Het Polo86c Register

Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: JBM op di, 23 jan 2018, 13:00:14

Titel: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op di, 23 jan 2018, 13:00:14
Nu ben ik al een tijdje member, moet ik natuurlijk wel een projecttopic aanmaken natuurlijk  -nana-
Vanaf nu zal ik al mijn Polo G40 updates hier plaatsen in plaats van het voorsteltopic.

Het is een tijdje rustig geweest aangezien ik druk bezig ben geweest met de Golf 2. Die is nu weer klaar voor daily gebruik dus kan de Polo weer wat liefde krijgen  -thumbsup-

Gisteravond na 4 weken weer eens een flink blokje gereden met de G40 en vervolgens ook weer de motorolie vervangen (bij 248.000) Had die tijd daarvoor de G40 als daily aangezien de Golf uit mekaar lag.

Heb ook nog wat metingen gedaan bij de lambdasonde en kom uit op de volgende bevindingen
- Motor loopt onregelmatig staionair vanaf 70-80 graden watertemp.
- motor bokt dan ook een beetje tijdens het rijden.
- tijdens vollast perfect
- moeilijk op constante toeren te houden (bv vast 1500 of 2000 rpm aanhouden)

De lambda had ik al eens schoongemaakt en deze zag er niet heel slecht uit. De normale interval voor een lambda is 100K ongeveer alleen het ziet er nog naar uit dat dit de originele Bosch sonde is. Heb dit euvel met de lambdasonde ook al eens bij mijn ex golf 3 gti 8v gehad, daar was dit ook de boosdoener.

Na wat metingen te hebben gedaan:
- De lambda krijgt voeding
- Ik zie de lambda ook pendelen tussen de 0.2 en 0.9 volt (De spanning die hij zelf opwekt)
- De verwarming lijkt ook te werken alleen heb deze 2 polen nog niet gemeten op weerstand (Er zou een bepaalde weerstand op moeten staan, zo niet is het circuit onderbroken)
- En dan nu de Massa:  -gert- Deze wordt gemaakt op het inlaatspruitstuk naar de sonde zelf.
Een meetpen op de -pool accu en de andere op de inlaat is met motor uit: 0,0 Ohm
Doe ik dit zelfde met een draaiende motor is die weerstand opeens: 50 a 100 Ohm. (als k het goed lees, heb een gare multimeter die ik binnenkort eens moet vervangen voor een nieuwe)

Dat laatste is merkwaardig toch? De massapunten moeten zover ik bekend ben altijd 0 Ohm zijn ongeacht draaiende motor?  :) Mocht iemand nog tips hebben hoor ik dat graag. Ik zal maar eens beginnen met nog een extra massa aan te leggen.. Heb met de golf namelijk precies hetzelfde probleem (heb nog niet gemeten maar de motorloop is hetzelfde, ook onregelmatig stationair vanaf 70 a 80 graden en dat notabene met nieuwe lambda) 

De to do list voor de G40:
- Achterwiellagers vervangen (maken flink geluid)
- Lambda vernieuwen (Na nog wat tests te hebben gedaan met de oude, maar heb al een nieuwe klaar liggen)
- Bakolie nogmaals verversen (Kan ik gelijk even een 'spaan' controle doen)
- interieur wat aandacht geven (ander setje hoedenplank dragers monteren + wat clips vervangen
- (Lader wil ik zsm erafhalen preventief, heb al een reservelader gekocht  -thumbsup-
- Thermostaat vervangen (heb ik ook al liggen)
- Zwarte + blauwe temp sensor preventief vervangen (Hella)
- Spanningsregelaar vervangen zodra de lader eraf ligt bij de dynamo.

Leuk lijstje dus maar allemaal relatief kleine dingen  :) Eens een keer echt goed poetsen staat ook nog op de to-do list. Was vroeger echt een poetser maar betrap mezelf er afgelopen jaren op dat dit minder is geworden  -nana-

Tijdje geleden ben ik mij wel lens geschrokken toen ik op terugweg van Nijmegen in een 'sneeuwstorm' terecht kwam. Toch maar goed dat ik een paar dagen daarvoor mijn oude winterstaaltjes erop had gezet van mijn 1e polo 2f AAV. Blijkbaar had ik die nog liggen. Rijcomfort is wel echt minder met die smalle bandjes tegenover de BBSjes.

Nog een leuke foto ter afsluiting: (menig liefhebber zal nu gaan janken maargoed ik kon niet anders -nana- )

(https://myalbum.com/photo/mpzkBVQ3S8cQ/1k0.jpg)

Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: nappertje op di, 23 jan 2018, 14:05:10
Na wat metingen te hebben gedaan:
- De lambda krijgt voeding
- Ik zie de lambda ook pendelen tussen de 0.2 en 0.9 volt (De spanning die hij zelf opwekt)
- De verwarming lijkt ook te werken alleen heb deze 2 polen nog niet gemeten op weerstand (Er zou een bepaalde weerstand op moeten staan, zo niet is het circuit onderbroken)
- En dan nu de Massa:  -gert- Deze wordt gemaakt op het inlaatspruitstuk naar de sonde zelf.
Een meetpen op de -pool accu en de andere op de inlaat is met motor uit: 0,0 Ohm
Doe ik dit zelfde met een draaiende motor is die weerstand opeens: 50 a 100 Ohm. (als k het goed lees, heb een gare multimeter die ik binnenkort eens moet vervangen voor een nieuwe)

Dat laatste is merkwaardig toch? De massapunten moeten zover ik bekend ben altijd 0 Ohm zijn ongeacht draaiende motor?  :) Mocht iemand nog tips hebben hoor ik dat graag. Ik zal maar eens beginnen met nog een extra massa aan te leggen.. Heb met de golf namelijk precies hetzelfde probleem (heb nog niet gemeten maar de motorloop is hetzelfde, ook onregelmatig stationair vanaf 70 a 80 graden en dat notabene met nieuwe lambda) 

Als ik het goed heb kan je alleen weerstand meten met een niet aangesloten circuit. Dus opzich is het niet heel raar dat je met draaiende motor aparte metingen krijgt.

Voor de rest een nette preventieve lijst -thumbsup-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: mark2fpolo op do, 25 jan 2018, 05:34:13
Mooie wagen!

Ik denk het retailpark in Remunj te herkennen op de achtergrond, correct?
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op do, 25 jan 2018, 21:07:12
Als ik het goed heb kan je alleen weerstand meten met een niet aangesloten circuit. Dus opzich is het niet heel raar dat je met draaiende motor aparte metingen krijgt.

Voor de rest een nette preventieve lijst -thumbsup-

Bedankt  -thumbsup-

Zal binnenkort de lambda nogmaals onder de loep nemen en de Golf ook eens uitmeten.

Mooie wagen!

Ik denk het retailpark in Remunj te herkennen op de achtergrond, correct?

