Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Steilheck op zo, 06 mrt 2011, 13:34:53

Titel: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Steilheck op zo, 06 mrt 2011, 13:34:53
Afgelopen vakantie in Duitsland kwam ik dit voor het eerst tegen. Tja ik ben nu eenmaal geen man die zich hier veel mee bezig hield. Tot nu dan met de huidige benzineprijzen.  :)

Maar wie o wie heeft dit al eens in zijn Polo gemikt en wat waren de ervaringen?
Dit kan vast ook met motor carbs ...

Titel: Re: Ervaringen met benzine met bio ethanol
Bericht door: KoenG40 op zo, 06 mrt 2011, 14:05:56
Ik heb die Euro10 (http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/tips-en-advies,/brandstof-e10.html) op doortocht naar GB ook Frankrijk gezien.

Heb ook ergens gelezen dat je met auto's van vóór 2000 beter safe dan sorry kan zijn,
maw géén E10 tanken tenzij je zeker weet dat het géén schade geeft aan rubbers, afdichtingen etc.
Titel: Re: Ervaringen met benzine met bio ethanol
Bericht door: Serge op zo, 06 mrt 2011, 20:51:57
heb al met e85 gereden in een audi 90 uit 85  in zweden . geen vermogens verschil merkbaar ,wel iets zuiniger  en de auto rijdt nog steeds prima , prijs is daar voor e85 een stuk goedkoper .

ik zeg doen
Titel: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
Bericht door: Jaap op wo, 30 mrt 2011, 09:57:41
Interessant:

http://www.audi-50.de/blog/index.php?entry=entry110313-233643

Korte samenvatting:

In Duitsland zijn steeds meer tankstations die, gedeeltelijk of geheel, overschakelen naar benzine met tot 10% bioethanol bijmenging. Deze brandstof is goedkoper en dus aantrekkelijk.  Volkswagen heeft een lijst met auto's / motortypen opgesteld die NIET geschikt zijn, maar op enkele TSI motoren na, heeft VW aangegeven dat alle recente VW's geschikt zijn.

De Polo's die wij rijden zijn echter minder geschikt:

- Membraam in mechanische benzinepomp is niet alcohol bestendig
 (Alle carburateur motoren: sleeptuimelaars en een deel van de hydrostoters: MH en HZ)
- Carburateurs volgens het 'zink-druk-giet (?) systeem worden aangetast
 (Solex carburateurs??)

- Injectie polo's zijn mogelijk op de lange termijn niet overal bestand tegen de alcohol.  Door de hoge bedrijfsdruk is het risico bij lekkage groot.
 (Alle injectie modellen: AAK, AAV, AAU, NZ, 3f, PY, etc)

Advies: 
Bij tanken in Duitsland:
Als er géén normale benzine zonder de E10 toevoeging beschikbaar is, tank dan SuperPlus (Ron98). De SuperPlus heeft géén E10 bijmenging
Heb je reeds E10 getankt? Let dan extra op lekkage's aan het brandstofsysteem, en tank in het vervolg géén E10 meer.

In Nederland wordt er vooralsnog slechts op diesel bijgemengd met 2 a 4% biodiesel bij de diesel brandstof ( niet aangegeven op de pomp). De 1W en MN motoren hebben hier geen (significante) last van.
 
Titel: Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
Bericht door: martijn op wo, 30 mrt 2011, 10:36:33
klopt qua bijmengpercentage niet helemaal volgens mij:

http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl0535-Biobrandstoffen.html?i=6-139

Ook bij benzine wordt (zonder 't te vermelden op de pomp) een klein percentage biobrandstof (bio-ethanol) bijgemengd.



Idd; rubber dichtingen en gietaluminium kunnen niet zo heel goed tegen grote hoeveelheden (vloeibaar) ethanol. Injectoren/pompen en leidingen zijn kwetsbaar, carburateurs helemaal (vlotterbak/stijgbuisjes/acceleratiepompen)
Titel: Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
Bericht door: Steilheck op wo, 30 mrt 2011, 11:09:42
Kijk, dat is fijn.  -thumbsup- Of eigenlijk niet ...

Ik was al eens een ander topic hierover begonnen. Link (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10419.0.html)
Titel: Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
Bericht door: Jaap op wo, 30 mrt 2011, 11:13:22
Ah. okay. Maar in Nederland is het niet per definitie 'Ethanol', maar biobenzine. Dat komt in de praktijk waarschijnlijk neer op ethanol, maar kan ook een mengsel zijn van verschillende stoffen. Allen waarschijnlijk relatief agressief.

De percentages liggen in Nederland dus (nog) wat lager en er is geen financieel voordeel ( :( )  

Carburateurtjes verzamelen dan maar?
 



Titel: Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
Bericht door: martijn op wo, 30 mrt 2011, 11:17:24
aha, zelfs bij de moderators is de zoekfunctie onbekend  -nana-

Ben wel benieuwd wat er zou gebeuren/ hoe lang het duurt voordat een carburateur begint te mekkeren... kan hier in de buurt E85 tanken, misschien moet ik daar eens een 2E3 voor op gaan offeren :) Al verwacht ik dat de acceleratiepomp (membraan) ook niet tegen alcohol zou kunnen??

Brainfart; heb nog een abd liggen + 5-bak.. Polo 1.4 E85 duurtest to come??  :)


EDIT; zijn de kunststof leidingen onder de auto wel bestand tegen aggressievere brandstoffen?

Titel: Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
Bericht door: Sieperman op wo, 30 mrt 2011, 13:57:18
Hoe hebben ze dat dan in Brazilie, daar rijden ze toch op ethanol -dunno-
Titel: Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
Bericht door: martijn op wo, 30 mrt 2011, 13:59:45
Goeie vraag, misschien dat daar vooral met injectiemotoren gereden wordt? Kevertjes uit de jaren 80 uit Brazilie zijn ook voorzien van injectiemotoren dacht ik..
Titel: Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
Bericht door: Jaap op wo, 30 mrt 2011, 14:47:16
aha, zelfs bij de moderators is de zoekfunctie onbekend  -nana-


Jajaja. Zal eens gaan Mergen dan maar.

Citaat
Ben wel benieuwd wat er zou gebeuren/ hoe lang het duurt voordat een carburateur begint te mekkeren... kan hier in de buurt E85 tanken, misschien moet ik daar eens een 2E3 voor op gaan offeren :) Al verwacht ik dat de acceleratiepomp (membraan) ook niet tegen alcohol zou kunnen??

