Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: sonic_striker op zo, 23 okt 2016, 10:24:11

Titel: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op zo, 23 okt 2016, 10:24:11
Autogegevens:
VW Polo sedan 1991 1.3 NZ 4 bak

Probleem:
De motor houd in/heeft af en toe geen goede respons

Situatie waarbij het zich voordoet:
- Koude motor, als ik net wegrijdt, dan lijkt het alsof ineens de benzine of luchttoevoer wordt afgesloten, dan houdt ie plotseling in.
- Warme motor als ik rustig, 50 in de 4 ofwel rond 2500rpm deellast dan houdt ie ook in/bokt ie een beetje.
- Dacht dat het eerst alleen bij vochtig weer was, maar hij deed t gister ook bij droog weer, na ong 40km op de snelweg
- Stationair is er geen probleem (netjes rond 1000/1050 rpm), net als bij het optrekken, ook niks.
- Temperatuur gaat wel minder snel omhoog als bij mn coupe, na 40 km op de snelweg met 125km/h is de temp net boven de 70 graden. Als ik stilsta gaat hij wel naar het midden (80/90 graden)

Sinds wanneer is dit:
Voor mijn gevoel is het sinds de APK, de beste man draaide aan de CO stelschroef?

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- Kijken wanneer het zich voordoet
- Gezocht hier op t forum, maar niets gevonden.
- Aansluitingen vacuumsysteem gecontroleer of alles vastzit enz, maar dat is zoveel, ik weet niet of ik alles heb gehad

Wat denk ik zelf:
- Eerst dacht ik dat het een vacuumprobleem zou zijn, maar dan zou hij stationair ook slecht moeten lopen toch?, en dat doet hij niet.
- Bougiekabels misschien, maar dan zou het toch erger moeten zijn bij nat/vochtig weer.
- Verdelerkap en rotor zijn in de lente vervangen, maar die check ik zo ook nog even.
- Viezigheid in de injectoren? Hoe check ik dat?
- Ook het een en ander gelezen over een blauwe temp sensor, maar dan zou hij bij of koud, of warm toch geen probleem moeten hebben.

Kan iemand hier zijn wijsheid/ervaring op loslaten? :)


Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: Raymon op zo, 23 okt 2016, 11:05:27
Je kunt een injectie reiniging  toevoegen aan de benzine kost je een tientje ofzo :)
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op zo, 23 okt 2016, 14:27:48
Je kunt een injectie reiniging  toevoegen aan de benzine kost je een tientje ofzo :)

Ik denk dat ik dat sws ga doen, kan iig geen kwaad
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: polo1948 op zo, 23 okt 2016, 20:06:06
Sonic, wat jij schrijft is hetzelfde als ik heb met mijn NZ motor, heb ook alle kabels, bobine, verdeler en verdelerkap etc. vervangen, als ook de temperatuursensor, maar geen resultaat.
Ben ook benieuwd of iemand een oplossing weet. 
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: Jorp op zo, 23 okt 2016, 20:12:49
Carterontluchtingsslang lek?
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op ma, 24 okt 2016, 00:14:11
Sonic, wat jij schrijft is hetzelfde als ik heb met mijn NZ motor, heb ook alle kabels, bobine, verdeler en verdelerkap etc. vervangen, als ook de temperatuursensor, maar geen resultaat.
Ben ook benieuwd of iemand een oplossing weet.  

ik ben iig blij dat iemand het herkent, ik hoop ook dat we eruit komen

@Jorp, ik ga morgen eens kijken of ik die kan vinden :)
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: Sjon op ma, 24 okt 2016, 08:55:39
Zo te lezen blijft sowieso je thermostaat open staan, maar dit zal weinig te maken hebben met de problemen, vermoed ik.
Wel iets om te vervangen, zeker met de koudere dagen: ook fijn voor je verbruik.

