Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Der Ghopmeister op vr, 03 sep 2010, 14:57:51
-
na t verlagen heb ik nu rechtsvoor een geknokker maar waar van -dunno- zou haast zeggen de aandrijfas maar die raakt niks volgens mij want dan had ik dat wel moeten zien lijkt me -dunno-
-
Toplagers ook vervangen?
-
-thumbsup- tis alleen als ik rijd in een rechte lijn hoorbaar en het wordt minder als ik naar rechts stuur -dunno-
-
Iets vergeten vast te draaien? -dunno- (overkomt ons allemaal welles -ja- )
-
nope vandaag alles al 2x nagelopen -dunno-
-
homokoneetje, kan spontaan na verlaging.
-
Iets vergeten vast te draaien? -dunno- (overkomt ons allemaal welles -ja- )
zal het niet weten -dunno- -ja-
-
dat gekke topmoertje, die wil nog wel eens te los worden aangedraait, gaat ook rammelen.
-
Rutger gaat vast door voor de koelkast: Bij mij idem: na verlagen en een dagje rijden de topmoer nog eens aandraaien: Dus schoteltje d'r af, en met een hamer + schroevendraaier dat gekke moertje een trap na geven.
-
aan 1 kant -dunno- en als je in een rechte lijn rijd -dunno- lijkt me vreemd maar goed zal t morgen wel ff na kijken
-
aan 1 kant kan dat zeker, Dat moertje wil niet graag goed vast zonder een goed tooltje om m aan te draaien (en zelfs dan is ff natikken met een schroevendraaier noodzakelijk)
Hoeft ook niet zo te zijn dat beide kanten niet goed vast zitten, en t kan minder worden als je stuur gedraait wordt, want dan draait die moer net wat anders waardoor ie misschien wel goed zit? ;)
-
precies: vooral bij rechtuit rijden over minatuurhobbeltjes.
-
Zou mij niet verbazen als het toch een homokineet is.
Die komt nu ineens onder een andere hoek te draaien.
-
hopelijk ist gewoon dat moertje ;) is iets simpelere en goedkopere oplossing -nana-
-
Rutger gaat vast door voor de koelkast: Bij mij idem: na verlagen en een dagje rijden de topmoer nog eens aandraaien: Dus schoteltje d'r af, en met een hamer + schroevendraaier dat gekke moertje een trap na geven.
Hier hetzelfde verhaal, -klus-
-
aan 1 kant kan dat zeker, Dat moertje wil niet graag goed vast zonder een goed tooltje om m aan te draaien (en zelfs dan is ff natikken met een schroevendraaier noodzakelijk)
Hoeft ook niet zo te zijn dat beide kanten niet goed vast zitten, en t kan minder worden als je stuur gedraait wordt, want dan draait die moer net wat anders waardoor ie misschien wel goed zit? ;)
Zo'n speciaal tooltje heb ik liggen dus daar heb ik m mee vast gezet ook (dop 22 op de ratel met daarin dat tooltje)
-
Dan zal het vast de homokineet zijn.
-
Gewoon niet meer rechtuit rijden maar constant gaan slalommen op de weg. -sturen-
-
dat 'gekke' moertje zit gewoon vast aan beide kanten dus ik vrees ook dat t de kineet is -boehoe-
-
mocht je die zoeken die heb ik nog wel een paar :)
-
lange as, ligt hier ook nog wel.
-
heb ik ook nog wel liggen van de rode maar dan moet !@#$%^&*()_ zooi weer los......
-
heb ik ook nog wel liggen van de rode maar dan moet !@#$%^&*()_ zooi weer los......
Ach, anderhalve moer en 7 boutjes -uitlachen-
-
klopt maar met de bakwissel net alles weer een verse lading vet gegeven.... lekker klaaien dus :)
-
Het kan ook nog zijn dat je schokbreker los zit in je voorpoot.
Dat kan komen doordat de 'deksel' niet goed vastgedraaid zit of doordat er geen of een verkeerde vulring geplaatst is op je schokbreker.
-
deksel zit zeker wel vast en om de schokker zit nieuwe olie tegen t klapperen ;) want die ouwe stinkende graf olie die er in zat was groen tegen blauw aan en zo dun als water
-
wat Marcel bedoelt dat er een pas ring boven op de poot hoor te liggen onder die grote moer.
