Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Sandra_polo op wo, 12 aug 2015, 21:18:39

Titel: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sandra_polo op wo, 12 aug 2015, 21:18:39
Hallo beste mensen,

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.

Vorige week was ik bij een bandencentrale geweest om mijn polo te laten uitlijnen omdat ik mijn stuur vrij veel naar rechts moest houden zodat hij rechtdoor zou rijden. Zetten ik het stuur recht trok hij weg naar links.
Ze hadden de uitlijning gedaan en ik krijg hiervan ook het uitlijningsrapport. Wat me onmiddelijk opvalt is dat ze een vw polo classic coupé genomen hadden van 84 tot 90.
Ik dacht daar gaan we ons niet druk over maken het zal wel hetzelfde zijn als bij model 94.

Ik vertrek met de wagen en alles lijkt op het eerste zicht ok. Tot ik op een paar km van de centrale ben dan merk ik toch dat de wagen als ik het stuur rechtzet deze keer wegtrekt naar rechts en ik het stuur toch wat naar links nu moet draaien zodat de polo rechtdoor rijdt.
Helaas kon ik niet onmiddelijk terug omdat ik met wat vrienden op weekend vertrok.

Vandaag ben ik dus terug naar die bandencentrale geweest en gemeld dat de wagen nu naar de andere kant wegtrekt. Ja kom vanmiddag terug dan lossen we dit kosteloos op.
Ik meld hen ook dat het uitlijningsrapport een polo classic van 84 tot 90 vermeld en dat mijn polo 1 van 94 is. Kon volgens de man van de desk niet het probleem zijn.
Zogezegd zo gedaan. Om 14u meld ik me daar terug en zetten ze hem terug op de brug voor de uitlijning. Ik meld aan die persoon dat hij van 94 is en niet van 84 tot 90 zoals op het eerste rapport staat. Dus hij kiest nu het juiste model op de pc en doet alle handelingen die de pc zegt.
Dan krijg je het beeld met groen en rood en het gaf duidelijk rood aan. Oei oei oei zegt die toch wel een fout door ons gemaakt. Hij draait de wielen tot het groen aangeeft en dan gaat hij binnen in de wagen kijken en zegt : Het stuur staat recht de wielen ook er is geen probleem met de uitlijning.

De man van de desk komt erbij en gaat ook naar de onderzijde van de wagen. Hij bekijkt hem is en vraagt me : Heb jij een ongeluk gehad met de wagen? Ik zeg ja inderdaad dat klopt. Ja zegt hij ik zie dat het rechterwiel net iets meer naar achter staat als het linkerwiel, dat is het probleem, plus zegt hij uwe achteras staat volgens de pc ook scheef waar we weinig kunnen aandoen. Maar er is zeker geen probleem met de uitlijning.
Hij vroeg me hoelang ik nog met deze wagen zou rijden? Want dat het een echt gevaar is momenteel op de baan met een wiel dat naar achter staat en een achteras dat scheef staat.

Dus ik besluit naar mijn kennis te rijden die de wagen heeft hersteld. Ik leg hem uit wat er gaande is. Hij doet eerst het meetwerk voor te kijken of het rechterwiel tegenover het linker inderdaad wat naar achter staat. Dat bevestigd hij ook maar zou nog net toegelaten. Dan besluit hij op het zicht het linkerwiel met het stuur recht te plaatsen zodat die gelijk is als met het achterwiel. Dan gaat hij kijken naar de rechterkant en ziet hij dat dit wiel licht naar buiten staat gedraaid. Viola zegt hij dat is het probleem en je stuur staat ook niet recht zo.
Hij zei ook dat je achterwiel naar achter staat heeft niets met je ongeval te maken van 3 weken geleden want er was geen chassis of dergelijke geraakt enkel blikschade.

Je moet teruggaan en zeggen dat ze je linkerwiel moeten rechtzetten met de pc in het groen, dan het stuur klemmen, en dan het rechterwiel regelen tot dat ook groen wordt. Want je kan bij de polo enkel de rechterkant regelen links moet je met het stuur doen.
Dan moeten ze je stuur losmaken en rechtzetten en het probleem is opgelost. Hij zegt ze moet ook niet zeggen dat dit niet waar is want ik heb er vroeger genoeg uitgelijnd van die wagens. En dat die achteras wat scheef staat zegt mijn kennis daar hebben al die modellen last van.