Membraan in brandstofpomp kan er in iedergeval niet tegen (lees mijn eerste posting nog eens, en lees de Duitse tekst in de link er eens op na)  -nana-
ennuh: acceleratiepomp maakt onderdeel uit van de carburateur: Dan begint de carburateur toch te mekkeren?
Citaat
EDIT; zijn de kunststof leidingen onder de auto wel bestand tegen aggressievere brandstoffen?

Geen idee: vermoed eigenlijk dat het kunst(st)of geen probleem gaan zijn, maar dan de rubberen stukkies bij tank, pomp en carb 't moeilijker hebben: Denk dat je met die brainfart toch een heel aantal zorgen kunt wegnemen voor andere polo ridders :) :)

Ochja: tegen zonnebloem & soya olie zijn ze prima geschikt :)
Titel: Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
Bericht door: martijn op wo, 30 mrt 2011, 14:59:23
Jajaja. Zal eens gaan Mergen dan maar.

Membraan in brandstofpomp kan er in iedergeval niet tegen (lees mijn eerste posting nog eens, en lees de Duitse tekst in de link er eens op na)  -nana-
ennuh: acceleratiepomp maakt onderdeel uit van de carburateur: Dan begint de carburateur toch te mekkeren?
Geen idee: vermoed eigenlijk dat het kunst(st)of geen probleem gaan zijn, maar dan de rubberen stukkies bij tank, pomp en carb 't moeilijker hebben: Denk dat je met die brainfart toch een heel aantal zorgen kunt wegnemen voor andere polo ridders :) :)

Ochja: tegen zonnebloem & soya olie zijn ze prima geschikt :)

Dat is waarom ik het ook aankaart, was ook een brainfart hè  :) Membraan in pomp zal niet veel verschillen van een membraan in de carb, aan de andere kant moet daar ook wel een oplossing voor te vinden zijn.  CV carbs dan maar, heb nog wel een 'probeersetje liggen incl. een identieke set voor onderdelen  -naughty-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Jaap op wo, 30 mrt 2011, 15:47:09
* Pruttel *  (en samengevoegd )

Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op vr, 01 apr 2011, 10:39:12
net ff op de amt site gekeken.
Daar staat dat alle vw's erop kunnen lopen, met uitzondering van de eerste fsi motoren..

http://www.amt.nl/upload/e10-compatibility.pdf

Maar kijk ik op de franse site, zeggen ze dat alle auto's na 2000 er tegen kunnen..
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op vr, 01 apr 2011, 16:32:48
Misschien kan ik nog wel wat voor jullie betekenen om die oude gebakjes rijdend te houden  -thumbsup-

Heb op het werk 96% pure ethanol mee genomen, dat is nog sterker dan E85 en veel sterker dan E10.

Heb net bij de dealer de rubbertjes besteld die om de injectoren zitten.
En om het drukpotje op de injectierail.
Ook de rubber ring die bovenop de tank zit voor de niveau meter.
Vergeet ik er 1???

Als deze binnen zijn gaan deze in een bakje met die E96.
En dan kijken wat de uitwerking hierop is,of het rubber dus vergaat.

Mocht dit zo zijn, geen probleem, bij de F16 zitten rubbers die nog veel meer zuren en troep aan kunnen.
Dus hier kan ik altijd wel iets bestellen in de maat voor de polo.
En dan ook testen in de E96.

Heeft iemand voor mij een polo carburateur, mechanische peutpomp, en een injector van een nz en aav?
Dan kan ik deze ook op sterk water zetten voor het effect  -naughty-

Het is trouwens wel troep voor jezelf die ethanol

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TLOLQROX.jpg)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op vr, 01 apr 2011, 17:26:03
siliconen afdichtingen gaan wat langer mee
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op ma, 04 apr 2011, 18:21:47
Van t weekend een nieuw injectierail rubber en een oud gebruikt rubber in de 96% ethanol gelegd
Ook een rubber van de tank.
Na 8 uur weken, zagen ze er nog goed uit.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JJ6LLL4M.jpg)

Nog wat wijzer geworden om een multipoint injectiemotor op E85 te kunnen laten lopen.
Dan moet er een kastje tussen de injectoren en de bedrading van de computer komen.
Een soort breakout box, die de inspuittijd van de injectoren verlengt.
Omdat er iets meer ethanol in moet door de iets mindere power van ethanol tov benzine.

En met koude start zal er ook wel wat gebeuren, want koud starten op E85 met niks aangepast wil schijnbaar niet..

Arno
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op ma, 04 apr 2011, 19:23:14
oftewel daaaar komt ie weeer , je drukpotje indrukken verhoog je de einddruk en dus iets meer inspuiting in de zelfde periode .

koudstart denk ik dat dat wel meevalt op de digifant , waarschijnlijk zal je stationair schroef wat verder los moeten .
 en het klopt wel dat er iets meer peut in moet , voor carb motoren moet je zelfs de sproeiers veranderen .
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: martijn op ma, 04 apr 2011, 20:42:21
Van t weekend een nieuw injectierail rubber en een oud gebruikt rubber in de 96% ethanol gelegd
Ook een rubber van de tank.
Na 8 uur weken, zagen ze er nog goed uit.

Arno

Na 8 uur zal het rubbertje ook nog lang niet aangetast zijn. Volgens mij valt het op korte termijn sowieso mee met lekkages en aantasting van aluminium.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op ma, 04 apr 2011, 21:37:26
methasnol motoren uit de modelbouw gaan jaren mee met methasnol (methasnol is het chemische zusje van ethasnol)

hierbij worden siliconen slangetjes gebruikt voor de brandstof en die vergaan niet zo snel in die jaren , zonlicht is eerder een boosdoener voor siliconen .
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op ma, 04 apr 2011, 21:39:04
over het algemeen rijdt ik met de motorkap dicht, dus veel zonlicht komt er niet bij -naughty-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Steilheck op ma, 04 apr 2011, 21:39:46
methasnol motoren uit de modelbouw gaan jaren mee met methasnol (methasnol is het chemische zusje van ethasnol)

hierbij worden siliconen slangetjes gebruikt voor de brandstof en die vergaan niet zo snel in die jaren , zonlicht is eerder een boosdoener voor siliconen .

