Het Polo86c Register

Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: KoenG40 op ma, 21 aug 2017, 21:14:23

Titel: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 21 aug 2017, 21:14:23
Tijd voor een nieuw projecttopic, want de 500.000 km is behaald.
(voorgaande topic was Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km (http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=11732.msg469626#msg469626))

Polo G40 op weg naar 654.321 km...
Dat is vanaf heden nog 146.000 te gaan -sturen-

Volgende maand worden remschijven en -leidingen vernieuwd.
Idem de toplagers en de schokdempers, olie en oliekeering van versnellingsbak.
Stuurhuis en schakelmechanisme komen dan ook aan de beurt. En nog wat andere kleine dingen.

G-lader heb ik afgelopen zaterdag bij Arno ter revisie aangeboden. Ik rijd nu met zijn leenlader. Wat is die jongen snel, handig en deskundig: in mum van tijd bouwt ie op de drempel van zijn garage de G-lader uit, zet de leenlader erin, haalt de te reviseren lader uit mekaar en legt rustig en duidelijk uit hoe hij de lader gaat reviseren. Chapeau!

Sinds de vorige revisie (bij 315.000 km) heeft de auto 193.000 km gereden. Nu de 'verse' leenlader van Arno erin zit, merk ik heel duidelijk het verschil: druk wordt veel sneller opgebouwd, max druk is stuk hoger, motor reageert veel alerter en levert merkbaar meer trekkracht. Het werd dus wel tijd voor revisie :-))

O ja, vorige week waren we even een paar dagen naar Engeland.

Zie hier de foto-impressie VW-festival 2017 Harewood House (https://www.youtube.com/watch?v=gpLongYsc5k).

[ *** waarom kan ik geen bijlagen toevoegen in mijn projecttopics ? ? ? ***]

Met dank aan Erik-Martijn kan ik weer plaatjes toevoegen en trekt tekst in reeds geplaatste posts veranderen.
Titel: Re: Polo G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 21 aug 2017, 21:29:20
(***omdat je inmiddels non-registered lid bent?***)

Chapeau voor je investeringen! Zien we elkaar weer in Melle?
Titel: Re: Polo G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op ma, 21 aug 2017, 21:31:50
Nieuwe topic snap ik niet: ik zie 't nut er niet van in en 't is toch leuker om de info bij mekaar te houden.

Leuk: nieuw doel => op naar 654321 -thumbsup-

Goed om te lezen dat er gewoon weer genvesteerd wordt in nieuwe onderdelen -klus-

Leuk filmpje: mooie locatie.
Titel: Re: Polo G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op di, 22 aug 2017, 22:35:04
@Sjon: het project 500.000 km is afgerond, vandaar nu het nieuwe project: op naar de 653.421 km  :)

Titel: Re: Polo G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op di, 22 aug 2017, 22:37:07
(***omdat je inmiddels non-registered lid bent?***)
Chapeau voor je investeringen! Zien we elkaar weer in Melle?

Erik-Martijn heeft het opgelost  -thumbsup- -> zie nu mijn eerste post in dit topic.

En ja, we zien elkaar weer in Melle - en wellicht eerder al als we 'in colonne' gaan rijden  -sturen-
Titel: Re: Polo G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 23 aug 2017, 08:30:43
Ik vind het ook jammer dat je er een nieuw topic voor aanmaakt. Ik zou zeggen: pas de titel van het oude topic aan en ga daar verder? Raakt het ook niet in de vergetelheid...
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op wo, 23 aug 2017, 21:30:07
Ik houd ze toch gescheiden, maar wl verbonden via linkjes in de laatste post van het oude topic en in de eerste post van het nieuwe topic.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op wo, 23 aug 2017, 21:33:17
Twee Polo's 2f G40.

Die JF is van mij, de FR is van een meneer die ik zo nu en dan spreek.

Die FR is uit 1992, de meneer heeft 'm sinds 1998. Wagentje ziet er niet heel mooi uit: lak en kunststof zijn verweerd, er zitten behoorlijk wat krasjes op en deukjes in en de hoekjes van de parafan zijn krokant. Bodem en accubak zijn hard, mede dankzij tectylbehandelingen in loop van de jaren.

Naar verluid zijn rond het jaar 2000 een snelle nokkenas (?), een kleine poulie en een aangepaste chip geplaatst, waarmee het vermogen zo'n 160 pk zou zijn.

Vorig jaar zijn de remmen rondom vernieuwd en zijn er "nieuwe kokerbalken onder gekomen" (?).
Zo'n vijf jaar geleden zijn koppeling en drukgroep vernieuwd.

Kilometerstand: 190.000 - dat is net zoveel als mijn Polo heeft gereden n de laatste revisie van mijn G-lader. (in 2007, bij km 315.000).

Maar - helaas voor meneer - is de G-lader van zijn Polo onlangs stuk gegaan.

Volgende week ga ik met hem en Garageman eens uitzoeken wat er eventueel verder nog stuk is en welke opties er zijn voor zijn Polo.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Amemason op wo, 06 sep 2017, 07:09:15
I want this to be the best of the day.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 10 sep 2017, 11:33:14
(...) Die JF is van mij, de FR is van een meneer die ik zo nu en dan spreek.
Volgende week ga ik met hem en Garageman eens uitzoeken wat er eventueel verder nog stuk is en welke opties er zijn voor zijn Polo.

Zijn G-lader is kapot, motor heeft gn schade. Hij denkt erover om 'm in deze staat te verkopen.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 10 sep 2017, 11:36:30
 -klus- -klus- -klus- En nu even iets heel anders   -klus- -klus- -klus-

Zaterdagochtend vroeg, onderweg van A'dam naar Alkmaar. Veel regen.

Tijdens accellereren van 90 naar 110 - om twee vrachtwagens in te halen - begon motor heel erg in te houden en was niet meer op toeren te krijgen (max 2500).

N de Wijkertunnel deed motor het bij rustig rijden weer normaal en kwam ik gelukkig op tijd op werk.

's Middags terug. Auto startte normaal, ik kon gewoon rustig wegrijden. Op A9 met motor inmiddels warm toch eens even het gaspedaal goed ingetrapt. Ging in 5 als een speer van 85 -> 130.

Terug laten zakken en nog eens bij 120 ging motor inhouden en sloeg af. Laten uitrollen tot pechhaven bij A9 Li 63,8 en Wegenwacht gebeld. Was na 40 minuten ter plaatse.

Motor startte toen weer, liep wat onregelmatig stationair, maar reageerde redelijk goed op gaspedaal. Redelijk: zodra je het gaspedaal indrukt zakt het toerental heel even (een soort 'hikje') waarna de motor wel goed oppakte.

Verdelerkap eraf en gecontroleerd. Leek goed, toch met wat contactspray (?) ingespoten. Motor liep daarna wat beter stationair. Voor WW uit weer gaan rijden. Maar na 1,5 km en twee keer accelereren viel motor weer uit. Gestopt op pechhaven.

WW heeft e.e.a. visueel gecontroleerd (brandstofleidingen en bedrading van ontsteking ?). Na 10 minuten startte de motor weer. Voor WW uit heel rustig naar parkeerplaats gereden. Hij verder kijken. Verdenking valt op (visueel) slechte staat van de bobine. Nieuwe bobine gemonteerd (die heeft WW standaard bij zich).

Weer rijden voor WW uit. Leek goed te gaan, helaas bij afslag Heemskerk viel motor opnieuw uit. WW heeft me toen naar tankstation Akermaat gesleept en ANWB-berger geregeld - die er binnen 10 minuten al was. Die heeft mij en de Polo naar huis en Garageman (is om de hoek) gebracht.

WW-er en berger denken beiden aan een probleem met de benzinetoevoer: pomp versleten of defect? brandstoffilter deels verstopt? vacum in brandstofleiding?

Zelf denk ik nog aan slechte Lambdasonde of 'iets' met een soort schakelaartje (?) dat aan het gasklephuis zit en de stand van de gasklep (stationair / deellast / vollast) doorgeeft aan de Digifant?

Afijn, Garageman mag het voor me uitzoeken en oplossen.

Tips om hem op het goede spoor te zetten zijn welkom!
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Vincent op zo, 10 sep 2017, 13:15:02
Het lijken mij typerende klachten voor een defecte hallsensor op de ontsteking?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 10 sep 2017, 13:20:17
+1
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op zo, 10 sep 2017, 13:29:53
Vlak voor 't afslaan slaat de toerenteller een keer heen&weer? => falende hallsensor.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 10 sep 2017, 18:49:45
@Sjon: heb ik niet gezien, want steeds pas gekeken als ie al was afgeslagen.

