Het Polo86c Register

Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: wiebe_polo op ma, 04 jun 2012, 23:59:41

Titel: Het spuiten van een auto
Bericht door: wiebe_polo op ma, 04 jun 2012, 23:59:41
Goedendag iedereen, ik heb een vraag  :)

Samen met mijn neef heb ik een Polo2 uit 1990. Die zit niet meer mooi in de lak, en graag willen we hem overspuiten. Zelf hebben we het nog nooit gedaan, en ja, misschien een groot waagstuk, mar we willen het proberen. we zijn allemaal adviezen aan het verzamelen en ik zou ook graag van jullie horen wat jullie ervan denken, of dingen waar we op moeten letten. Of als we op een bepaalde manier te werk moeten gaan.

graag hoor ik van jullie

groeten

wiebe
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: jones op di, 05 jun 2012, 00:09:20
mijn advies, niet doen.
auto spuiten is geen flauwekul, das wel echt gewoon een vak apart. materiaal en apparatuur zijn best prijzig en dan nog moeilijk om netjes te krijgen.
wat je wel zou kunnen proberen en waar je voor redelijk geld heel mooi resultaat kunt halen is rollen, bijv met jachtlak.
dat kun je echt heel netjes maken, zijn verschillende topics over te vinden op het net

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=10357&page=1&pp=20&highlight=jachtlak


 -thumbsup-
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Lewis-coupe op di, 05 jun 2012, 10:42:09
gewoon proberen zeg ik  -klus-  {als je het niet/nooit probeerd weet je nooit of het je ligt}

moeilijkste klus is de blanke lak die vloeid nogal snel!
alles heeel goed schuren van korrel na korrel want anders zie je dat heel goed straks in het eindresultaat..

als je echt goed wilt werken dan moet je een duur lakpistool aanschaffen en die zijn niet goedkoop, maar werken als een tierelier -thumbsup-

Gr
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: wiebe_polo op di, 05 jun 2012, 11:39:53
Ik denk er zelf ook aan om het gewoon te proberen.
Ik heb een extra motorkap warmee we het wel eerst kunnen proberen.

Ik hoor trouwens wel veel dat rollen wel makkelijker is, maar niet met hoogglans, omdat je dan echt kleurverschil kan gaan zien? opzich ook wel logisch natuurlijk.

Ik heb ook verscheidene keren JACHTLAK verbij zien komen?? Wat adviseren jullie voor verf mocht ik wel de auto overspuiten en niet rollen.

 En de bestaande lak van de auto hoef ik alleen maar op te schuren toch? wel netjes natuurlijk, anders zie je het. Daar zal ik me nog even in meoten verdiepen dan.

wel spannend, maar ik zie het als een uitdaging, en niet als een probleem!  -thumbsup- :)
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 05 jun 2012, 12:32:13
In geval van spuiten zou ik toch adviseren volledig kaal te trekken en de lak opnieuw op te bouwen met ook eerst epoxy.
Spuiten gewoon met 2K autolak.

Vergis je niet, het is echt wel een vak. Maar als je bereid bent het te proberen, waarom niet. Eindresultaat is voor 50% afhankelijk van hoe je uiteindelijk spuit en de omstandigheden op dat moment, maar zeker ook voor 50% van het voorwerk.
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: wiebe_polo op di, 05 jun 2012, 13:38:55
Ik snap dat het niet makkelijk is. Heb het al bij velen gehoord, vooral omdat we het ook met een hoogglans willen proberen. Maar als je het nooit probeert, kun je ook nooit meepraten, dus we gaan sowieso de extra motorkap doen.

Helemaal opschuren? tot alle lak eraf is? waarvoor is dat goed? de originele lak is nog heel strak. ik dacht zelf alleen aan opschuren met water schuurpapier korrel 240 en dan met korrel 400?

waarmee kan ik hem het beste vetvrij krijgen?

Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Lewis-coupe op di, 05 jun 2012, 13:42:20
ook belangrijk, stofvrije ruimte creeren want dat komt overal na & tijdens  het lakken..

helemaal blank maken is niet noodzakelijk, wel aan te raden maar ook met gewoon opschuren kan er een mooi resultaat ontstaat -thumbsup-
dan maar wat meer lak eroverheen blazen  -klus-

mochten er nadien toch wat druipers of zo inzitten niet meteen hopeloos worden want het meeste is met korrel 1200 gewoon weg te schuren en nadien te polijsten...
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Lewis-coupe op di, 05 jun 2012, 13:43:42
Voor vetvrij maken heb je speciale doekjes, werken perfect.. ga eens langs bij een autolakken zaak zoals paint partners of de beer autolakken.
die geven je goeie tips, als er vriendelijke mensen werken dan  :)

voor super resultaat is 400 nog te grof denk ik persoonlijk...
volgens mij gaat dat 3m papier zelfs tot 800...
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: jones op di, 05 jun 2012, 13:45:54
als je het gaat proberen zorg dan iig dat je goede apparatuur hebt en niet zon gamma pistool.
ook zorgen dat de plek waar je staat goed stofvrij is en volledig winddicht is.
ieder stofje of dingetje zie je in de lak.
een kleine spuitcabine is simpel te maken met stukken zeil, framepje timmeren zeil er tegenaan.
alles goed schoon en stofvrij maken. paar heel felle lampen erin masker op en gaan.
ow.. vergeet je auto er niet in te zetten  :)
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: wiebe_polo op di, 05 jun 2012, 14:03:07
Toch nog een vraag, in heel veel berichten op internet zijn er afkeurende raadgevingen over spuiten met hoogglans. iemand hier ervaring mee hoe zoiets word? Ik heb hierop nog niet echt een bevredigend antwoord...

spuitcabine en gereedschap hebben we meeste al...lak moet nog...wat voor lak adviseren jullie? ik hoorde een paar keer "jachtlak" langskomen? is dat beter?

@Lewis-coupe, dan schuur ik hem wel ook nog met korrel 800, misschien een domme vraag hoor, maar als hij zo glad geschuurd word, blijft de nieuwe lak er dan nog wel goed opzitten?
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: jones op di, 05 jun 2012, 14:11:47
jachtlak werkt echt waanzinnig, is ideaal voor een auto alleen weet niet of je het kunt spuiten of heb het iig nog nooit gezien.
heb al veel auto's gezien die met jachtlak waren gedaan maar die waren allemaal gerold.
zou als je het spuit gewoon autolak nemen, heb al een paar keer blikken autolak gehaald bij een bedrijf in rotterdam spaanse polder.
houd er wel rekening mee dat het redelijk aan de prijs is.
en idd fijn schuren als je te grof schuurt zie je dat door je lak
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 05 jun 2012, 14:23:35
Als je niet kaal gaat, vraag dan even goed advies bij je lakleverancier, zodat je nieuwe lak zeker niet gaat werken/reageren met je bestaande lak...
En je spreekt over 'hoogglans', maar volgens mij is dat vooral een aanduiding bij niet-spuit verf (zoals een blik verf voor je kozijn thuis), niet zozeer voor autolak, daar spreek je over het algemeen over unilakken en metallic-lakken. Metallic is inderdaad wel moeilijker om mooi te spuiten.

Ontvetten met thinner. Let wel ook op je eigen gezondheid, als je geen echte spuitcabine gebruikt heb je geen profi afzuiging, vermoed ik... Zorg wel even voor een goed masker. Zonder masker moet je ongeveer een week hoofdpijn per laklaag rekenen, weet ik uit ervaring. Bovendien heb ik nog zolang kleurschilfers uit m'n neus gepulkt en smaakte mijn eten nog weken naar thinner en lak (om maar te zwijgen over de nasmaak van een hoestje), dat ik er inmiddels wel van overtuigd ben dat het érg ongezond is zonder afzuiging.
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: wiebe_polo op di, 05 jun 2012, 14:32:00
Ik heb het inderdaad over hoogglans, ik zei niet dat het autolak was...ik zal zo even bij een verfwinkel langs die me hoop ik goed kan adviseren. Metallic wil ik hem niet spuiten. dat word een geklier denk ik, dan kun je hem beter gewoon een glans kleur spuiten (zaten te denken aan glanzend zwart).

