Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Sjon op do, 05 nov 2009, 23:38:42
-
Bij welke motorblokjes kun de zuigers de kleppen NIET raken?
Voor zover ik weet alleen de vroege sleeptuimelaars, maar ook niet allemaal ofzo? -dunno-
Bij mijn weten de 0,9 motorcode HA (mocht dis.riem kapot gaan: nieuwe erom en vrolijk verder)
Maar 1,1 motorcode HB ook? (de 'normale', niet de Formel E versie?)
-
jups hb kan ook vrolijk doorrammelen zonder tikkende geluiden
-
Nog meer?
HC? (1,1 60pk => hogere compressieverhouding?)
HD? (Alleen Audi50)
HH? (8,2:1)
GL?
HK & GK doen iig WEL tikkertje spelen
-
hh=safe
hc=grensgeval,kop wel of niet 1x gevlakt
gl= tikkertje spelen
kort door de bocht gezegd zijn alle sleeptuimelaars met verbrandingsruimte in de kop safe .
van de hydrau stoters doen de 16 kleppers wel tikkertje spelen en de rest ook
-
Hmm bij mijn Gk is de d-riem verkeerd gegaan toen de v-snaar ertussen kwam, maar hij doet het nogaltijd evengoed..
-
Dan heb je mazzel -dj-
Bij een GK & HK (die motorcode's heb ik wel al aan gesleuteld) kan de dis.riem 1 tandje verkeerd,
maar daarna is 't tikkertje spelen
-
GL weet ik 1000% zeker dat de kleppen een tikje krijgen.
Ik heb ooit eens 6 van de 8 moeten laten vervangen. -boehoe-
-
Theorie van Serge zit logica in: vlakke kop is auw auw.
En motorcodes met vlakke kop zijn: GL, HK, GK
-
Precies: Compression and squish (ofzoiets) blokjes kwamen in de Polo 2: de holle zuiger zorgde voor een iets kleinere verbrandingsruimte, met daardoor een iets vlakker/hoger/beter koppel en minder ' slijtage '
De kleinere verbrandingsruimte pastte niet in de kopjes zoals bij de HA en HH, want dan zouden de kleppen ook kleiner moeten. Dus: GL = vlakke kop, holle zuiger, met kleinere verbrandingsruimte en hogere einddruk. Idee is ook simpel: in de laatste paar millimeter slag, neemt de compressieruimte sterk af..
Maar goed: terug naar de vraag:
HA & HH -> zeker geen klepperende klepjes... HA weet ik zelfs zeker: been there, done that :)