Er is aan de co geschroefd: schijnbaar was dat nodig, iets wat normaal niet zou hoeven, logisch om eerst goed te zoeken naar de oorzaak.
Valse lucht: alles na de meting is funest voor de motorloop (en co uiteraard)
Vacuumslangetjes, paddo, carterontluchting.
Ik koop gewoon een meter vacuumslang, op maat knippen en allemaal vervangen..... maar ja: dat ben ik :)
Overigens zou ik wel eerst de carterontluchtingslang checken.
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op ma, 24 okt 2016, 09:01:43
Zo te lezen blijft sowieso je thermostaat open staan, maar dit zal weinig te maken hebben met de problemen, vermoed ik.
Wel iets om te vervangen, zeker met de koudere dagen: ook fijn voor je verbruik.

Er is aan de co geschroefd: schijnbaar was dat nodig, iets wat normaal niet zou hoeven, logisch om eerst goed te zoeken naar de oorzaak.
Valse lucht: alles na de meting is funest voor de motorloop (en co uiteraard)
Vacuumslangetjes, paddo, carterontluchting.
Ik koop gewoon een meter vacuumslang, op maat knippen en allemaal vervangen..... maar ja: dat ben ik :)
Overigens zou ik wel eerst de carterontluchtingslang checken.
bedankt, ik ga eens kijken voor die carterontluchting, en een nieuw thermostaat.
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op wo, 26 okt 2016, 15:38:05
Blijkbaar is mn vacuumvervroeger ook stuk, als ik aan het slangetje zuig dat daaraan vast zit, kan ik blijven gaan zonder dat er weerstand komt.
Die dingen zijn nog best prijzig btw :(
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: nappertje op wo, 26 okt 2016, 15:50:50
Vacuumvervroeger heb ik nog wel liggen als het goed is.
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op wo, 26 okt 2016, 15:57:12
Vacuumvervroeger heb ik nog wel liggen als het goed is.

een nieuwe? ik heb er volgens mij ook wel een (weet niet of ie nog heel is, maarja, hoe lang gaat een gebruikte nog mee?
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: nappertje op wo, 26 okt 2016, 16:38:28
nee alleen een gebruikte.
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: patrick86c op wo, 26 okt 2016, 18:58:33
Je zou hem er mee kunnen testen met een gebruikte.
Dan weet je misschien waar de oorzaak ligt en dan je die op een beter moment vervangen voor een nieuwe.
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op do, 27 okt 2016, 09:13:20
Je zou hem er mee kunnen testen met een gebruikte.
Dan weet je misschien waar de oorzaak ligt en dan je die op een beter moment vervangen voor een nieuwe.

das ook weer waar haha
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op vr, 04 nov 2016, 08:59:18
Zowaar had ik nog een oude ontsteking liggen waar een werkende op zit.
Ik had alleen wel ruzie met het loshalen zeg, hoe haal je dat stiftje eruit?
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: Steilheck op za, 05 nov 2016, 16:45:52
Doorslag of een dunne schroevendraaier. Zachtjes met hamer er op slaan. Goede ondersteuning aan de onderkant.
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op za, 05 nov 2016, 18:40:58
Doorslag of een dunne schroevendraaier. Zachtjes met hamer er op slaan. Goede ondersteuning aan de onderkant.

thx, maar het is volgens mij gelukt (testen kan nog niet) zonder de boel open te maken, met veel geklooi heb ik de vervroeger erop kunnen zetten.
Ik heb ook de Blauwe temp sensor vervangen en mn bedoeling was ook het thermostaat te vervangen en het systeem te flushen, maar daar had de onderdelenboer me de verkeerde thermostaat gegeven en de goede koste mij te veel daar, heb em nu via misterauto besteld. blijkbaar is de NZ thermostaat verkeeerd en moet er een AAV versie in (030121113). Ik heb al wel de boel los en leeg gehaald en al flink wat water erdoorheen laten lopen. nu moet het alleen ff wachten, dus ik hoop niet dat dat snel roest ofzo. anders heb ik een probleem
Ik ga
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 05 nov 2016, 18:45:05
Ne hebt nu puur kraanwater in je koelsysteem? Inderdaad gevaar op roest in de motor,maar vooral nu bij nachtvorst...
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op za, 05 nov 2016, 20:15:48
Ne hebt nu puur kraanwater in je koelsysteem? Inderdaad gevaar op roest in de motor,maar vooral nu bij nachtvorst...
tis een beetje een mix/leeg heb ik t idee, maargoed ik kan er nu niks meer aan doen tenzij ik morgen een thermostaat zou hebben (die ik dus niet heb)
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: Vincent op za, 05 nov 2016, 20:25:38
Valt wel mee. Roest echt niet binnen een dag
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op za, 05 nov 2016, 20:32:09
Valt wel mee. Roest echt niet binnen een dag

