahrzeugoel24.de/nl/shell-helix-ultra-racing-10w60-1-liter.html

zou inc verzendkosten op 55,85 uitkomen voor 5 liter.

voor andere oliën is deze leverancier ook behoorlijk goedkoop ten opzichte van de gemiddelde prijzen.
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Serge op vr, 17 jun 2011, 07:19:41
neem synthetishe olie ,is uch keer beter en reinigt beter .

en wie gaat klagen over verstopte olie kanalen ,kan dan beter eerst zijn motor spoelen met wat diesel in de oude olie .daarna carter verwijderen en de sludge verwijderen die door minerale olie is ontsttaan (fijn he die goedkope olie ,mag je dan aan mij terugdenken ).
 die sludge zul je enkelt bij goedkope olie zien en bij te lang wachten met je olie wissels .

 zoals ik al eerder zei ,bezuinigen op olie is extra slijtage terugkopen .
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: WickyTheViking op vr, 17 jun 2011, 11:48:46
:d ik geniet van leuke kortingen @ kotskampf :P en ik sluit me bij Serge aan.... goedkoop is vaak wel duurkoop alhoewel meer krijgen en minder uit geven altijd leuk is ...we zijn Hollanders  is t nie ? ?  -gert-
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Jaap op vr, 17 jun 2011, 12:09:05
Blijft de olie koeler
sinds vorig weekend 10W60 (valvoline) in t carter... wat me direct op viel... temperatuur ligt veeeel lager en ik heb ook meer olie druk... ook na belasten...
 -thumbsup-

Die begrijp ik niet helemaal: Hoe kan de temperatuur lager worden, door andere olie te gebruiken?  Een verbeterde smering? meeste hitte komt toch van de verbranding zelf? En enige variatie doordat de oliedruk wat hoger ligt kan ik mij ook niet voorstellend dat dat 'meetbaar' is t.o.v. de invloed van bijvoorbeeld de buitenlucht.
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Steilheck op vr, 17 jun 2011, 12:23:37
Andere viscositeit, andere doorloopsnelheid door het blok en oliekoeler: andere koeling per tijdseenheid  -dunno-
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Serge op vr, 17 jun 2011, 12:28:37
koe g r a s
koeling
geleiding
reiniging
afvoer
smering


KOEling is beter
door effectievere Geleiding van warmte door de dope's in de olie . de dopes zorgen voor betere Reiniging en Afvoer van vuil en warmte hierdoor blijft de Smering optimaal  

de olie blijft dikker in verhouding en dus beter zitten op de plek en dus meer weerstand en dus meer druk opbouw in het systeem (overdrukklep gaat los bij 7 a 8 bar )

hopenlijk snap je nu het plaatje
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Steilheck op vr, 17 jun 2011, 12:30:41
Moeuh!  -thumbsup-
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Serge op vr, 17 jun 2011, 12:32:42
koegras is het ezelsbruggetje wat olie doet .minerale olie is binnen 1000km zover afgetakeld dat deze begint met vervuilen dat je moto sludge opbouw krijgt .
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 17 jun 2011, 13:25:14
Geen idee of mijn gedachtengang klopt, maar:
Betere smering ook al bij de lagere temperaturen, snellere (druk)opbrengst, dus minder warmte-ontwikkeling vanaf het begin al?
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Jaap op vr, 17 jun 2011, 14:03:11
Ok.

Dan wil ik niet weten wat er gebeurd was met de G-iesel zonder 10W60 ( -> zonder oliekoeler zat ie op 150+ graden bij 130  km/h )
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: KoenG40 op vr, 17 jun 2011, 14:17:35
Bij mijn laatste oliewissel, voorafgegaan door diesel-spoeling à la Serge (door Dennis, in Leek) heb ik er ook 10W60 Castrol Edge in zitten  (met dank aan Jorp).
Temp en druk zijn hiermee onder alle omstandigheden prima.
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Serge op vr, 17 jun 2011, 19:22:53
Geen idee of mijn gedachtengang klopt, maar:
Betere smering ook al bij de lagere temperaturen, snellere (druk)opbrengst, dus minder warmte-ontwikkeling vanaf het begin al?
juist
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Serge op vr, 17 jun 2011, 19:29:00
Ok.

