Het Polo86c Register
Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: Arnotown op ma, 22 mrt 2010, 19:44:54
-
Hallo!
Sinds een kort tijdje ben ik eigenaar van een hele strakke en nette G40 uit 91..
Nu zijn ze er afgelopen zaterdag tegenaan gereden terwijl deze geparkeerd stond.. Gelukkig waren het eerlijke mensen en hebben ze keurig aangebeld om dat te melden, dus verzekeringspapieren ingevult etc, en weer weg.. Maar nu ben ik dus net bij mijn buurman geweest, eigenaar autobedrijf, schadeherstel etc, en die heeft het over 1250,- schade.. Maar wat nou als de dagwaarde bijvoorbeeld 1200 euro is.. Dan verklaren ze hem total loss en zit ik te huilen met 1200 euro, terwijl die auto mij veel meer heeft gekost en ik daar ook alle bonnen nog van heb.. Is het dan mogelijk om die 1200 te vangen en het 'wrak' mee naar huis te nemen voor onderdelen oid?
Vr gr, Arno
-
voor zover ik weet is dat mogelijk.
dagwaarde - bedrag wat een wrak opkoper ervoor heeft geboden is dan wat je ervoor terugkrijgt, plus de auto. Schadebedrag is dan ook lager als 1250 euro.
Maar pin me hier niet op vast. Heb er geen ervaring in, dus ik weet dit ook niet zeker.
Wat is de schade eigenlijk?
-
De deur is voor de oud ijzerboer, finaal in elkaar, spiegel afgebroken en een beste buts in me a stijl..
-
Zal even kijken of ik een foto kan maken, maar tis al donker:S
-
wrak kun je kopen van de verzekering
-
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-VK68HAEJ-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HOWYYESG-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-BUAGYQ8W-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-4PIKMIT7-D.jpg)
Deuk is A stijl is op de foto's niet zo goed te zien..
-
deur vervangen, a-stijl uitdeuken, dat kan toch nooit 1250 euro kosten?
Nja weet niet hoe erg die astijl gedeukt is, en hoe de ophanging van de deur eraan toe is. Deur opend nog wel normaal verder?
-
Ja, dat wel! Hij had het over:
Een nieuwe deur
Nieuwe spiegel
Spuiten
Opbouwen
Deuk in A stijl uitduiken
A stijl spuiten incl dak, ivm met kleurverschil
-----+
1250,-
-
€ 1250 zit je snel aan, hoor?!
Maar als jij documentatie hebt dat de auto veel meer waard is (heeft gekost) dan het schadebedrag, dan moet je dat laten zien aan de taxateur. Die zal 'm dan toch niet zo heel snel total-loss verklaren (zorg ervoor dat je auto er zo uit ziet dat hij kan zien dat je er zuinig op bent)...
Mocht dat toch het geval zijn, dan kun je inderdaad het wrak van de verzekering kopen. Dat houdt in dat je het schadebedrag in handen krijgt, maar wel met aftrek van de dagwaarde. In jouw voorbeeld dus: € 1250 schade, dagwaarde € 1200, resultaat is het wrak en € 50 mee naar huis.
Ik zou dus voor de eerste optie gaan?! Daarbij kun je vervolgens ook nog kiezen om het herstelbedrag voor de schade privé te ontvangen en de schade via-via goedkoper te laten herstellen. Let wel op bij welk bedrijf je de taxatie laat doen, schadeherstelbedrijven hanteren vaak een clausule dat je ófwel de schade bij hen moet laten herstellen, óf dat je een deel van het schadebedrag aan hun moet betalen als vergoeding voor de taxatie.
Ik heb gewoon mijn vaste garage gevraagd of de taxatie bij hun kon plaatsvinden. En uiteraard heb ik er voor gezorgd dat ik zelf bij de taxatie aanwezig was...
Succes!
-
Wat kun je zelf:
Deur zoeken en "kaal", zonder aanbouwdelen, aanleveren, eerste uurtjes verdiend.
Zelf nieuwe spiegel regelen.
Na spuiten zelf weer opbouwen.
Kiezen of je dak gespoten wilt hebben?
Ik denk dat de grootste kosten de uren zijn.
-
Schadeherstel is altijd duur en de kosten lopen al gauw op! dus vind het geen asosiaal hoge prijs is gewoon een normaal bedrag voor zo'n schade. Misschien kun je wel met de verzekering regelen dat je een groot gedeelte van de eventuele dagwaarde teug krijgt en em dan ergens 'zwart' laat maken zo heb je én alles gemaakt en heel misschien hou je er dan nog geld aan over als je een geluk bij een ongeluk hebt......