En dat grafolie wat jij bedoelde was voor die oude zuigerstang en keeringen gebeuren, je hoeft je nieuwe poten niet meer in olie zetten.
-
Die 2 pas ringen tussen die grote poot moeren.
(http://i101.photobucket.com/albums/m62/polo1f/P1110154.jpg)
-
die 2 pas ringen was geen eens plaats voor -dunno- want dan paste t oplager en de rest niet meer en al helemaal niet onder de auto dus -dunno-
-
die 2 pas ringen was geen eens plaats voor -dunno- want dan paste t oplager en de rest niet meer en al helemaal niet onder de auto dus -dunno-
Die ringen zijn maar dun, hij lijkt heel groot.
Helaas kan ik nu niet weg vanwege verjaar visite anders was ik ff langs gekomen
-
die pasringen hebben niets met je toplager te maken.
De pasringen zorgen ervoor dat de schokdemper vast in de poot wordt opgesloten. Als je de twee ringen (zoals op je foto) NIET hebt gebruikt.. dan weet ik wel waar het geknokker vandaan komt....
-
ik heb die ringen ook niet en de mijne knokkert niet -nana-{ja als die gekke moer los raakt wel}
de schokdemper is toch lang zat om opgesloten te zitten in de veerpoot!!
[die 2 ringen zitten er niet altijd bij!]
-
[die ringen zitten er niet altijd bij]
Want het ene merk schokker is het andere niet.
Bij Koni Geel moeten ze in ieder geval gemonteerd, zodat ze geen speling hebben,. zonder de ringen klopt de hoogte niet en de diameter niet.
Bij andere merken zijn de dempers aan de bovenkant soms net wat dikker zodat je geen vulring nodig hebt.
maar: Als ze d'r bij zitten, dan zou ik zo denken: die zitten d'r niet voor niets bij. Schokdempers voor de Polo zijn nou niet echt universeel: Die vulringen zijn niet bedoelt bij montage onder een Golf ofzo ( met losse fusee's ).
-
[die ringen zitten er niet altijd bij]
Want het ene merk schokker is het andere niet.
Als ze d'r bij zitten, dan zou ik zo denken: die zitten d'r niet voor niets bij.
uiteraard -thumbsup-
klinkt indd logisch als ze erbij zitten monteren -klus-, ik weet dus niet wat voor set er bij chop onder zit -oops-
zover heb ik zijn topic niet gelezen!
{wat mij opviel bij de ta set was dat die scokker zeker 3 tot 4mm eruit stak en dus opgesloten raakte door die grote moer..}
-
[die ringen zitten er niet altijd bij]
Want het ene merk schokker is het andere niet.
Bij Koni Geel moeten ze in ieder geval gemonteerd, zodat ze geen speling hebben,. zonder de ringen klopt de hoogte niet en de diameter niet.
Bij andere merken zijn de dempers aan de bovenkant soms net wat dikker zodat je geen vulring nodig hebt.
maar: Als ze d'r bij zitten, dan zou ik zo denken: die zitten d'r niet voor niets bij. Schokdempers voor de Polo zijn nou niet echt universeel: Die vulringen zijn niet bedoelt bij montage onder een Golf ofzo ( met losse fusee's ).
De poten zitten echt niet los in de fusee hoor no fucking way! qua diameter bijna gelijk als de binnen diameter van de fusee en die moer van de fusee sloot m helemaal op zonder die ringen! daar durf ik m'n handen voor in t vuur te stoppen! en die ringen heb ik er bij gekocht zaten niet bij de set van mij ;)
Maar goed t is de kineet wel want als ik nu de koppeling in trap wordt t geluid minder en als ik gas geef wordt t meer
-
Bochtjes draaien met volledige stuuruitslag. Maar dat weet je natuurlijk wel al..... -thumbsup-
-
hoe kun je eigenlijk zien als de kineet aan de bakzijde nog goed is als je de as los hebt -dunno-
-
Rubber eraf?
-
ja en dan -dunno- kan er niet veel duidelijkheid in de vraagbaken vinden die ik heb en dat zijn er 3......
-
Kun je eigenlijk niet zien. Hij kan kapot zijn en er toch prima uitzien. Als de kogeltjes eruit vallen weet je zeker dat-ie kaduuk is. Je zou het moeten kunnen voelen, maar het lastige is dat-ie onder belasting heel anders kan reageren dan los in de hand...