Dan wil ik niet weten wat er gebeurd was met de G-iesel zonder 10W60 ( -> zonder oliekoeler zat ie op 150+ graden bij 130  km/h )
nu zijn die metertjes eigenlijk voltmetertjes ,dus een afwijkende voedingsspanning (dimlicht aan of uit) levert al een afwijking.

dat je diesel zo warm wordt kan kloppen , ontbrandingstijd van diesel is langer en dus langere overdracht van krachten en temperatuur  bij belasting .
tevens is dit een aanduiding dat ie ook te warm wordt .olie temp mag max een 130 graden worden .,daarboven is er kans op schuimvorming en pomp je luchtbellen je oliecirquit in wat dus op vreters kan uitlopen  .
remedie kan zijn groter carter (verlies van bodemvrijheid) of een oliekoeler in de rijwind voor de radiateur  zo geplaatst dat ie ook gekoeld wordt als de ventilator aanschakelt .
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: WickyTheViking op za, 18 jun 2011, 16:31:37
Blijft de olie koeler
Die begrijp ik niet helemaal: Hoe kan de temperatuur lager worden, door andere olie te gebruiken?  Een verbeterde smering? meeste hitte komt toch van de verbranding zelf? En enige variatie doordat de oliedruk wat hoger ligt kan ik mij ook niet voorstellend dat dat 'meetbaar' is t.o.v. de invloed van bijvoorbeeld de buitenlucht.

uhmmm wat ik denk... door dat die andere olie (10W40 maxlife ) na hogere motor belastingen... toch te dun werd en daardoor dus temperatuur omhoog en druk omlaag

@ serge metingen onder gelijke omstandigheden... normaal als ik naar huis rij van t werk (waar ik dus ook de olie heb ververst) kon ik bijna patat bakken in t carter 100graden@carter en 115@oliefilter (2 sensoren met schakelaar) en toen ik na de olie wissel naar huis reed...bleef het op 75 en 90graden hangen
:D
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Jaap op za, 18 jun 2011, 16:46:03
nu zijn die metertjes eigenlijk voltmetertjes ,dus een afwijkende voedingsspanning (dimlicht aan of uit) levert al een afwijking.

dat je diesel zo warm wordt kan kloppen , ontbrandingstijd van diesel is langer en dus langere overdracht van krachten en temperatuur  bij belasting .
tevens is dit een aanduiding dat ie ook te warm wordt .olie temp mag max een 130 graden worden .,daarboven is er kans op schuimvorming en pomp je luchtbellen je oliecirquit in wat dus op vreters kan uitlopen  .
remedie kan zijn groter carter (verlies van bodemvrijheid) of een oliekoeler in de rijwind voor de radiateur  zo geplaatst dat ie ook gekoeld wordt als de ventilator aanschakelt .
Diesel warm werd... werd. Er is redelijk snel (binnen 1000 km) een 13 rijen oliekoeler opgekomen voor de radiateur, in de rijwind.  Toen was direct de grootste druk van de ketel: Groter volume & koeling door rijwind/ventilator.



Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Victor-J op vr, 31 okt 2014, 12:43:27
Ik kick dit topic even omhoog, excuus. Wilde er niet een nieuwe voor aanmaken.