Als de lak die nu nog op de auto zit, al oud is, zal het reageren met de nieuwe lak wel meevallen volgens mij, maar ik zal dat zeker even navragen. is wel heel belangrijk om te weten inderdaad. Waarschijnlijk wagen we ons er vanavond al aan...hebben de meeste dingen gereed om de motorkap al als testobject te proberen... -thumbsup- -naughty-
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Lewis-coupe op di, 05 jun 2012, 14:43:06

@Lewis-coupe, dan schuur ik hem wel ook nog met korrel 800, misschien een domme vraag hoor, maar als hij zo glad geschuurd word, blijft de nieuwe lak er dan nog wel goed opzitten?



die lak blijft wel hangen da,s het punt niet..

als je te grof schuur dan vergroot zich dat uit als je straks met blanke lak gaat werken omdat dat alles vergroot, dus ook hele kleine schuurkrasjes en dat zou zonde zijn..

beste advies is om langs zo,n erkende winkel/bedrijf te gaan en even wat uitleg vragen.. forum is leuk voor vragen,, maar de meeste hebben zelf nog nooit iets gelakt behalve velgen met een spuitbusje  :) {hopelijk heb ik nu niemand beledigd!  :P}

rollen is ook leuk maar je moet ervan houden!! mijn ding ist niet..
als je dan toch al goed bezig bent met schuren ken je het beter meteen goed doen..

het reageren op lakken is wel een goede opmerking want als je 2verschillende lakken door mekaar gaat halen dan heb je kans dat er een chemische reaktie ontstaat ala sileconen effect..

gewoon effe langs iemand gaan die dit dagelijks doet ;)
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 05 jun 2012, 14:46:32
Ik weet niet in hoeverre je de oude lak open zet doordat je 'm schuurt...
Het is alleen zo'n enorme teleurstelling als de lak wél reageert (en zo'n zooi om weer helemaal van voren te moeten beginnen...)

Succes, en plaats je foto's en tips van je bevindingen (en natuurlijk het eindresultaat)!
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: sprint26 op di, 05 jun 2012, 18:53:33
 :)

weet waar je aan begint en vraag je af welk resultaat je verwacht.
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Marcel86c op wo, 06 jun 2012, 01:01:02
Ik zou niet gaan spuiten met verf op terpentine basis. Dat wordt een grote plakzooi en alles zit er onder.
Het probleem met terpentine basis verf is dat die niet snel genoeg droogt, wat niet alleen alles plakkerig maakt, je heb ook heel snel druipers.

Spuiten gaat prima met verf op basis van thinner.
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: alfred op wo, 06 jun 2012, 08:02:05
Zelf een spuitcabine maken is prima, maar let dan wel extra op als je met brandbare oplosmiddelen gaat werken. Lampen zou ik dan al weer niet in de cabine zelf gaan plaatsen maar er buiten (doorzichtige folie/zeil). Ook een afzuiging zou ik er niet lukraak in ophangen. Inductieventilatoren geven geen vonk dus die zouden misschien wel toegepast kunnen worden, maar die zullen niet echt goedkoop zijn. Anders kun je wellicht werken met overdruk met een filter tegen het stof na de ventilator. Voordeel tov van onderdruk is dat er ook geen stof van buiten de cabine door kieren naar binnen wordt gezogen. Cabine week eerder opbouwen en ongemoeid laten. Op de dag van het spuiten de vloer bevochtigen of aandweilen.

Laat je niet bangpraten ivm het spuiten. Als je ervaring hebt met spuitbussen dan zul je zien dat spuiten met een compressor makkelijker gaat. Waar je erg goed op moet letten is de viscositeit van de verf en de instelling van je pistool. En wees je er van bewust wat welke knop of hendel op je pistool daadwerkelijk doet. Ook zal de meegeleverde nozzle te grof zijn voor aflakken, maar je kan het prima gebruiken voor primer. Wat ook slim is om te doen is alle moeilijk bereikbare plekjes en lastige hoeken al eens in de kleur te zetten. Je kan dan op die plaatsen werken met meerdere dunne lagen. Deze plekken kun je nooit goed raken waardoor ze of te schraal zijn gespoten of juist daar druipers ontstaan. Druipers zijn op die plaatsen ook lastig te verwijderen. Door meerdere dunne lagen te spuiten alvorens de gehele auto in kleur te zetten voorkom je deze problemen. Let ook goed op je overspray. Spuiten met veel overspray levert je op de plaats waar je spuit dan wel gegarandeerd een afwerking op zonder aanzetten, maar weet ook dat overspray neer kan slaan als stof en dat wil je weer niet hebben in je versgelakte delen.