Maar jullie eensluidende reactie is interessant. Tijdens wachten op WW heb ik - achter de vangrail - even naar Arno geappt (Hij reviseert mijn lader, ik rij nu met een leenlader van hem en ik vind dat ie het moet weten als er iets met de Polo mis is.) Ook Arno's eerste reactie: "Hall-gever defect." "Of iets met de brandstof?"

Heb dat tegen WW gezegd. Die zei dat de Hall-gever niet het probleem kon zijn, want de auto startte en liep nu immers weer? Met een defecte Hall-gever zou dat volgens hem niet kunnen. Hij heeft de Hall-gever volgens mij overigens niet getest

Als vier Polo-kenners zeggen: "Hall-gever vervangen", dan laat ik dat eerst maar eens doen.
Dat onderdeeltje [ OEM 030 905 065 A ] is bijvoorbeeld HIER (https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/bosch-1237011122-hall-impulsgever.htm?typeCode=8809) te bestellen.
Garageman heeft zijn eigen adressen, die het ongetwijfeld ook wel hebben.

Dank voor het meedenken! Wordt vervolgd.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 10 sep 2017, 18:50:56
(sorry - dubbelpost)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 10 sep 2017, 19:00:16
Probleem met de Hall-gever is dat-ie vaak niet in n keer overlijdt, maar al haperend aan zijn eind komt. Maakt de diagnose ook lastig.
Het kn natuurlijk ook brandstofpomp(relais) zijn. Theoretisch kan het ook nog het contacttblokje zijn...
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 10 sep 2017, 19:01:20
Lekker begin trouwens van je nieuwe topic... -nana-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 11 sep 2017, 05:13:36
Lekker begin trouwens van je nieuwe topic... -nana-

Dan hebben we dat maar vast gehad  :)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 11 sep 2017, 05:19:53
Probleem met de Hall-gever is dat-ie vaak niet in n keer overlijdt, maar al haperend aan zijn eind komt. Maakt de diagnose ook lastig.

Kan dat ook verklaren dat motor bij rijden met lage toerental (<2800) normaal reed,
vervolgens bij hogere toerental (gas intrappen -> 3500/4000) er even mee ophoudt,
en na 10 minuten rust toch wel weer wil aanslaan?

Het kn natuurlijk ook brandstofpomp(relais) zijn. Theoretisch kan het ook nog het contacttblokje zijn...

Dacht opeens nog: defecte klopsensor, die 'per ongeluk en foutief' ingrijpt in Digifant?
Of MAP-sensor die raar doet zodra er overdruk in inlaatspruitstuk komt?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 11 sep 2017, 10:59:11
Tja, da's het nadeel van die sensoren: ze kunnen kapot gaan en foutieve waarden doorgeven.
De Hall-sensor kan indd die verschijnselen geven, maar is volgens mij toerental-onafhankelijk: had ook bij stationair kunnen uitvallen en het 10 minuten later weer doen. Heb wel het idee dat dat probleem sneller optreedt bij hogere temperaturen, als-ie sowieso al twijfelt over z'n toekomst...
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Audioholic op ma, 11 sep 2017, 21:37:41
hallgever is meestal gewoon poef dood, zelden meegemaakt dat het stottert, maar buiten dat,
het klinkt me meer als een bobine die het langzaam opgeeft, die te warm word en kapt die er mee, heb dat hier al eens gehad (intern sluiting) rest van je symtpomen komen hiermee overeen  -klus-

klopsensor die foutief ingrijpt is een flinke haper, geen uitvallen of stotteren, hij grijpt dan echt in(fuelcut)
bij een gare mapsensor gaat hij raar lopen en vooral raar stationair lopen
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 11 sep 2017, 21:40:01
Garageman was nog niet aan vervanging toegekomen - veuls te druk met andere auto's  -klus-

Liet me eind van de middag zo'n ontstekingshuis met hallgever zien en legde uit hoe zo'n ding werkt (geeft a.h.v. toerental elektrische impulsen die ervoor zorgen dat de bougies op juiste moment vonkt). Als oudere hallgevers warm worden dan kunnen ze te vroeg, te laat, te zwak of geheel geen impuls geven. Digifant 'denkt' dan dat motor stil staat en sluit brandstoftoevoer af. Als na een minuut of tien de boel weer wat is afgekoeld loopt de motor in eerste instantie weer normaal. Aldus meen ik begrepen te hebben.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 11 sep 2017, 21:41:03
hallgever is meestal gewoon poef dood, zelden meegemaakt dat het stottert, maar buiten dat,
het klinkt me meer als een bobine die het langzaam opgeeft, die te warm word en kapt die er mee, heb dat hier al eens gehad (intern sluiting) rest van je symtpomen komen hiermee overeen  -klus-

De bobine is door de WW vervangen door een nieuwe!
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 11 sep 2017, 21:43:49
Morgen gaat Garageman het complete ontstekingshuis (heet dat zo, die ronde bruine kap waar de bougiekabels op zitten en waar o.a. de halvegare inzit?) van de G40 van mijn overbuurman op mijn motor zetten om te zien of het probleem dan verholpen is.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Audioholic op ma, 11 sep 2017, 21:45:35
ah , dan sluit dat het iig uit

ik heb een keer met een kapotte hallgever gestaan, kwam net aan bij een benzinepomp aan en net voor die stond viel die uit, dat werd lopen..
de andere keer ging de triggerwheel als een hakmolen door de draadjes heen.. -gert-

verder is een hallgever idd warmte gevoelig maar of dat ook de timing laat verschuiven,, dat de puls zwakker word weet ik maar verschuiven, anyhow als het de hallgever is laat hem niet klakkeloos vervangen door een ander exemplaar. (geen van aav oid) , ander triggerwheel, dan zou ik een nieuw "binnenwerkje" er in laten zetten, goedkoper dan een nieuwe hallgever  -sturen-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op ma, 11 sep 2017, 21:54:24
Helaas al meerdere malen een falende hallsensor meegemaakt: vanaf een misslagje naar stotter-de-stotter t/m afslaan,
kwartiertje wachten, weer aanslaan en thuis geraakt.
Enerzijds heb je liever dat ie patsboem kapot is, want dat is de storing goed te vinden,
anderzijds heb ik die keren de wegenwacht niet nodig gehad. Thuis ontsteking wisselen, discolamp erbij om af te stellen en weer door -klus-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op wo, 13 sep 2017, 12:28:57
Nieuwe ontsteking Bosch 0 986 237 668 ligt klaar.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: ksaandor op do, 21 sep 2017, 11:16:27
Mooi werk!, hallgevers zijn ook los te vervangen vanuit kosten oogpunt. Heb ooit gedacht dat die van mij Corrado was overleden, nieuwe onsteking was ik toen 450 ex voor kwijt en de losse hallgever via een ander adresje 50 euro.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op do, 21 sep 2017, 21:28:24
Alleen Hallgever vervangen heb ik ook overwogen, maar zowel WW als Garageman hadden twijfels over de staat van de verdelerkap. Daarom gekozen voor alles nieuw. Voor 119 euro + 20 minuten werkplaatstarief.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op do, 21 sep 2017, 21:31:41
 -off-
De Polo G40 [FR-RN-26] van overbuurman (http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=19527.msg469635#msg469635) is vandaag - znder lader! - APK goedgekeurd en verkocht aan een meneer in omgeving Rotterdam.
Die heeft 'm vandaag met auto-ambulance opgehaald.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: ksaandor op do, 21 sep 2017, 22:22:21
Alleen Hallgever vervangen heb ik ook overwogen, maar zowel WW als Garageman hadden twijfels over de staat van de verdelerkap. Daarom gekozen voor alles nieuw. Voor 119 euro + 20 minuten werkplaatstarief.

stukken goedkoper als de bosch voor mijn corrado toen, voor 119 euro zou ik het ook gedaan hebben. Ik heb niks gezegd :p
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 07 okt 2017, 09:50:54
-off-
De Polo G40 [FR-RN-26] van overbuurman (http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=19527.msg469635#msg469635) is vandaag - znder lader! - APK goedgekeurd en verkocht aan een meneer in omgeving Rotterdam.Die heeft 'm vandaag met auto-ambulance opgehaald.

Hij heeft bij Arno een als nieuw gereviseerde lader gekocht.
En de oude door vorige eigenaar (mijn buurman Cor) verwoeste G-lader achtergelaten.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 07 okt 2017, 09:55:30
Onderhoud Polo G40  -  1e week oktober 2017 - km 509.400

1. Vernieuwd
1.1 Olieleiding tussen motor en G-lader (via Max RPM) .
1.2 Toplagers vr (van Salzmann).
1.3 Schokbrekers vr en achter (Koni geel 86-2483SPORT en 80-2315SPORT)
1.4 Remmen vr (Bosch schijven 968 478 017 + blokken 968 468 871).
1.5 Remslangen vr en achter (Goodridge RVS).
1.6 Remleidingen (door Garageman zelf gemaakt) vr en achter.
1.7 Remkrachtverdeler (Bosch 986 482 006).
1.8 Schakelas-keerring 085 301 227 vervangen; met dank aan Arno Z. voor het juiste onderdeelnummer.
1.9 Brandstoffilter.
1.10 Oliefilter en olie (MPM 5W40).