-
ja dat vermoeden had ik ook al maar goed heb m ingedrukt zeg maar en dan rond gedraaid voelde toen niet echt weerstand en uitgetrokken net zo -dunno-
-
Reserve as erin en luisteren of die stil is?
-
als t nou droog was..... dan was ik al ff bezig -klus-
-
en weer opgelost was gewoon de kineet aan de bakzijde maar goed aandrijfasje vervangen en weer -sturen- -naughty-
-
-thumbsup-
"mini-specht" nu ook weg, wellicht? -dunno-
-
nope das iets van t koolstof filter wat verlinde ook al zei in dat andere topic
-
hmmpf, ik heb t nu ook, het is alleen niet constant, maar vooral als ik rem of een bocht maak (richting maakt niet uit) en het is geen aanhoudend geknokker, onregelmatig vooral.
Klinkt alsof de schokdemper niet lekker beweegt ofzo. Tis vooral in de op en neer gaande bewegingen, dus bij in en uitveren, vooral bij spoorwegovergangen bijvoorbeeld.
Iemand een idee wat het kan zijn? Wielbouten zijn met 130nm aangedraait (moet wel zeggen dat ik geen centreerringen en nog steeds bolconische bouten heb, maar daar krijg je enkel getril van)
-
toplagers -dunno- remklauw die niet goed vast zit wil ook best knokkeren weet ik uit ervaring -gert- :)
-
Zoals je het omschrijft denk ik aan een homokineet... Is het in een bocht naar rechts anders/heftiger dan in een bocht naar links (of viceversa)? Anders kan het ook nog een kromme remschijf kunnen zijn. Je uitlaat die iets raakt (dwarsversteviging) zou ook nog kunnen.
Maar gezien het feit je geen centreerringen en de verkeerde bouten gebruikt gok ik op de homokineet.
-
tis geen aanhoudend geknok, enkel af en toe, ik heb de velgen pas een week erop zitten en ik rijd zelden met de auto, hooguit 100km per week, vaak zelfs minder. Bocht naar rechts of links maakt niet uit, even hard, en het is ook niet altijd, soms hoor ik het tijdens het rijden, maar het is dus maar af en toe een tik zegmaar. Uitlaat klinkt hol, dit niet.
Remklauw ga ik eens nakijken dan. Toplagers zijn vervangen dus ik ga er vanuit dat die goed zijn.
-
doet die dat sints die andere velgen er onder zitten?
-
Uitlaat klinkt hol? -dunno- Hoe kortzichtig kun je zijn. Is je dwarsversteviging of tunnel waar die tegenaan zou kunnen kloppen ook hol? -gert-
Alweer een typisch geval van Rutger die eerst vraagt of iemand een idee heeft wat het is, en vervolgens iedere suggestie rigoreus en zonder check diskwalificeert. Ik ben er iig wel klaar mee, los van of je nu weer gaat klagen dat iedereen tegenje is of niet... -gert-
-
doet die dat sints die andere velgen er onder zitten?
nee, sinds vanochtend.
@gerrit, bij mijn vorige auto rammelde de uitlaat tegen de cas aan, en dat klonk hol. Zo klinkt het niet, maar ik zal wel kijken, vooral omdat het niet continu is, of met een bepaald toerental. In mijn ogen wijst niets naar de uitlaat.
geluid komt voornamelijk van rechtsvoor trouwens.
-
bij mijn oude polo zat het blanceer gewicht van rechter aandrijfas ergens tegenaan met sturen, ook af en toe
edit oh je zegt sinds vanmorgen das wel vreemd, geen draagarm kogel met speling ?
-
Uitlaat klinkt hol? -dunno- Hoe kortzichtig kun je zijn. Is je dwarsversteviging of tunnel waar die tegenaan zou kunnen kloppen ook hol? -gert-
Alweer een typisch geval van Rutger die eerst vraagt of iemand een idee heeft wat het is, en vervolgens iedere suggestie rigoreus en zonder check diskwalificeert. Ik ben er iig wel klaar mee, los van of je nu weer gaat klagen dat iedereen tegenje is of niet... -gert-
Kom op GG; trek nog even en blikje zelfreflecterende kW's open... :) Rutger weet zelf vaak waar de klepel hangt, al heeft hij de klok nog niet horen luiden -naughty-
-
Ja goed, misschien ging ik zelf te kort door de binnenbocht... Kwestie van een paar weken hard werken, het niet-aan-de-lijn kunnen krijgen van m'n pa nadat-ie de uitslag zou krijgen van zijn 2e chemokuur, en een stapeling van ergernissen aan de reacties van Rutger. Toegegeven, die ergerlijke reacties behoren eigenlijk behoorlijk tot het verleden, en ook dit keer ben ik wel gecharmeerd van de reactie van Rutger op mijn eigen uitspatting. C'est ça?! Rest mij nog vooral Rutger te feliciteren met je verjaardag, en de hoop uit te spreken dat je de oorzaak voor je geknokker snel zult vinden en tot het verleden kunt doen behoren. Voila!
