Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: noordam op ma, 06 dec 2010, 10:40:18
-
Sinds enige tijd heeft mijn Polo nogal last van een stevig brandstofverbruik (lees 1:10). Verder merk je helemaal niets aan de auto. Start goed, haperd of stottert niet en rijd verder ook goed. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Gezien de huidige brandstofprijs zou ik graag wat zuiniger willen rijden :)
Moet volgens mij makkelijk 1:13 kunnen halen.
-
meestal ligt een hoog verbruik aan je eigen rechtervoet.
Waar baseer je het gebruik op?
de mijne rijdt ongeveer 1 op 12,5, mijn vorige (met dik 2,5 ton op de teller) reed 1 op 11, en toen had ik nog een zware rechtervoet(plus vaak in de 2 met 70km/h door de straten)
ook zinvol: ontsteking goed stellen, kan wel eens fout staan en dan verbruikt ie ook meer.
-
Mijn rechtervoet is zeker niet de veroorzaker. Rijd altijd rustig, zeker nu het lekker glad is :)
Je hoort wel wat "ploffen" in de uitlaat bij gas los. Te rijk mengsel?
-
uitlaat ploft bij gas los: ontsteking stellen
wordt vaak gedaan door jongeren omdat dat stoer moet zijn dat de uitlaat ploft...
Maar volgens mij komt dat omdat ze een scooter gewend zijn met 2takt blokje.....
-
Dank je wel. Ga vandeweek wel even opnieuw afstellen.
-
Defroster aangesloten en werkend?
(die van Serge werd onlangs ook zuiniger door dat werkend te maken)
Ik haal overigens nu met die kou nog gewoon +/-1op15 met de daily-AAV
(das incl. warm draaien tijdens ruiten krabben en heb ook een zware rechtervoet)
-
Defroster aangesloten en werkend?
(die van Serge werd onlangs ook zuiniger door dat werkend te maken)
Ik haal overigens nu met die kou nog gewoon +/-1op15 met de daily-AAV
(das incl. warm draaien tijdens ruiten krabben en heb ook een zware rechtervoet)
Defroster is aangesloten en werkend. Hoe test ik de werking?
-
defroster? waar zit dat, nog nooit van gehoord -dunno-
-
(http://etka.auto2.ru/epc/etka/B009/014200.png)
nummer3 -dunno-
-
ook wel warmelucht-klep genoemd -nana-
zeer fijn bij koud weer!
-
och dat ding, werkt bij mij wel, maar de slang loopt er niet meer naartoe, zal straks ook met open filter niet meer nodig zijn -nana-
-
Iemand enig idee hoe je de werking test?
De afbeelding is niet van een AAV, maar nr 3 zit bij AAV op de aanzuigbuis van het luchtfilterhuis.
-
werking testen: slang eraf, dan de normale inlaat dichthouden en t vacuümslangetje van de klep afhalen, als t goed is zou je dan verschil moeten voelen, en je hoort de klep omklappen (dof geluidje)
-
werking testen: slang eraf, dan de normale inlaat dichthouden en t vacuümslangetje van de klep afhalen, als t goed is zou je dan verschil moeten voelen, en je hoort de klep omklappen (dof geluidje)
Bedankt, ga dit eerst maar even proberen.
-
Heeft je auto een lambda-sonde? Daar kan ook een oorzaak liggen...
-
Heeft je auto een lambda-sonde? Daar kan ook een oorzaak liggen...
Ja, lambda aanwezig. Merk je dan verder niets aan de auto?
-
Zou zomaar kunnen dat je meer zou moeten merken, geen idee... Merk je stiekem ook niet meer? Sneller afslaan bijvoorbeeld, meer gas moeten geven bij wegrijden met koude motor oid? Het kan ook zo zijn dat de ECU gewoon een rijkere afstelling hanteert om te compenseren.
Ik noem het maar als optie, heb ervaren dat dit wel z'n invloed heeft op het brandstofverbruik...
-
simpel testje of de lambda nog meewerkt: stekker losmaken als de motor draait, reageert de motor erop, dan doet ie het, reageert de motor niet, nja dan is die dus kapot, of een kabelbreuk ergens.
-
Zou zomaar kunnen dat je meer zou moeten merken, geen idee... Merk je stiekem ook niet meer? Sneller afslaan bijvoorbeeld, meer gas moeten geven bij wegrijden met koude motor oid? Het kan ook zo zijn dat de ECU gewoon een rijkere afstelling hanteert om te compenseren.
Ik noem het maar als optie, heb ervaren dat dit wel z'n invloed heeft op het brandstofverbruik...
Ga ik dan ook even testen. Wellicht dat je gelijk hebt. Bedankt voor de tip.
-
Defroster even losgehaald en ook getest. Er lag een vacuumslangetje los, dus in ieder geval iets gevonden.
Ook even de stekker van de lambda losgehaald, maar merk geen verschil. Heb dit alleen bij stationair gedaan.
Kan de digifant ook defect zijn? Bestaat er iets van een noodloop?
-
aav heeft geen digifant maar een motronic.
Kan defect zijn, maar als de lambda stekker niks uitmaakt, klinkt dat niet zo goed.
-
uitlaat ploft bij gas los: ontsteking stellen
wordt vaak gedaan door jongeren omdat dat stoer moet zijn dat de uitlaat ploft...
Maar volgens mij komt dat omdat ze een scooter gewend zijn met 2takt blokje.....
is vaak eerder een kwaal van valse lucht of lekkende uitlaatkleppen
-
Bedankt voor de reacties, is nog wel wat zoekwerk. Binnenkort voor de APK, wellicht dan wat duidelijkheid.
-
Als je aan de uitlaatgas-/CO-tester hangt, heb je idd zo in de gaten of het mogelijk de lambasensor is. Op zich zou je er een paar op de sloop kunnen halen en eens wisselen...