2. Gecontroleerd, afgesteld, gewisseld
2.1 Stuur + stuurhuis rechtgezet, speling verholpen.
2.2 Versnellingsbak olie gecontroleerd; niveau was goed.
2.3 Zomervelgen/banden eraf, wintervelgen/banden eronder.
2.4 Remmentest op apk-rolbank, was goed.

3. Medio oktober nog doen
3.1 Speling in versnellingspook / schakelstangen verhelpen.
3.2 Versnellingsbak olie verversen.
3.3 Bediening buitenspiegels soepeler maken.
3.4 Afstelling koplampen (m.n. rechts) controleren.
3.5 Mijn door Arno gereviseerde G-lader terugplaatsen; ik rij nu met een leen-lader van hem  -thumbsup-.
3.6 APK.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Hanf op za, 07 okt 2017, 10:43:41
Heerlijk om te lezen dat je na al die km's nog steeds zo gedreven bezig blijft!

Alleen de vraag, waarom heb je gekozen voor een mpm 5w40?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op za, 07 okt 2017, 12:59:52
Terug naar Joep: kijken of je nu wel een duimpje krijgt :)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Raymon op za, 07 okt 2017, 13:53:56
Goed bezig.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 07 okt 2017, 17:28:29
(...) Alleen de vraag, waarom heb je gekozen voor een mpm 5w40?

Vorige Garageman had Kroon Olie, deed er altijd Kroon Emperol 5W40 of 10W40 (https://www.kroon-oil.com/nl/productadvies/personenwagens/volkswagen-eu-vw/polo-derby/polo-13-g40/23863/2017/#!/component:2017/) in.

Huidige Garageman heeft olie van MPM: 5W-40 Premium Synthetic (http://www.mpmoil.nl/products/recommendation.php?4=91001316)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Hanf op za, 07 okt 2017, 19:42:22
Persoonlijk vind ik de 5w naemlijk wat  aan de dunne kant en niet passen bij het klimaat van nederland omdat de 5w eigenlijk alleen meerwaarde heeft in een koud klimaat of ergens met koudere winters zodat de koud start wat makkelijker gaat. Die 5w blijft ook bij warmere motor vrij dun waardoor de oliefilm ook dunner word/blijft.
Ik persoonlijk rij alleen nog maar met 10w60 deze blijft ook bij lange snelwegstukken of sportievere kms op een warme zomerdag aan de smerings eisen voldoen.
Iedereen heeft natuurlijk zn eigen mening over wat goed en niet goed is maar ik heb niets meer dan goede ervaringen met de overstap naar 10w60.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 07 okt 2017, 20:06:36
Garageman weet hoe ik rij (als een vrachtwagenchauffeur  :)) - sportieve rijstijl en/of lange stukken snelweg op hogere snelheid komt amper voor. Olietemperatuur komt vrijwel nooit boven de 90C.

We zullen het zien tijdens ons 'proefritje' naar Itale komende week: heen de blauwe en terug de grijze route  -sturen-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 07 okt 2017, 20:45:06
Pas op op de terugweg: veel snelheidswisselingen (soms binnen 2 km van 80 naar 100 en weer naar 80), allen vergezeld van de nodige flitsers...
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 09 okt 2017, 09:37:36
Overnacht in hotel Grnwalderhof in Patsch, bij Innsbrck.
Straks de Brenner pas over.
Heel andere = betere rij- en remervaring na vernieuwingen van vorige week  -sturen- :)

Klein ander dingetje: op hoogte 1050+ meter en bij buitentemperatuur  <10 wordt motor niet goed warm waardoor lambda / A/F niet in stichting gaat, en motor minder goed loopt.

Thermostaat niet meer tiptop?

1 versnelling lager = meer toeren rijden lost dit tijdelijk op.
Ik overweeg om radiateur gedeeltelijk af te dekken - deden ze vroeger ( jaren 60) toch ook in de winter?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 09 okt 2017, 11:00:04
Haal je warmte van de motor naar het interieur? Wellicht rij je indd te laag in toeren?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Merijn op ma, 09 okt 2017, 11:09:00
Overnacht in hotel Grnwalderhof in Patsch, bij Innsbrck.
Straks de Brenner pas over.
Onderlangs is veel leuker! (maar dat zul je ongetwijfeld wel weten..  :) )
Mooie routes, zou ook zo weer in de auto willen stappen die kant op.  -sturen-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op ma, 09 okt 2017, 12:51:01
Als bij stilstaan / langzaam rijden (lees: geen rijwind) 't koelwater wel stijgt naar 90 graden, dan is de thermostaat 1e verdachte.
Op korte termijn niet spannend, op lange termijn nadelig voor je verbruik & slijtage.
Radiateur stukje afdekken is ook een optie
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 16 okt 2017, 16:43:37
Even snelle reactie (verslagje + foto's van de reiservaring volgt morgen later deze week).

KVS temp bereikt met moeite 90 (tenzij radiateur deels afgedekt, maar dat geeft bij bepaalde rijomstandigheden weer andere probleempjes - waarover morgen meer).

De thermostaat zou zelf defect kunnen zijn. Maar uit plaatjes en praatjes maak ik op dat het ook kan gebeuren dat 'een bewegend deel' (?) van de thermostaat een beetje klem kan zitten in het thermostaathuis; weet niet of dat bij 'mijn' thermostaat ook het geval zou kunnen zijn.

Als thermostaat de boosdoener is . en moet worden vervangen, welk type kan ik dan het beste nemen? Voor de G40 worden er twee genoemd: openen bij 84C of bij 87C? Zelf denk ik dan: die van openen bij 87, want motor wordt nu niet goed warm.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op ma, 16 okt 2017, 17:26:54
Thermostaat G40 hoort eigenlijk 84 graden versie te zijn, ervan uitgaande dat de pk's ook welles gebruikt worden,
maar ja: als je rijdt als een vrachtwagenchauffeur :) , kun je inderdaad de 87 graden versie overwegen
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op di, 17 okt 2017, 21:51:59
Beide varianten + voor zekerheid (ivm mogelijke haarscheurtjes) nieuw thermostaathuis besteld.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op di, 17 okt 2017, 22:01:27
(...)
3. Medio oktober nog doen
3.1 Speling in versnellingspook / schakelstangen verhelpen.
3.2 Versnellingsbak olie verversen.
(...)

ad 3.1: Reparatiesetje besteld.

ad 3.2: De olieaftapplug zit muurvast. De 17mm imbus biedt geen houvast meer.
Garageman wil er nu een bout op/aan lassen om de plug eruit te draaien.
Na afvloeien van de bakolie moet er een nieuwe plug in. Hij vraagt aan mij om het juiste onderdeelnummer op te zoeken.

Twee uur bezig, ik kom er niet uit. Een OEM-nummer dat ik vaak tegenkom is 113301141B of "113 301 141 B". Echter die lijkt bij andere VAG-versnellingsbakken te behoren, ik zie nergens een 'bevestiging' dan deze voor de versnellingsbak van mijn G40 is.

Kan iemand mij aan het goede onderdeelnummer helpen?

Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op di, 17 okt 2017, 22:32:29
012301127F
Inbus 17 dop op ratel met verlengstuk en iets verzinnen dat ervoor zorgt dat 't gereedschap IN de plug gedrukt wordt.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Raymon op di, 17 okt 2017, 23:31:27
Plug heb ik nog wel voor je koen.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op wo, 18 okt 2017, 09:10:31
 -thumbsup-

Het door Sjon gegeven nr. Versnellingsbak aftap / controleplug /sealing plug 012301127F
vond ik op enkele sites met zo'n mooie exploded tekening erbij. Krijg de indruk dat dat dingetje in veel VW/VAG versnellingsbakken zit.