-
Een goede auto schade hersteller rekent voor strak maken en spuit werk al snel een 200,- per plaatdeel ;)
-
... en em dan ergens 'zwart' laat maken ...
Hij is toch al zwart? -nana-
-
Hij is toch al zwart? -nana-
:')
Tja, het is een lastig parket..
In principe zou je zeggen, wrak mee naar huis, blok op een skelter bouwen en de rest vd onderdelen verkopen..
Maar ik weet het dus niet:p En het schijnt zo te zijn bij Unive, dat je hem bij Pouw autoschade neerzet in Apeldoorn(omdat ik daar vandaan kom), vervolgens komt er een expert van Unive, en dan nog een hoop geleuter.. Maar goed, ik zal sowieso zorgen dat ik er bij ben, ook al moet ik een dag vrij nemen:)
-
Volgens mij hou je veel meer over dan 50 euro. Ze bieden je gewoon een bedrag aan met behoud van restant. Ik denk dat je een paar honderd euro krijg dan.
-
Maar stel, hij is 1700 euro waard, krijg ik dus 1250 terug, nieuw deurtje erin vd sloop, deukje in de stijl voor lief nemen, expert betalen, dan ben je toch in principe toch de koning te rijk? Of zit ik me nu lekker te maken met verhalen die je altijd via-via-via-via hoort?
-
Stel de dagwaarde van de polo wordt door de expert vastgesteld op 1700 euro. De uiteindelijke schade blijkt 1200 te zijn. Dan kan de expert twijvelen of hij economisch total loss is. Hij laat dan meerdere opkopers komen die de waarde gaan bepalen van de polo met schade.
1700-1200 = 500. De restanten moeten dan meer dan 500 opbrengen dan is de auto economisch total loss.
Stel dat de polo met schade 600 euro op brengt, is het voordeliger voor de verzekering om 1700-600=1100 euro aan jou uit te betalen.
Stel dat de polo 400 op brengt keer de verzekering het schade bedrag uit. (let op er zijn maatschappijen die 50% uitkeren als je de auto niet laat maken).
Mocht de schade meer zijn dan de dagwaarde van de polo, dan bied de expert vaak aan een bedrag met behoud van restant. Vaak een paar honderd euro.
Ik denk niet dat de auto een dagwaarde heeft van 1700 euro. Maar dit is dus gewoon een voorbeeldje.
Ga niet te snel akkoord met de expert. Hun proberen natuurlijk zo laag mogelijk te zitten. Ze werken immers voor de tegenpartij.
Suc6 met de afhandeling.
-
Dank u! We wachten wel af;)
-
Niet direct akkoord gaan met bedrag wat je krijgt. Gewoon onderhandelen. Kijk een beetje rond wat de prijs is voor eenzelfde model/leeftijd en km's.
Zo heb ik enkele honderden euro's meer gekregen voor het wrak dan de expert aanvankelijk bood.
-
Ik vind 1250 euro wel belachelijk veel trouwens :S
Ik heb bij mijn eigen auto vorige maand het volgende laten repareren / strak maken / spuiten (metallic lak):
Carrosserie bij het achterlicht links.
Zij scherm aan diezelfde kant.
Dorpel links (zat een gat in).
Rotte plekken onderaan de deur.
Kosten € 400
En dat ziet er weer netjes uit -thumbsup-
-
Het ligt er maar net aan bij welk schadebedrijf je schade laat maken. Waar ik werkte hadden we een uurloon van 76 plaatwerk en 81 spuiterij.
Kleine schade bedrijfjes rekenen minder. En vergeet niet dat de lak sterfens duur is.
-
Vanmorgen bij een schadebedrijf geweest via een kennis, die schatte de schade rond de 1300 euro (nog meer dus), en morgen wordt hij getaxeerd door de expert vd tegenpartij daar! Dus straks even de g40 daar neer plempen en dan hoor ik het morgen wel:D
-
zoo, gister laten taxeren, krijg 1000 euro terug vd verzekering! Keek ik gister onder die deur, bij de dorpel en balk, blijkt zowel links al rechts helemaal verrot te zijn! Kan er zo met de sleutel in roeren! Dus binnenkort in onderdelen te koop;)
-
-thumbsup- Zeker als je tevreden bent het bedrag. Nu nog goede besteding ervoor vinden .... :)