Ik rij terug naar die bandencentrale en ik doe daar gans de uitleg en ik wordt daar gewoon uitgelachen en mijn kennis als foefelaar bestempeld.
De man van de desk wou zelfs niet naar die kennis bellen ze doen niets anders als uitlijning zij zullen het wel weten hoe het moet zei hij. Dus ik bel mijn kennis dan maar zelf op, uiteindelijk krijg ik hem aan de lijn en ik vraag of hij even aan de persoon uitlegt wat ze moeten doen voor die uitlijning correct uit te voeren.
Na het telefoontje kijken ze de uitlijning nog is na en doen ze totaal niet wat mijn kennis heeft gezegd en begin ik het op mijn heupen te krijgen en zeg ik tegen de man de desk : Ofwel gaat dit opgelost worden of ik wil mijn centjes terug en ga ik wel naar de bandencentrale hier wat verderop in het industriepark. Waarop hij zegt ja moet je vooral doen ga je ver me komen. Hij zegt tegen de persoon die met de uitlijning bezig was : Breekt alles maar af ik geef haar centen terug.

Daarop rij ik terug naar mijn kennis en zegt hij : Ze kennen er niks van simpel.
En hij stelt me de vraag : Moet ik het op de old school manier doen op het zicht? Ik zeg ja graag.
Dus hij begint op zijn manier eraan en na 30 min rij ik op zijn manier terug met een auto die recht rijdt en met een stuur dat mooi recht is, en niet vergeten beide wielen staan nu gelijk. Niet 1 recht en de andere naar buiten, neenee beide mooi in de wielkasten  -sturen-.

Nu is de vraag : Is mijn kennis zijn manier min of meer de juist of heeft de bandencentrale toch juist gehandeld?

Wie meld het mij even?

Bedankt voor de nodige antwoordjes. Het kan zijn dat dit allemaal nogal warrig overkomt waarvoor men excussens.
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sjon op wo, 12 aug 2015, 22:10:24
Linkerwiel uitlijnen (recht zetten), dan pas stuur vastzetten, rechter spoorstang verstellen totdat rechterwiel
uitgelijnd is, indien noodzakelijk stuur eraf en rechtzetten => dat is zoals 't moet.
Linker spoorstang is een vaste, niet verstelbaar, vandaar deze werkvolgorde.
In principe zou de uitlijncomputer dit ook moeten aangeven, welk model er ingevoerd is niet heel spannend:
Polo 2 of 2f, als 't maar de normale benzine versie, geen G40 of diesel.

Wat een uitlijncomputer nooit zal aangeven en dus niet binnen een reguliere uitlijnsessie valt:
-Achterasbevestigingen zijn voorzien van sleufgaten en dus iets verstelbaar.
Niet zaligmakend, maar er is iets winst te halen om de achteras wat rechter eronder te krijgen.
-rechterstabilisatorstang bevestiging is een los deel, zit met 2 grote bouten door het chassis heen,
er is te proberen of deze nog iets wil schuiven.

Rubbers in de wielophanging zijn wel in orde? Stabilisatorstang/draagarmen/toplagers.

Verschil in askanteling (linkerwiel meer naar voren) is dit veel?
Zo niet: niet te druk om maken, rechtuit rijden merk je er niks van.
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sandra_polo op wo, 12 aug 2015, 22:41:33
Linkerwiel uitlijnen (recht zetten), dan pas stuur vastzetten, rechter spoorstang verstellen totdat rechterwiel
uitgelijnd is, indien noodzakelijk stuur eraf en rechtzetten => dat is zoals 't moet.
Linker spoorstang is een vaste, niet verstelbaar, vandaar deze werkvolgorde.

Dit is de werkvolgorde dat mijn kennis ook verteld heeft zelfs tegen de mekanieker die de uitlijning ging doen.
En meneer van de desk zegt : U kennis kent er niks van is een foefelaar.

Mag ik dan de conclussie trekken dat de bandencentrale wat betreft de uitlijning fout zit? En dat zij dus eerder de foefelaars zijn dan mijn kennis?
Wat ik laat het hier echt niet bij. Dit verhaal krijgt nog een vervolg richting hun hoofdzetel.

Mijn kennis heeft het volgende gemeten linkerwiel : 50cm en het rechterwiel 50.6 cm.

Wat ik wel al hoor sinds ik de wagen heb dat is : Als ik aan het stuur draai naar rechts dat hij een klakkend geluid maakt.
Men kennis heeft gezegd wat het zou kunnen zijn, maar ben het weer totaal vergeten. Moeilijke benamming voor een vrouw ;).
Het was iets met chape, nu valt hij. Volgens mij kennis zijn vermoeden ook denkt hij dat er ergens spelling opzit. Kan ook het stuurhuis zijn zei hij maar ik zet er geen geld op vervolgde hij nog.
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sjon op do, 13 aug 2015, 00:07:04
Als de mensen van die bandencentrale om deze werkvolgorde lachen, zijn hun degene die 't niet snappen...

0,6 cm verschil: niet druk om maken. M'n classicje heeft geloof ik iets van 1,5 cm verschil zonder vreemde bandenslijtage vooraan.

