Het Polo86c Register

Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: Aron Faro op ma, 26 nov 2018, 09:40:34

Titel: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op ma, 26 nov 2018, 09:40:34
heren..

sinds het echt koud is heeft de polo moeite met starten. hij gaat rond en slaat uiteindelijk ook aan maar valt dan gelijk weer uit. als je hem dan opnieuw start loopt ie op een gegeven moment wel en blijft hij lopen. alleen trek ik iedere ochtend mn accu leeg en dat vind ik niet vet. vanochtend was mn accu eerder leeg dan de auto aan stond...  -boehoe-
gisteren ook een green inleg filter geinstalleerd en ik heb het gevoel dat dat de koude start niet ten goede doet.
ter info: koude start regelaar |(zo heet die toch?) werkt wel naar mijn weten, bij koude start loopt ie ruim 1600 toeren. en bij warme start 1100
heb de warme lucht toevoer eraf gehaald voor de coolere look.....
ligt een abu nokkert in maar zou niks moeten doen toch?


iemand toevallig ervaring met dit probleem ?  :)
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Sjon op ma, 26 nov 2018, 10:27:16
1e verdachte: blauwe tempsensor
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op ma, 26 nov 2018, 11:47:53
sjon,

ik zag je bij een andere post reageren dat de koude start regeling dan niet meer werkt. deze doet het wel gewoon. kan ik de blauwe tempsensor dan uitsluiten ?
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Sjon op ma, 26 nov 2018, 12:01:47
Naar mijn idee niet en zelf ervaren, alleen dan bij een AAV (slecht aanslaan & 1e paar tellen beroerd lopend, daarna leek de koudstartregeling wel in werking te treden)
Voordeel is dat ie amper 10 euro kost en vervangen is een klein klusje: kun je dat uitsluiten.
Controleer ook even de bedrading ervan: bij mijn G40 was een keer 1 van de draadjes kapot.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 26 nov 2018, 13:59:53
Ik zeg: accu (of dynamo) overleden...
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op ma, 26 nov 2018, 14:31:38
zelf verdenk ik ook de accu. deze is bij lange na niet meer optimaal but it gets the job done... kan m altijd wel een paar minuten rond draaien voor deze leeg trekt...
ik vind het zo raar want hij wilt lekker hoog starten dus - koude start regelaar werkt. maar valt gelijk weer uit.... als ie eenmaal loopt wilt ie ff uitvallen voor n paar seconde maar hij pakt zichzelf dan mooi op en blijft gewoon lopen...
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 26 nov 2018, 15:05:36
Dan lijkt het me niet de dynamo... Accu blijft mijn main-suspect...
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op ma, 26 nov 2018, 15:19:57
hmmmmm, jepp... blauwe temp meter nagekeken en deze staat bij koude motor op 1900 0hm en loopt terug naarmate de auto warmer word. uitgesloten dus.....
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 28 nov 2018, 08:53:29
iemand een idee buiten accu of blauwe temp sensor?
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 28 nov 2018, 10:19:24
Ja, massa-punten en massa-kabels.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 28 nov 2018, 12:14:27
jep, ga ik straks ook even nakijken... dankje gerrit
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 28 nov 2018, 16:17:58
zou het ook logisch zijn om de carterventilatie te checken? sinds de nokkenas erin zit by-pass ik die dmv de leiding op het kleppendeksel rechtstreeks naar een ''catchcan'' te leiden. deze is zo geplaatst om al dat gezeik te voorkomen.. wat ook is gelukt, heb hier maanden lang geen gezeik mee gehad. zou niet verklaren waarom die moeilijk doet met starten maarja.....
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op ma, 10 dec 2018, 22:59:47
Vanavond de Blauwe temp sensor vervangen. morgen ochtend kijken of die (naast de correcte waardes) alsnog de boosdoener was. accu is al vervangen voor een sterker exemplaar maar wilde niet baten.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op di, 11 dec 2018, 08:36:23
is hem niet geweest. wilde vanochtend weer niet aanslaan, heb m door de sterkere accu alsnog aangekregen..
weet IEMAND wat dit zou kunnen zijn? naast blauwe temp en accu
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 11 dec 2018, 08:55:27
Ja, massa-punten en massa-kabels.
-dunno-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op di, 11 dec 2018, 09:04:10
niets mis mee.... @gg
had indd vermeld moeten worden.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Gekke Gerrit op di, 11 dec 2018, 09:44:13
Ook bij dynamo en de grote massakabels (blok en met name startmotor)?
Mijn vermoeden gaat namelijk naar de dynamo, maar een versleten startmotor zou ook wel eens teveel stroom kunnen trekken...
Aangezien het met een grotere/sterkere accu wel lukt.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op di, 11 dec 2018, 10:00:03
deze zijn ook nagekeken. startmotor of dynamo lijkt me niet daar de auto prima start als ie eenmaal warm is. dat snap ik dus niet. ijskoud en hij start kut. maar als ie ook maar minimaal op temperatuur is (lees 1 minuut gedraaid heeft) dan start ie t komende uur als een zonnetje. het is 100% temperatuur gerelateerd dus waar kan ik dan nog zoeken?
Ik waardeer je antwoorden erg hoor, gg!  -hug-