Dus niet topless zonnen  -dunno-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op do, 07 apr 2011, 20:27:53
woensdagavond ff gekeken, de doorzichtige vloeistof begint al een kleurtje te krijgen....
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 07 apr 2011, 21:06:33
@Arno: nog even over gedacht, neem je in de test ook niet-continue blootstelling mee? Ofwel: blootstelling aan ethanol, opdrogen, blootstellen aan ethanol, opdrogen etc etc?  -dunno-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op do, 07 apr 2011, 21:09:44
nee, zou niet weten hoe het realistisch word.
Maar de rubbers van de injectoren staan constant in de peut.
Kan ze er af en toe uit pakken en een uurtje op t droge leggen, dat dan weer wel....
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 07 apr 2011, 21:16:45
Weet ook niet of het echt nodig is en/of iets toevoegt, maar zat het vergelijk even te maken met corrosie. Een auto in een meer van gedestilleerd water is geen probleem, maar een seconde nadat-ie boven water wordt gehaald wordt-ie opgevroten door de roestduivel (zuurstof)...
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: JJ op vr, 08 apr 2011, 19:17:04
Zelfde idee als houten heipalen en een grondwaterstand die verlaagd wordt wanneer er geen betonnen paalmuts wordt gebruikt :)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op vr, 08 apr 2011, 22:31:23
betonnen paalmuts, en jij hebt een hardstalen heimachine ? :)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op vr, 08 apr 2011, 22:32:04
arno leg er maar eens een siliconen slangetje in (te halen in elke modelbouw zaak )
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: JJ op vr, 08 apr 2011, 22:42:34
betonnen paalmuts, en jij hebt een hardstalen heimachine ? :)

haha, had t natuurlijk kunnen verwachten van jou  :)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op za, 09 apr 2011, 22:59:33
nee vandaag op het vliegveld , vroeg er 1 aan mij een stermotor  wat is dat nou ?ik heb hem daarop geantwoord  dat is een vibrator voor homo's.
die blik daarop,onbetaalbaar en de proestende mede modelvliegers op dat moment ,niet te vervangen . :)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: The_Maxx op za, 09 apr 2011, 23:01:47
kon ie dr daarna wel om lachen? goeie serge -uitlachen-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op za, 09 apr 2011, 23:08:37
o jawel ,ze kennen me een beetje ondertussen
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op wo, 08 jun 2011, 22:28:27
Vandaag wat geprobeerd bij de polo 1.0 met hz motor.
Had 15 liter euro 95 getankt, en daar 5 liter 96% ethanol bij ingegooid.
De auto startte goed, maar blijft niet stationair lopen, en bij gas sputterde hij een beetje.
Dit zal wel komen omdat als je op ethanol gaat rijden, er meer ingespoten moet worden omdat dit iets minder energie heeft dan benzine.

Toen nog maar 15 liter euro 95 erbij gedaan, en toen liep de auto goed, en niks stotteren of afslaan.
Dus 30 liter 95, op 5 liter ethanol gaat perfect.

Bij de garage ook ff de benzine slang van de aanvoer in een flesje pure E96 gehangen, en kijken of de polo het daarop doet.
En jawel, start met gemak, maar loopt niet stationair, reageert iets trager op het gas en als je het gas erop houd ploft hij af en toe.
Bij deze extreem pure peut zal de ontsteking ook verdraaid moeten worden.
Verder ontbrand het heel erg zuiver,en je ruikt de uitlaatgassen bijna niet meer.

Heeft iemand een complete carburateur liggen voor een polo 1.0 hz motor?
Wil deze gaan gebruiken om te testen met verschillende maten sproeiers.

Ook ff een klein plasje op de grond gegooid, en een vonkje was zat om het te doen ontbranden.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-B3ES7IZK.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B3ES7IZK.jpg)
vuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuur
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: KoenG40 op wo, 08 jun 2011, 22:33:04
Jouw middlename is "Mythbuster", vermoed ik  :)  -thumbsup-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: rekordc op wo, 08 jun 2011, 22:36:15
Heb nog wel een aantal 1.0 carbs liggen, zijn helaas geen HZ maar GL (die met de groene vacuum bol)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op wo, 08 jun 2011, 22:38:06
Zit daar veel verschil in met het aantal aansluitingen?
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op wo, 08 jun 2011, 22:42:44
ontsteking moet vroeger eeen graad of 5 extra ivm de tragere ontbranding van ethanol (en daar komt de kracht van ,net als diesel )

of gewoon zo verdraaien dat de motor het rapste oppakt .
dat verklaart ookje niet stationair willen lopen ,ethanol is wat dikker als benzine , dus je co schroef mag een tikkie verder open en je hoofd sproeier een 0,1mm groter .

 ethanol vergt wat empirisch afstellen aangezien er nog geen gegevens van zijn .
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op wo, 08 jun 2011, 22:45:46
o en voor de gene die het willen weten ,bij de action is bioethanol op dit moment 1,50 euro
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: rekordc op wo, 08 jun 2011, 23:05:03
Zit daar veel verschil in met het aantal aansluitingen?

andere voetpakking volgens mij, verder handchoke.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op do, 09 jun 2011, 07:48:45
heb de ethanol ook bij de action gehaald. Was 1,39 per liter. De ontsteking was ik ook van plan te verdraaien,maar dat ga ik pas doen als ik een 2de carburateur met andere sproeiers heb. Ga dan proberen of het lopen wil op puur 96%. Waar kun je andere maten sproeiers halen serge?
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Jaap op do, 09 jun 2011, 08:55:42
Leuk Leuk!

*Helaas geen HZ carburateur ter donatie aanwezig*
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op do, 09 jun 2011, 12:30:34
heb de ethanol ook bij de action gehaald. Was 1,39 per liter. De ontsteking was ik ook van plan te verdraaien,maar dat ga ik pas doen als ik een 2de carburateur met andere sproeiers heb. Ga dan proberen of het lopen wil op puur 96%. Waar kun je andere maten sproeiers halen serge?
boren  is het geen ik altijd doe , sproeier nummer is doorlaat in mm ,dan een boortje halen bij een goede gereedschap zaak (deze worden per 0,05mm geleverd)
en je kunt de boortjes los kopen voor meestal net geen 50 eurocent per stuk .
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op do, 09 jun 2011, 18:29:36
Ok, bedankt voor de tip.