oh gelukkig, ik hoop maandag of dinsdag de boel weer in elkaar te zetten namelijk :)
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: Sjon op za, 05 nov 2016, 20:38:00
Thermostaat van NZ en AAV (+ alle hydrostoters) is hetzelfde, sowieso qua pasvorm, mogelijk alleen verschil in bij hoeveel graden ie opent
en ook dat is bij mijn weten gelijk: beide 1.3 55pk met dezelfde waterhuishouding (uitgezonderd inlaatverwarming)
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op za, 05 nov 2016, 20:57:24
Thermostaat van NZ en AAV (+ alle hydrostoters) is hetzelfde, sowieso qua pasvorm, mogelijk alleen verschil in bij hoeveel graden ie opent
en ook dat is bij mijn weten gelijk: beide 1.3 55pk met dezelfde waterhuishouding (uitgezonderd inlaatverwarming)

Waren toch echt verschillende thermostaten, de eerste die ik had, was kleiner als wat eruit kwam,
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: Sjon op za, 05 nov 2016, 21:09:07
Dat kan, maar dat was dan geen thermostaat bedoeld voor een NZ of welke 86c hydrotstoter dan ook.
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 05 nov 2016, 21:14:16
Veel automaterialenhandelaren vertrouwen op systemen, die meer dan eens fouten bevatten...
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op zo, 06 nov 2016, 10:38:10
Nou ja iig ik heb nu hopelijk de goede besteld(zelfde partnummer als wat erin zat).
En ik denk dat ik muv de thermostaat vast het koelsysteem vul, om roesten of wat dan ook te voorkomen. en dat beetje koelvloeistof wat eruit komt bij vervangen koop ik dan wel extra.
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: bobrosco op ma, 07 nov 2016, 01:20:47
voor roesten hoef je echt niet bang te zijn, dat doet het namelijk ook nog steeds wel wat met koelvloeistof er in. Je zou eerder bang moeten zijn voor vorst, maar volgens mij gaat het nog niet echt stevig vriezen dus zal je blok nog niet stuk vriezen in de komende dagen. Dus eigenlijk komt het er op neer dat er eigenlijk niks kan gebeuren.
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op ma, 07 nov 2016, 11:43:27
voor roesten hoef je echt niet bang te zijn, dat doet het namelijk ook nog steeds wel wat met koelvloeistof er in. Je zou eerder bang moeten zijn voor vorst, maar volgens mij gaat het nog niet echt stevig vriezen dus zal je blok nog niet stuk vriezen in de komende dagen. Dus eigenlijk komt het er op neer dat er eigenlijk niks kan gebeuren.


Gelukkig, bedankt :)
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op di, 08 nov 2016, 16:55:30
een update:

Vandaag de thermostaat erin gedaan en koelvloeistof erin gegoten. alles lijkt ok op het enigste punt na:
Voor mn gevoel gaat er niets/weinig naar de radiateur. De slangen ernaartoe kun je erg makkelijk inknijpen. Hoort dat zo, of moet ik voor de zekerheid de Thermostaat ff controleren in een pannetje (dit was ik vergeten te doen).

Over het inhouden, na de vacuumslang en de blauwe temp sensor te hebben vervangen lijkt de auto wat directer te zijn qua gasrespons en trekkracht. Ik weet nog niet of het probleem nu over is van het inhouden, maar dat ga ik morgenochtend zien :)
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: Vincent op di, 08 nov 2016, 18:00:47
een update:

Vandaag de thermostaat erin gedaan en koelvloeistof erin gegoten. alles lijkt ok op het enigste punt na:
Voor mn gevoel gaat er niets/weinig naar de radiateur. De slangen ernaartoe kun je erg makkelijk inknijpen. Hoort dat zo, of moet ik voor de zekerheid de Thermostaat ff controleren in een pannetje (dit was ik vergeten te doen)

Heb je het koelsysteem naderhand ontlucht??
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op di, 08 nov 2016, 19:03:23
Heb je het koelsysteem naderhand ontlucht??