Haha, dankjewel, dat klopt  :) Moest even de schrik weg eten met een emmertje kip. Vandaar even de pit stop
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op ma, 29 jan 2018, 19:47:35
Niet veel tijd meer in de Polo kunnen steken maar ben wel wat verder gekomen in mijn 'gedachte' :)
Paar dingetjes die ik ervaar sinds aankoop:
- Soms niet willen rondgaan (Accu is nieuw, 2e keer meestal altijd starten)
Dit lijkt mij een gevalletje spanningsregelaar/massaprobleem.
- Op de CO bank liet ze zich niet afstellen (1.6 Co +- bij 2250 toeren)
Ik dacht meteen aan een kapotte lambdasonde, (Co pot reageert gewoon), Of iets dergelijks.

De lambda die erin zat was nog de originele Bosch en ik heb deze vervangen voor een Denso exemplaar. OEN nummers komen overeen met de originele lambda.
- Lambda vervangen > Blauwe temp sensor even los gemaakt en wat gespeeld met het gas. Sensor weer erop en; bingo! Wagen liep zeer goed. Super goed oppakken en veel soepeler rijgedrag, ook stationair op bedrijfstemperatuur een mooie synchrone loop zonder enige misfires.

Dag later in de wagen gestapt: Loopt ze weer hetzelfde als met de oude lambda > vanaf 70 graden kvs weer rommelig stationair en minder soepel (voor mijn gevoel te arm)  -gert- Of het zou zo kunnen zijn dat de CO pot gewoon niet goed staat maar het zal mij niets verbazen als de wagen daar weer niet op reageert, buiten dat ik wel de blauwe sensor dan loskoppel zoals gebruikelijk (afstelmodus bij een PY motor).
Ga nu het volgende proberen: (Vermoed toch iets met massa aangezien de startmotor ook soms laat reageert.
- Massa met draaiende motor meten door middel van een voltage meting (tussen de -pool accu en massapunt in kwestie, voltage moet dan 0 volt blijven)
- Blauwe tempsensor vervangen preventief (Heb de ohms gemeten koud en warm maar dit lijkt gewoon correct)
- Bij mijn vaste garageboer langs om eens te kijken of de wagen nu wel reageert op de CO pot.
- kabelboom kabels eens goed nalopen op breuken bij de lambda.

Dat laatste zal mij dus verbazen en vermoed dat het toch een massaprobleem is. Ben mijn startkabels kwijt anders kon ik mooi even wat massabruggen simuleren.

Valse lucht sluit ik uit, al getest en alles ziet er gewoon fris bijgehouden uit. Het moet wel iets elektrisch zijn lijkt mij.. Met blauwe temp sensor los loopt de wagen perfect, ook met losgetrokken lambda super regelmatig. Binnenkort de massapunten dus eens fatsoenlijk uitmeten en wat experimenteren. Zou fijn zijn als ik eruit kom want dan kan ik m'n NZ golfje ook proberen netter te laten lopen. Spanningsregelaar lijkt mij ook sterk aangezien de accuspanning stationair gewoon netjes 14,4V is en had deze ook al eens vervangen bij de Golf (bracht geen verschil).

Komt goed  -thumbsup- Tips zijn natuurlijk welkom.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Sjon op ma, 29 jan 2018, 20:16:03
Allereerst: leuke een 2f G40 die niet paars is -thumbsup- (zal ik vast en zeker al eerder gemeld hebben)

Of ik moet eroverheen lezen, maar is 't basis-onderhoud op orde? Rotor + verdeelkap enzo.
Bougies is ook leuke: zit 't juiste type erin, G40 heeft nogal bijzondere en dure bougie (die dan weer wel heel lang mee gaan)
Zeg ik er wel meteen bij, dat 't twijfelachtig is of dit je probleem oplost, maar wel iets om even te checken.
Tijdens de koudstartregeling en met losgetrokken sensors zal ie altijd iets hoger in toeren lopen:
eventuele onregelmatigheid is dan minder goed waarneembaar.

Verders kan ik de vinger nog niet op de zere plek neerleggen.....
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Audioholic op ma, 29 jan 2018, 21:09:35
heb net met joris beetje hierover gebabbeld op feestboek, en we hebben hetzelfde probleem


wisselvallig lopen, ene x wel goed andere x niet.

hoog verbruik.

soms een cilinder die half mee lijkt te lopen  -dunno-

ene keer reageert die goed op gas, andere keer doet die meh van geen zin in  -gert-


ikzelf heb alles al geprobeerd ,andere bougies, injectoren, brandstofdrukregelaars,copot, lamda, onsteking,verplaatsen co pot ivm motor warmte,blauwe temp sensor gewisseld, en nieuwe massakabels, mede door het soms raar starten

Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Hanf op di, 30 jan 2018, 06:17:16
Bougiekabels?
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Audioholic op di, 30 jan 2018, 12:57:29
Ook gewisseld gehad..  Ik dan
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op wo, 31 jan 2018, 11:54:01
Allereerst: leuke een 2f G40 die niet paars is -thumbsup- (zal ik vast en zeker al eerder gemeld hebben)

Of ik moet eroverheen lezen, maar is 't basis-onderhoud op orde? Rotor + verdeelkap enzo.
Bougies is ook leuke: zit 't juiste type erin, G40 heeft nogal bijzondere en dure bougie (die dan weer wel heel lang mee gaan)
Zeg ik er wel meteen bij, dat 't twijfelachtig is of dit je probleem oplost, maar wel iets om even te checken.
Tijdens de koudstartregeling en met losgetrokken sensors zal ie altijd iets hoger in toeren lopen:
eventuele onregelmatigheid is dan minder goed waarneembaar.

Verders kan ik de vinger nog niet op de zere plek neerleggen.....


@ Sjon: Bedankt -naughty- Tot nu toe heb ik alleen maar rode 2Fjes gereden en kan mij het compliment inderdaad herinneren. 2x AAV en nu dus een echte G40. Rij trouwens met een andere chip, lege kat, simota inlegfilter en Denso IW22 bougies: (Maar de wagen had het daarvoor ook al sinds de aankoop)
http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=19645.msg471101#msg471101

Het basisonderhoud is op orde. De bougiekabels heb ik nog niet vervangen maar deze voelen erg soepel aan en zien er zeker niet oud uit. Rotor en verdelerkap zijn ook nog prima maar kan ze natuurlijk altijd eens vervangen (kleine moeite).

De rede waarom ik hier niet aan twijfel:
- heb met de golf hetzelfde euvel (Daar is zo'n beetje alles aan vernieuwd van bougiekabels, bobine etc)
- Als het een bougiekabel zou zijn of iets dergelijks dan zou die ook slecht moeten lopen met losgetrokken sensor (lambda of bv kvs sensor).
- Beide wagens lopen echt belachelijk synchroon en netjes zodra ik lambda los gooi of de kvs sensor.

Kamp al een tijdje met het probleem en wil het toch wel eens opgelost hebben (Zonder lambda rijden kan maar dan heb ik met de Golf een CO van 6.5 ipv 0.3  -nana- Dat komt het mooie bossige Limburgse landschap niet ten goede  -uitlachen- Zat al te denken (voor de golf) mocht ik er niet uit komen om de lambda los te gooien en hem via de luchtmassameter armer te stellen op het gewenste CO... Vertrouw het gewoon niet incl. lambda aangezien ik echt het gevoel heb dat de motor dan vaak te arm loopt. Maar dat is een beetje tegen het boekje in.. Met de G40 zou ik dit ook kunnen doen, lambda pakt dan een gemiddelde waarde en dan zou ik hem via de CO pot gewoon goed kunnen afstellen op de fabriekswaardes.