Met de meng verhouding van 5 liter ehtanol op 15 liter benzine had ik een verhouding van 1 op 4.
Dat zou dus gelijk staan aan E25.

Met de meng verhouding van 5 liter ehtanol op 30 liter benzine had ik een verhouding van 1 op 7.
Dat zou dus gelijk staan aan E15.

Op E15 loopt hij tot nu toe perfect.
Dus zie voor de vervanger van euro 95, de E10 geen problemen voor de oudere polo's.

Iemand die dit leest nog een HZ carburateur over?

Wil het namelijk zo mengen dat er E85 ontstaat, en ik hier de juiste afstelling bij kan krijgen.

Arno
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op do, 09 jun 2011, 22:06:43
ik heb nog gekeken ,maar de 32tla had ik al weggegooid
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: patrick86c op za, 31 dec 2011, 17:45:19
Hier nog wat nieuws uit voort gekomen??
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op za, 31 dec 2011, 18:38:38
Ethanol vreet de rubbers van het brandstofsysteem niet op,verder heb ik er niet meer mee gereden.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op za, 31 dec 2011, 22:54:49
Ik al 7 tankbeurten achter elkaar .Verbruik is gunstiger .Motor pakt beter aan in de lagere toeren dankzij het tragere verbrandingsproces van ethanol.
Het zijn geen wereld schokkende verschillen ,maar je gaat wel van een verbruik van 1 op 13,7naar 1 op 14,2.
 In die heimat is euro95 net zo duur als e10 ,per liter ,maar uiteindelijk aan het eind van de streep is dus E10 goedkoper .
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op za, 31 dec 2011, 22:58:50
Hier kun je t nog nergens tanken, vooral voor geblazen motoren is het een gunstig goedje.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 31 dec 2011, 23:08:27
http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/nieuws-archief,/2011/mei/Per-ongeluk-E10-tanken-geen-probleem.html

@Arno: E10 kun je wel al tanken in Hollandia, hoor... (http://www.tankeasy.nl/nieuws/tankeasy-begint-met-uitrol-e10-in-nederland.html)

Op deze website kun je tanklokaties in je eigen provincie zoeken (http://www.biotanken.nl/website/zoektanklocatie.php), overigens voor alle biobrandstoffen...  -thumbsup-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op za, 31 dec 2011, 23:16:25
Wel grappig in april van 2011 gooit de ANWB er een bericht uit dat je moet oppassen met e10 tanken .Hoe ongeloofwaardig ben je dan ?
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 31 dec 2011, 23:18:42
Is de moderne tijd, Serge. Als je ergens iets leest of hoort zo snel mogelijk zorgen dat je dit "deelt" met anderen. Checken of het ook echt zo is gebeurt pas later, áls het al gebeurt...
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op za, 31 dec 2011, 23:22:01
Anwb is gesponsord door continental ,check hun winterbanden tests eens . -gert-

Anwb is in 5 jaar tijd wel zo gigantisch amateuristisch geworden ,dat je nog beter zelf dingen uit kunt gaan zoeken dan hun geloven .
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: martijn op di, 03 jan 2012, 17:29:24
Wel grappig in april van 2011 gooit de ANWB er een bericht uit dat je moet oppassen met e10 tanken .Hoe ongeloofwaardig ben je dan ?

vind de aanpak wel netjes; eerst checken, voor die tijd geen garanties geven en waarschuwen
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: patrick86c op di, 03 jan 2012, 19:49:30
Voorkomen is beter dan genezen heet dat toch ?? :)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Sieperman op do, 05 jan 2012, 23:58:17

Op deze website kun je tanklokaties in je eigen provincie zoeken (http://www.biotanken.nl/website/zoektanklocatie.php), overigens voor alle biobrandstoffen...  -thumbsup-

De enige in friesland heeft alleen E85, dat lijkt me dan wel weer een beetje te gortig. Heb in frankrijk ook op E10 gereden, vooral lekker zuinig, +/- 1:16 met de audi.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: ron polo gt28rs op zo, 15 jan 2012, 14:11:31
wisten jullie dat e85 hydrofiel is, waardoor het niet te mengen met benzine is!!

zo kan je hem mengen met water, moet je nog meer benzine inspuiten maar is wel de verbranding koeler en ken je meer turbodruk en meer vooronsteking draaien  -thumbsup-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Jaap op ma, 16 jan 2012, 08:58:45
E85 niet te mengen met benzine?

Wat wel een hele fijne tip is:
Citaat
E-85 ethanol is used in engines modified to accept higher concentrations of ethanol. Such flexible-fuel vehicles (FFV) are designed to run on any mixture of gasoline or ethanol with up to 85% ethanol by volume. There are a few major differences between FFVs and non-FFVs. One is the elimination of bare magnesium, aluminum, and rubber parts in the fuel system. Another is that fuel pumps must be capable of operating with electrically conductive ethanol instead of non-conducting dielectric gasoline fuel. Fuel-injection control systems have a wider range of pulse widths to inject approximately 34% more fuel. Stainless steel fuel lines, sometimes lined with plastic, and stainless-steel fuel tanks in place of terne fuel tanks are used. In some cases, FFVs use acid-neutralizing motor oil. For vehicles with fuel-tank-mounted fuel pumps, additional differences to prevent arcing, as well as flame arrestors positioned in the tank's fill pipe, are also sometimes used.


Elektrische geleidbaarheid!! EEK: Fijn met je vlotter in de tank, en opvoerpomp,.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Hanf op ma, 16 jan 2012, 09:13:23
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar ik kan die e10 dus met mijn hz'tje gewoon tanken?
Zag dit weekend dat de e10 in duitsland ongeveer 3 cent p/lt goedkoper is dan de 95'er daar. En dat de 95'er daar bijna 10 cent goedkoper staat dan in nederland. Dus dan zou de e10 dus bijna 13 cent goedkoper zijn dan een liter 95 in nederland plus dat het nog iets zuiniger zou zijn! -naughty- -sturen- -thumbsup- -hug-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op ma, 16 jan 2012, 12:28:37
E85 niet te mengen met benzine?

Wat wel een hele fijne tip is:

Elektrische geleidbaarheid!! EEK: Fijn met je vlotter in de tank, en opvoerpomp,.

