Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Merijn op do, 10 sep 2009, 10:15:15

Titel: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Merijn op do, 10 sep 2009, 10:15:15
Aangezien er inmiddels een ander blok (type: bouwpakket  :P) voor de Derby klaar ligt om te reviseren, ben ik me alvast aan het 'inlezen' in de wondere wereld van de motoren en tjoening..  :D

Het idee is simpel: blok reviseren en optimaliseren, maar wel met behoud van betrouwbaarheid en 'driveability'. Met beide (reviseren en optimaliseren) heb ik nog weinig ervaring, maar vooral die laatste roept de meeste vragen op. Wat is wel aan te raden, en wat kan beter origineel gelaten worden?
Voordat ik vragen ga afvuren nog even de samenvatting:
- 1.4 onderblok (AEX)
- Bewerkte 3F kop
- Dubbele Solex carbureteurs (40mm)
- 269 graden nokkenas.

Doel:
- Moet betrouwbaar zijn.
- Moet lekker vlot zijn.

Op zich zijn er al genoeg topics op de site aanwezig en vooral deze quote uit één daarvan is blijven hangen. Daarnaast ook al het één en ander met Serge / Sjon doorgesproken, maar wat extra info / discussie is nooit weg..

De quote:
Citaat van: Serge
Krukas balanceren samen met vliegwiel is leuk voor boven de 8500rpm (8500rpm is fabrieks balanceertoerental), krukas verlichten is weer een ander verhaal. Dat is nodig om er voor te zorgen dat je geen vermogensverlies gaat creëren in massa, welke je op gang moet helpen en houden.
Als de drijfstangen onderling gematched zijn samen met je zuigers en verlicht kun je dus door het lichtere gewicht van je krukas samen met die van de drijfstangen en zuigers een max draaien van 9000rpm, ga je de kammen van de zuigers in korten tot het maximale (net onder de olie schraap veer) kun je een 11000rpm gaan draaien wat onderblok betreft.
Nu zitten er in de kop ook onderdelen die van belang zijn om goed na te kijken. Dwz in een mechanische kop de tuimelaars verlichten en gelijk in gewicht maken, of vervangen door titanium exemplaren. Klepschotels vervangen door titanium exemplaren, klepveren vervangen door sterkere varianten (of dubbele) om het zweven van de kleppen te voorkomen, een nokkenas naar keuze van 276 tot 324.

Is allemaal mogelijk. Maar hoe betrouwbaar is een motor die 11000rpm draait en hoe soepel is hij om mee te rijden, simpelweg niet. Ja, een 1000km misschien. Dus je blindstaren op krukas ballanceren en superdure zuigers ,samen met giga dure onderdelen voor de kop is niet nodig als je voor betrouwbaarheid gaat.

Een blok (neem een 1.3 carburateurblok op webers oid) welke max schakel rev heeft van een 8000rpm en dus een max rev limit heeft van 8500rpm, zal dus in het straat gebruik ideaal kunnen voldoen met een pk of 110 (neem het blokje van marcel maar ten voorbeeld) en zal dus met gemak een 50000km kunnen volhouden als je er normaal mee omgaat (dwz niet bij koude motor gelijk van kiet gaan) na die 50000km is het wel noodzaak om even een compressie test en cilinder-lektest te doen om te kijken hoe je zuigerveren en de rest wat afdicht er bij staat,meestal zal dit best meevallen en kun je rustig verder rijden.

Het genoemde voorbeeld komt denk ik redelijk overeen met 'mijn' setup. Alleen lastig om er een conclusie uit te trekken, als ik het goed begrijp is het voldoende om krukas / vliegwiel te verlichten. Het gezamenlijk balanceren zou niet noodzakelijk zijn? Ben dan ook erg benieuwd naar de meningen hier.

- Vliegwiel afdraaien / balanceren: ja/nee en waarom?
1 van de nadelen hiervan is dat de motor ook erg snel in toeren terugvalt en mogelijk afslaat. (Bron: Sjon/Serge  :)) Zijn hier 'veilige' marges voor tot hoever je kan gaan, om dit probleem te voorkomen?

- Krukas & Drijfstangen afdraaien / balanceren: ja/nee en waarom?
Voordeel: zie tekst van de quote. Minder massa =  meer snelheid.

- Valt er nog meer te combineren aan onderdelen vanuit andere blokken, die samen voor een beter resultaat zorgen?
Van de 1.3 blokken ken ik bijvoorbeeld de truc om de diesel-krukas (1W?) te monteren om zo de motorinhoud te vergroten..