Door goed te letten op je voorwerk en de boel daarna te wetsanden en polijsten kun je echt wel een mooi resultaat krijgen is mijn mening.
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: wiebe_polo op wo, 06 jun 2012, 23:34:59
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OGVHHJY8.jpg)

Dit is het resultaat van spuiten...
voorbereiding:
                      Spuitcabine vochtig gemaakt(tegen bewegende stofdeeltjes)
                      Praxxis hoogglans zwart verdunt met thinner en met verfspuit aangebracht.

Ziet er aardig uit, er zit wel een beetje een sinaasappel huid effect op...misschien vanwege nog niet goed verdunnen??
Dit was alleen een proefstuk. Deze deur gaan we niet gebruiken, hiervoor komt een andere deur.

Het rolleren ging niet zo best...een paar domme foutjes begaan...maar daaruit leer je ook weer(het was de eerste keer, dus het kan gebeuren)
                       We hebben verdunt met terpentine...hoe we daarbij kwamen weet ik ook niet ;-) maar het wou niet.
                       Tevens hebben we het ook niet genoeg verdunt...was een beetje dik met aanbrengen.     
                       Tevens waren we vergeten de spuithok vochtig te maken...dus er kwam stof op de motorkap terecht...

Zo ging het tot dusver...

commentaar en advies is heel welkom...

groeten wiebe
                  
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: alfred op do, 07 jun 2012, 08:26:17
Sinaasappel kan door 3 dingen komen voorzover ik weet: omgeving te koud, te spuiten voorwerp te koud, of de verf te dik. Alle drie dus een reden waarom de verf niet mooi wil gaan vloeien. Keer goed poetsen of wetsanden en je bent de cellulitis ook wel kwijt denk ik.
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: sprint26 op do, 07 jun 2012, 20:34:27
Je kunt ook structuur krijgen door te dun spuiten.
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Lewis-coupe op do, 07 jun 2012, 20:55:00
dat komt zelden voor!!! beter te dun als te dik, lak is dun en dekt niks af het voegt alleen kleur toe...

als je de primer na het spuiten niet goed vlakschuurt treedt dit ook op!
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: alfred op do, 07 jun 2012, 21:28:10
Te dun spuiten zou hetzelfde op moeten leveren. Als je echt dunne lagen spuit wil de boel ook niet vloeien, maar ik ben het met Lewis eens dat je dan wel echt dun moet spuiten.

Als de primer niet goed vlak is geschuurd zou je in mijn optiek ook volstaan met een dikkere laag spuiten. Het onvlakke van de primer voorkomt dat de de lak bij een geringe laagdikte wil vloeien. Een dikkere laag zou dat wel teniet moeten doen.

Ik ben trouwens fan van grote vlakken liggend te spuiten. Hierdoor kun je sowieso wat dikker spuiten zonder dat dit direct resulteert in druipers. Wel heb je dan meer kan op stofjes in je eindproduct.


Leuk topic dit.
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 07 jun 2012, 21:32:49
Voor het mooi vloeien voeg ik altijd wat Owatrol olie toe, dat houdt de laag langer flexibel en vloeit daardoor ook mooi dicht.
Gewone verf droogt inderdaad erg lang, zeker zonder droog-installatie/verwarming. Denk aan een week drogen voor een laag, en nog een maand uitharden. Daarna ruikt het nog twee maanden behoorlijk naar verf...
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: alfred op do, 07 jun 2012, 22:04:13
Die tip over Owatrol had ik ook al eens gekregen, maar ik dacht dat hij uit zijn nek liep te lullen. Iets in mij verzet zich tegen het idee van vettige producten bij het aanbrengen van verf, terwijl je met terpentine natuurlijk precies hetzelfde doet. Owatrol alleen door alkydlak neem ik aan?

Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 07 jun 2012, 22:05:38
-ja-
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: arno83 op di, 12 jun 2012, 21:16:17
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/542942_267770136654438_1578953455_n.jpg)
Deze bus heb ik in een schuurtje klaargemaakt en is ook in dat schuurtje gespoten. Het spuitwerk mag zeker gladder maar dit is nog te doen door af te toppen en polijsten.
Blankelak spuiten in een schuur ben ik vaak minder kapot van.

Ik kan er veel over vertellen maar heb weinig tijd nu  :). Ander keertje.
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: JTG op di, 12 jun 2012, 21:30:29
sorry voor de  -off- maar ..
@ Arno dat is een mooie T1 13 raams met aparte velgen -thumbsup- van jou -dunno- of voor iemand gedaan...

Begin er over aangezien ik net ook eentje heb gekocht maar dan een 11 raams standaard. :)
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Sjon op di, 12 jun 2012, 21:40:18
sorry voor de  -off- maar ..
@ Arno dat is een mooie T1 13 raams met aparte velgen -thumbsup- van jou -dunno- of voor iemand gedaan...
Polijstmeneer Peter, zegt je dat wat?
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: arno83 op di, 12 jun 2012, 21:43:30
Had ik maar zo'n bus   :) :). Deze is idd van peter ofwel sixpack op het volksforum. Hij heeft hem toen laten lassen en daarna heb ik hem af mogen werken.
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: JTG op di, 12 jun 2012, 22:06:59
sixpack ben ik wel eens tegengekomen op fora maar Polijstmeneer Peter zegt me weinig waarschijnlijk 1 en dezelfde :)
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: JTG op di, 12 jun 2012, 22:14:33
dit is de mijne moet ook nog gespoten
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: arno83 op di, 12 jun 2012, 22:48:07
ja gaaf joh.. Zou er ook wel 1 willen maar helaas zijn ze mij te duur vaak.
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: JTG op di, 12 jun 2012, 22:51:04
deze is overgekomen uit de States en veel geld idd maar voor het geld dat ik betaald heb daar heb je hier nog niet eens een sloper voor :)
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 12 jun 2012, 22:52:23
@JTG: 't Is net een Polo, hangt een tikkie in de kont... :D
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: JTG op wo, 13 jun 2012, 06:23:39
 :) gaat helemaal goed komen Geert. Nu weet je ook waar jouw inspanningen goed voor waren -thumbsup-
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: JTG op wo, 13 jun 2012, 06:24:19
maar om ontopic te blijven hoe is het allemaal opgedroogd??
Titel: Re: Het spuiten van een auto
Bericht door: sprint26 op do, 14 jun 2012, 12:00:29
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OGVHHJY8.jpg)

Dit is het resultaat van spuiten...
voorbereiding:
                      Spuitcabine vochtig gemaakt(tegen bewegende stofdeeltjes)
                      Praxxis hoogglans zwart verdunt met thinner en met verfspuit aangebracht.

Ziet er aardig uit, er zit wel een beetje een sinaasappel huid effect op...misschien vanwege nog niet goed verdunnen??
Dit was alleen een proefstuk. Deze deur gaan we niet gebruiken, hiervoor komt een andere deur.

Het rolleren ging niet zo best...een paar domme foutjes begaan...maar daaruit leer je ook weer(het was de eerste keer, dus het kan gebeuren)
                       We hebben verdunt met terpentine...hoe we daarbij kwamen weet ik ook niet ;-) maar het wou niet.
                       Tevens hebben we het ook niet genoeg verdunt...was een beetje dik met aanbrengen.     
                       Tevens waren we vergeten de spuithok vochtig te maken...dus er kwam stof op de motorkap terecht...

Zo ging het tot dusver...

commentaar en advies is heel welkom...

groeten wiebe
                   

zorg voor een schoon oppervlak, zodat je geen siliconen krijgt. Verder lak juiste viscositeit, lak te dik krijg je structuur.  verder is de de druk op het pistool van belang en de manier waarop je je pistool afstelt. Natuurlijk ook nog eens hoe je spuit, ga je te langzaam/te snel wat weer gevolgen kan hebben. Maar met zelf proberen zoals je doet kom je eruiteindelijk ook achter. Gelukkig ben je eerst gaan proberen op een losse deur -thumbsup-