Valt wel mee hoor ,alle huidige auto's en ook de bifuel auto's hebben de pomp in de tank inclusief vlotter .
Dus dfat je daar bang voor moet zijn is een grote onzin.
En uit ervaring kan ik mede delen dat het echt geen problemen geeft ,behalve een geurtje uit de uitlaat die aan modelauto's doet denken .
het verbruik is ernstig gunstiger .Voor pure nood een tankje euro 95 gedaan om dat e10 in nl zeer slecht aankomen is.deed gelijk een rondje 13,2 ipv 13,7 normaliter met
E10.En het traject was niks aan veranderd wat ik dagelijks rij .Dus gelukkig was ik zaterdag weewr in die heimat en gelijk bij de afslag elten op de a12 onderaan rechtsgegaan voor e10.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op vr, 03 feb 2012, 17:11:49
Even weer omhoog, had het bedrijf wat de bio ethanol levert voor de action een brief gestuurd een hele tijd geleden.
Ziehier het antwoord :

Goedenmiddag Arno,
 
Wij ontvingen je brief t.a.v. ons produkt Espar Bio Ethanol. Voor wat betreft jou vragen hierover
kunnen wij je het volgende berichten:
 
a.       Espar Bio Ethanol wordt door ons uitsluitend in 1  en 2 liter verpakkingen geleverd.
b.      Ons produkt bevat 96% alcohol en 4%  MEK (Methylethylketon), Bitrex en water.
          Deze produkten zijn ter denaturering ( d.i. het produkt ongeschikt maken voor consumptie).
 
c.      Het produkt gebruiken als motorbrandstof is normaal gezien niet toegestaan, hierover zal
         dan Accijns betaald dienen te worden.
 
 
Hopelijk zijn je vragen hiemee voldoende beantwoord.
 
Met vriendelijke groeten,
 
Flip jan Flipsen
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op vr, 03 feb 2012, 17:22:12
Wat zijn eigenlijk nog meer de voordelen van een E85?

De compressie verhouding kan omhoog, van 10:1 naar een 15:1 (voor pure ethanol)
Dit zou dus ook een vermogens winst moeten geven.

En de ontsteking kan verder vervroegd worden.
Wat ook weer meer vermogen kan leveren omdat het mensel op een hoger punt van de neergaande slag ontstoken kan worden.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: mk1-madness op vr, 03 feb 2012, 17:43:04
*off-topic aan* Dat die vent serieus werk heeft gevonden: Flip jan Flipsen  uitlachen2  *off-topic uit*
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op vr, 03 feb 2012, 17:44:31
Is niet zijn echte naam -nana-
Heb ik maar even veranderd,misschien is hij de anonimiteit zelve? -dunno-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Lowrida op vr, 03 feb 2012, 18:16:13
Dacht dat die gast alleen jam verkocht?  -nana-

(http://shoppen.blog.nl/files/2011/02/heroflipje.png)


Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: mk1-madness op vr, 03 feb 2012, 21:55:01
 -uitlachen-  -thumbsup-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: polo 3 op do, 30 aug 2012, 18:46:50
Even omhoog, vandaag achter gekomen dat er in Oss een tankstation is met E85.
Dus gezocht, inspuiting van een 1.3 AAV.
Of alleen het drukpotje.
Zullen eens kijken hoe deze rakker het doet op E85.

Arno
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: bobrosco op do, 30 aug 2012, 23:10:32
nog even over de voordelen van e85, als ik het goed heb ontbrand dat ook een stuk kouder waardoor je dus minder snel je motor te heet laat worden. Oftewel je krijgt niet zo snel hotspots in je cilinder enz.(tenminste volgens mij was dat ook 1 van de voordelen waarom ze er ook veel mee racen enz)
Maar het nadeel is dat het stoichiometrisch mengels wel iets anders is, volgens mij moet je van ethanol veel meer gebruiken per kg lucht(dus ook een hoger vebruik)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 30 aug 2012, 23:18:50
Tamoil verkoopt toch al een hele tijd E85 bij (al) haar tankstations? -dunno-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: mike.roodvoets op za, 01 sep 2012, 14:39:57
nog even over de voordelen van e85, als ik het goed heb ontbrand dat ook een stuk kouder waardoor je dus minder snel je motor te heet laat worden. Oftewel je krijgt niet zo snel hotspots in je cilinder enz.(tenminste volgens mij was dat ook 1 van de voordelen waarom ze er ook veel mee racen enz)
Maar het nadeel is dat het stoichiometrisch mengels wel iets anders is, volgens mij moet je van ethanol veel meer gebruiken per kg lucht(dus ook een hoger vebruik)

Inderdaad je auto loopt rijker op E85. Brand niet zozeer kouder maar is klopvaster en beter controleerbaar, zodat het vlamfront zich gelijkmatiger verspreid in de cilinder en er minder hotspots ontstaan.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op vr, 24 mei 2013, 18:48:45
Als de motor rijker loopt hoe kan E10 dan zuiniger zijn ?
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: bobrosco op vr, 24 mei 2013, 19:13:46
e10 is niet zuiniger, het is alleen schoner.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op za, 25 mei 2013, 19:55:39
Dat beweren enkele mensen aan het begin van dit topic.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: bobrosco op za, 25 mei 2013, 22:56:49
Probleem is dat ethanol een stoichiometrisch mengsel van 9:1 moet hebben ongeveer en benzine 14.7:1 En dan mag ethanol wel iets meer per liter wegen, maar dat is maar 10%. Je moet ongeveer 1.39 liter ethanol bij 10kg lucht doen, en met benzine is dat 0.95 liter per 10kg lucht. Dus het lijkt me logisch waarom je op ethanol een hoger verbruik krijgt.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op zo, 26 mei 2013, 00:00:38
maar dan de eigenschappen goed bekijken heren . ethanol ontbrandt trager dan benzine .Hierdoor is er tijdens de explosie in je cylinder een langere vermogensafzet (diesel)n enheb je op de lagere toeren meer koppe waardoor er minder nodig is van je ethanol in verhouding met benzine .tot 3000 toeren is er meer voordeel met ethanol dan met benzine ,daarna is benzine in de overhand door zijn snellere ontbranding .
In de modelbouw vlieg ik zowel benzine als methanol motoren .een methanol motor kan per cc meer koppel afzetten dan een benzine motor waardoor deze dus ook grotere propellors kan draaien en dus meer vermogen .