- Anders nog dingen om rekening mee te houden? En valt er een schatting te maken van de resultaten van alle ingrepen? (ik als n00b relateer nog vaak aan pk/inhoud enzo  -oops-)

Ik ben benieuwd naar alle meningen / ervaringen!   -sturen-
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Gert op do, 10 sep 2009, 10:38:18
Ga op zoek naar het boek Auto Tuning van Gert Hack .
Vast nog wel ergens oudere versies van te vinden .
Staat een hoop leuks in en ook in Jip en Janneke taal .
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Sjon op do, 10 sep 2009, 13:20:11
Vliegwiel verlichten om zo'n dezelfde reden als krukas verlichten:
minder massa om op gang te helpen (nadeel is idd dat ook sneller afremt)
Andersom bekeken: heb je welles een 1 cilinder tractortje gezien? Vliegwiel XXL

Naar mijn idee mot je vliegwiel & krukas ook laten balanceren als ze verlicht worden:
hier en daar gewicht weghalen kan resulteren in onbalans.
Vliegwiel valt nog wel mee als ie enkelt afgedraaid wordt,
maar bij maximaal verlichten wordt de kans op onbalans groter.

Bepaalde keuzes zul je toch zelf moeten maken: kunnen we niet voor je.
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Merijn op do, 10 sep 2009, 13:22:13
Bepaalde keuzes zul je toch zelf moeten maken: kunnen we niet voor je.

Daarom ook meningen / ervaringen gevraagd, kan ik die meenemen in de afweging.   ;)
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Pieter op do, 10 sep 2009, 17:01:15
en wat denk je van drijfstangen en zuigers verlichten,
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: richard-polo op vr, 11 sep 2009, 11:19:17
Door de "draaiende" delen (bijv. krukas) te balanceren - en evt. lichter te maken - gaat een motor veel soepeler gaan lopen, maar ook meer vermogen leveren. Omdat alles in balans is kan een motor vaak meer toeren draaien, dit resulteert vaak in meer vermogen. Door de drijfstangen en/of zuigers lichter te maken en uit te wegen vermindert men de belasting van de krukas waardoor de motor soepeler gaat lopen en meer en makkelijker toeren kan draaien.


Mijn krukas, drijfstangen, en zuigers zijn flink bewerkt(lichter gemaakt)
alles gebalanceerd dus ik ben benieuwd hoe dat voelt straks met rijden -cool-
vliegweil is lichter gemaakt en is samen met krukas gebalanceerd.
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Merijn op vr, 11 sep 2009, 12:12:36
alles gebalanceerd dus ik ben benieuwd hoe dat voelt straks met rijden -cool-

Als ik op jou moet wachten met gebruikerservaringen, rijd de Derby de komende vijf jaar nog niet..  -nana-

 ;)
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: richard-polo op vr, 11 sep 2009, 12:56:36
dat valt toch niet te vergelijken want is een 1.6 met 86,9 slag -fu-


Je antwoord als iemand die nog thuis woont en veel geld over heeft ;) maar als je op jezelf zit kom je er wel achter wat het kost om zo,n motor samen te stellen..
motor is bijna klaar gelukkig maar dan rijdt ie nog niet uitlachen2
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: patrick86c op vr, 11 sep 2009, 12:59:18
Een goed duits project is ook niet in 1 winter klaar :D
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Dennis op vr, 11 sep 2009, 13:04:35
Je antwoord als iemand die nog thuis woont en veel geld over heeft ;) maar als je op jezelf zit kom je er wel achter wat het kost om zo,n motor samen te stellen..

Net zoveel volgens mij...  :)
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: FuriouZ op vr, 11 sep 2009, 13:06:44
volgens mij is hier al eens zo'n mooie oorzaak-gevolg foto voorbij gekomen :) (kan 'm zo niet vinden, was volgens mij een paarse record met 'n unieke motorkap :D)
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Merijn op vr, 11 sep 2009, 13:15:51
Je antwoord als iemand die nog thuis woont en veel geld over heeft ;) maar als je op jezelf zit kom je er wel achter wat het kost om zo,n motor samen te stellen..
Woon inmiddels al bijna 3 jaar op mezelf, dus geld over denk ik niet..  Kwestie van prioriteiten stellen hè..  :D