Ps: hij startte ook met mijn oude accu, alleen tegen de tijd dat ie eindelijk aansloeg dan was die accu al leeg. nu met deze kou moet ik m eerst een keer of 5 6 starten voor die aanslaat. dan net zo lang starten tot ie blijft lopen. alsof je de temperatuur aan t opdrijven in t blokkie wanneer je m rond laat gaan (makes sense? -dunno-)

en als ie eindelijk aanslaat dan springt ie een keer naar 1200 toeren en valt ie weer dood. dit doe je een keer of 10 en dan blijft ie eindelijk lopen zonder extra gas oid....

Gezeik allemal -boehoe-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Sjon op di, 11 dec 2018, 10:32:16
Hoeveel toeren draait ie stationair met warme motor?
Met warme motor: veranderd de motorloop als je de blauwe tempsensor lostrekt?
(euh ja: ik ben nog steeds niet overtuigd of dat de ecu 't juiste signaal krijgt)

In relatie met je ABU nokkenas inbouw: ontsteking afgesteld met stroboscoop?

Komt niet overeen met de symptomen, maar misschien wel iets om sowieso even te controleren:
of de ecu goeie massa heeft. Desnoods extra massakabel aanleggen.
Nogmaals: heeft waarschijnlijk niks met dit probleem te maken, maar wel een algemene tip voor de NZ-rijders.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Jaap op di, 11 dec 2018, 10:40:58
Koude motor betekend ook dat er mr lang stil staat.

Aanslaan en lopen = Lucht, brandstof, vonk.

- Vonk: Je krijgt 't zelfs met een bijna lege accu uiteindelijk wel voor mekaar om 'm te starten, en warm loopt ie goed.  Vrijwel uitgesloten dus. Het moment van vonken kan wel belangrijk zijn. Andere nokkenas = timing checken, niet alleen van de distributieriem (!DOEN!), maar ook van de ontsteking!
- Lucht: Koude start is wellicht extra kritisch op lekkages van valse lucht: Zit je systeem wel netjes dicht ( je noemt iets van carterventilatie en de warme-lucht-aanzuiging ).  een open catchcan is niet hetzelfde als 'af-fabriek' waarbij het hele systeem dicht zit.  Nergens een open eindje?
- Brandstof: Als je het contact aanzet, hoor je dan de brandstofpompen even zoemen (onder de achterbank / achterin de auto), en wordt 't daarna stil? ( staat 't systeem netjes op druk )

- Wat voor snelheid haalt de startmotor, en wat voor olie zit er in het blok? Dikke koude 15W40 wil nog wel eens een traag lopend blokje geven.

Tempsensor, accu, massa-aansluitingen: allemaal al bekeken, en allemaal uitgesloten.  Het zal vast wel iets lulligs zijn.  rotor+kap, bougies, luchtmassameter, injectoren, timing,.. allemaal dingen die je even langs kunt lopen.

Is het een probleem dat langzaam erger werd, of is het plotseling opgetreden?