Het is nr. 6 op de tekening en in de lijst. Staat er 2x in, met vesrchillende OEM-nrs.:
6. (012301227F) sealing plug M24X1.5; not longer available.
6. WHT001937 sealing plug M24X1.5.

www.realoem.me (http://www.realoem.me/Volkswagen/RDW/PO/1994/120/R/3/301/27010)

www.catcar.info (http://www.catcar.info/audivw/?lang=en&l=c3RzPT17IjEwIjoiQnJhbmQiLCIyMCI6IlZXIiwiNDAiOiJQb2xvXC9EZXJieVwvVmVudG8tSU5EIEV1cm9wZSIsIjUwIjoiMTk5NCIsIjYwIjoiR2VhcmJveCIsIjcwIjoiMjcxMCJ9fHxzdD09NzB8fGJyYW5kPT12d3x8bWFya2V0PT1SRFd8fG1kbD09UE8gICB8fEVwaXM9PTEyMHx8RWluc2F0ej09MTk5NHx8TWFpbkdyb3VwPT0zfHxCaWxkdGFmZWw9PTI3MTB8fEdyYWZpaz09MDAyNzEwMDA5)

Nr. 6 in de lijst. Staat er 2x in:
6. (012301227F) sealing plug M24X1.5; not longer available.
6. WHT001937 sealing plug M24X1.5.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 18 okt 2017, 09:38:25
Bij een goede automaterialenzaak kun je gewoon een plug kopen met die bepaalde spoed.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op wo, 18 okt 2017, 12:52:08
Onderdeelnr. beginnend met 012****** is sowieso al geen specifiek 085-onderdeel, dus ja:
die zal waarschijnlijk in meerdere bakken terug te vinden zijn.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op do, 19 okt 2017, 11:45:27
Gisteren op 2 km van huis gestrand met uitgevallen en niet meer te starten motor.
Contact aan, rechtsachter zoemende brandstofpomp, startmotor draait, motor lijkt hikkend te willen aanslaan, maar 'pakt niet op', toerenteller daarbij op 900 rpm, NIET heen en weer slaand.

Garageman was alleen en druk, dus WW gebeld, was snel ter plaatse.
Bobine in orde? Check, trekt vonk (ding is net paar weken oud).
Maakt buis naar gasklephuis los, spuit er remmenreiniger in terwijl ik start - motor loop weer (even).
Denkt na: h, in deze auto zitten 2 pompjes; we horen het geluid van die onder de auto, maar er is er nog n.
Klapt achterbank op, maakt dekseltje boven opvoerpompje los, met multimeter aan (twee van) de drie pennetjes (-massa, +pompje; derde is +tankniveaumetertje). Meet geen weerstand op pompje => pompje defect.

Auto naar Garageman gesleept, heb zelf (! :) )pompje  + toebehoren eruit gehaald. Garageman heeft nieuwe besteld en die zet hij er vandaag in.

Besteld bij Cartal, dit type [ OEM 357 906 092 C ], en ik denk die van VDO:
https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/357906092c
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: patrick86c op do, 19 okt 2017, 12:32:25
Pompje mag best met pensioen met 5 Ton achter de kiezen.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op do, 19 okt 2017, 12:56:59
Weer pech -boehoe-
Na zoveel km's een brandstofpomp kapot is geen schande, maar wel vervelend....

Onderhand is wel alles al een keer vervangen
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op do, 19 okt 2017, 17:05:15
(...) Onderhand is wel alles al een keer vervangen

Jazeker, is weer zo goed als nieuw  :)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op do, 19 okt 2017, 17:07:18
Nieuwe pompje erin. Proefgereden - door stad - buitenweg - snelweg - stad. Loopt mooi stationair, redelijk vlot op temperatuur (maar 90 haalt ie net niet), trekt goed door op toeren.

A/F-meterjtje krijgt signaal direct vanaf de lambdasonde die de Digifant aanstuurt. Geeft bij warme motor en normaal rijden mooi 'stoch' (closed loop) aan, en gaat bij dieper intrappen gaspedaal netjes naar Rich en bij 'gas los' geeft ie - zoals het hoort - niks aan.
Tot zover tevreden.

Direct na koude start staat ie in het (oranje) middengebied tussen Lean (rood) en Rich (groen). Zodra ik een kort stukje heb gereden zakt ie helemaal terug in het Lean-gebied, totdat ie - als motor warm is - Stoch (closed loop) aangeeft. Dat vind ik een beetje vreemd. Juist bij koude motor zou het mengsel toch een Rich moeten zijn? (a.h.w. de choke uitgetrokken?)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Audioholic op do, 19 okt 2017, 21:34:13
mijn digifant hok loopt aardig rijk als die koud is. en hij loopt duidenlijk beter als die van "koudloop" af is.

heb wel gemerkt met mijn wideband als die nog in koudloop zit terwijl die warm is (net starten met warme motor) dat die dan ff wat armer loopt.

en met een koude motor moet er meer peut in om hetzelfde verbrandingsmengsel te krijgen als warm.

oftewel, hier is koud starten afr 10 a 11. eenmaal opgewarmd 14.5,  starten met warme motor even 13 ish, en uiteraard volgas rond de 12.4

14.5 is stoich en 10 a 11 is pisrijk  -naughty-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op vr, 20 okt 2017, 11:23:07
Dank voor jouw ervaringen en uitleg. Ik zie het nog even aan - als ie gewoon goed blijft starten, niet afslaat, goed op gaspedaal reageert, dan tuffen we gewoon lekker verder  -sturen-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op vr, 20 okt 2017, 15:45:29
(...)Versnellingsbak aftap / controleplug /sealing plug 012301127F (zit) in veel VW/VAG versnellingsbakken(...)
6. (012301227F) sealing plug M24X1.5; not longer available.
6. WHT001937 sealing plug M24X1.5.

Nog even bij A-Point A'dam ZO geweest.
VW-afdeling had 'm niet meer, kon wel besteld worden;
Bij Audi-afdeling drie straten verderop hadden ze 'm nog op voorraad.

Eur 3,50 inclusief een kop lekkere cappuccino en een leuk gesprekje en lovende woorden over de G40.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op vr, 20 okt 2017, 21:16:22
Thermostaat G40 hoort eigenlijk 84 graden versie te zijn, ervan uitgaande dat de pk's ook welles gebruikt worden,
maar ja: als je rijdt als een vrachtwagenchauffeur :) , kun je inderdaad de 87 graden versie overwegen

84 graden? Die variant vond ik voor de G40 (PY) 113pk idd op diverse onderdelensites, zoals:
Winparts (https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/thermostaat/volkswagen/polo-coupe-86c-80-bouwjaar-1981-10-1994-09/c652-492-12619.html) en BesteOnderdelen (https://www.besteonderdelen.nl/auto-merk/auto-onderdelen-vw/polo-coupe-86c-80/1959/10195/thermostaat.html#10107).

Echter: volgens Jetzt Helfe Ich Mir Selbst en Haynes Service & Repair Manual voor de Polo 2F moet er toch echt een thermostaat in die pas bij 87 C de kvs door de radiateur laat stromen...

Wie ist das? How is that?

(84 is overigens ook de temperatuur waarbij de 2traps temperatuurschakelaar van de koelvin de Stufe 1 / Stage 1 Uitschakelt)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op vr, 20 okt 2017, 21:52:38
Hmzzz, in 'tante etna' zie ik bij de 2fjes ook maar 1 onderdeelnr voor alle motorcodes,
zou betekenen dat de G40 hierin niet afwijkt tov normale Polo's.
Waarom ik dan in m'n hoofd zit dat een G40 een 84graden thermostaat 'hoort' te hebben, snap ik dan ook ff niet -dunno-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 21 okt 2017, 07:16:32
Heb nu een thermostaat liggen van Behr / Mahle type TX 13 87D
Openingstemperatuur 87
Vergelijkbaar met twee OEM-nrs: 068 121 113B (https://www.auto-onderdelenexpert.nl/automaterialen/oem-068121113b) en 026 121 113 (https://www.auto-onderdelenexpert.nl/automaterialen/oem-026121113).

Als je daar wat verder kijkt naar compabiliteit met welke voertuigen, dan zie je dat thermostaten van bovengenoemde OEM-nrs. wel geschikt zouden zijn voor de 115 pk G40  maar niet voor de 113 pk.

Heb geen toegang tot ETKA of VAGCAT, kan dus niet nagaan welk OEM-nr. VW zlf als thermostaat voor de 113PK G40 voorschrijft.

Ik ga vooralsnog maar even uit van wat er in JHIMS en HS&RM staat: 87.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op wo, 25 okt 2017, 07:56:25
Dit weekeinde za naar Brummen en zondag naar Nunspeet werd de motor al rijdend (100 - 120 km/u) in de ochtendkou weer amper warm genoeg. Met kachel helemaal uit lukt het om 'm net op de 80 te krijgen, met kachel aan haalt ie dat al niet - en dan schiet de A/F uit het Stoch/ClosedLoop gebied en loopt de motor niet helemaal lekker rond. Na vijf minuten stilstaan op Parkeerplaats, met stationair draaiende motor, loop temp op tot net onder de 90. Beide middagen terug nauwelijks tot geen probleem.