Maar goed, gaan inmiddels redelijk offtopic, terwijl ik toch wel hoop straks wat nuttige informatie uit dit topic te kunnen halen.  -thumbsup-
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: richard-polo op vr, 11 sep 2009, 13:24:04
Net zoveel volgens mij...  :)

plus de maandelijkse rekeningen -gert- plus een bedrijf plus een normaal leven plus een sporttief leven..
there is more in my life than POLO -thumbsup-
komt allemaal goed maar rome is ook niet 1 in dag gemaakt..
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: richard-polo op vr, 11 sep 2009, 13:27:38
Citaat
Maar goed, gaan inmiddels redelijk offtopic, terwijl ik toch wel hoop straks wat nuttige informatie uit dit topic te kunnen halen.  -thumbsup-

jij vond het leuk zo,n grapje te maken -marcel-..  duurt indd zeeer lang maar ben nog steeds de enigste die het lef heeft zo,n motor op de pompen :)
als je weet hoe alles moet is alles sneller gedaan.
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Serge op vr, 11 sep 2009, 18:46:18
idd ik weet hoe het moet en heb het al gedaan .en mijn ervaringen ,tsja die staan omschreven
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: richard-polo op wo, 16 sep 2009, 09:03:54
ik rijdt geen carb,s he,... dus nee jij hebt het niet al gedaan zoals ik -marcel- {of heb je al eens een 1600cc G60 gebouwd met 16v kleppen}
forum heb ik al nagespit maar daar is niks over een 1.6i16vG60 te vinden. alleen duitsland staan er 2..

heb je uberhaupt wel eens stalen drijfstangen proberen te monteren in zo,n 16v smallblock?
dan weet je hoeveel er van de kruk af moet gedraait worden...


nogmaals we komen der wel alleen het slijpen balanceren enzo duurt wat langer, de motor is in 1 weekend opgebouwd -klus-
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: martijn op wo, 16 sep 2009, 09:12:52
(https://www.webshopboekhandel.nl/Webshop/ProductImages/9789025852276.jpg)
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: richard-polo op wo, 16 sep 2009, 09:39:48
leest je mamma je dat s,avonds voor,(aan martijntje :D)  dus als je ergens antwoord op geeft ben je meteen aan het happen of op je teentjes getrapt volgens jouw?
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: martijn op wo, 16 sep 2009, 09:44:15
Nee, ik zat net te ontbijten. :P


Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: richard-polo op wo, 16 sep 2009, 09:46:01
volgende keer wat meer eten dan -marcel- krijg je dikkere armen van..
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: martijn op wo, 16 sep 2009, 10:02:14
 :D
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Merijn op wo, 16 sep 2009, 10:02:24
 -blabla-
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: martijn op wo, 16 sep 2009, 10:07:25
Goood... Ontopic;

Jaap heeft ooit een ABD'tje aangepakt, en daarbij de drijfstangen uitgewogen, zuigers ook (?) en reed met een normale carb. Dat ding scheen als de brandweer te gaan.

Aangezien je met carbs rijdt is het verlichten van je vliegwiel wel wat gevoeliger (rustig optrekken/filerijden zal wat minder soepel gaan), maar voor de motorloop is het wel beter (sneller op toeren, sneller dalen in toeren). Maar hier heb je ook verschillende gradaties in.

Ik zou zelf eerst alle bewegende delen gaan uitwegen (drijfstangen en zuigers). Vooral in de zuigers kan je best wat materiaal weghalen. De krukas is een redelijk specifiek ding, om die af te laten draaien/uitwegen zou ik als laatste optie overhouden.
Of je pakt ook direct de krukas aan en laat het vliegwiel incl. krukas balanceren.
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Jaap op wo, 16 sep 2009, 11:33:07
Goood... Ontopic;
Jaap heeft ooit een ABD'tje aangepakt, en daarbij de drijfstangen uitgewogen, zuigers ook (?) en reed met een normale carb. Dat ding scheen als de brandweer te gaan.

Jups. 1.4'tje, standaard 60pk ( fabriek opgave ) en op de bank kwam er 'ineens' 80 pk / 120 Nm uit.
kort samengevat: zuigers & drijfstangen uitgewogen, compressie verhoogd door blok te vlakken, vliegwiel afgedraaid
(standaard carb, nokkenas, uitlaat)
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Merijn op wo, 16 sep 2009, 19:34:44
Kijk, das nu info waar ik iets aan heb.  -thumbsup-
Dus puur het uitwegen van zuigers en drijfstangen zorgt al voor een hoger rendement, zonder dat de (stationair) loop van de motor wordt benadeeld? (in vergelijking met bijvoorbeeld vliegwiel afdraaien bedoel ik dan)
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Serge op wo, 16 sep 2009, 20:18:08
dus als je een keuken weegschaal koopt (digitaal) weeg je eerst de zuigers met piston pen en daarna de drijfstangen

het hoe en wat wil ik best uitleggen ,maar dat gaat beter mondeling en met de spullen in de hand
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 16 sep 2009, 21:11:23
Aangezien het topic toch al flink vervuild is hoef ik me ook niet in te houden...