Over de tip van Sjon:  Massa is bij een NZ heel belangrijk.  Niet zozeer de ECU zelf, maar het blok moet ten alle tijden goede massa maken. Als het blok geen goede massa heeft, gaat de massa namelijk via de ECU lopen, en die fikt daar dan van door. ( de ECU behoeft dus niet perse een extra massa kabel :-) )
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op di, 11 dec 2018, 10:53:53
Sjon
blok draait met warme motor 1000 / 1100 toeren. ik weet dat ze normaal lager lopen maar bij 950 toeren tril ik mn wagen uit dus dan maar iets hoger -thumbsup-
Ontsteking is niet met stroboscoop gedaan, maar met de hand afgesteld.... kan dit kwaad? -dunno-
ons pa denkt dat de nokkenas te ''groot'' is.
Ecu zou goed kunnen dat die een slechte massa heeft inderdaad. met de installatie van de nokkenas is de massa bij dynamo ooit een x afgebroken met blok laten zakken. dit heeft de ecu gesloopt, is al eens een nieuwe ingegaan en die heeft ie ook opgevreten..... dus nu de 3e ecu erin. maar heb naast die gebroken massa bij de dynamo nooit iets kunnen constateren......
zal straks met warme motor de blauwe temp stekker eruittrekken... als ie kutter loopt, wat kan ik hier dan uit opmaken? of als ie even goed blijft lopen, wat betekent dat dan?
nogmaals bedankt voor het meedenken en de antwoorden! :) :) :)
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op di, 11 dec 2018, 11:00:50
Jaap,
-vonk is inderdaad vrijwel uitgesloten.
-timing weet ik zeker dat die goed is. ding loopt voor geen meter als ie een tand verkeerd staat... (eigen ervaring -gert-)
-ontsteking is zeker de moeite waard om na kijken.
-carterventilatie ook. ik sluit de carterventilatie straks even normaal aan!
-brandstof is ook dikke prima, Bouwt netjes druk op bij contact. en stopt ook (gelukkig want das me grootste angst hahahah, dat er weer een ecu kapot gaat en die pomp lekker door blijft pompen)
-startmotor gaat lekker rap rond. zoals ik gewend ben.
-heb er inderdaad 15w40 olie inzitten, Jaap.
-het probleem werd erger toen de temperaturen daalde. in het begin moest ik m 2 x starten om te laten lopen. naarmate het kouder werd moest ik langer starten.
nu ruim 10 x starten voor die helemaal op eigen poten blijft draaien....... -boehoe-

edit: ik kom nu over als iemand die maar de helft van de tips opvolgt wat betreft de timing. maar die nokkert is er een half jaar geleden ingegaan, toen heeft de timing verkeerd gestaan (hier een dag mee rond gereden) en toen goed gezet, dus je voelt gelijk wanneer die een tand versprongen is oid... ding trekt als een trein als ie eenmaal loopt -nana-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Sjon op di, 11 dec 2018, 12:17:02
Met warme motor de stekker van blauwe tempsensor loshalen: motor hoort dan ietsje verhoogd stationair te gaan lopen.
(soort van ienieminie-noodloop: iets hoger toerental & rijkere inspuiting)
Primitieve test, ik weet 't, maar voor mij wel de manier om te checken of er iets van een signaal richting ecu gaat.
Is alleen de vraag of 't waarneembaar is bij een te hoog stationair toerental...

950 toeren stationair & niet mooi lopen => juist ja, dan lijkt mij toch dat er ergens iets niet goed gaat.
ABU nokkenas is dan welleswaar wat leuker als die van een NZ, maar niks extreems, hiermee moet een normaal
stationair toerental gewoon haalbaar zijn. Afstelling ontsteking / CO (ervanuitgaande dat 't standaard onderhoud in orde is).
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op di, 11 dec 2018, 12:29:05
hoi Sjon
ik durf niet te zeggen of ie op 950 toeren daadwerkelijk ''slecht'' loopt. maar hij trilt dan gewoon op een lage frequentie wat ik niet fijn vind. vandaar. -klus- ik zal het zometeen in mijn pauze eens testen, samen met de ontsteking en carter ontluchting!
wat die nokkenas betreft. ik zei hetzelfde. maar nu is het bevestigd! :)
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op di, 11 dec 2018, 14:05:47
ben weer wat wijzer geworden!
1: scheurtje in kabel van blauwe temp sensor!!!
2: alsnog geprobeerd blauwe temp los te halen, motorloop veranderde lichtelijk, hij ging lager lopen zonder sensor.... FILMPJE!https://www.youtube.com/watch?v=Q62q4Y0iLVU (https://www.youtube.com/watch?v=Q62q4Y0iLVU)!!!
3: toch een massa gevonden? een zwart dun kabeltje wat aan de steun van het blok zit (bij het kleppendeksel) is wellicht de reden van de ecu's die steeds stuk gaan.
4: originele carter ventilatie aangesloten > liep niet beter....
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Sjon op di, 11 dec 2018, 14:38:57
Kabelbreuk: jeej, hopelijk de oorzaak gevonden.

Zwart draadje aan bloksteun? Ik zie h'm niet -dunno-
Zie wel een bruin draadje van ontsteking naar hijsoog, in mijn ogen doet dat draadje niet zoveel:
ontsteking maakt van zich eigen al genoeg contact met de cilinderkop.