@audioholic: Tijd voor de overstap naar iets Frans dus  -nana- Laat mij zeker weten als jij iets verder bent gekomen. Ik gooi het nog steeds op een slechte massa waardoor de 'correspondentie' naar de ecu niet optimaal is. Misschien dat ik bij beide wagens het arbeidstroomrelais ook preventief vervang..

Heb het erg druk met examens voor mijn opleiding maar heb gisteren snel nog wat metingen gedaan aan de Golf met draaiende motor en verbruikers aan:

- boordspanning Golf: 15.7V  -gert- Dit lijkt mij erg veel aangezien het normaal 14.4V is.
- boordspanning G40: 14.4V (draaiende motor)

Massa kun je dus het beste meten op voltage stand tussen de minpool accu en het te meten massapunt met draaiende motor. Meet je hier ergens een spanning dan zit er dus ergens een slechte massaverbinding.
Bij de Golf meet ik op sommige plekken (bv tussen inlaat -pool accu)
- 0,2 a 0.3 volt. Het is nihil maar misschien dat dit toch storingen kan veroozaken.
- tussen de min van de accu en het massapunt naast de accu (waar alle minnen bij elkaar komen op het carrosserie punt meet ik gewoon 0 volt..

Ik ben mijn startkabels al een jaar kwijt dus heb gisteren even 2 setjes gekocht bij de action. Puur om even snel wat extra massapunten aan te leggen. Na mijn examens ga ik met dit 'experiment' verder en hoop ik dus op 2 perfect lopende wagens inclusief aangesloten sensoren  -thumbsup- Meedenken of tips zijn van harte welkom.

BTW: valse lucht voor de lambda sluit ik eigenlijk ook uit aangezien ik bij de golf alle pakkingen heb vervangen van het spruitstuk. Moet ook zeggen dat ik de brandstofpomp bij de G40 soms wel erg goed hoor stationair maar dit was bij mijn ex 2fjes met AAV ook (zelfde pomp). Heb de dynamo ook nog geen aandacht gegeven maar misschien dat het probleem wel hier schuilt bij beide wagens. (spanningsregelaar of semi kapotte diodebrug). Bij de golf had ik de regelaar gewisseld voor een ander gebruikt exemplaar..
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op do, 15 mrt 2018, 15:15:59
Tijdje stil geweest  -nana-

Ondertussen vervangen:
- bougiekabels
- rotor + verdelerkap
- koelvloeistofsysteem aangepakt
- temperatuursensoren van Hella
- thermostaathuisje

 Niet meer veel gereden in de G40, had wat knutselwerk te doen aan de Golf 2 en rij nu als daily een Golf 4. De Polo is braaf aan het wachten op de mooiere warmere dagen.

De wagen meurde soms heel erg naar benzine en kwam erachter dat er 1 injector lek was (cilinder 1). Jon heeft mij een setje injectoren verzonden en dat probleem is in ieder geval opgelost, geen lekkage meer.

Echter begon de G40 laatst wat slechter te lopen (Koud op 2.5 cilinder zo leek het). Na 1 minuut werd het wel beter. vermoed dat het te maken heeft met een spanningsregelaar die aan het overlijden is van de dynamo. Na wat metingen bij de accu tijdens koude start deed de boordspanning erg raar. toen 'ze' weer goed liep was de spanning wel weer gewoon rond de 14 volt. Heb de accu vannacht eens voor de grap aan de lader gehangen (accu is zga nieuw). Eens kijken hoe de wagen nu start. Het is echt alleen die eerste minuut net alsof de tempsensor kapot is, maar dat is het niet.

Voor de zomer wil ik de wagen motorisch echt klaar maken. Riemen vervangen, G lader nakijken en dergelijke.
Binnenkort het hele zooitje maar eens demonteren want dan kom ik tenminste ook direct bij de dynamo  -nana-

Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op di, 03 apr 2018, 19:11:09
Toen ik het bericht van Koen las begonnen mijn handen te jeuken  -nana-

Heb geprobeerd met de oude bougies en de wagen start nog steeds meteen maar liep koud nog slechter (de bougies waren ook best ingesleten, de oude). Wel kwam ik achter het volgende:

Tijdens het losdraaien heb ik de Denso IW22 bougies grondig bekeken; allemaal flink zwart (zal door vorige 'stationair' sessie zijn geweest want normaal zijn ze gewoon netjes) maar nu viel mij het volgende op:
Ik zeg er even bij, heb de wagen paar weken niet meer gebruikt/gestart
- Cilinder 3 bougie: Deze bougie had een aangekoekt zwart laagje op de rand en was flink nat. De overige bougies waren gewoon droog.

Ik vermoed dat de injector van cilinder 3 doorlekt, de rubbers heb ik pas vervangen tijdens de ultrasoon reiniging. De injector zal intern wel niet meer fris zijn. Dat zou misschien ook verklaren waarom de wagen inclusief lambda regeling redelijk belabbert loopt. Ook vond ik haar vanaf het begin extreem stinken vanuit de einddemper naar benzine en had ik witte rook. de koppakking is heel (ga binnenkort wel even de compressie meten) De rook ruikt echt naar benzine dus vermoed dat er iets niet goed gaat met het mengsel.

Aangezien de injector van cilinder 1 ook lek was, zal ik de rest ook maar eens verwisselen voor de grap. Heb zo'n beetje alles vervangen wat er zo 123 te vervangen valt dus qua injectie zoek ik het echt daar ergens.

Ander nieuws: Heb een 2e blok gekocht compleet inclusief lader, bak en kabelboom. Wel lullig als iemand zegt de lader draait nog soepel en dan na 2.5u rijden kom je er op locatie achter dat de lader muurvast zit. Misschien dat ze in België soepel draaien net even anders interpreteren  :) -nana- Agja de prijs was goed en wil de boel toch compleet demonteren en reviseren. Dit blok wil ik rustig opbouwen als project en een 'JBM kuur' geven> Bewerken en dan eventueel een turbo ombouw  -naughty- Snap niet hoe mensen een PY blok 5 jaar in een vochtige schuur kunnen laten liggen met de peilstok eruit en nog allerlei openingen die makkelijk dicht hadden gekund. Dan verdien je eigenlijk gewoon een nekslag met een originele Polo wielboutsleutel 17  :) :)

Binnenkort met goed weer verder gaan en dan ook gelijk de achterwiellagers vervangen, remmen reviseren en de BBSjes weer erop  -thumbsup-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op zo, 22 apr 2018, 15:28:23
Zo.. De Polo is weer van stal  -thumbsup-

Met de injectoren was inderdaad iets mis.. Ik heb nu de ex jon injectoren erin gezet na een stevige ultrasoon kuur en ze start weer netjes op 4 cilinders  -dj-  Het hakkelig stationair draaien boven de 70 graden inclusief lambda aangesloten is hier helaas niet mee opgelost. Ik kwam erachter dat de injector rail (waar de injectoren in zitten) de passingen niet meer zo denderend zijn. Maar het is nu goed dus ik blijf er vanaf  :) De golf wil de laatste tijd ook soms wat ruw starten, zal die injectoren binnenkort ook eens even een kuurtje geven.