het hoe en wat wil ik best uitleggen ,maar dat gaat beter mondeling en met de spullen in de hand

Heb je Wendy zo ook ooit versierd? :D
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Pieter op wo, 16 sep 2009, 21:20:06
het hoe en wat wil ik best uitleggen ,maar dat gaat beter mondeling en met de spullen in de hand

dat kun je haast niet uitleggen zo op de pc, daar snapt geen 1 wat van denk ik om dat uit te wegen. ik weet een beetje hoe de vork in de steel zit makkelijk is het niet.
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Mark op do, 17 sep 2009, 01:45:06
En juist daarom -->

Ga op zoek naar het boek Auto Tuning van Gert Hack .
Vast nog wel ergens oudere versies van te vinden .
Staat een hoop leuks in en ook in Jip en Janneke taal .

 withstupid

Zeker een aanrader.
Kost de wereld niet en je bent ineens een stuk wijzer  -ja- klik (http://www.bol.com/nl/p/boeken/auto-tuning-druk-4/666859788/index.html)
Kant en klare oplossingen staan er niet in , maar het hoe en waarom wordt er duidelijk in uitgelegd.
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: richard-polo op ma, 15 nov 2010, 16:36:56
http://www.youtube.com/watch?v=B11UPfneqeg

http://www.youtube.com/watch?v=IbaOAVJiSpg&feature=channel

fiatnutz is ene goeie om wat dingen van op te steken Merijn -thumbsup-
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: FuriouZ op di, 16 nov 2010, 07:53:12
 -thumbsup- dat is duidelijke taal, daar kan ik wel wat mee
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: richard-polo op di, 16 nov 2010, 12:56:37
heb wel eens gemaild met die gast  -thumbsup-
toen had ik nog niemand gevonden voor mijn drijfstangen op maat de laten maken...
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: richard-polo op ma, 29 nov 2010, 17:58:28
http://www.youtube.com/watch?v=V82WnutmFAk
krukspolijsten -klus-
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: FuriouZ op di, 04 jan 2011, 19:09:19
iemand nog tips om er zeker van te zijn dat je altijd een meting doet bij het uitwegen v/d drijfstangen?

als ik ze plat leg en dan bijv omdraai krijg ik zo 5 soms wel 20 gram verschil  -dunno-
ik heb geprobeerd te op te hangen, maar dit had er ook effect op (zit te denken het na te maken van alu ipv hout en kunstof)
zoals: http://www.youtube.com/watch?v=QLpiF0E0EJU
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Serge op di, 04 jan 2011, 19:28:07
is vrij simpelte maken
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: FuriouZ op ma, 24 jan 2011, 13:02:50
nu alles van metaal gemaakt en de diameter v/d krukzeide wat groter gemaakt zodat deze beter centreerd, maar nogsteeds onnauwkeurige metingen..
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: richard-polo op ma, 24 jan 2011, 13:04:39
big end hangt ook niet in het midden lijkt het!
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: FuriouZ op ma, 24 jan 2011, 22:48:33
heb er eens goed naar gekeken en dit verschild idd iedere keer weer :S
nieuwe weegschaal (0,1gr/5kg) is iig onderweg..
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: FuriouZ op do, 27 jan 2011, 19:12:48
big end moet vrij en soepel kunnen draaien zodat ie zelf het midden zoekt.
edit: komen die skates toch nog van pas :D wiel incl lagers eruit, beetje bijslijpen en ik heb een goeie meting!
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: The_Maxx op zo, 30 jan 2011, 13:24:44
zo meet je toch maar de helft van t gewicht? de andere helft hangt aan het touwtje
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: Maxxy op zo, 30 jan 2011, 14:29:45
je meet ook beide uiteindes toch?

small end--> verticale balans
big end--> rondvliegend balans

zo was het toch?
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: richard-polo op zo, 30 jan 2011, 15:06:16
zo meet je toch maar de helft van t gewicht? de andere helft hangt aan het touwtje

dat is ook de bedoeling ;) voor big en smal end balanceren.
het volle gewicht meet je weer op de digitale weegschaal zoals je meel weegt :)
Titel: Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
Bericht door: FuriouZ op ma, 31 jan 2011, 07:45:51
eerst op deze manier small end uitwegen en wegslijpen en daarna de complete drijfstang waarbij je dus de big end pakt met wegslijpen