Creabea kleppendekselontluchtingopvangbak
(bij een gezonde motor eigenlijk niet zo heel nodig / hydrostoters zijn af-fabriek ook zonder kleppendekselontluchting geleverd)
prima maar dat slangetje was ooit aangesloten op de carterontluchting onderaan: die aftakking is nu wel dicht?
Anders heb je alsnog valse lucht via de carterventilatie.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op di, 11 dec 2018, 15:15:24
Sjon,
die valse lucht> heb je zeker een punt en heb ik niet over nagedacht! zal m zometeen eens dichtknopen -nana-

wat het zwarte draadje betreft, ik heb een pijltje bij het oog gezet waar die aan vast zat, en de kabel ligt onder mijn vinger.
hier nog eentje maar dan duidelijker: bovenste pijl: de kabel. onderste pijl: waar die hoort te zitten, haha.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Sjon op di, 11 dec 2018, 17:35:27
Komt ie uit de kabelboom vandaan? Zo ja, sluit ik mij bij jou aan: kandidaat ecu sloper....
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op di, 11 dec 2018, 18:10:42
ja he, zal m weer aansluiten waar die hoort.
die slang van cartenventilatie.. super dom -boehoe-. is nu dichtgeknoopt en merk het gelijk met rijden, gek he -gert-
ons pa vind t plausibel dat vervuiling ervoor zorgt dat de injectoren te dikke druppels spuit en dat dat een issue kan zijn .... dus als de cartenventilatie-slang-knoop het niet gefixt heeft zet ik er een andere injectie rail op, heb die toevallig liggen dus kan er zo op..  -dj-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 12 dec 2018, 14:24:27
-carter ventilatie slang was niet de oplossing.
-Blauwe temp werkt 100% zeker. motorloop verandert naar hoger lopen wanneer stekker eraf is, en toerental zakt weer wanneer de sensor weer aangesloten zit. (stekkertje moet alsnog even gefixt worden!)
-Vanochtend was t onder 0 graden. vond ie niet leuk. starte heeel slecht. toen die eindelijk liep draaide die op 3 poten enz. Stoter getik harder dan normaal etc. > zakte wel weer af maar hoort niet.
nog te proberen / doen:
1- dat zwarte massa kabeltje fixen.
2- injectoren wisselen
3- ontsteking nakijken
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: patrick86c op wo, 12 dec 2018, 20:48:31
Wissel de olie ook voor 10W40 die dikke drap 15W40 is net te dik in de winter.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op do, 13 dec 2018, 08:46:18
@patrick, moet zometeen ff kijken wat er nu inzit. maar volgens mij 10w40...  -dunno- kom ik op terug!
-gisteren de stekker van blauwe tempsensor vervangen.
-de massa aangesloten
-ecu keer gereset.

niets heeft geholpen.
kan nog de ontsteking verdraaien, wil ik morgen ffkes doen.. en andere injectoren derop. daarna weet ik t echt niet meer.
ECHTER valt het mij wel op dat de toerenteller alle kanten op slaat als ie niet wilt starten, en als ie eenmaal loopt in t begin ook aardig heen en weer schommelt. kan mij wat herinneren dat dat met de hallgever te maken heeft? zal ik zo even nazoeken op forum. maar misschien denkt iemand hey, dat kan t wel eens zijn

edit: slaande toerenteller verhaal
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: patrick86c op do, 13 dec 2018, 12:46:33
Die kans is wel groot dat het aan je hall-gever ligt.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op do, 13 dec 2018, 15:22:43
hey Patrick,
ik had even nagekeken, en ik heb altijd al 10w40 gebruikt dus @gekke Gerrit sorry! ik zei 15w40 tegen je!
jij denkt dat het de hallgever kan zijn, dat is helaas best n duur onderdeel om te vervangen, dus wil ik er wel enigzins zeker van zijn. kan ik dit testen? en wat is de relatie tussen de hallgever en de koude start? stomme vragen ik weet het.. maar begin langzaam aan blut te raken om alles maar klakkeloos te vervangen.
nogmaals bedankt voor ieder zn hulp!