Paar dagen geleden de zomerwielen gepoetst en erop gezet:

(https://myalbum.com/photo/I7zsdlEYjsI3/1k0.jpg)

wagen zat onder de stof dus even aan het poetsen geslagen:

(https://myalbum.com/photo/RU6pqKwu6fNM/1k0.jpg)

En gelukkig nog tijd over om een stukje te kachelen op een mooie avond:

(https://myalbum.com/photo/ByWl6FWRGn1L/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/ew270yB2FxQV/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/r5YqbfJMU2jI/1k0.jpg)

Wat had ik dit karretje gemist zeg.. Moet natuurlijk nog genoeg aan gebeuren maar nu de injectoren weer ok zijn en de benzinedruk iets verhoogd komt het behoorlijk rap van z'n plek  :) Met de H&R ophanging en PU + wellems echt een kart..

Helaas lopen al mijn plannen wat vertraging op. Ik moet mijn energie heel erg goed indelen want ik ben momenteel nog steeds heel erg ziek. Heb blijkbaar de chronische vorm van de ziekte van lyme, ik leef letterlijk op 15% van wat ik deed.. Dagen lang sleutelen etc zit er helaas niet meer in maar ik ben nu in behandeling dus hopelijk verbetert dit snel  -thumbsup-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Dest op ma, 23 apr 2018, 12:25:58
mooi verhaal en foto´s ,veel beterschap toegewenst
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 23 apr 2018, 17:45:39
Sterkte met je lyme...
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op ma, 23 apr 2018, 18:18:29
Hartstikke bedankt! Het erge is dat ik dus ook extreem allergisch ben voor benzine en olie typerende artikelen.. Dus als ik even energie heb dan kan ik alsnog vrij weinig uitvoeren haha. Komt wel weer goed hoop ik, Ben allang blij dat de Polo nu weer loopt zoals vanouds.. Stukjes toeren door het Limburgse heuvelland werkt als een goede meditatie.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Audioholic op za, 28 apr 2018, 21:22:34
ooh doet die het weer?

wanneer kom je langs?  -naughty-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op di, 01 mei 2018, 16:43:34
Je doelt zeker op 'ze'  -nana-

De G40 loopt prima alhoewel na de start heb ik het idee dat ze wel heel rijk loopt, de eerste minuut nog wat ruw maar na het eerste stoplicht in het dorp perfect. Het zou mij ook niks verbazen als die CO pot gewoon wel kapot is, heb het idee dat het geen klote uitmaakt of ik deze nu op 1200 of 500 zet.

wil binnenkort zeker langskomen op een mooie dag, moet alleen echt nieuwe achterbanden hebben; in een band zit op de wang een vrij diepe scheur die ik niet vertrouw en deze bandjes zijn sowiso al erg oud.

Ik ga in dezer dagen mijn RH cupvelgjes eens nakijken die ik toendertijd had laten opknappen en poedercoaten.
Heb jaren geleden een vrij heftig ongeluk gehad dus ik ga ze goed controleren op haarscheurtjes en natuurlijk ook rechtheid. Mocht het in orde zijn ben ik van plan om deze onder de G40 te lepelen:

(https://myalbum.com/photo/xCJHxzsmRaq3/1k0.jpg)

Heb om een andere set velgen nog 2 goede bandjes liggen: Toyo Proxes in de maat 185/50/R14, net zoals op de foto te zien is, ideaal maatje voor een verlaagde 2F. Even controleren en als alles goed is kan ik 2 nieuwe banden bestellen (geloof dat Toyo gestopt is met deze bandenmaat helaas) Dan gaan de BBSjes plaats maken voor 8J cupvelgen met zeer licht getrokken bandjes  -naughty-

Volgende punten even aanpakken zeer binnenkort:
- Remmen achter vervangen + nieuwe trommels (wil deze eerst nog even netjes matzwart spuiten)
- Wielremcilinders vervangen achter + remolie (complete systeem ontluchten en verfrissen)
- Wiellagers achter vervangen
- 2 nieuwe achterbanden
- De correcte bussen plaatsen aan de voorkant bij de remblokhouders (zitten de verkeerde kwam ik achter)

Dan is de ophanging in ieder geval weer helemaal veilig en klaar  :) Kan niet zeggen dat de wagen nu slecht remt, integendeel. Wil gewoon dat het 100% OK en betrouwbaar is, goede remmen zijn een must op die kart vind ik persoonlijk. Wel merk ik dat als ik bij lage snelheden rem dat het net lijkt alsof de schijven krom zijn; Misschien ligt dit aan die verkeerde busjes die aan de voorkant zitten, kijk ik gelijk even na dan. Lijkt mij sterk dat die Brembo Max schijven al krom zijn na een paar duizend km..

Kom er net achter dat iemand mijn rechter stootstrip heeft proberen los te trekken voor op de oprit  -gert- Of ik ben ergens blijven haken maar dat zou ik dan wel door moeten hebben gehad zou ik zeggen, rij in het algemeen erg voorzichtig met die wagen en het lijkt echt alsof iemand de strip er gewoon heeft proberen af te trekken. Bahbah.

Ben een beetje aan het denken. Mijn G40 heeft rode bumpers die niet zo netjes meer in de lak staan en de ophangingspunten zijn ook niet meer fris (achter links afgebroken). Ben misschien aan het overwegen om de G40 zo te maken dat ie precies op mijn eerste Polo lijkt, vond ik wel een strakke look. In dat geval ben ik nog op zoek naar 2 nette bumpers zonder afgebroken ophangpunten.

(https://myalbum.com/photo/SVYQno0XO8dq/1k0.jpg)

Ga nog een paar maandjes rijden met de Polo en dan moet er toch echt even preventief wat gedaan worden aan het blok; distributie, lader nakijken, verse spruitstukpakking, andere uitlaatlijn, Intercoolerslangen vervangen etc. Kleine dingen die uiteindelijk toch meer werk zijn dan je denkt  -nana- Wilde dat eigenlijk al eerder doen maar helaas niet mee verder kunnen gaan vanwege de gezondheid. Zodra de wagen de stalling in gaat wil ik hier zo snel mogelijk mee verder  -naughty-

Dus wat zoek ik nog:
- 2 nette hoedenplank dragers
- voor en achterbumper (ongespoten, met nette ophangpunten)
- eventueel goede intercoolerslangen die niet poreus zijn
- dashboardkastje incl. ophanging systeempje (die van mij klapt steeds open zeg maar)




Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op zo, 27 mei 2018, 14:28:59
Sneak preview :)

(https://myalbum.com/photo/H8HvcRcelPDq/1k0.jpg)

Vooraan test ik momenteel 2 nieuwe Chinese bandjes (185/50/14) en achter dezelfde maat in Toyo Proxes uitvoering met nog ruim profiel.
Net 15 minuten gereden en ben aardig onder de indruk -thumbsup-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: KoenG40 op zo, 27 mei 2018, 17:34:28
Het - sorry, ze - is een mooie rooie  -thumbsup-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op vr, 01 jun 2018, 20:58:56
Bedankt Koen -thumbsup-