Gisteren ff bij A-Point Adam ZO binnengelopen. Magazijnman heeft in VAG-bestanden gekeken welke thermostaat er in m zijn G40 zou moeten: is 026 121 113, maar er staat geen openingstemperatuur bij. Op onderdelensites vind je onder dat nummer thermostaten van ondermeer 71, 82, 84, 87, 90. Dus zeg het maar.... :)

Garageman bij mij om de hoek zet er vandaag een 87 in, kijken of die dan wel in de kou goed warm wordt.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op wo, 25 okt 2017, 07:56:52
Gisteren bij Ellermeijer in Amsterdam ZO schuifdak inwendig laten schoonmaken en lekkage laten verhelpen. Goede service, goede uitleg.

Grappig, weer de opmerking/vraag die ik wel vaker krijg: origineel VW-dak? Nee, is een Vermeulen Hollandia stalen schuif/kanteldak; door importeur Pon vr aflevering nieuwe auto op mijn verzoek erin gezet. Volgens monteur is dakje constructief te vergelijken met het hedendaagse glazen Webasto Hollandia 700 dak  (https://www.webasto.com/nl/markten-producten/auto/open-daken-aftermarket/onze-zonnedaken/geintegreerd-kantel-schuifdak/).
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op wo, 25 okt 2017, 13:35:52
Kan APK-technisch weer een jaartje mee  - geldig tot 15-11-2018
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: sonic_striker op vr, 27 okt 2017, 13:40:42
top!!! :)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: JBM op za, 04 nov 2017, 18:11:10
Nice! Ik heb trouwens hetzelfde euvel. Mijn G40 komt ook amper op temperatuur met dit koudere weer. Mocht je achter het originele nummer komen hoor ik het graag, dan ga ik die bij mij ook preventief vervangen. Tot die tijd de radiator maar even afschermen gedeeltelijk
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 04 nov 2017, 22:59:27
Heb nu een thermostaat liggen van Behr / Mahle type TX 13 87D
Openingstemperatuur 87
Vergelijkbaar met twee OEM-nrs: 068 121 113B (https://www.auto-onderdelenexpert.nl/automaterialen/oem-068121113b) en 026 121 113 (https://www.auto-onderdelenexpert.nl/automaterialen/oem-026121113).
(...)
Ik ga vooralsnog maar even uit van wat er in JHIMS en HS&RM staat: 87.

Bovengemelde thermostaat zit er nu in - motor wordt mooi snel warm, kvs-temp wijzertje tikt weer zoals het hoort net onder tegen het streepje van 90 aan - en dat blijft ie ook doen bij stevig doorrijden en minuten lang stationair draaien (dan springt wel de koelvin bij).
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 04 nov 2017, 23:02:09
Vanochtend heeft Arno Z. a.k.a. Arno Lader de door hem gereviseerde G-lader van mijn G40 teruggeplaatst. Kan ie weer een ton of meer mee.

Komende weken doe ik ff rustig aan. De eerste 1.000 km niet boven de 2.500 rpm en zonder overdruk (i.e. gaspedaal niet meer dan halverwege intrappen)

Km stand 513.830 (foto is bij pomp langs A2 van Arno terug op weg naar huis).
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 04 nov 2017, 23:03:33
Km stand 513.830 (foto is bij pomp langs A2 van Arno terug op weg naar huis).
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: polo 3 op zo, 05 nov 2017, 16:45:37
Have fun :-)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op zo, 05 nov 2017, 17:01:43
 -uitlachen- inrijden, das bij Koen gelijk aan normaal rijden toch? :)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 02 apr 2018, 22:16:38

Heb laatste weken af en toe en recent helaas wat vaker min of meer zelfde probleem als HIER (http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=19645.msg471093#msg471093) beschreven.

Motor start op zich probleemloos, maar maakt 3 4 slagen i.p.v. 1 2 alvorens aan te slaan. A/F staat geeft aan 'beetje rijk'

Meestal kan ik probleemloos wegrijden. Soms slaat ie bij een eerste (verkeerslicht) stop (na 700 meter rustig rijden) af, vaak ook niet. Eenmaal op de snelweg en koelwatertemp > 70C rijdt ie vaak netjes, maar zo nu en dan - en helaas steeds vaker - gaat ie heel miniem een beetje inhouden, en is het A/F signaal 'dood'. Bij heel weinig gaspedaal omhoog, schiet A/F signaal naar 'rijk' (raar) en direct terug naar 'arm' en door naar 'dood'. Bij vol intrappen van het gas schiet ie wel netjes zoals het hoort vast in 'rijk' - zolang het pedaal is ingetrapt.

In deze gesteldheid moeten stoppen (bijv. bij verkeerslicht), leidt tot afslaan van de motor - die daarna overigens wel weer gewoon start.

Tijdens een langere rit (kleine 2 uur, 150 km) kwam het ook voor dat het  probleem van 'inhouden' en daarbij afwezig zijn van A/F-signaal gewoon tijdens het rijden ophield - motor liep opeens toch weer zonder inhouden en mt correct A/F-signaal.

Accu, bobine, startmotor, bougiekabels, ontsteking/rotor zijn recent vervangen. Edit: blauwe kvs-sensor en thermostaat ook!
Bougies vervangen in 2014 (km 447.800), lambdasonde vernieuwd in (vermoedelijk) 2009 (km 360.000). Huidige kmstand 521.xxx.

Ik wil allereerst maar eens checken hoe de massaverbinding van het massadraadje van de Lambdasonde er aan toe is. Heb in het halfduister al even onder de kap gekeken. Meende dat het ergens met een schroef op het inlaatspruitsuk vast moet zitten, maar kon het zogauw niet vinden -dunno-  Give me a clue  :)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op di, 03 apr 2018, 11:27:38
(...)
Accu, bobine, startmotor, bougiekabels, ontsteking/rotor zijn recent vervangen. Edit: blauwe kvs-sensor en thermostaat ook!
Bougies vervangen in 2014 (km 447.800), lambdasonde vernieuwd in (vermoedelijk) 2009 (km 360.000). Huidige kmstand 521.xxx.
(...)
[/size]

De huidige Bosch W5DP0 bougies zijn een kleine 5 jaar / 73.000 km oud.
De Lamdasonde is vermoedelijk ongeveer 9 jaar / 161.000 km oud.

Tijd om te vervangen?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op di, 03 apr 2018, 11:45:39
Stekker lambdasonde zit gemonteerd in een beugel aan inlaatspruitstuk.
Fotootje van mijn zo goed als opgebouwde G40 in 2015:
(http://www.g40.nl/cpg/albums/userpics/10058/2015_G40_opgebouwd1.jpg)
Beugeltje heeft 3 plaatsen voor stekkers, op de foto zijn er 2 bezet (klopsensor & extra luchtschuif, meen ik):
lambda heb ik pas gemonteerd toen 't blok in auto hing.
Massadraad lambda zit op 't draadeindje van dezelfde beugel (iets hoger dan de stekkers)

Gezien de verse blauwe tempsensor en de mengselmeter-aflezingen, wijzen de symptomen wel richting lambdasonde.
Wel raar dat 't wisselend: geen idee of dat kan met een lambdasonde -dunno-
(stom: iets kan beter maar gewoon echt kapot zijn => makkelijker storing zoeken)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op di, 03 apr 2018, 13:31:12
Sjon bedank! Ik zag je bericht  juist op het moment dat ik met auto bij garageman was. Hij had niet veel tijd, maar nam toch de moeite om (op geleide van jouw schrijven) even mee te kijken - gewoon met zaklampje, niks gedemonteerd.

Punt waar lambdasonde massa maakt op inlaatspruitstuk lijkt wat groene oxidatie te hebben. Alle andere massakabels en verbindingen lijken op het oog OK. Motor liep bij hem in garage prima, weinig op aan te merken. Hij heeft nog niets doorgemeten, dat gaat ie maandag a.s. doen.

Mogelijk wordt probleem veroorzaakt door slechte massaverbinding (of kortsluiting) tengevolge van een stuk je slechte bedrading. Dat gaat ie maandag uitzoeken. Hij checkt dan ook meteen de staat van de bougies. Bij twijfel vervangen we dan de de sonde en/of de bougies.