Ik ben zojuist overgestapt van 10W60 naar 10W40, omdat dit veel aangeraden werd op het engelse G40 forum, maar sinds de wissel heb ik er last van dat de G40 als de motor warm is, de olie buzzer afgaat. Kan dit te maken hebben met het feit dat er 10W40 in zit in plaats van 10W60? Zit geen koeler op.
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: bobrosco op vr, 31 okt 2014, 15:39:04
ja kan zeker, die 10w60 blijft namelijk een stukje dikker als hij goed warm is. En dus is dat kans groter dat je met te lage oliedruk komt te zitten en dus ook kans hebt op motorschade. Daarom rij ik in al mijn autos gewoon met 10w60, het prijs verschil is voor mijn inkoop niet enorm en het voordeel vind ik wel goed.
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Victor-J op vr, 31 okt 2014, 15:53:12
Hmm... Lastig. Ben wel benieuwd waarom ze dan in Engeland allemaal met 10W40 rijden en niet 10W60. Misschien op dat forum ook maar is navraag doen.
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: bobrosco op zo, 02 nov 2014, 20:36:25
Hmm... Lastig. Ben wel benieuwd waarom ze dan in Engeland allemaal met 10W40 rijden en niet 10W60. Misschien op dat forum ook maar is navraag doen.
Omdat die 10w60 lang niet overal te vinden is. Het word nu wel makkelijker, maar 2-3 jaar terug was er hier in de omstreken maar 1 bedrijf wat het soms had, maar ook regelmatig stond er niks in het schap.
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Hanf op ma, 03 nov 2014, 11:52:06
Rij al jaren met Valvoline vr1 10w60 en dat is kwa prijs kwaliteit prima aan te raden. Bestellen kan via www.racy.nl (http://www.racy.nl)
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Dennis op ma, 03 nov 2014, 13:32:01
Heb er nu Gulf Racing 10W60 in zitten voor 24 euro (4 liter)  -sturen-

Maar de oliedruk was gemeten en goed bevonden toch? Dan is de oliedrukschakelaar (1 van de 2 in de kop, die ene die bij 0,8 bar schakelt) niet meer fris?
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Victor-J op ma, 03 nov 2014, 23:19:07
Druk wordt a.s. donderdag nog een keer gemeten om wat definitieve cijfers te weten. Niet dat ik Ron niet geloof ;) Maar zie mijn project topic voor het hele verhaal. Dank voor het reageren in ieder geval. Zit nog te wikken en wegen hoe en wat.
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: mk1-madness op di, 04 nov 2014, 20:48:02
Ben ook benieuwd, heb snel ff gemeten om te weten of er überhaupt druk was...
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Victor-J op wo, 12 nov 2014, 19:47:54
Nog even een citaat van een Duits forum waar ook deze discussie oplaait.

"10W60 von Castrol ist Vollsyntetisches Öl und für den G40 genau das richtige Öl hoch termischbelastbar auch ohne Ölkühler fahrbar bis 120Crad gute Heißlaufschmierfähigkeit !Habe in meinem mal 10W40 teilsyntetisch gefahren und mein Öldruck war mir zu niedrig so 1.5Bar bei 2000U/min bei heißem Moror und da haben mir die Jungs hier das 10W60 emfolen und siehe da sage und schreibe 1Bar mehr Öldruck bei Heißem Motor.Übrigens das Öl wir auch im Rennsport zb Porsche Gt3 Cup gefahren.und was noch wichtiger ist die Hydros klappern nicht und der Motor bleibt dicht.Also 5W40 oder 0W40 0W30 kannst du vergessen da klappert alles und der Motor pisst aus allen ritzen selbst erfahren.Dies ist übrigens meine eigene meinung und ist natürlich nicht binden"

Waar wel het voordeel van 10W60 naar boven komt.

en

"Ja der G40 hat da so seine Probleme mit dem Öldruck. Besonders mit 10w40 und ohne Ölkühler. Ich hab bei meinem auch 10W60 drin,nachdem ich mit 10w40 Öldruckprobleme hatte.
Aber da dein G40 ja noch original ist und sogar ein Ölkühler hat, hättest du selbst mit 10W40 keine Probleme."
Titel: Re: Olie 10W60 voor G40: zin of onzin?
Bericht door: Jaap op do, 13 nov 2014, 07:46:25
Ha, wat ik zeg: dunnere olie 'pist' eruit :-)