theoretisch is ethanol inderdaad chemisch gezien de onderdeur ,maar in de praktijk  komen de eigenschappen van ethanol goed om de hoek .
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op zo, 26 mei 2013, 00:05:54
en wil je schone verbranding ,zul je alcilaat benzines  moeten gaan tanken (aspen) welke bij een welkoop te verkrijgen is . alleen voor 5 lier betaal je op zijn gunstigst een 15 euro . het is wel ideaal om zo nu en dan een tank er mee vol te gooien  verwijdert gelijk alle koolafzetting  en stookt je kat ook schoon (dus voor de mensen op webers bij een apk even 15 liter in een lege tank mikken en je co is opeens een stuk omlaag  -naughty-.

de aspen benzine wordt ook in de racerij gebruikt ivm zijn schone en zuivere verbranding waardoor vermogen behouden blijft .
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: bobrosco op zo, 26 mei 2013, 00:12:12
maar dan de eigenschappen goed bekijken heren . ethanol ontbrandt trager dan benzine .Hierdoor is er tijdens de explosie in je cylinder een langere vermogensafzet (diesel)n enheb je op de lagere toeren meer koppe waardoor er minder nodig is van je ethanol in verhouding met benzine .tot 3000 toeren is er meer voordeel met ethanol dan met benzine ,daarna is benzine in de overhand door zijn snellere ontbranding .
In de modelbouw vlieg ik zowel benzine als methanol motoren .een methanol motor kan per cc meer koppel afzetten dan een benzine motor waardoor deze dus ook grotere propellors kan draaien en dus meer vermogen .

theoretisch is ethanol inderdaad chemisch gezien de onderdeur ,maar in de praktijk  komen de eigenschappen van ethanol goed om de hoek .
En dat is dus precies de reden waarom je als je de boel er op aan past wel een snellere auto hebt met e85. Maar het verbruik is wel hoger bij constant rijden.
En ethanol en methanol is niet helemaal hetzelfde he.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op zo, 26 mei 2013, 00:39:19
ik heb e10 gereden en daarmee was de aav met abu stok prima in zijn nopjes .en zelfs zuiniger dan met ron95.
ik ging van 1 op 13,6 met benzine (vaste route woon werk) naar 1 op 14,3 met e10.
Zijn geen beweringen maar eigen proefondervindelijke ervaringen .
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: KoenG40 op zo, 26 mei 2013, 11:17:54
en wil je schone verbranding ,zul je alcilaat benzines  moeten gaan tanken (aspen) welke bij een welkoop te verkrijgen is . alleen voor 5 lier betaal je op zijn gunstigst een 15 euro . het is wel ideaal om zo nu en dan een tank er mee vol te gooien  verwijdert gelijk alle koolafzetting  en stookt je kat ook schoon (dus voor de mensen op webers bij een apk even 15 liter in een lege tank mikken en je co is opeens een stuk omlaag  -naughty-.
de aspen benzine wordt ook in de racerij gebruikt ivm zijn schone en zuivere verbranding waardoor vermogen behouden blijft .

Aspen - daar draait bij ons de Honda op                                    (grasmaaier)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Steilheck op zo, 26 mei 2013, 12:06:59
Bijna centrum Amsterdam en een motormaaier?  :)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Hofstay op zo, 26 mei 2013, 12:57:01
Aspen is geweldig spul idd.
dat tankte ik eerder vaak met m'n 2takt hobby masjiene weersgebonden.
Soms als het weer precies goed was wou het ook op euro 98 maar alles buiten de ideale temperaturen en luchtdichtheid moest er toch wel aspen in om niet te pingelen boven de 12500 toeren  :)

Wat het met viertakt motoren doet weet ik zo niet uit ervaring, misschien maar een keer een paar kannen aspen in de polo gooien om te kijken wat het oplevert :)

Bio ethenol loop ik niet echt warm voor, zie weinig voordelen, behalve dat het beter is voor het millieu. Er rijden IMO genoeg priussen rond om mijn uitstoot iets te compenseren  :)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: anton 72 op zo, 26 mei 2013, 15:01:10
Ik rij met beide polo's bij elkaar nu al 3jaar op e10,beide zijn zuiniger gaan
rijden.En bij de apk staan ze raar te kijken over de lage uitstoot.
Ik heb ook nog een meeting laten doen bij de rdw in Elsloo,en daar vonden
ze het nog geinig ook dat ik met die (oude Barels) een lagere uitstoot had
dan de hedendaagse schone auto's.
Er zijn tot nu toe ook geen vervelende verschijnsel te ontdekken t.a.v rubbers en
afdichtingen.
Conclusie voor mij goedkoper, zuiniger,schoner en iets meer vermogen.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Hofstay op zo, 26 mei 2013, 15:04:32
Met carburateur of injecite?
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: KoenG40 op zo, 26 mei 2013, 17:39:21
Bijna centrum Amsterdam en een motormaaier?  :)

In A'dam een elektrische Boekanier, in 't oosten een Honda

Back on topic maar weer  :)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: anton 72 op ma, 27 mei 2013, 14:29:57
Met carburateur of injecite?
Met carburateur of injecite?
beide 2 auto's carb. en eentje injectie
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op di, 28 mei 2013, 12:19:08
Ik ga binnenkort ook maar eens een tankje Blue One erin gooien.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op zo, 07 jul 2013, 21:44:38
Nu een keer en tank half Blue One, half Shell euro leeggereden, het verbruik lijkt iets lager,maar de temp. buiten is hoger.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Twouters op do, 11 jul 2013, 08:22:33
Goed om dit topic te lezen, aangezien ik in Enschede woon is het voor mij maar 5km rijden en ik kan E10 tanken maar mij is het ten strengste afgeraden ondanks dat ik een single point injectie heb.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Steilheck op do, 11 jul 2013, 11:00:18
Is er ook een motivatie geweest om het af te raden? Wat zijn gevolgen icm monopisser?
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: bobrosco op do, 11 jul 2013, 16:38:16
Het word afgeraden omdat er in de meeste gevallen gewoon rubber slangen op zo'n auto zitten en die kunnen niet tegen die ethanol.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op do, 11 jul 2013, 21:15:59
Op spritmonitor.de zie je genoeg Polo rijders die al 2 jaar E10 rijden,dat zouden ze toch niet doen als het slecht was. 
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: patrick86c op do, 11 jul 2013, 21:29:53
Serge heeft ook al een tijdje met E85 gereden in zijn 2F.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: bobrosco op do, 11 jul 2013, 21:39:02
Op spritmonitor.de zie je genoeg Polo rijders die al 2 jaar E10 rijden,dat zouden ze toch niet doen als het slecht was. 
Het is niet slecht voor de motor, of tenminste niet echt slecht. Het probleem zit hem in dat rubbers er vaak niet tegen kunnen. En als ze zeggen ja het kan wel en jou slangen rotten er in 3 maand onderweg dan zeg jij ook van ja maar jullie zeiden het kon en nu gebeurt er dit.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Twouters op vr, 12 jul 2013, 00:19:51
Het word afgeraden omdat er in de meeste gevallen gewoon rubber slangen op zo'n auto zitten en die kunnen niet tegen die ethanol.

