Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: FoZ op ma, 28 dec 2009, 19:15:09
-
niet bij een polo maar bij een audi 80
Hij wil niet aanslaan.
wat ik vervangen heb: bougies,verdelerkap,rotor
hij krijg benzine in de vlotterkamer
hoe meet ik hall-sensor door op onsteking? denk namelijk dat het daar aan ligt.
aangezien hij op cil.1 & 2 goed vonkt en op 3 en 4 heel zwak.
[plz help -klus-
-
Als de hall-sensor het niet doet dan krijgen geen van de bougies een vonk.
Heb je al een andere bobine geprobeerd? Instekingsvolgorde is goed?
-
lijkt me kabels gezien 3 en 4 zwak zijn en volgorde 1342
-
die dingen ga ik nog ff proberen.
waarom ik denk dat het de onsteking is....
...die heb ik laatst losgehaald in zijn geheel en met de hand aan de rotor gedraait zodat hele onsteking draait.
Dit ging soms heel stroef en bleef soms haken -gert-
dat lijkt me niet goed -dunno-
-
heel stroef of iets zwaarder (bij het rond"spinnen" zal het asje niet zo mooi draaien als een kogellager oid)
er zit een magneetje aan de schijf v/d hall te "trekken" namelijk. kun je wel vinden in de how to faq contactpunt/hall ombouw(achteraan), d8 van serge..
-
volgorde is goed.
op de bobine meet ik ook wel stroom als hij op contact staat.
wat mij wel opvalt is dat wanneer ik probeer te starten dat de toerenteller flink aan het slaan is.
ook vind ik dat de bougies behoorlijk droog blijven na het zovaak starten met af en toe een scheutje peut rechtstreeks in de carb. -gert- -dunno-
-
Slaande toerentellernaald duid op Hall-gever, toch? -dunno-
-
Jup.
-
complete onsteking vervangen + bobine + kabels
nog niets -boehoe-
-
Hall-gever ook vervangen?
-
ja, die zit in de ontsteking toch?
-
Jep.
Heb je ook al een ander transistorblok geprobeerd? Dat is de versterker tussen hall-sensor en de bobine.
-
Daar kun je inderdaad nog even naar kijken, deze zit tegen de A-stijl achter het losse stukje bekleding. Als je geen hebt is er grote kans dat die van je Polo "Als die een heeft" ook wel past, hoef je geen te halen voor het proberen.
-
transistorblok? hoe ziet dat eruit?
ik heb wel de onstekingsmodule vervangen, daar loopt de signaaldraad van hall-gever naartoe.
-
Zat ie op de plaats die ik beschreven heb? Want volgens mij is (correct me if i`m wrong) ontstekingsmodule en transistorblok hetzelfde.
Is de accu nog wel sterk? de mijne laat me nu soms wel eens staan als ie na warm een tijdje niet gelopen heeft een dik uur ofzo. Heb m`n broer gevraagd of ie wilde slepen want hij had helemaal geen vonk tijdens starten, maar de startmotor liet de motor wel snel genoeg draaien. Tijdens het slepen ff de koppeling laten komen en hij liep meteen.
Het is misschien mogelijk dat de accu net niet sterk genoeg is om de startmotor en de ontsteking van stroom te voorzien.
-
Dat kan evt ook met het welbekende maar o zo vervelende probleem met een (af en toe) defect contactblokje... Zeer frustrerende storing, maar o zo eenvoudig (en goedkoop) te verhelpen.
-
contactblokje heb ik nog niet geprobeert....die zit gewoon bij het contactslot neem ik aan?
accu is goed en goed opgeladen, alleen wel 10aH minder als voorgeschreven staat, denk niet dat dat veel uit mag maken
startmotor draait hard genoeg.