Zie ook: werking van en storingen bij Lambdasonde (https://www.hella.com/techworld/nl/Techniek/Sensoren-en-actuatoren/Lambdasonde-4379/#)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op di, 03 apr 2018, 14:15:27
Voor als ze maandag nodig zijn alvast besteld...
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op di, 03 apr 2018, 16:24:37
Das goedkoop die bougies: mag ik vragen waar je die besteld hebt?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: JBM op di, 03 apr 2018, 17:37:19
Hmm heb zelf ook een soortgelijk probleem sinds een tijdje. Heb al een paar weken niet in de G40 gereden want ze staat op stalling. Start direct maar gaat daarna super rijk lopen soms op 2 a 3 poten. Sensoren allemaal vernieuwd ook en ontsteking. Paar maanden terug de motor gestart op terugweg vanuit Nijmegen en toen liep ze wel gewoon direct perfect, dus er is iets aan de hand. Na 1 minuut lopen lijkt ze gewoon weer helemaal perfect te lopen en heb ik nergens last meer van. Bougies heb ik vervangen voor Iridium types, misschien dat er bij mij eentje toch semi kapot is gegaan op een of andere manier. Ga binenkort weer eens een stukje rijden en dan probeer ik de oude bougies eens voor de grap  -thumbsup-

had trouwens laatst een nieuwe sensor die kapot geleverd was (zwarte temp, van hella notabene). Nieuwe blauwe sensor wil dus soms ook niet veel zeggen.

Ik zou zeggen, probeer eens een stukje te rijden met de stekker van de lambda los. Dan heb je ook geen last van slechte massa voor de lambda aangezien je ecu dan gewoon constant een gemiddelde waarde aan neemt die in het algemeen een stuk rijker is natuurlijk.

Op een of andere manier doet me je probleempje ook een beetje denken aan een bobine denken die het aan het begeven is. check deze ook eens.

Heb je ook wel eens last na de start dat je acculampje een paar keer knippert?

Succes kerel  -thumbsup- -sturen-

Ps. check mijn projecttopic even, misschien ben ik wat wijzer geworden.

@Sjon: ik gok op winparts
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 09 apr 2018, 11:40:10
@Joris: ik had de door jou beschreven perikelen idd al gelezen:
Heb laatste weken af en toe en recent helaas wat vaker min of meer zelfde probleem als HIER (http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=19645.msg471093#msg471093) beschreven.
(...)

Heb een week of twee geleden nieuwe bougies en nieuwe Lambdasonde besteld - omdat dat zo'n beetje de laatste componenten zijn die al lange tijd niet meer vervangen zijn. Maar heb er toch niet een helemaal goed gevoel bij om ze 'zomaar' te vervangen zonder zeker te weten dat daar de oorzaak zit. Ze liggen nog in de doos op de plank.

Afijn, Wilma zei laatst dat ze het idee heeft dat het probleem niet zozeer met de temperatuur van de koelvloeistof verband houdt, maar wel met de buitentemperatuur. Als die lager is dan 8 C (volgens de weer-app op mijn telefoon) treed het probleem op, en naarmate het kouder is houdt het langer aan - en dat ongeacht of de KVS-temp nog niet of net wel boven de 75 C is. Misschien toch nog eens alle massapunten/verbindingen goed nakijken en nu ook doormeten?

Vanochtend een ritje gemaakt deel stad, deels snelweg: nul probleem! Auto startte goed, mooi stationair, reageert snel op gasgeven.

Auto staat nu bij Garageman - winter->zomer wissel van de velgen/banden + controle remmen voorkant, want die veroorzaken sinds paar weken weer trillen in het stuur bij afremmen.

EDIT: Bedenk opeens dat het kabeltje met drie draden (zwart, zwart/groen, bruin) die op de bobine zijn aangesloten daar met losse kabelschoentjes zijn opgeprikt, in plaats van met een degelijke stekker. Heb laatst bij Mathieu zon stekker gekregen, die ga ik NU naar Garageman brengen.



Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 09 apr 2018, 15:49:54
De slang tussen intercooler en de buis naar gasklephuis is 'gaar'.
Daar zoek ik een nieuwe voor (zie "onderdelen gezocht: (voor G40) slang 871 145 897A tussen radiateur en buis naar gasklephuis" (http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=19696.msg471681#msg471681). Wordt niet meer geleverd.

Wel heb ik nog liggen een slang die in het inlaatluchttuaject voorin vlakbij het uitlaatspruitstuk hoort. Zelfde diameter, 1.5 cm langer (kan ingekort).
Op zich zou die dus kunnen passen.

Vraag me alleen af: de originele slang (plaatje 1) is glad, maar het alternatief heeft een 'gegolfde' binnenkant (analoog aan buitenkant). Heeft dat mogelijk merkbare invloed op luchtstroom / laaddruk etc. ?

Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op ma, 09 apr 2018, 21:49:28
Een geribbelde zit ook al vanaf G-lader naar intercooler, zo te zien en te lezen aan jouw tekst
is die van de onderste foto ook als vervangingsexemplaar bedoeld.
Merken zul je 't sowieso niet, lijkt mij. En als er origineel al ergens in 't traject een niet-gladde
slang is toegepast, tsja, eentje meer of minder is dan ook niet meer zo spannend, denk ik dan.
Alleen die gladde zit wel vol in 't zicht: als je voor looks gaat, zou ik kijken naar een gladde siliconen,
Samco heeft toch ook de kleur zwart? (ipv schreeuwend blauw)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: RoelG op di, 10 apr 2018, 15:06:05
EDIT: Bedenk opeens dat het kabeltje met drie draden (zwart, zwart/groen, bruin) die op de bobine zijn aangesloten daar met losse kabelschoentjes zijn opgeprikt, in plaats van met een degelijke stekker. Heb laatst bij Mathieu zon stekker gekregen, die ga ik NU naar Garageman brengen.

opgelost?

Kouder --> vocht op metaal --> slechter contact ?!

Daarom zijn die stekkers, lijkt me, normaal ook netjes ingepakt. Je wil dat dat contact altijd goed is.

Na wat gebruik vocht probleem ook enigszins weg =  geen problemen meer.

Maar een ideetje.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 14 apr 2018, 20:09:51
Probleem lijkt opgelost.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 14 apr 2018, 20:18:33
Na een gezamenlijke overtocht van Rotterdam naar Hull zijn twee Polo's G40, een Polo 2 GT en een Golf 3  VR6 aangekomen bij Elsecar At The Races  (http://www.elsecarattheraces.com)

Op onderste foto:
De linker G40 is de ex van mijn overbuurman, de middelste is een NL G40 die vorig jaar is gexporteerd naar Engeland, de rechter is de mijne.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 15 apr 2018, 22:51:49
En nog twee plaatjes.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: JBM op zo, 22 apr 2018, 15:12:54
Leuke foto's  -thumbsup-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 09 jun 2018, 22:31:00
Vandaag bij 526.430 km bij Garageman de bij Mathieu  gekochte  nieuwe tank eronder.  Uit oude tank 2 x 5 = tien liter restbenzine getapt en in nieuwe tank gedaan.

Via A2-A12 met 100 km/u gereden tot Shell Bloemheuvel (Woudenberg), is 63 km. Aldaar vol getankt: 43,61 liter. Er zat nog ongeveer 5 liter in de tank, maakt in totaal 48 liter. In een 42- liter tank ????
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op zo, 10 jun 2018, 11:40:15
Heb even zitten teruglezen bij mijn huidige daily, die 48 liter is geen toeval:
9 liter ouwe peut erin, richting tankstation: 39 liter getankt => 48 liter tank -dj-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 24 jun 2018, 13:46:43
En je komt er ver mee - net terug van vakantietripje Belgische Ardennen, Normandie, Zuidkust Engeland (Jurassic Coast). Volle belading, 75% snelweg, niet boven de 120 km/u: ruim 700 kilometer op 1 tank.
(Km stand 529.000)

Foto's komen nog.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op zo, 24 jun 2018, 14:13:19
Zoveel km op een tank lukte mij alleen met een 1.3 55pk monopoint -hitit-
Wat is je verbruik?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 24 jun 2018, 14:36:05
1:14 - 1:15,5 
N.b. is bij langere ritten en rustig rijden.
Niet boven de 120km/u, tijdig schakelen (bij 3000 rpm) en lang laten uitrollen  :)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op zo, 24 jun 2018, 15:10:51
1op14 herken ik nog wel van m'n G40 ('s zomers en langere ritten)
Lang laten uitrollen: ik moest gelijk denken aan de opmerking van de Autoweek-keurmeneer
 -uitlachen- remschijven van een vrachtwagenchauffeur  :)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op di, 16 okt 2018, 21:16:05
Vorige week naar Zuid Frankrijk gereden.
Carcassonne en Collioure. Al met al 2.900 km gereden. Verbruik van 1:15,7 tot 1:16,4. Huidige km stand 539.800 . Polo was weer comfortabele betrouwbare reiswagen.