Daarom is het mij afgeraden inderdaad
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: KoenG40 op vr, 12 jul 2013, 01:15:08
"Alle voertuigen van het merk Volkswagen met benzinemotor zijn, behoudens enkele uitzonderingen, geschikt voor E10"

De uitzonderingen staan in de tabel hier onder.

Bron: http://www.dat.de/e10liste/e10vertraeglichkeit.pdf

Volgens deze bron staan Polo's type 86(c) NIET bij de uitzonderingen en zijn dus WEL geschikt voor E10

(Gevonden via http://www.adac.de/infotestrat/tanken-kraftstoffe-und-antrieb/benzin-und-diesel/e10/default.aspx?quer=e10 => http://www.dat.de/products/products_printed/e10.page )
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: DanteG op vr, 12 jul 2013, 02:02:48
Basically alleen de 1.4, 1.6 & 2.0 FSI motoren mogen het niet tanken, behalve vanaf Modeljaar 2005. Althans zo lees ik het -dunno-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Twouters op vr, 12 jul 2013, 09:36:14
Ja dat klopt, dus onze motoren zouden het wel aankunnen maar de rubbers niet als ik alle verhalen zo even goed begrijp.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op vr, 12 jul 2013, 20:07:59
Iemand had hier op het forum wel eens een test gedaan met rubber ringen in de ethanol.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Hanf op za, 13 jul 2013, 20:51:00
Ik rij al ruim 3 jaar in verschillende auto's met e10 (Polo Classic, Fox, Skoda Felicia, Polo 6n, verschillende coupés en steilhecks)en tot nu toe nog nergens problemen mee. En ik rij gem 25.000 per jaar
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op ma, 15 jul 2013, 17:09:59
 -gert-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: rekordc op di, 16 jul 2013, 14:43:30
Ik tank alles wat goedkoop of gratis is. Zal ook wel E10 tussen zitten, nog geen problemen gehad. Moet alleen heel vaak de filters vervangen ;)
Alleen met jaren oude brandstof uit een barkas problemen gehad, dat was nog met de vorige auto, de Rekord C. Die brandstof was vermoedelijk 2takt.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: bobrosco op di, 16 jul 2013, 18:11:13
Ik tank alles wat goedkoop of gratis is. Zal ook wel E10 tussen zitten, nog geen problemen gehad. Moet alleen heel vaak de filters vervangen ;)
Alleen met jaren oude brandstof uit een barkas problemen gehad, dat was nog met de vorige auto, de Rekord C. Die brandstof was vermoedelijk 2takt.
Dat weet ik wel zeker, een barkas is namelijk een 2takt. En ik heb wel meer problemen gehoord met oude benzine hoor, zelfs als het kwa geur nog wel goed leek. Maar de ene auto heeft daar meer last van als de andere.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op za, 03 aug 2013, 20:54:56
En met Blue One verbruik je zeker niet meer, eerder ietsje minder. 
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op za, 11 jan 2014, 18:17:38
Nu lees ik weer verhalen dat bacterieen in biobrandstof de boel kunnen verstoppen.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 12 jan 2014, 12:08:19
Tja, de belangen zijn zo groot, dat ik alle beweringen met een korreltje zout neem. Ben wel benieuwd hoe de ringentest van Arno (Polo3) heeft uitgepakt? Tanken de F16's inmiddels ook E10/E85? :D
Weet alleen niet of hij hier nog komt, want volgens mij heeft hij met de verkoop van de G40 het Polo-tijdperk afgesloten? -dunno-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Serge op ma, 13 jan 2014, 06:53:08
eigenlijk zit er al een 2 jaar 7% ethanol standaard in de benzines hier in nederland . dus het speciaal uitzoeken of e10 slecht is of goed hoeft niet meer ,dat heb je al gedaan .
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: anton 72 op ma, 13 jan 2014, 08:13:06
De steilheck heeft 4 jaar er op gelopen zonder problemen.
De sedan en de cx doen het nu al 3 jaar,
de renault heeft er 2,5 jaar op gelopen.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op ma, 13 jan 2014, 17:17:20
Een citroen cx ?
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: anton 72 op ma, 13 jan 2014, 18:21:56
Ja staan er hier twee 1 pallas en een td limo
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: rekordc op di, 14 jan 2014, 11:36:26
Polo loopt op bijna alles zonder problemen, alleen met sloopbrandstof moet ik na 2 - 3 maand het benzinefilter vervangen.

E85 ben ik nog niet tegen gekomen want dat wil ik ook wel eens proberen als dat financieel interessant is.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Hofstay op di, 14 jan 2014, 16:06:59
Op E85 gaatie als het goed is arm lopen. 't is iets goedkoper dan benzine, maar daarmee compenseer je dat je veel meer ethanol per kilometer verstookt dan gewone peut.