Klakkend geluid bij volledige stuuruitslag tijdens rijden neem ik aan: speling op buitenste homokineetgewricht van een aandrijfas.
Belgische benaming voor zo'n homokineet is mogelijk anders? -dunno-
Als speling niet overdreven is, heeft vervanging nog geen haast.
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: EMP op do, 13 aug 2015, 07:52:31
foefelaar mooi woord  :)

de banden centrale is idd fout! ik heb hetzelfde mee gemaakt bij het uitlijnen van mijn polo maar naar mij werd wel geluisterd.
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sandra_polo op do, 13 aug 2015, 09:57:41
Bedankt beide voor het verhelderend antwoord.

Wat betreft dat klak geluid aan de rechterkant : Dat is ook al aanwezig als je gewoon met het stuur speelt en een korte beweging naar rechts maakt.
De wagen is zo door de keuring geraakt. Wel na een herkeuring want hij was afgekeurd voor de lichten, schokdempers en de banden.
Nu heb ik niks tegen vreemdelingen, maar daar heb ik de wagen wel bij gekocht, en zij wouden maar naar 1 keuringstation gaan waar ze altijd naartoe gaan en die enkel met afspraken werken.
Naar het keuringstation van mijn woonplaats wilden ze niet gaan. Dus de vraag is dan : Hoeveel geld is er mee tussen de papieren van de wagen verdwenen voor de keurders  -dunno-?
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: EMP op do, 13 aug 2015, 10:43:42
Tja helaas gebeurd dat bij keurings stations. of het afkeur is is vanaf hier moeilijk te zeggen.

het knak geluid kunnen veel dingen zijn:
toplager op veerpoot
stabilisatorstang rubbers
draagarm rubbers
gebroken veer


toplagers 13,-
draagarmen 34
rubbers voor de stabi 10,-

voor een euro of 70 inclusief verzendkosten vanuit duitsland (atp-autoteile) is je onderstel weer als nieuw
mits je het zelf monteert.
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sjon op do, 13 aug 2015, 13:06:49
het knak geluid kunnen veel dingen zijn:
toplager op veerpoot
stabilisatorstang rubbers
draagarm rubbers
gebroken veer
-Stuurhuis
-Stuurkogel
-Schokbreker die los staat in de veerpoot
-enz
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sandra_polo op do, 13 aug 2015, 13:25:50
Daarnet gemerkt dat beide kanten het hebben als je ergens afslaagt en met het stuur lichtjes beweegt.
Ben naar iemand geweest die zegt vw specialist te zijn en die zegt 9/10 geef ik het stuurhuis de fout.

Het is zo de wagen is afgekeurd ondermeer voor de schokdempers omdat die olie lekte.
Ze hebben er geen nieuwe maar 2dehands ondergestoken.

Men kennis heeft gisteren een paar plekken gevoeld of er spelling was en hij voelde niet direct iets.

Straks rij ik nog eens naar iemand anders maar 1 een nieuw speelgoedje gaan regelen  -thumbsup-.
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sjon op do, 13 aug 2015, 15:16:46
Stuurhuis kun je proberen af te stellen:
in motorruimte waar stuurhuis en stuurstang vanaf binnen mekaar ontmoeten, zeg maar,
daar zitten 3 bouten aan onderzijde: de middelste is om af te stellen.
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sandra_polo op do, 13 aug 2015, 16:16:23
Nog ff meer verdere info : Als ik nu links of rechts afsla heeft hij het en voel ik die knak ook in mijn stuur.

De vw specialist is niet bereikbaar :'(.
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sandra_polo op do, 13 aug 2015, 17:27:04
Net bij iemand anders geweest is die veel met oude vw's bezig is en die heeft het is bekeken.
Volgens hem zit het hem in het stuurhuis. Want als hij de bar omhoog houdt waar je U sporing regelt met de bouten is het geluid weg.
Hij zou ik zou daarmee beginnen die ergens 2dehands te zoeken, maar ja zei hij wie zegt dat het een goeie zal zijn.

En anders zegt hem zal dat toch een kostelijk grapje worden.

Maar vermits mijn nieuw speelgoedje is toegekomen kan het mijn dag tot niet stuk maken en weet ik wat te doen ;).
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: R23 op za, 30 sep 2017, 00:10:29
Stuurhuis kun je proberen af te stellen:
in motorruimte waar stuurhuis en stuurstang vanaf binnen mekaar ontmoeten, zeg maar,
daar zitten 3 bouten aan onderzijde: de middelste is om af te stellen.
dit is een wat ouder topic maar wat stel je dan precies af sjon?
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sjon op za, 30 sep 2017, 08:12:52
Speling van 't stuurhuis :)
Tandwiel vanaf dashboard en tandwielkrans van de stuurstang duw/dwing je tegen mekaar aan
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: JBM op za, 30 sep 2017, 16:12:57
Ik wil hier eigenlijk ook nog wel even op inhaken als dat mag  -nana-