In de realiteit valt dit helaas een beetje tegen.. Ofja. Ze zit nog strak in de lak alleen heeft een of andere beunhaas het dak over gespoten beunstyle, dat laat nu helemaal los. Heel raar want de lak eronder ziet er buiten dat het dof is niet erg slecht uit.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op za, 23 jun 2018, 17:47:50
Afgelopen tijd niet meer zoveel gereden, het gaat de hoogste tijd worden voor wat werkzaamheden vermoed ik.
2 weken terug kreeg ik de motor niet meer rond met de startmotor, ik vermoed dat de spanningsregelaar van de dynamo overleden is. Heb niet meer getest in de tussentijd, ze zal misschien wel starten nu maar echt betrouwbaar rijden is het dan niet, aanduwen geen probleem natuurlijk. Dan toch maar eens wat tijd gaan inplannen om de lader, riemen, dynamo etc uit te bouwen  -nana-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op ma, 16 jul 2018, 18:48:27
Zo.. Weer een jaartje APK erop. Was afgekeurd op wiellager linksachter, dus nu de hele boel achter vervangen;
- trommels
- remmen (ATE)
- wielremcilinders (ATE)
- Wiellagers.

Verse remvloeistof.. Op terugweg van de garage kwam ik erachter dat linksachter veels te warm was geworden.. Ga nu op vakantie en daarna maar eens kijken, hoorde in ieder geval geen gejoel meer van de lagers, haha
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Sjon op ma, 16 jul 2018, 19:22:26
Kleinigheidje voor APK -klus- -thumbsup-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op vr, 24 aug 2018, 15:22:46
Zo.. Heb nieuwe aandrijfassen besteld voor de G40, eerlijk gezegd kom ik er steeds niet aan toe om hem verder af te maken. Ben momenteel bezig geweest met het loshalen van de rechtse aandrijfasmoer (Is een dremelwerkje geworden) Deze zit nog steeds muurvast en kreeg ik zelfs met een 2 meter buis of Makita slaghamer van 1000Nm niet los. Nog even verder slijpen en dan moet ie op begeven moment loskomen zou ik zeggen  -nana-
De auto 'loopt' niet weg en staat binnen dus ik kan gelukkig de tijd nemen ervoor.

Ander leuk nieuws: Komende maandagnacht vertrek ik met een maat naar Noord Italië in mijn Golf 2 1.3 NZ.
Ik ga de Golf nu even een beurtje geven en helemaal klaarmaken voor de reis. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er wat geks gaat gebeuren want de Golf heeft mij nog nooit laten staan buiten 2 lekke banden.
Verse bougies, Frisse motorolie, etc etc. Zal ook een flinke doos met eventuele backup onderdelen meenemen zoals bijvoorbeeld een bobine en bougiekabels. Kan niet wachten om mijn vierkante schoenendoos onder een palmboom te zien staan  :) -thumbsup-

Ga zo alleen nog even kijken naar de hallgever etc... De Golf wil nog wel eens stilvallen (met lambda aangesloten). Zodra ik deze afkoppel loopt de wagen veel beter en valt deze ook niet uit. Wel afentoe een 'schokje' alsof je het gaspedaal even loslaat. Heel sporadisch komt dat voor. Ik vermoed iets met de ontsteking, massa of contactblokje :) Iemand toevallig nog een NZ ontsteking liggen compleet? Handig voor de backup doos.. Haha.

Voor de Polo gister 4 centreerringen CNC gedraaid (ALU) samen met een maat. Langzaam maar zeker komen we er wel  -naughty-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: KoenG40 op vr, 24 aug 2018, 15:52:29
 -thumbsup- goed bezig met de G40.

En dat wordt vast een mooi reisje met die Golf  -sturen-
Eén tip: neem twee reservewielen mee  :)
"de Golf heeft mij nog nooit laten staan buiten 2 lekke banden"
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op vr, 24 aug 2018, 16:08:33
Hahaha. Juist!
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op vr, 14 sep 2018, 20:58:49
Dat was een geslaagde trip naar Italië  -thumbsup- De tijd vloog om en de 1.3 NZ gaf geen krimp.
Op de heenreis de Gotthard pass genomen bovenlangs in Zwitserland, wel even flink moeten terugschakelen  -sturen- Eerst naar de Noordkust gereden (Savona) en 2 dagen later nog via de kust naar Monaco. Veel dikke wagens gezien en later door naar Milaan. Met 2 man prima te doen, 100 euro benzinekosten de man en 45 euro tol in Italië + het Zwitserse vignet van ongeveer 30 euro.

Alsof het ervoor gemaakt is  :)
(https://myalbum.com/photo/INVQrfHKv09p/1k0.jpg)

Bovenop de Gotthard:
(https://myalbum.com/photo/GzYQWJMokQ6M/1k0.jpg)

Heerlijk MK2 uitzicht tussen de bergen:
(https://myalbum.com/photo/xUo2WNmgsEnO/1k0.jpg)

Niet meer aan de G40 toegekomen. Ga binnenkort de BBSjes wat aandacht geven en daar nieuwe bandjes omheen leggen in de originele maat (175-60-13) De banden heb ik al liggen (Nankang NS2). Heb veel goede verhalen gelezen en gehoord over deze niet al te dure bandjes dus ga ze eens proberen. De cupvelgen zijn wel leuk maar het is mij net niet comfortabel genoeg. Misschien zodra de BBSjes eronder liggen dat ik ook weer overstap naar bilstein B4 dempers + G40 veren. Eerst maar eens die aandrijfas los krijgen en nieuwe assen plaatsen, homokineten zijn flink versleten vooral links voor. Zodra de ophanging helemaal op orde is en de trommel ook niet meer aanloopt maar eens verder met het motorische gedeelte. De lader moet er echt wel af ter inspectie  -gert-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: vwinfo op za, 15 sep 2018, 08:03:42
Nice👌🏼
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op zo, 16 sep 2018, 15:05:01
Nog verder bezig geweest aan de G40 gisteren  -thumbsup-
Na wat intensief dremelwerk de rechteraandrijfasmoer los gekregen en heb nu beide assen dus los liggen.
De homokineten zijn wel redelijk versleten vooral van de linkerkant.

Ook de stuurdemper los genomen en die doet ook helemaal niks meer, blijft gewoon in 'neutraal' positie staan  :)
Die ook maar even meebestellen dan nu we toch bezig zijn. Morgen de BBSjes wegbrengen om de Nankangs in originele maat eronder te zetten. Ik ga nog 1x een poging wagen met de RH cupvelgen inclusief zelf gedraaide centreerringen op een CNC draaibank. Deze passen nu perfect maar het rijden is gewoon niet zo fijn met 8j en een beetje getrokken bandjes. Onder een 55pk polo is dat leuk maar een G40 gaat dan wat zoekerig rijden merk ik.