Het feit dat de motorloop niet veranderde toen je de stekker loshaalde lijkt aan te tonen dat-ie aangesloten niet zoveel doet?
Maar goed, via internet/forum is een diagnose erg lastig, we kunnen alleen dingen noemen die het misschien zouden kunnen zijn...
Succes! -klus-
-
Inmidels voor APK geweest en bijna zonder problemen door heen gekomen. CO meting was goed, dus nog steeds een grijs gebied omtrent verbruik. Wel alle vacuumslangen vernieuwd en brandstoffilter vervangen -klus- Kunnen bougies van grote invloed zijn op gebruik? Zien er op zich redelijk uit, maar wellicht warmtegraad niet goed? Heb ook het verhaal over bougies gelezen.
Zit er een vervroeging op de ontsteking? Misschien defect? Heeft iemand nog tips op ideeen?
-
voetpakking was ook al genoemd?
-
voetpakking was ook al genoemd?
Voetpakking van het injectiegedeelte? Is dit met vloeibaar te doen?
-
Voetpakking van het injectiegedeelte? Is dit met vloeibaar te doen?
Als ie niet te veel vergaan is... dan wel.
Is die gevonden vacuumslang niet 'de' oplossing geweest voor het ploffen? Is namelijk zeer waarschijnlijk oók een valsluchtlek geweest.
En dan nog een inkopper: Hoe houdt je je brandstofverbruik bij? (Schaamteloze plug: Spritmonitor.de ) Van één tankje wordt je echt niet wijzer,.. èn met dit weer ( gladheid, koude ) neemt elke auto graag een litertje extra.
-
ach die van mij doet nu 1 op 13,6 (aav)
-
Bedankt voor de reacties. Ploft nog steeds iets, slangen niets geholpen. Wellicht ontsteking nog iets bijstellen en nieuwe bougies monteren. Daarnaast kan de voetpakking een optie zijn.
-
Met het koude weer idd wel iets hoger verbruik... Doe nu 1:14,7
-
Kan de temperatuur van de koelvloeistof ook nog veel invloed hebben op het verbruik? Motortemp. komt niet hoger dan 70 graden...... -dunno- Alleen met filerijden komt de meter tot ongeveer 100 graden.
-
is hier ook het geval, zonder defroster dan, maar dat is echt gewoon het weer dattie zo koud blijft.
-
kwestie van thermostaat vervangen temp moet echt minimaal een 85 worden . ook met deze temperaturen
-
Ik heb hier ook twee AAV'tjes met hetzelfde probleem, thermostaat is al besteld. -klus-
-
idd. hier ook gewoon netjes op temp, zelfs toen het zo vroor.
duurt bij lage temperaturen alleen wat langer, onder andere doordat de kachel vol open staat.
enige keer dat dat niet lukte was met een golf 1. -15 in zwitserland met 100 km/ h en straffe wind.
Maar das dan ook wel uitzonderlijk :) Die temperaturen hier, daar moet het motortje wel tegenaan kunnen werken.
-
kachel wordt bij mij ook niet echt warm nu, deed ie voorheen wel en wilde ie ook graag snel naar hogere temperaturen klimmen als ik m even stationair liet draaien, nu issie niet snel warm.
-
Je kunt eventueel een winterafdekking voor een deel van de radiateur/grille maken (desnoods met karton), maar wees hier voorzichtig mee, want te heet wil je ook niet...
-
kan, maar zou eigenlijk niet nodig moeten zijn met dit weer dus liever probleem oplossen als symptoom bestrijden..
-
mijn auto wordt wel warm,maar ik heb het wel gedaan , auto blijftmet deze temperaturen dus langer op koudloopregeling , plastic folie voor de grille en de auto is sneller warm en dus minder verbruik qua benzine .
tevens zuigt de motor geen ijskoude lucht aan waardoor demotor ook te rijk gaat lopen (alles beneden de 10 graden aangezogen lucht is te koud en gaat je motor dus ook te rijk lopen .
die 1 op 13,6 is dusmet ijskrabben (voor het krabben de motor starten )normaliter doe ik 1op 14 met mijn rijgedrag en de relatief korte bak (cwu ipv de 8p standaard)
-
Termostaatje kan het proberen waard zijn dus. Ga er maar een nieuwe op zetten en dan even goed laten afstellen.
-
kuch blaas hoest proest
Zo het stof is er weer af, ik was wel nieuwschierig of er nog een oplossing is gekomen.
Ik zit eigenlijk met het zelfde. ik heb mijn MH motor helemaal opnieuw opgebouwd en kom ook maar op 10 km per liter en dan rij ik zuinig (gemeten over 5x tanken)
er is eigenlijk maar 1 ding dat ik op het gevoel heb afgeregeld, en dat is de ontsteking. Ik heb er mee proefgereden tot ik het gevoel had dat ie op alle toeren lekker trok.
Alle slangen zitten goed en hij loopt ook goed(alweer 2000km na opbouwen van de motor).
Eigenlijk is mijn vraag, zou het veel kunnen schelen als de ontsteking net niet goed staat?
Mark
-
Ja
-
:)oke duidelijk :)
Dan moet ik maar eens langs iemand met een lamp
-
Eerst ijskrabben en dan pas wegrijden is ook zuiniger.
-
uitlaat ploft bij gas los: ontsteking stellen
wordt vaak gedaan door jongeren omdat dat stoer moet zijn dat de uitlaat ploft...
Maar volgens mij komt dat omdat ze een scooter gewend zijn met 2takt blokje.....
-thumbsup- sorry kon het niet laten:-).
Maar mijn zus dur steilheck heeft het ook dus ook eens even kijken.