-
Blikje gevonden -thumbsup-
Sterkte met alle 'niet zo fijne omstandigheden'... -hug-
@Rutger;
volgens mij moet je het ook zoeken in de 'kogels' ,de stabistangbevestiging, of het schokdemperpatroon in de voorpoot. Toplagers heb je vernieuwd toch?
Als je het spatbord beetpakt en de auto omhoog trekt en loslaat ( in/uitveert), hoor je dan ook 'geknokker'? Opkrikken en bij de kogels wrikken (fusee/stuurkogel) brengt een speling op die punten vaak wel aan het licht.
-
naar aanleiding van bovenstaande post maar eens de auto opgekrikt en gewrikt bij de kogels, maar ik kan niet echt wat ontdekken. Probleem is er nog steeds (heb alle bouten en moeren nog maar eens aangedraait) Het ziet er niet naar uit dat er ergens iets aanloopt.
Toen ik de auto terug omlaag zette hoorde ik het weer, komt vrijwel van onderaan. Ik begin een draagarmrubber te verdenken, of toch de fuseekogel.
Centreer ringen had ik wel gekocht, maar pasten net niet (63,3mm) dus moet een kleinere maat gaan zoeken, 60mm is iig te klein.
Toplagers had ik vernieuwd ja.
geluid is voornamelijk als ik een bocht naar rechts heb gemaakt en de auto komt weer recht zegmaar. En het is ook geen geknokker, maar eerder een soort wring geluid. Alsof je een rubber zeem uitwringt zegmaar.
-
na een week nog geen reactie? -dunno-
centreerringen bleken te diep te zijn, dus die moet ik een beetje gaan inkorten :)
-
geluid is voornamelijk als ik een bocht naar rechts heb gemaakt en de auto komt weer recht zegmaar. En het is ook geen geknokker, maar eerder een soort wring geluid. Alsof je een rubber zeem uitwringt zegmaar.
Draai de bouten van de draagarmen (binnenste, en uiteinde stabi) eens een paar slagen los en zet ze pas weer vast als de auto ' in de veren' staat. Als je de draagarmen ' opgekrikt' vastzet, blijft er (mogelijk) spanning op het rubber staan. Alleen in opgekrikte toestand staan ze dan spanningsvrij (en hoor je ook niets bij wrikken of bewegen).
Is (bij een verlaagde auto) wel lastig, maar zeker de moeite waard. Vooral de binnenste draagarm-draaipunten: je komt er maar moeilijk bij (op de oprit, met dit weer :) )
-
zal het eens proberen bij beter weer -thumbsup-
heb de draagarm alleen niet los gehad bij de stabistang en binnenste bout? enkel de fuseekogel is uit de veerpoot gehaald. -dunno-
Maar het kan wellicht doordat de auto verlaagd is? (draagarm in andere stand, dus stabi in een rare positie ofzo?)
ik heb wel flink olie lekkage, inc olie op de draagarm aan die kant, dus misschien daaraan?
-
Olielekkage? Check de status van je rechterstabirubber eens. Misschien nu wel vergaan na dat oliebad. Was bij mij ook het geval.
-
begon dr zelf ook al aan te denken -boehoe-
maar in dat geval kan ik beter wachten met die reparatie tot ik tijd en geld heb om me koppakking te vervangen (alle spullen liggen er, maar tis daily, dus kan m niet lang kwijt zijn voor een koppakkingswissel)
-
Nu vervangen als het rubber weg is. Anders sloop je je ijzerwerk.
-
mja ik ga zowiezo er binnenkort ff goed naar kijken en ff de jaap methode toepassen, misschien maakt dat wel uit. Laatste keer dat ik keek had ik niet t idee dat t rubber aan flarden was ofzo.
-
-thumbsup- Alles even checken is altijd goed. Succes.