-
en zet dan eens een draadje van +accu naar 15 bobine , dan starten (ja het klopt dat dan al alle lampjes op je dash branden )
-
ah, dat ga ik nog eens ff proberen wanneer mijn carburateur weer in elkaar zit. -thumbsup-
stel dat hij dan wel start met kabel van + --> 15(bobine) waar ligt het dan aan? breukje kabel?
ff nog wat dingen,
als de voetpakking van carb. niet 100% meer is start hij gelijk dan niet meer?
en als onsteking niet 100% goed staat start hij dan eveneens niet meer
lijkt mij bij beiden dat hij beroert gaat lopen maar hij moet toch aanslaan?
-
Hij zou dan gewoon aan moeten slaan...grote kans dat ie wel beroert loop
-
pfff
rechtstreeks een kabel getrokken van + naar 15(bobine)---> geen succes, niet starten.
ook na het lange doorstarten hoor ik de carburateur ploffen/puffen en zie ik een rookachtige pluim in de carb hangen.
bougies blijven nog droog en houd ik schroefdraad van bougie op het blok en start dan zie ik helemaal geen vonk meer -boehoe-
lijkt wel of het van kwaad tot erger gaat -gert-
-
Nou, vandaag toch nog ff gekeken met iemand.
vonken zijn wel aanwezig! ik zeg ook voor 98% dat het niet de onsteking is.
carb losgehaald en de vlotterkamers zitten vol peut.
het probleem zit hem dus bij inlaat.
nu mijn vraag.....kan het liggen aan een niet werkende spruitstukverwarming?
aangezien bougies droog blijven.
-
iemand die weet waar het aan kan liggen als ik een straaltje benzine in de carburateur en bougies blijven droog?
met dit weer kan het natuurlijk bevriezen maar een spruitstukverwarming (Egel) regelt dat toch?
hier meet ik geen stroom op wanneer de auto op contact staat -dunno-
-
d`r zou eigenlijk wel benzine in de cilinders moeten komen. Staat de Db riem nog op tijd?
-
Daar dacht ik ook an:
Je ontsteking heb je vanalles aan gedaan ondertussen, en waarschijnlijk weet je al niet meer waar en wanneer het probleem precies ontstond of door ontstaan kan zijn. Als het tijdens regulier onderhoud is geweest, kan het van alles zijn.
Begin vooraan:
Compressie, Brandstof, Onsteking
- Timing distributie (belangrijkste) -> staat de distributie verkeerd, is er geen of onvoldoende compressie, en houdt het verhaal op
- Controleer de brandstof toevoer. Als de distributie goed staat, moet het blokje dus lucht aanzuigen. Krijgt de motor echter geen brandstof, zal er nooit wat gaan lopen.
Door alleen een scheut brandstof door de carb naar beneden te gooien, moet de motor hier op reageren bij starten: Een klein beetje benzine ( eierdopje vol ) moet minimaal een paar seconden een lopende motor geven.
- Controleer de onsteking: Je hebt 't al geprobeerd met een bougie eruit draaien, deze tegen het blok houden en kijken of ie vonkt. Als ie dat doet, controleer dan de ontstekingsvolgorde. Dubbel check dat. of nog beter: Trek alles los en begin van voren af aan. Controleer of het middelste pinnetje in de verdelerkap er nog wel in zit ( heel vervelende storing :) )
Ik heb het vermoeden dat je iets heel simpels over het hoofd ziet. Echt heel simpel.
Dus: Distributie, Carb, Onsteking!
Als je de Distributie gecontroleerd hebt; Carb: als je pompt met het gaspedaal, zie je dan een straaltje benzine ingespoten worden (acceleratiesproeier) in de carb? Zo ja, dan kun je eens proberen met pompend pedaal te starten: geen effect? Zoek het in de ontsteking ! Als je benzine krijgt, en de bougies vonken, dan is het de volgorde van de kabels of de basis afstelling van de onsteking.
-
-thumbsup-
ik ga de distributie nog ff dubbel checken -klus-
Bougies vonken : Check!
in carb. zie ik een straaltje benzine bij gasgeven : Check!