Ik heb eerst het reservoir volgegooit tot het  bijna overloopt, toen met de kachel vol aan warm laten draaien. Kachel voor lekker warm/heet maar het reservoir ging niet echt verder leeg.

Moet ik misschien via de slang naar de radiateur die ook even volgooien?

Oh en nog iets, ik lees net ergens dat er blauwe/groene koelvloeistof in hoort, en ik heb nu roze :|  is dat erg?
(man man man, ik kan nieteens koelvloeistof verwisselen  -boehoe-)
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: nappertje op di, 08 nov 2016, 19:36:11
zit een kraantje bij de kachelradiateur die moet je even losdraaien tot alle lucht eruit is
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op di, 08 nov 2016, 19:37:06
zit een kraantje bij de kachelradiateur die moet je even losdraaien tot alle lucht eruit is

als daar lucht zat, zou de verwarming niet warm worden toch? maar ik zal wel ff kijken als ik weer tijd heb :)
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: Vincent op di, 08 nov 2016, 19:55:32
Kraantje een klein beetje open zetten terwijl de motor draait en je kachel vol aan staat. Zodra er koelvloeistof uit het kraantje komt, is je koelsysteem ontlucht. En verder, zolang je kachel lekker warm wordt en de temperatuurmeter op het dash weer tot 87 gr C komt, is alles in orde, toch?
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op di, 08 nov 2016, 20:20:31
Kraantje een klein beetje open zetten terwijl de motor draait en je kachel vol aan staat. Zodra er koelvloeistof uit het kraantje komt, is je koelsysteem ontlucht. En verder, zolang je kachel lekker warm wordt en de temperatuurmeter op het dash weer tot 87 gr C komt, is alles in orde, toch?

Ja idd, ik zal voor de zekerheid nog ff met dat kraantje kijken of alles ontlucht is. verder, is G12 koelvloeistof erg in een NZ?
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op wo, 09 nov 2016, 14:41:16
Vandaag voor t eerst gereden, en het inhouden lijkt weg :)
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: Sjon op wo, 09 nov 2016, 14:52:11
Thermostaat opent en sluit inmiddels ook weer bij de juiste temperatuur? (+/- he: Polo tempmetertjes zijn geen Zwitsers uurwerk)
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op wo, 09 nov 2016, 16:30:06
Thermostaat opent en sluit inmiddels ook weer bij de juiste temperatuur? (+/- he: Polo tempmetertjes zijn geen Zwitsers uurwerk)

Eerste ritje wel, net onder de 90 graden
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: bobrosco op vr, 11 nov 2016, 01:40:54
die roze koelvloeistof kan prima. Je hebt het systeem leeg of zo goed als leeg gehad en dan kun je prima die roze gebruiken. Daar zijn ze bij vw ook volledig op overgestapt, dat zal niet zijn omdat dat minder goed is. Alleen als je bijvult dan wel weer met roze doen, en dus niet met andere kleuren omdat er kans is dat ze niet samen gaan en dan kan je rare troep krijgen.
Titel: Re: Inhouden NZ
Bericht door: sonic_striker op vr, 11 nov 2016, 09:50:09
die roze koelvloeistof kan prima. Je hebt het systeem leeg of zo goed als leeg gehad en dan kun je prima die roze gebruiken. Daar zijn ze bij vw ook volledig op overgestapt, dat zal niet zijn omdat dat minder goed is. Alleen als je bijvult dan wel weer met roze doen, en dus niet met andere kleuren omdat er kans is dat ze niet samen gaan en dan kan je rare troep krijgen.

ok mooi :) ik heb sws nog vloeistof over dus dat komt goed :)