Er is helaas wel een vochtprobleem. Auto heeft 6 dagen geparkeerd gestaan op een 10% helling met neus omhoog. Er zijn in die dagen twee keer nachtelijke stortbuien geweest. Bij vertrek zag ik een plas water in de voetenbak achter de bestuurdersstoel. De mat achter passagiersstoel was heel vochtig. De matten vr de stoelen waren ook nat. Er komt dus ergens regenwater naar binnen (gecheckt: niet via schuifdak).
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 16 okt 2018, 21:43:06
Carcassonne? Gisteren nog gespeeld... 🤣
Maareh... daar heeft het ook wel heul hard geregend?!
Mijn eerste gedachten: plastic achter de deurplaten heeft losgelaten.
Mijn tweede gedachte: roestschade onder het voorraamrubber?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 21 okt 2018, 18:27:40
In de wasstraat komt water tussen onderrand portier en deurrubber door... Deurrubber zijn 'gekrompen', waardoor over lengte van 3cm er geen rubber zit.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 21 okt 2018, 19:17:59
Zou toch even uitsluiten dat het niet (ook) dr je portier achter je deurkaart langs komt?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op do, 22 nov 2018, 17:43:47
We rijden wat af in een dik jaar tijd  -sturen-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op do, 22 nov 2018, 17:46:29
Carcassonne? Gisteren nog gespeeld... 🤣
Maareh... daar heeft het ook wel heul hard geregend?!
Mijn eerste gedachten: plastic achter de deurplaten heeft losgelaten.
Mijn tweede gedachte: roestschade onder het voorraamrubber?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op do, 22 nov 2018, 18:34:33
Apk zonder op- of aanmerkingen -thumbsup-
Roest onder de voorruit: op zich geen schande als ie al 24 jaar buiten staat
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op vr, 30 nov 2018, 06:16:33
Kwestie van goed gepland onderhoud n Pre-APK check  :)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op di, 08 jan 2019, 20:03:23
Vandaag bij Laserman in Purmerend geweest. Kilometerstand 545.032

Dit n.a.v. advies Garageman (2 maanden geleden al) dat uitlijning niet goed is - te zien aan meer slijtage binnenkant dan aan buitenkant voorbanden.

Onjuiste wielstand lijkt meer te zitten in onjuiste sporing dan onjuiste camber.

Laserman is klein uur bezig geweest met laser-metingen en (pogingen tot) correctie.
Middelste plaatje: meting zoals ik kwam aangereden;
Onderste plaatje: meting na voorlopige correctiepogingen

Probleem blijkt dat de verstelbare spoorstang rechts nauwelijks bij te stellen is; waarschijnlijk door ouderdom (roest?). En om de Salzmann toplagers te kunnen verstellen is een speciaal ding (soort schijfje met twee pennetjes) nodig. Hij heeft wel een aantal van dat soort schijfjes, maar niet met de goed afstand tussen die pennetjes.

Kortom: uitlijning nog niet goed gelukt.

Afgesproken: ik regel een nieuwe of goede 2e hands verstelbare spoorstang en hij regelt het juiste gereedschap om de toplagers te stellen. En dan nieuwe afspraak maken. Ik hoefde nu niets te betalen.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op di, 08 jan 2019, 21:49:40
Dat is eigenlijk ook wel weer een soort van knap:
het enige wat er normaal gesproken bij een standaard 86c is af te stellen.... niet af te stellen... => de sporing.. -gert-
Ja, die rechter spoorstang wil graag gaan vastzitten door roest, maar een beetje monteur schrikt daar niet van toch -dunno-

G40 spoorstang met aan binnenzijde een uniball: als die nog goed is, kun je overwegen om de buitenste stuurkogel wel
of niet te vervangen, maar ik zou dan toch in ieder geval de spoorstang weer gangbaar maken en lekker terug monteren.
Oftewel: uitbouwen en in de bankschroef gangbaar maken.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 08 jan 2019, 22:05:34
+1
Indien nog origineel, dan G40-specifiek en niet eenvoudig te vinden (uniball): restaureren/gangbaar maken waard...
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op di, 08 jan 2019, 22:17:31
871419802A G40 met uniball: niet in de webshop van VWclassicparts...
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Jaap op wo, 09 jan 2019, 10:05:40

Oftewel: uitbouwen en in de bankschroef gangbaar maken.


Precies! Het is 'slechts' een stok met schroefdraad.  Kan natuurlijk ook wel kapot worden gemaakt, maar gangbaar maken is waarschijnlijk vooral een kwestie van ontroesten en het schroefdraad 'herstellen'.

Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Raymon op wo, 09 jan 2019, 13:20:40
Het gangbaar maken mag wel bij mij in de loods Koen 😉
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Audioholic op wo, 09 jan 2019, 21:39:48
brandertje en wat kruipolie en geduld idd, niet te heet stoken want dan word het net een spagettisliert qua sterkte..
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op do, 10 jan 2019, 08:22:20
Jaaaren geleden ging de monteur bij mijn groene 2f ook aan de gang met een brander:
lukte prima, maar ik ben geen fan van fikkie stoken in de auto, dus sindsdien zorg ik meestal
vantevoren dat de spoorstang gangbaar is en heb ik een afgeslepen steeksleutel op zak (22? -dunno- )
omdat 't wat krap is in de motorruimte.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op do, 10 jan 2019, 17:11:25
Komend weekend met Raymon in zijn sleutelloods gaan we de stuurstang weer gangbaar maken -klus-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 13 jan 2019, 17:33:45
Nog niet volledig gelukt helaas, vanwege in de weg zittende veerpootbruggen boven en onder, het niet beschikbaar zijn van de brug (Raymon moest sleutelen onder een opgekrikte auto) en gebrek aan voldoende tijd.

De moeren aan stuurhuis kant wel gangbaar gekregen, maar die aan wielkant zat en zit muurvast.

Werkwijze (corrigeer me als ik het fout heb):

Rechter spoorstang!!
Moeren en draad eerst ingeweekt met WD40.
Zowel aan kant van wiel (W) als aan kant stuurhuis (S) zitten twee moeren.
Neem steeksleutel 22 en 24 en zet die van onderaf op de moeren.
24 vasthouden, 22 naar voren duwen.
Want moer 22 heeft linksdraaiende schroefdraad!
Dan komt borgmoer 22 los.
Doe dat zowel bij (S) als bij (W).
Vervolgens met een tang de buis draaien, waardoor de spoorstang korter of langer wordt. Korter = minder toespoor, langer = meer toespoor.

N.B.: spoorstang op foto is van de gedemonteerde witte Polo op de brug.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: mark2fpolo op wo, 16 jan 2019, 06:19:47
http://www.oliehandel.nl/product/reactor-87023?gclid=EAIaIQobChMIqIu5w8bx3wIVx8CyCh2C6g8rEAQYASABEgIXJfD_BwE

Deze al eens geprobeerd? Ziet er uit als een amazing discovery, maar in de praktijk goede resultaten mee behaald!
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op di, 22 jan 2019, 18:22:59
Nee, ken ik (nog?) niet.
Bedankt voor de tip.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op di, 22 jan 2019, 18:24:22
Weekje weg naar de Appleton Water Tower  (https://hostunusual.com/categories/host-unusual/appleton-water-tower/).

 -sturen-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 02 feb 2019, 07:56:36
In een kleine 1,5 jaar 3x een nieuwe set remschijven moeten laten monteren (gelukkig 2x garantie). Na 4000 km trillen in stuur bij remmen, en Ik voel dan het rempedaal onder mijn voet lichtjes een beetje op en neer gaan; schijven blijken steeds iets krom te zijn geworden.
Oorzaak niet gevonden. Garageman en een remmen specialist  (Remmen man  :) ) stellen onafhankelijk van elkaar voor om gn Bosch meer te nemen, maar Brembo.
 
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: patrick86c op za, 02 feb 2019, 09:01:44
Ik heb al jaren Brembo Max schijven in combinatie van EBC greenstuff blokken.
En het bevalt mij goed.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Hanf op za, 02 feb 2019, 12:44:58
Sandtler RS schijven kan ik ook aanbevelen. Goedkoper dan brembo maar wel geventileerd, gegroefd n geboord.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 09 feb 2019, 22:22:29
Brembo spullen liggen bij Garageman.
Nog geen tijd gehad om auto bij hem te brengen.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op za, 09 feb 2019, 22:28:45
Vandaag op snelweg.
Rijden met 2750 rpm = 100 km/u
Dan volgas geven.
Rpm schiet direct naar 4000, maar snelheids toename blijft flink achter.
Koppeling aan einde levensduur?
Km stand 547.500;
Deze koppeling zit erin sind ca. km stand 260.000
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 09 feb 2019, 23:22:16
Lijkt een juiste diagnose, kun je het verschijnsel repeteren?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 10 feb 2019, 14:00:01
Ja, in volgende 5 km nog paar keer gedaan en gebeurde weer. Bij normaal rustig optrekken (nog) geen probleem.