Heb er ook overna zitten denken, maar dan niet om milieu/goedkoop rijden redenen maar omdat het octaangetal 107 schijnt te zijn  -naughty-
Probleem is alleen dat het nog lang niet overal te tanken is.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: bobrosco op di, 14 jan 2014, 16:38:35
Afgelopen week in duitsland toch best veel pompen gezien die ook nog eens e85 te koop hadden, koste rond de 1 euro de liter. Zou toch een leuke combi zijn om e85 en lpg te rijden, beide met een hoog octaan getal. En dan voor het rustige rijden de lpg laten werken omdat dat toch nog goedkoper is, en als je dan op het gas gaat overschakelen op e85 omdat dat volgens mij minder hitte de motor in brengt.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op di, 14 jan 2014, 16:48:57
Hier is de E85 natuurlijk weer duurder,   1,54 bij Tamoil.
Maar dat kun je toch niet zonder aanpassingen in Polo met een AAV of AAU motor gooien ?
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: bobrosco op di, 14 jan 2014, 18:59:35
Hier is de E85 natuurlijk weer duurder,   1,54 bij Tamoil.
Maar dat kun je toch niet zonder aanpassingen in Polo met een AAV of AAU motor gooien ?
Nee je motor moet nogal wat meer e85 hebben om een goede verbranding te hebben, Ik geloof dat het is van 1kg e85 per 10kg lucht is en tussen de 14.5 en 15kg lucht bij 1 kg benzine bij gewoon rijden. Dus reken er maar op dat je met je standaard injectie veel te arm zal gaan lopen.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: rekordc op do, 16 jan 2014, 11:43:41
Die rommel moet je toch mengen met 'normale' euro om zonder problemen te kunnen gebruiken?
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: bobrosco op do, 16 jan 2014, 14:29:08
Die rommel moet je toch mengen met 'normale' euro om zonder problemen te kunnen gebruiken?
Waarom? Dat is gewoon e85 oftewel 85% bioethanol. En als je je brandstof systeem daar op aanpast kun je daar gewoon zo puur op rijden hoor.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Hofstay op do, 16 jan 2014, 16:04:34
E100 zonder toevoegingen zou drinkbaar zijn (voor maar 1,50 per liter -prut- ) En het schijnt nogal slecht voor je brandstofpomp te zijn.
Maar wederom, met de goeie afstelling is het gewoon mogelijk. Tankt alleen zo lastig omdat je het bij dijvoorbeeld de Action of Blokker moet gaan halen  -nana-

Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Steilheck op do, 16 jan 2014, 20:54:27
Daar ben je dan toch voor de Dasty ..... :)
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 21 feb 2014, 15:57:08
Gisteren, op weg naar de klusschuur, zag ik verstopt achter wat boerderijtjes een Tamoil-tankstation. Aangezien mijn Derby op gas draait (er geharde kleppen in de kop zitten en de ontsteking dus in principe is bijgesteld naar een brandstof met een hoger octaangetal) zou ik ook zonder blikken of blozen op de E85 moeten kunnen gaan rijden?  -dunno-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: bobrosco op za, 22 feb 2014, 15:24:02
Nee want e85 moet je meer van hebben voor een goede verbranding. Dus dan moet je ook de hoeveelheid brandstof omhoog zien te schroeven.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op ma, 01 sep 2014, 13:12:14
Heb net een tank met half euro95, half E85, leeggereden en ik merk geen verschil, goed starten en rijden.
Verbruik lijkt iets hoger, maar ik heb zaterdag meer dan 100 km in de stortbuien gereden, met zware bagage en zware vriendin.
Terug regende het weinig, maar wel 120 gereden (doe ik niet maar weinig, in het westen mag je meestal ook maar 100) 
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 01 sep 2014, 15:32:58
Met welke model/motorisering?
Zware vriendin? Hopelijk ben je hier uitgelogd op de laptop/iPad als zij 'm heeft?  -nana-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: davidg40 op ma, 01 sep 2014, 17:21:16
Mijn maatje kom kiezen toen hij zijn motor liet bouwen of hij euro of e85 ging tanken.
E85 is minder zuinig maar zou vermogen op moeten leveren.
Euro95 is dus zuiniger.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op di, 02 sep 2014, 12:34:20
Ze zegt dat ze 92 weegt maar is wel meer denk ik.  Een bocht naar links gaat dan ook voelbaar zwaarder. 
Het is een 1.3. NZ . 
Kijken wat de volgende tank doet met verbruik.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Sancho op wo, 03 sep 2014, 01:47:41
Zware vriendin? Hopelijk ben je hier uitgelogd op de laptop/iPad als zij 'm heeft?  -nana-
[/quote]

Is idd zeer subtiel verwoord  -uitlachen-
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op do, 04 sep 2014, 08:59:07
Ze kijkt nooit op dit forum en weet dat ze te zwaar is.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op za, 20 sep 2014, 23:12:57
Weer een tank met ong. de helft E85 gereden, verbruik 1 op 15,5 met ong. 2/3 snelweg , dit keer met warm weer en geen lading en meestal alleen gereden, duidelijk meer dan met alleen benzine.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op do, 21 nov 2019, 19:16:57
Op veel andere autoforums is de E10 angst flink losgebarsten, hier nog iets nieuws ?
Mijn Polo reed laatst wel slecht , maar dat kwam door een verstopte einddemper.
Ik rij al jaren op Blue One.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: CGH-59 op di, 03 dec 2019, 19:13:08
Met de 86C Classic rijden op E10 geeft wel een hogere brandstofgebruik, dan wordt beweert. Ik ga van gemiddeld 1:18,5 naar 1:17. Misschien maar even een duurtest van een paar duizend kilometer met E10 en Euro98.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op wo, 11 dec 2019, 11:31:11
Da's nog altijd heel zuinig,  haal ik alleen met een lange zomerrit.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Erik39 op wo, 11 dec 2019, 11:39:30
Een kennis van mij met haar Daihatsu Cuore 2004 is daadwerkelijk bang dat haar auto in brand kan vliegen door E10, dus doet ze maar Ultimate of V Power.
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Vincent op wo, 11 dec 2019, 20:09:23
Mijn vrouw rijdt een Daihatsu Charade uit 1993. Ook niet geschikt voor E10. Wij tanken gewoon E10 met een toevoeging (zo'n flesje E10 petrol improver). Dit gaat tot nu toe nog prima
Titel: Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
Bericht door: Audioholic op wo, 11 dec 2019, 22:47:49
een woord,: onderhoud

slangen en rubbers die vinden e10 niet leuk, periodiek vervangen en je bent er eigenlijk al

in mijn aav 2f frikandel gaat e10, in mijn golf2 HZ met pierburg 2e gaat e10, in mijn GT met webers met 101 pk gaat e10, niks aan de hand


nogmaals, onderhoud.

en die filmpjes van vieze filters die overal voorbij komen, vorige week na 5 jaar mijn brandstoffilter vervangen van mijn frikandel, en was net aan grijs, niet git zwart.

hier mijn 2 cent, mijn bijdrage