Het stuurhuis heeft heel lichtjes speling en nu meen ik dat er ergens een stelboutje zit. Maargoed, kan ook de tandheugel zijn oid waar de speling zit. Heeft iemand hier ervaring mee bij een Polo stuurinrichting?
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Sjon op zo, 16 sep 2018, 16:18:27
Onderzijde stuurhuis, daar waar de stuurstang vanaf binnen 't stuurhuis ingaat, zit een dekseltje met 3 boutjes:
binnenste is om af te stellen.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op ma, 17 sep 2018, 11:51:26
Thanks voor de tip, meende ook al zoiets te zien op foto's online van een 86c stuurhuis. Ik ga er nog even niet aan draaien maar wellicht dat ik de boel misschien iets strakker kan laten sturen door de bout misschien iets strakker te draaien of iets dergelijks.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op do, 20 sep 2018, 11:29:35
Zo, de Nankangs liggen om de BBSjes  -thumbsup-

(https://myalbum.com/photo/uKcB5ixpovpz/1k0.jpg)

Heb er veel positieve verhalen over gehoord (met droog weer) en dat ze ook nog vrij lang mee gaan. Bij de bandenboer kwam ik erachter dat mijn velgen aan de voorkant origineel zijn 5.5J en achter liggen er geen originele Polo velgen op (6J). De originele maat ligt er nu op (175/60/13).

Vraagje voor de NZ kenners:
Al sinds ik de Golf 2 1.3 NZ heb hoor ik een klein rateltje in het blok en dacht dat dit de drijfstanglagers waren.
Een maat van mij had ooit een NZ blok 2e hands gekocht en na het lichten van de kop zagen we dat de zuigers wat konden kantelen (flinke speling). Van een Polo 1.4 16V is bijvoorbeeld bekend dat deze na een tijdje last krijgen van kantelende zuigers, is dat verhaal misschien ook van toepassing bij een 1.3 NZ?  3 opties zijn mogelijk naar mijn mening;

1. Krom klepje of iets dergelijks in de kop
2. Drijfstanglager schade
3. Kantelende zuiger in een bepaalde cilinder

Heb geen olieverbruik en de compressie is ook nog prima. Kan ook niet echt zeggen dat de ratel erger is geworden of iets dergelijks.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Sjon op do, 20 sep 2018, 12:50:55
Hydrostoters die met pensioen willen -dunno-
Uiteindelijk kan alles kapot / versleten zijn, maar lagerschade of kantelende zuigers komt gelukkig vrij weinig voor.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Steilheck op do, 20 sep 2018, 20:22:16
Mijn NZ tik ook met wat koudere olie in de klepstoters. Verdwijnt met warmer worden
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op vr, 21 sep 2018, 13:09:37
Hmm oke. De stoters zijn het volgens mij niet, die hoor ik koud ook wel even maar had deze ook nog gecheckt tijdens de nokkenas ombouw. Misschien toch maar eens de kop lichten en de carterpan in de toekomst.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op zo, 23 sep 2018, 14:42:11
In verband met het wachten op de G40 bestelling dacht ik; laat ik de RH cupvelgen eens passen op de MK2 Golf en moet zeggen dat het best cool oogt  :) Dan kan ik gelijk de zelfgedraaide alu centreer ringen eens testen. De oude centreer ringen waren redelijk versleten en van kunststof. Ik had er niet zo'n goed gevoel meer bij.

Mits het netjes oogt onder de Golf en een beetje lekker wil rijden laat ik de set misschien wel onder de Golf. Ik heb gemerkt dat 8J en dan lichtjes getrokken op een G40 toch niet zo fijn is; zenuwachtig weg gedrag en te gevoelig in het stuur. Eens kijken wat ze doen onder de Golf en anders blijven de BBSjes er gewoon lekker onder (de Polo).

Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: patrick86c op zo, 23 sep 2018, 18:23:23
RH lekker op de golf houden en BBS onder de polo.
Beetje het OEM+ Idee zeg maar.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op ma, 24 sep 2018, 11:13:37
Nou de cupvelgen rijden heerlijk onder de Golf  -thumbsup- stuk beter in vergelijking met de Polo.

Nu komt het volgende; toen ik gisteravond terug kwam met de Golf hoorde ik opeens een ratel in het blok. Vandaag de wagen op de oprit gezet en het lijkt binnen in het blok of in de kop te zitten. Oliepeilstok eruit gehaald en zie ik allemaal mini spaantjes.. Ik vermoed dus dat bij deze mijn NZ blok is overleden -gert-
Weet even niet hoe nu verder.. Kan wel aan die NZ gaan klooien maar eigenlijk zou een 1.8T of 2.0 blokje een stuk leuker zijn   -nana- 

Mocht er iemand een tip hebben, denk dat ik een andere motor nodig heb
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Raymon op ma, 24 sep 2018, 12:08:35
2liter abf erin uit een golf 3 heb je leuk speelgoed op de stoep staan.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Jorp op ma, 24 sep 2018, 12:16:10
Schade Ibiza cupra op de kop tikken.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op ma, 24 sep 2018, 15:36:07
Denk dat ik voor nu even een andere lopende NZ erin ga kiepen.. Wel zo makkelijk. zodra de boel weer een beetje betrouwbaar loopt kunnen we eens kijken naar een 1.3 vervanger. Komende periode gaat een drukke worden dus heb geen zin in haastwerk etc.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op ma, 24 sep 2018, 15:43:36
Echt zonde want het Golfje reed echt super gisteravond totdat de boel begon te ratelen  -nana-
Had verwacht dat de RH velgen niet zouden staan maar eigenlijk staat het best wel netjes. Ben in ieder geval blij dat deze velgen nu in balans zijn en de centreerringen perfect passen. Heb misschien al een NZ op de kop getikt :)

Zielige Golfje staat er nu zo bij;

(https://myalbum.com/photo/LmqszRAySzEF/1k0.jpg)

Zodra er een andere NZ in ligt maar eens verder kijken naar nieuwe opties en die dan rustig uitwerken en klaar leggen op 'de plank' :)

Zaterdag andere NZ ophalen hoop dat het wat is. Tevens breng ik mijn G40 lader weg ter revisie  -naughty-
Ik ben er nog niet helemaal over uit maar ik heb dus nog een 2e PY blokje liggen. Een PY turbo in een Golfje 2 lijkt mij ook niet verkeerd eigenlijk. Zodra de 'frisse' NZ erin hangt ga ik beginnen met de revisie van het PY blok.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op wo, 03 okt 2018, 10:31:14
Alle onderdelen voor de G40 zijn binnen dus ik kan weer verder sleutelen  -thumbsup-

(https://myalbum.com/photo/LFXKlqlgUdNG/1k0.jpg)

- 2 nieuwe aandrijfassen van SKF
- Nieuwe originele stuurdemper van Stabilus
- Klopsensor
- 2 relais (brandstofpomp en wiswasch interval)
- Nog een reserve achterklepslot (op een of andere vage manier heeft mijn huidige nieuwe het alweer begeven, zal wel nog te repareren zijn maar een reserve is altijd goed :) )
- Nog wat klein grut. 

Moet even kijken wanneer ik het spul inbouw. Wil ook de bakolie nog eens vervangen om te kijken of ik geen rare dingen tegenkom in de olie. Bak klinkt en schakelt goed maar als het blok goed warm is hoor je de lagers best aardig. Het inbouwen van de NZ in de golf 2 heeft even prioriteit maar ben er nog niet aan toe gekomen in verband met mijn gezondheid.