'k Zal de koppelingstest eens doen, zoals beschreven elders op het forum: handrem aantrekken en dan vanuit stilstand in 4e versnelling koppelingpedaal laten opkomen. Als motor direct afslaat is koppeling nog OK, als motor blijft draaien: koppeling vervangen.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 10 feb 2019, 15:08:17
Op zoek naar een nieuwe koppeling:

Even snel zoekend vind drie merken:
Sachs Performance 500,
Luk 245, (origineel VW?)
Valeo 160,

Zie bv. hier: =91&~localBrandId[]=462&~netPrice[]=6,246&typeCode=8809]Mijn Auto Onderdelen (https://www.mijnautoonderdelen.nl/koppelingsset/volkswagen-polo/?~localBrandId[)

Ervaringen met / adviezen over te kiezen merk zijn welkom.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 10 feb 2019, 15:29:54
Heb (niet met G40) geen problemen gehad met Valeo
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 11 feb 2019, 13:29:59
Koppelingset van KaWe (*) besteld, wordt woensdag geleverd en zaterdag gemonteerd,
evenals de nieuwe Brembo schijven.

(*) voor andere merken kon ik niet de garantie krijgen dat ze voor het weekeinde geleverd konden worden.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 18 feb 2019, 18:19:17
Oude koppeling doet het opmerkelijk toch alweer een tijdje goed. In overleg met Garageman besloten de nieuwe KaWe Koppelingset nog ff in de kast te leggen.

Brembo schijven + blokken zaterdag gemonteerd, bij km 547.700

Advies gekregen de remmen ook daadwerkelijk te gebruiken  :)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 18 feb 2019, 18:24:28
Advies gekregen de remmen ook daadwerkelijk te gebruiken  :)

Hahaha, dat heb ik ook al regelmatig als advies gekregen...
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 24 feb 2019, 19:22:31
Dit weekend 'ff' naar regio Nrnberg gereden om nieuwe achterklep voor de Phoenix op te halen. Heen en weer probleemloos een kleine 1.500 km verder staat de teller nu op 549.400 km.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op di, 14 mei 2019, 21:14:23
Afgelopen week bij km 552.458
door Garageman in Alphen a/d Rijn:

1. koppelingset en koppelingskabel vervangen (2e keer in al die jaren);
2. remschijven ontroest, geleidepennen (?) van remklauwen gangbaar gemaakt;
3. aanpassing aan onderste veerpootbrug zodat motor er bij 'kantelen' niet tegenaan komt.
4. alle vacuumslangen gecontroleerd;
5. grondplaat ontstekingshuis vastgezet met nieuwe schroefdraad/bouten (zodat ie niet meer 'vanzelf' draait en ontsteking ontregelt);
6. motor goed afgesteld;
7. foutcode in digifant gewist.

Nog te doen:
8. nieuw schakelpotje;
9. nieuwe motorsteundempers;
10. oorzaak lekstroom opsporen;
11. bekabeling in motorruimte netjes en degelijk maken;
12. nieuwe oliedruksensor en benzinedruksensor plaatsen;
13. lekkage bij rechter achterlicht oplossen (idem bij Phoenix - daar ook links);
14. nieuw 'smoke' knipperlicht in spatbord LV (oude is verloren).

en vast nog wel het een en ander.


Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: patrick86c op di, 14 mei 2019, 22:31:13
Gevalletje garantie van Volkswagen neem ik aan? :)
Ik bedoel je mag na zoveel kilometer wel verwachten dat er soms wat slijtage optreed. -thumbsup-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op do, 30 mei 2019, 16:55:21
HET DAK GAAT ERAF !  -gert-  -ja-  :)

Met Wilco (Schadeherstelman) en Ernst (Garageman) de auto bekeken en besproken. Technisch / mechanisch goede staat; alleen de elektra moet nagezien en deels vervangen / verbeterd (her en der slechte (stekker)-verbindingen, waardoor lekstroom en vage start- en motorloop storingen. En nieuw schakelpotje, want veel speling in pook.

Dakplaat doorgeroest; Wilco kan  pas n demontage van hemel en schuifdak beoordelen of reparatie en terugplaatsen schuifdak mogelijk is. Zo niet, dan kan Mathieu een (nieuwe?) dakplaat en 2e hands hemel leveren - dan helaas gn schuifdak meer.

Scherm LV is imitatie = slechte pasvorm. Mathieu bestelt een origineel nieuw scherm.

Voorts laswerk aan o.m.  paravan, portieren en A-stijlen.

Alle ramen eruit, alles (behalve motorruimte) overspuiten, kunststof buiten netjes maken, nieuwe folie op B-stijlen.

Dan resterende puntjes 'Nog te doen' (uit vorige post) ij orde maken en auto gereedmaken voor taxatie (zomerwielen, uitlijnen, poetsen, interieur opfrissen).

Doel: eurotax klasse 3 - waarde 6.000 - 7.000,--

Start 1e week juni, gereed eind juli.

Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjon op do, 30 mei 2019, 17:34:12
Zo dan: grote plannen -klus- -thumbsup-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Jorp op do, 30 mei 2019, 18:20:26
Ruige plannen Koen!!
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 30 mei 2019, 20:39:02
Denk aan je stickers?!

Vraag eens aan je spuiter wat een 2e Genesis meespuiten extra zou kosten?  -naughty-  #dtv
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Sjors op ma, 03 jun 2019, 12:27:06
Echt top dit!

Deze auto gaat nooit meer weg denk...
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 28 jul 2019, 17:13:58
Denk aan je stickers?!

Vraag eens aan je spuiter wat een 2e Genesis meespuiten extra zou kosten?  -naughty-  #dtv

Beetje laat antwoord: kan huj niet zeggen, hangt van veel dingen af. Kosten van het spuiten zelf is slechts deel van totaal; er gaat vaak veel tijd zitten in de voorbewerkingen alvorens een perfect spuitresultaat kan worden bereikt.

Stickers zijn er op mijn verzoek al vr afleveren van nieuwe auto afgehaald.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op zo, 28 jul 2019, 17:26:50
Herstelwerk vordert.
Slijpen, lassen, schuren, nieuw plaatwerk; alles in de epoxy, grondverf, sealer, paarse lak en blanke lak.
Zwarte kunststof buiten strak en netjes gemaakt.

Nu hebben ze even vakantie.
Daarna opbouwen, nieuw schuif/kanteldak, en anti-roest behandeling  behandeling.
En dan puntjes op de i voor de taxatie.

Ik heb wat foto's van het werk.

Die staan-niet geheel goed in volgorde.
Maar met het '<' en '>' tekens in de foto zie je meer plaatjes.

FOTO'S (https://www.flickr.com/photos/32748044@N08/48396011982/in/photostream)
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Martin op zo, 28 jul 2019, 19:57:10
Wat een werk! Toch nog wel wat rotte plekken her en der, maar mooi herstelt  -thumbsup-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 28 jul 2019, 20:13:31
Hahahaha, volgens mij zijn er2 fotos van mijn Genesis meegeslopen naar Flickr? Kan dat?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 29 jul 2019, 08:37:17
Oeps, idd, per abuis.

De prijsvraag van deze maand:

Welke 2 foto's zijn van de Genesis van GG?

(jij en ik zijn uitgesloten van deelname)

Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Merijn op ma, 29 jul 2019, 14:41:00
Blijft een schitterend kleurtje...  -love-
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Jorp op ma, 29 jul 2019, 15:46:18
Dakplaat toch weten te redden?
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: KoenG40 op ma, 29 jul 2019, 21:35:02
Ja.

De bijna doorgeroeste plek hebben ze toch goed en netjes kunnen repareren.

Het elektrisch bediende stalen 'onder-het-dak-schuivend' schuif-kanteldak was echter niet meer te redden. Was niet origineel VW, maar Vermeulen-Hollandia, in mijn opdracht vr aflevering van de auto ingebouwd. Het glij-mechanisme en vele andere bewegende delen waren  versleten dankwel bijna stuk en nieuwe onderdelen niet meer verkrijgbaar.

Een nieuwe dakplaat was niet meer leverbaar, een tweedehands opknappen zou bewerkelijk zijn en niet gegarandeerd een mooi resultaat geven.

Daarbij: wij zijn in deze auto best gehecht aan een dakje dat open kan. Daarom komt er nu  - alweer niet origineel VW - een ook nder het dak schuivend glazen schuif-kanteldakje in, met blindeer-gordijntje.
Titel: Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
Bericht door: Jorp op ma, 29 jul 2019, 22:59:16
Goed bezig.