Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: xnon op zo, 19 jan 2003, 20:38:53

Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: xnon op zo, 19 jan 2003, 20:38:53
Ik heb een polo gt uit 1985 met toerenteller, alleen deze begint als een gek heen en weer te slaan boven de 5400 rpm.
Ontsteking is nog met contactpuntjes.
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Paul op zo, 19 jan 2003, 21:00:12
Had ik laatst ook! Bij 4500tpm op de snelweg was het eerst geschommel van de toerenteller en daarna viel die plotseling 'dood' ik ging iets langzamer rijden en toen deed ie het weeer alsof er nooit iets gebeurd was.... ??
Tijdens de storing knipperde ook het rode lampje van de temp. (dat doet het wel vaker zonder reden). De mijne is ook een 85-er, alleen 1.045cc. motor.
Zal wel een stroomstorinkje zijn, of de schroefjes in het tellerhuis zijn losgetrild... Wie weet hier nog wat zinnigs over te zeggen?
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Yoda2 op zo, 19 jan 2003, 21:44:42
W.b. toerenteller mijn oude GT (die nu dus naar de sloop is :( ). Dit had dat bovenstaande problemen ook.

W.b. temperatuurmeter, ik zou eens kijken of de draad van de temperatuursensor onbeschadigd is. Wat je beschrijft lijkt namelijk op een nulweerstand ... dus +12V van het draadje rechtstreeks op de massa.
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Joscha op zo, 19 jan 2003, 22:25:18
Ja, het is niet makkelijk, met de folie van alle inst. panelen. Als er bijvoorbeeld een storing in de tempmeter zit, werkt het olie-regelapparaat ook niet goed (Knipperd niet bij het op contact zetten). Wat je wel kunt doen is losse draden naar de toerenteller trekken (plus, min en (1) ) dan moet hij goed
werken anders is er een onderbreking in de meter.

(Caps-lock edited by Jaap)



Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Jeroen op ma, 20 jan 2003, 14:54:09
Wat ik me afvroeg;
er zijn polo's geweest met en zonder print in de km-teller.
Ik heb begrepen dat die voor de oliecontrole is. Maar de polo's zonder printje hebben wel oliecontrole systeem. hoe werkt dat dan ?
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Markopolo op ma, 20 jan 2003, 17:19:26
Volgens mij was het zo dat met printje er een min. en max. waarde word gemeten resp. 0,3 en 1,8 bar. Zonder printje word er zoals bij de meeste auto's gewoon een min. waarde gemeten.



Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Serge op ma, 20 jan 2003, 18:37:43
punten stellen ,condensator op,of de stekkerverbindingen van de lage spanning op de bobine zijn niet lekker
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Marcel86c op ma, 20 jan 2003, 21:02:19
Citaat
Ik heb een polo gt uit 1985 met toerenteller, alleen deze begint als een gek heen en weer te slaan boven de 5400 rpm.
Ontsteking is nog met contactpuntjes.


Wat voor motorcode is dat? Meestal heeft en GT een GK motor met elektronische ontsteking.
Als je toeren teller slaat kan dat betekenen dat je Hall sensor het aan het begeven is (bij elektronische ontsteking).
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: xnon op ma, 20 jan 2003, 22:04:16
Ik heb een polo gt uit 1985 met toerenteller, alleen deze begint als een gek heen en weer te slaan boven de 5400 rpm.
Ontsteking is nog met contactpuntjes.

De motorcode is volgens het boekje HK, zitten contact puntjes in heb ik pas vervangen, kreeg ook nog de verkeerde rotor mee, met toerenbegrenzer alleen al bij 5400 rpm deze iets aangepast.
En ik zal een extra massa draad aanleggen van de accu rechtstreeks naar het blok, is misschien het afslaan bij het achteruitrijden ook eens afgelopen.
Denk dat ik het probleem al weet ga een rotor zoeken zonder begrenzer.
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Jaap op di, 21 jan 2003, 06:44:57
die zijn gelukkig ook maar 10 keer goedkoper (rotors zonder centrifugaal-toerentalbegrenzer)
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Dennis op di, 21 jan 2003, 16:13:11
Een slaande toerenteller is meestal gevolg van een slechte/defecte bobine of kapotte hall-sender.
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Serge op di, 21 jan 2003, 23:33:30
en dan te bedenken dat ik weer een toeren begrenzer ga inbouwen ,maar ontsteking hoeft maar 1 keer afgesteld te worden .
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: patrick86c op di, 21 jan 2003, 23:52:01
en waar gaat ie dan in de begernzer?
is eigenlijk wel veiliger dat je een begrenzer hebt en is ook beter voor de levensduur van de motor.
ik weet niet eens waarbij mij de toeren begrenzer ligt ik kom niet verder dan maximaal 5000 rpm.
ik weet dat je bij mijn motor tussen de 3000&4000rpm's moet overschakelen.
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Serge op wo, 22 jan 2003, 00:02:56
de 1.6 bij 7200rpm
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Paul op wo, 22 jan 2003, 14:12:38
Citaat
Een slaande toerenteller is meestal gevolg van een slechte/defecte bobine of kapotte hall-sender.
Jaap Posted on Jan. 21 2003,05:44
Hall-sender?? wasda? en waar zit die? (bij een GL-motor)
Titel: Slaande toerenteller
Bericht door: Dennis op wo, 22 jan 2003, 23:07:09
Bij een GL-motor kun je lang zoeken :D

Deze zit bij de schlepphebelaars alleen op de GK (zonder vacuum vervroeging, wordt geregeld door de stuurcomputer).
verder op alle polo´s van 8-´85 (iig vanaf modeljaar 86).

Een hall-sender (of sensor) is een elektromagnetische opnemer in het ontstekingshuis zit (met zwarte 3-poligestekker erop).
Geeft 4 maal per nokkenas-omwenteling een pulsje af waarmee de onsteking aangestuurd wordt.
De elektronische vervanger van de contactpuntjes, maar dan slijtvast en hoef je dus ook niet bij te stellen.
Een mindere hall-sensor merk je aan onstekingsproblemen (gepruttel), uitvallende motor enz.