Heb bij mijn G40 ook een 'stuurbonk' probleempje. Als ik links of rechts stuur met de wielen in de lucht hoor ik ook en een klein bonkje (Ophanging is nu alles aan vernieuwd incl spoorstangen etc) Vermoed ook dat het aan t stuurhuis ligt. Ook loopt mijn linkerspoorstang lichtjes aan tegen het stuurhuis. (Bij 60/30 verlaging) Ik meen dat ik dit toen ook had met mijn oude 2Fje die ook op 60 lag aan de voorkant. In neutrale positie zeg maar, als ik iets verder stuur krijgt de stang weer wat ruimte door de gemaakte hoek. Hebben jullie daar ook last van bij verlaagde 2fjes?

Mijn oude stang die ik ervanaf draaide had ook een beschadiging van het licht aanlopen op dezelfde plek -nana-
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sjon op za, 30 sep 2017, 16:32:26
Bonkje: toplagers ook verniewd? Zo niet: bingo.

Een spoorstang die 't stuurhuis raakt: heb ik nog nooit meegemaakt -dunno-
Is dat zonder Wellemsblokken?
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: JBM op za, 30 sep 2017, 19:32:58
Toplagers etc vernieuwd incl nieuwe H&R cupset. Had wel minimale speling op de linker buitenste homokineet. maar het is echt een tikje/bonkje dat bij het stuurhuis zelf vandaan komt lijkt het. wagen stuurt wel heerlijk strak. en gaat zga rechtdoor  :) Moet nog eens terug langs de uitlijnboer omdat hij de neiging heeft om wat naar links te trekken. Wagen ligt als een blok op de weg moet ik zeggen ook qua stuurgedrag in bochten.

Incl wellems. Ik zal binnenkort eens een foto maken van de situatie.

Offtopic: De aandrijfassen van een G40 zijn dus anders dan een normale 1.3? Op ebay geven ze dezelfde aan wil deze namelijk ook beide eens vervangen binnenkort. Of passen ze, maar zijn die van een G40 steviger -naughty-
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 30 sep 2017, 19:57:44
Off-topic: allen bij de diesel zitten er andere aandrijfassen onder.
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Sjon op za, 30 sep 2017, 20:48:22
Tsja, als de rest reeds vervangen is, blijft er weinig over.
Bij m'n huidige daily heb ik 't stuurhuis ook al vervangen, had sinds mijn aanschaf een soort knoekje bij ver insturen.
Disclaimer: daarmee wil ik niet zeggen dat dit hetzelfde probleem is (bij dit soort euvels is diagnose stellen vanaf een
beeldscherm niet te doen), maar meer van: ja, een stuurhuis kan ook kapot.

Alleen de Polo 2f 1.4 diesel heeft een dikke aandrijfas (Polo 2 1.3 diesel niet)
G40 heeft af-fabriek betere kwaliteit homokineten, maar die ben ik tot op heden nog niet tegengekomen aftermarket.
Als je een beetje fatsoenlijk rijdt, gaan 'normale' homokineten ook best lang mee.
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Erik39 op do, 19 mrt 2020, 16:39:04
Hoe moet je het stuurhuis afstellen met die middelste bout ?  strak aandraaien ?

Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Audioholic op vr, 20 mrt 2020, 22:42:28
Tsja, als de rest reeds vervangen is, blijft er weinig over.
Bij m'n huidige daily heb ik 't stuurhuis ook al vervangen, had sinds mijn aanschaf een soort knoekje bij ver insturen.
Disclaimer: daarmee wil ik niet zeggen dat dit hetzelfde probleem is (bij dit soort euvels is diagnose stellen vanaf een
beeldscherm niet te doen), maar meer van: ja, een stuurhuis kan ook kapot.

Alleen de Polo 2f 1.4 diesel heeft een dikke aandrijfas (Polo 2 1.3 diesel niet)
G40 heeft af-fabriek betere kwaliteit homokineten, maar die ben ik tot op heden nog niet tegengekomen aftermarket.
Als je een beetje fatsoenlijk rijdt, gaan 'normale' homokineten ook best lang mee.

hier moet ik op inhaken, tot op heden, gaat met met "1.05" asjes best goed op bijna 200 pk..
Titel: Re: Hoe een polo uitlijnen.
Bericht door: Aron Faro op di, 24 mrt 2020, 15:43:15
Hoe moet je het stuurhuis afstellen met die middelste bout ?  strak aandraaien ?

Ikke ook erg benieuwd  :) Heb ook altijd al een knakje gehad bij insturen (bij licht en ver insturen, is harder als het stuur weerstand heeft)

De moeite waard om ff na te kijken, helemaal nu het meer knakjes worden...