Was laatst op de VW meeting in Oss, was erg gezellig en veel nette wagens gezien + lekker weertje  -naughty-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op ma, 15 jul 2019, 12:46:16
Zo.. Lange tijd stil geweest hier. Deze week wil ik eigenlijk de G40 weer rijklaar maken  -naughty-
De wagen heeft lange tijd stil gestaan binnen op 4 as steunen. Golfje 2 en de Polo staan al voor langere tijd geschorst en voor het dagelijkse werk rij ik nu in een Audi A3 1,8t. Best geinig apparaat  :)

Moet even kijken hoe ik dat ga doen want qua gezondheid is het nog steeds aardig ruk. Heb wat energie terug maar nog steeds allergisch voor zo'n beetje alles onder de zon +  mega verzwakte spieren. Alsof m'n complete onderlichaam in de fik staat -gert-

Hopelijk binnenkort dus een leuke update -thumbsup-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Audioholic op vr, 19 jul 2019, 21:34:51
Zo.. Lange tijd stil geweest hier. Deze week wil ik eigenlijk de G40 weer rijklaar maken  -naughty-
De wagen heeft lange tijd stil gestaan binnen op 4 as steunen. Golfje 2 en de Polo staan al voor langere tijd geschorst en voor het dagelijkse werk rij ik nu in een Audi A3 1,8t. Best geinig apparaat  :)

Moet even kijken hoe ik dat ga doen want qua gezondheid is het nog steeds aardig ruk. Heb wat energie terug maar nog steeds allergisch voor zo'n beetje alles onder de zon +  mega verzwakte spieren. Alsof m'n complete onderlichaam in de fik staat -gert-

Hopelijk binnenkort dus een leuke update -thumbsup-

zo hee, dat heeft ff geduurt, geet ie al wat beter kel? :P

Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: KoenG40 op zo, 21 jul 2019, 12:49:32
(...) Weet even niet hoe nu verder.. Kan wel aan die NZ gaan klooien maar eigenlijk zou een 1.8T of 2.0 blokje een stuk leuker zijn   -nana-  (...)

(...)voor het dagelijkse werk rij ik nu in een Audi A3 1,8t.(...)

Dat 1.8t-blokje overzetten in de Golf en klaar is Joris :)

En beterschap met je gezondheid   -thumbsup-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op ma, 21 okt 2019, 09:39:19
Zo.. Dit weekend een MK2 VW weekendje gehouden voor mezelf. De vrijdag een dagje verlof gepakt van stage.
Polo loopt weer zal binnenkort wat uitgebreider erop terug komen.

So far so good   -naughty-
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op ma, 28 okt 2019, 11:41:53
Nog even een vraagje tussendoor: Heb alles van de ophanging vervangen inclusief stuurdemper. In het stuur zit nog steeds speling en hoor ik een ‘knak’. Dit zou misschien het stuurhuis kunnen zijn maar ik zou graag eerst de kruiskoppeling nakijken of deze niet gewoon los zit. Althans, neem aan dat er op mijn G40 stuurinrichting een kruiskoppeling zit? Is hier een beetje bij te komen zonder van alles weg te halen bij het dash?
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op zo, 03 nov 2019, 13:52:42
Zie het binnenkort wel als ik mijn kop onder het dash steek  -nana-

Ik zou nog wat van mij laten horen, bij deze dan. Heb ook nog wat sfeerbeelden aangezien het zolang is stil geweest. Heb de gezondheid redelijk onder controle nu maar moet nog steeds heel erg op mijn grenzen letten..
Het was een periode die ik als zeer heftig heb ervaren en een terugval zou ik ten alle tijden willen voorkomen.

Enfin, als je dan zo'n glimmende G40 ziet staan samen met een glimmende Golf 2 (Die beide ruim een jaar stof hebben gehapt) streelt dat natuurlijk wel weer dat egocircus in je hoofd.  -naughty-

De Polo stond binnen in mijn klusschuurtje op 4 as-steunen voor langere tijd. Om hem weer 'rolbaar' te maken moest ik er nieuwe aandrijfassen onder steken, stuurdemper en de draagarmen weer vast maken.

Dit heb ik dus gedaan maar er zit nog veel werk aan te komen:

- G40 lader demonteren en gelijk distributieriem vervangen (Geen idee hoelang deze er al op zit, maar hij ziet er niet oud of gerafeld uit.
- Dynamo reviseren + nieuwe spanningsregelaar monteren.
- Tunnelversteviging maken om de kas wat te sparen. (zoals Koen ook heeft)
- De Intercooler schoonmaken en nieuwe siliconen slangen plaatsen (eentje is best aardig lek)
- Olie leidingen vervangen van de G-lader
- En nog veel meer dingen want met een auto ben je nooit klaar  :)

Heb nog wat leuke sfeerbeelden gemaakt.

Toch best dik eigenlijk met die RH cupjes onder de Polo:

(https://myalbum.com/photo/QCYuN2pPMuJd/1k0.jpg)

Een jaar geleden een bewerkte gereviseerde lader op de kop kunnen tikken (Zit ook een iets kleinere poelie op, 68mm):

(https://myalbum.com/photo/bxPNzN7FtMPS/1k0.jpg)

Even de Golf en de Polo bij elkaar gezet om te poetsen:
(https://myalbum.com/photo/5k7vcRonhJvM/1k0.jpg)

Golfje 2 staat nu op de plek waar de Polo eerst stond. Dan kan ik daar in de winter rustig aan verder werken (Gekietelde NZ inbouwen inclusief gereviseerde golf 3 5-bak).

(https://myalbum.com/photo/M8MHRxx2Mgav/1k0.jpg)

Ook de schuur flink opgeruimd en alvast wat spullen klaar gelegd voor de Golf 2. Ook alles beter uitgesorteerd en oud ijzer weg gemikt. Dan krijg je weer eens wat plek over -nana-

Ik had de volgende bloksamenstelling in gedachte: (NZ)
- Bewerkte cilinderkop (NZ) met 3F Polo GT nokkenas
- Bewerkt uitlaatspruitstuk op de cilinderkop (moet ik nog doen).
- Bewerkt inlaatspruitstuk (NZ)
- Instelbare benzinedrukregelaar.

Moet alleen even kijken welk onderblok ik ga gebruiken. Die moet natuurlijk wel echt fris zijn en ben er nog niet uit of ik het onderblok ook nog ga reviseren. Die NZ revisie spullen zijn namelijk niet super duur. Heb hier nog 1 AAV onderblok liggen en 2x een NZ onderblok. Moet toch vast wel iets van te bakken zijn  -thumbsup- Wil het dit keer in een keer goed doen zodat ik de Golf 2 als daily kan gebruiken op de mooiere dagen.
Kan er inderdaad ook een 1.8T in lepelen maar dan is de wagen niet meer origineel en dat 1.3 verhaal heb ik al heel lang in mijn hoofd, het is er alleen nog nooit van gekomen. Natuurlijk ga ik de bewerkte onderdelen zoals de cilinderkop ook nog reviseren en laten vlakken. Nu dus zien dat ik alles langzaam bij mekaar sprokkel en even nog het uitlaatspruitstuk bewerk.

