Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: PoloGT90 op di, 17 okt 2017, 09:12:10

Titel: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: PoloGT90 op di, 17 okt 2017, 09:12:10
Ik ben de boel een beetje aan het verzamelen om een AEE van een 6N in mijn Classic te swappen.
Nu heb ik R1 carbs, spaghetti spruitstuk en ander uitlaatsysteem.
Nu wil ik ook graag een andere nok in de 1.6 hebben.
Cilinderkop blijft hydraulisch.
Iemand ideeën welke nokkenas (hoeveel graden, lift etc) ik maximaal kan hebben?
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niks nuttigs kunnen vinden.
Alvast bedankt.
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: nappertje op di, 17 okt 2017, 09:31:59
AEE heeft opzich al een leuke nokkenas, http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=8139.0. wil je nog iets leukers zou ik voor deze gaan: http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=19544.0, de newcam nokkenas 272 graden
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: Sjon op di, 17 okt 2017, 10:36:06
Met 272 graden zit je nog aan de 'veilige' kant icm normale hydrostoters.
Heeft de AEE dubbele klepveren? Weet ik zo uit m'n hoofd niet, maar zo niet: bij voorkeur wel monteren als je hoge toerentallen wil draaien.
Max. kleplift voor de 1.6 8v: ik zou vooral af gaan op de info van de nokkenas, goed kijken voor welke
motoren ie geschikt is.
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: PoloGT90 op di, 17 okt 2017, 10:54:31
Hoe is het dan dat een standaard AEE geen puf meer heeft na 5000 tpm?
Komt dat door het originele inlaatspruitstuk?
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: EMP op di, 17 okt 2017, 11:00:00
AEE heeft opzich al een leuke nokkenas, http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=8139.0. wil je nog iets leukers zou ik voor deze gaan: http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=19544.0, de newcam nokkenas 272 graden
deze is verkocht. helaas voor de TS
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: Sjon op di, 17 okt 2017, 13:00:06
Wat de 'flessenhals' is bij een standaard AEE, tsja wie zal 't zeggen -dunno-
Om daar achter te komen zou je steeds 1 upgrade op een voor de rest standaard AEE moeten doen
om te bepalen welke 't meeste rendement oplevert.
Als ik een gokje mot wagen + de info van de rollenbankdag onlangs, dan zeg ik dat een
spaghetti-uitlaatspruitstuk best wel rendement geeft (meer dan ik altijd dacht).
En mogelijk dat de gasklep-doorsnede een beperkende factor is.
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: Hanf op di, 17 okt 2017, 15:11:34
Standaard aee gasklep is ook zo goed als niet meer te bewerken aangezien de wanden al super dun zijn. Ik weet dat sommige duitsers ombouwen naar een golf 4 2.0 gasklep. Schijnt zelfde stekker en bevestiging te hebben alleen grotere doorsnee.
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: PoloGT90 op di, 17 okt 2017, 15:16:29
Dus 4 carbs zal een flinke vooruitgang zijn, mits goed afgesteld natuurlijk.
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: patrick86c op wo, 18 okt 2017, 12:30:00
Jup.
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: Audioholic op wo, 18 okt 2017, 21:08:47
mijn polotje met aee motor, g40 uitlaat(vanaf spruitstuk tot demper) en 3f nokkenas deed dacht ik 93 pk met 130 nm.. Draaiend op kms.. zal eens graven naar de uitdraai..
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: PoloGT90 op do, 11 jan 2018, 21:54:39
Al wat gevonden?
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: PoloGT90 op vr, 22 jun 2018, 09:31:05
Dus ik heb nu de boel aardig lopend. Trekt goed tot ongeveer 6000. Welke nokkenas is mogelijk met de std hydro stoters? Eventuele klepveren die geupgrade kunnen worden? Wat is de max kwa toerental? Ik zou graag vermogen willen hebben tot 7000-7500 tpm.
Specs zijn AEE met R1 carbs en spaghetti spruitstuk 8p 5 bak en 1.05 vliegwiel.
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: Sjon op vr, 22 jun 2018, 11:25:46
Als je kijkt bij Newman cams geven ze aan dat 272 graden kan met standaard hydrostoter,
bij hun 296 graden nokkenas staan afstelgegevens voor klepspeling, oftewel => vaste stoters.
Maar: bij die 272 graden nokkenas staat ook een powerband van 3000 t/m 7500 rpm, dus huidige nokkenas zou moeten voldoen.
Dubbele klepveren is bij hoge toerentallen sowieso een aanrader: je wil niet dat de kleppen gaan zweven.
Max toerental -uitlachen- net voordat de boel kapot loopt.
Zonder dollen: van horen zeggen is de standaard krukas gebalanceerd tot +/- 8000 toeren
en zelf heb ik een 1.3 regelmatig boven de 7000 gejaagd. Kapot liep ie niet, wel meer slijtage: logisch.

Cilinderkop al bewerkt?

1.0 vliegwiel: je bedoeld dat je een 86c vliegwiel gemonteerd hebt ipv de bijbehorend zwaarder 1.6 vliegwiel.
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: PoloGT90 op vr, 22 jun 2018, 12:51:23
Zijn zwaardere klepveren uitwisselbaar van de VAG groep?
Vliegwiel van een 1.0 idd. Het is en blijft een langeslag motor, dus VTEC praktijken hoef ik niet te verwachten. Ik heb alleen de inlaatpoorten gematched naar 40mm. Dwz begin van inlaat gematched aan spruitstuk.
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: Sjon op vr, 22 jun 2018, 15:39:39
Als je ze nog niet hebt: binnenste klepveren erbij zetten.
Wat ik bedoelde is dat er in principe geen verschil is tussen 1.0 en 1.3 vliegwielen
(alleen een overgang van 180 naar 190mm koppeling)
Een goeie kopbewerking is 't hele traject aanpakken, naar mijn idee kan dit nu je 'flessenhals' zijn, gezien de rest van de upgrades.

Wellicht een overweging om de boel te verlichten/balanceren/uitwegen/blueprinten/geefhetnaam:
krukas/drijfstangen/zuigers/vliegwiel.
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: PoloGT90 op vr, 22 jun 2018, 18:30:02
Wat ik bedoelde, dat ik inderdaad niet voor het loodzware AEE vliegwiel heb gekozen. Ik ben niet van plan de motor uit elkaar te halen. Zoek meer een leuke nokkenas die de motor wat doet opbloeien in de hogere toerentallen.
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: Sjon op vr, 22 jun 2018, 22:00:08
Euh, oh wacht, ik was in de veronderstelling dat er reeds een 272 graden nokkenas in zit, maar nog niet begrijp ik nu?
Titel: Re: 1.6 AEE sportnokkenas
Bericht door: PoloGT90 op za, 23 jun 2018, 09:22:27
Negatief, nokkenas is std. Ik geloof een 204 graden af fabriek?