Gekietelde NZ delen die al klaar liggen:

(https://myalbum.com/photo/85ZEQ5YLBZg7/1k0.jpg)

Vers aandrijfasje voor de g40:

(https://myalbum.com/photo/Z6GijaAJrJXc/1k0.jpg)

Heb de aandrijfassen vast gezet met nieuwe boutjes aan de bakflenzen en dit keer het schroefdraad en de asmoer van de centrale as goed ingevet met keramisch vet + op moment vast gezet. Ik hoor veel mensen altijd over 'zo vast mogelijk moet die' maar als je dit dus ook echt doet zonder montagevet krijg je de boel echt niet meer los. Althans daar kwam ik achter  -nana-

Ben ook erg benieuwd naar hoe die Nankang NS2 bandjes op het asfalt plakken. Aangezien het blokje van de G40 ruime tijd niet had gelopen leek het mij verstandig om de bougies er even uit te pakken en de cilinders te vullen met Marvel mystery oil. Dit om de boel wat te conserveren en te smeren na zo'n lange tijd stil te hebben gestaan:

(https://myalbum.com/photo/UgwEnixZc4Wj/1k0.jpg)

Op deze manier even 3ml toegevoegd bij iedere cilinder en daarna met de hand het blok wat rond gedraaid met de ratel. De volgende dag gestart en 'ze' liep als een zonnetje, sloeg direct aan. Rook wel een benzine vlaag, vermoed dat ik een hele minimale lekkage of scheurtje heb bij de tank.. Ook moet ik eens gaan kijken voor een nieuwe uitlaatlijn want huidige uitlaatlijn begint aardig krokant te worden (nog de originele, en die is al op een aantal plaatsen gelast). Misschien dat een goede vriend van mij wel iets wil lassen van RVS op maat.

En nog even afsluiten met een mooi shot van de Brembo max remmen. Moet wel eerlijk zeggen; De volgende keer ga ik voor ATE. Heb al teveel negatieve verhalen gehoord over Brembo en dat is ook wel logisch want het is italiaans  -nana- ATE trekt mij toch meer en onder de Golf 2 was dat een wereld van verschil.

(https://myalbum.com/photo/Ec32ahqa9Nvj/1k0.jpg)

Nog een fijn weekend gewenst vanuit het diepe zuiden  -thumbsup-



Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: patrick86c op zo, 03 nov 2019, 20:26:31
En wat mogen de negatieven punten zijn van Brembo max ?
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op di, 05 nov 2019, 12:35:22
Ik heb het idee dat ze sneller krom trekken en niet echt beter aanvoelen qua remmen.
Met ATE heb ik nog geen kromme schijven gehad en op de Golf 4 van m'n pa liggen nu ATE Powerdiscs sinds kort. Ben benieuwd hoe die aanvoelen na een xxx aantal kilometers. Op de Golf 2 heb ik ook ATE spul zitten en dat verschil was echt goed te merken, remt echt super strak en de boel is nog steeds kaarsrecht naar mijn idee.

Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: patrick86c op di, 05 nov 2019, 12:38:52
Ik heb er al jaren Brembo Max schijven er onder en nergens geen last van.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op di, 05 nov 2019, 12:47:40
Zo dat was snel. Ok! Misschien lag de onbalans aan de aandrijfassen. Ga het binnenkort voelen. Polo is nu rijklaar alleen nog geen tijd gehad voor een proefrit. Hoor van meerdere mensen die mening trouwens. Voorlopig blijven ze bij mij erop zitten, daar niet van.

Met de ATE remmenset voor achter was iets mis met de linkerkant. Het was zo'n voor geassembleerde set van autodoc. Heb even m'n originele voeringen er weer in gezet aan de linkerkant achter. Dan kan ik eens rustig uitzoeken wat er niet klopt aan de nieuwe set. Rechtsachter loopt ie wel netjes vrij, remcilinder al gecheckt, is het ook niet. Het lijkt in het zelf stellende mechanisme te zitten (dat heveltje). 1x remmen en de schoenen blijven aanlopen waardoor de rem veels te heet wordt in no time.
Kwam op Polotreff.de ook iemand tegen in een topic die hetzelfde had (met dezelfde ATE set)
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: KoenG40 op di, 05 nov 2019, 13:25:49
Jij bent goed bezig  -klus- -thumbsup-

En leuk om zo'n uitgebreide update met mooie foto's te lezen.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op di, 05 nov 2019, 14:03:32
Dank Koen! Ik hou jullie op de hoogte.. Sta te popelen om een stukje te 'fahren'. Hopelijk kom ik daar dit weekend aan toe.

Lijkt mij trouwens leuk om eens een kleine Limbo toer te doen met een aantal Polo's/MK2's. Op de plek waar ik sleutel (privéplek) is genoeg ruimte voor een meeting met bijvoorbeeld een aansluitende toer. Lijkt mij erg gezellig! Laat mij weten als je belangstelling hebt dan kan ik voorbereidingen treffen voor komende zomer bijvoorbeeld.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: patrick86c op di, 05 nov 2019, 18:15:08
Heb je er ook nieuwe blokken voor er op?
Ik zelf heb Brembo Max in combinatie van EBC greenstuff blokken.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op wo, 06 nov 2019, 15:02:48
Rij inderdaad ook met nieuwe blokken (Brembo). EBC green stuff blokken zijn misschien ook wel het proberen waard. Ik had gewoon het idee dat er al een 'slinger/slagje' in de Brembo schijven zat merkbaar tijdens het remmen. Dit kan natuurlijk ook aan andere ophangingsdelen liggen en momenteel is alles vernieuwd (Buiten de achterasrubbers). Eens kijken hoe de beleving binnenkort is in combinatie met nieuwe spelingsvrije aandrijfassen.

Hoop dat ik dit weekend nog toe kom aan een testrit als het weer goed is. Heb wat issues met m'n A3: Regenwater lekkage en de passagierskant is helemaal nat.. Laat toevallig vandaag ook m'n ruitenwissermotor ermee gekapt zijn. Heb gelukkig nog een donor A3 staan maar aangezien dat m'n daily is heeft dat komend weekend prioriteit.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: KoenG40 op wo, 06 nov 2019, 18:55:16
(...)Regenwater lekkage en de passagierskant is helemaal nat.. (...)

Af en toe duikt ie weer op... het accuwak  :)

Of heeft lekkage toch andere oorzaak?
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 07 nov 2019, 08:08:28
Kan ook via je portier naar binnen komen, checken of de folie nog afsluit, en de afwateringsgaatjes open zijn.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: patrick86c op do, 07 nov 2019, 10:00:21
Vooral dat laatste wordt vaak vergeten.
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op do, 07 nov 2019, 11:49:43
Klopt! Thanks voor het meedenken. Maar hebben jullie het nu over de Polo? Dat water lek heb ik namelijk bij mijn daily wagen: De Audi A3
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: patrick86c op do, 07 nov 2019, 12:27:51
Heeft die geen waterafvoer dan?  :)
Titel: Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
Bericht door: JBM op do, 07 nov 2019, 13:31:06
Heeft die geen waterafvoer dan?  :)


Blijkbaar niet.. Haha. Dit weekend even wat dingen nakijken en uitspuiten met perslucht.