Aron
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op do, 13 dec 2018, 17:35:47
ik ben er wel van overtuigd dat het in de blauwe sensor zit. nou, niet de sensor, maar de werking van de sensor!
(voor de nieuwe lezers :)) de kvs temp sensor is vervangen, toen is gebleken dat er een scheurtje zat in de kabel van de stekker van de kvs temp sensor. deze is ok vervangen..
dus... wat doet de kvs temp sensor? ja, hij leest de temperatuur van de kvs en aan de hand daarvan geeft ie minder lucht of meer benzine? word er een klepje geopend of gesloten ofso? als het iets ''hardware matigs'' is dan zou ik graag daar in zoeken. ik heb alle symptonen van een slechte kvs temp sensor, en geen enkele van een kapotte of slechte hallgever o.i.d ...
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 13 dec 2018, 19:01:34
Ik ben bang dat je zelf het gevoel hebt dat je heel logisch denkt, maar ik moet je helaas teleurstellen... Je zit er te diep in, en kunt niet meer objectief diagnosticeren...
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op do, 13 dec 2018, 19:27:00
Dat zou goed kunnen, gekke gerrit, ik heb er de ballen verstand van maar t moet wel gefixt worden. Klinkt een luchtlek logisch? Miss dat ie dusdanig valse lucht aanzuigt dat de koudestart regeling zn ding niet meer doet? -dunno-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: patrick86c op do, 13 dec 2018, 22:03:13
Als je hem start en hij slaat aan probeer eens of je met het gaspedaal kan zorgen dat hij niet uitvalt.
Dus niet gelijk volgas maar even met gevoel iets meer geven zodat hij blijft lopen.
Dan is de kans dat je toch eens naar de extraluchtschuif moet kijken.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op vr, 14 dec 2018, 10:59:22
Patrick,
ik moet sowieso met het gas spelen om hem lopend te houden, haha. waar zit de extra lucht schuif?  :)
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: patrick86c op za, 15 dec 2018, 16:41:37
Onder de inlaatspruitstuk op het blok,zeg maar als je er voor staat rechterkant van het blok.
Misschien werkt die niet meer lekker mee.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op ma, 17 dec 2018, 13:27:56
alright, ga ik eens naar kijken! -thumbsup-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op vr, 11 jan 2019, 16:57:46
ik denk helaas het probleem gevonden te hebben...
dikke pluimen uit de uitlaat, mayo in die olie vuldop, kvs druk opbouw.....  -dunno- koppakking.. -boehoe-
vreemd is wel dat de cilinders allemaal goede compressie hebben: alle 4 tussen 11 en 12 bar
kan het zo zijn dat de koppakking lek is maar de cilinder nog wel goede compressie heeft?
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 11 jan 2019, 20:39:03
Ja, dat kan. Koppakking kan ook doorslaan tussen kvs- en oliekanaal.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 11 jan 2019, 20:40:30
Maar dan komen de pluimen uit de huitlaat eerder door carterdruk of slechte zuigerveren, niet door kvs-verbranding
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 11 jan 2019, 20:41:40
Oh, sorry, goed lezen... doorslaan naar de cilinder...
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op ma, 14 jan 2019, 08:35:32
ik mag hopen dat dat niet het geval is... de rook stinkt ook echt naar kvs. Gister nog even de compressie met Warme motor gecheckt  -zz-
maar nog steeds alle cilinders goede compressie.
vanavond de kop eraf, en dan gaan we zien
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op di, 15 jan 2019, 17:19:54
kop ligt eraf, dikke plas kvs in cilinder 1. kop ligt nu bij de revisie en word schoongemaakt en gevlakt. dan kan die er weer terug op.
heb ook nagevraagd of het mogelijk is meer compressie eruit te halen maar de revisieman zei dat dat geen slim plan was gezien de hoeveelheid vlees > hij gaat m wat ruwer vlakken dan normaal
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Audioholic op di, 15 jan 2019, 17:33:11
Vlakke kop = zinloos om meer te vlakken... Dunnere koppakking doet veel meer (aex koppakking bijv)
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op di, 15 jan 2019, 17:47:18
@audioholic en op welke compressie verhouding kom je dan ongeveer? als je dat weet dan. als dat zomaar gaat is het wellicht interessant.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Audioholic op di, 15 jan 2019, 22:39:40
9.7 ongeveer. Standaard pakking is 1.5 gemonteerd. Aex 0.5 mm.
Scheelt ietsjes. Maar alle kleine beetjes helpen

Heb er zelf ook een gemonteerd op mijn turbo g40, en werkt prima.

Belangrijk is wel eerst de deck van de zuigers opmeten , dus hoeveel de zuigers onder de rand zitten van je cilinderblok. Als dat nul is raad ik t niet aan.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 16 jan 2019, 00:02:34
@audiholic thanks voor de tip! :)
mijn zuigers hebben nog wat ruimte over, echter weet ik niet wat de revisieman er afhaalt. ik ga het gewoon even aankieken. -dj-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 16 jan 2019, 00:07:58
maar wacht? je draait 9.7:1 op een turbo g40? sjezus -hitit-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Sjon op wo, 16 jan 2019, 01:13:21
9,7:1 is antwoord op jou eigen vraag => NZ met dunne koppakking.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 16 jan 2019, 09:08:37
Ooh, woops  -gert-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 16 jan 2019, 10:23:22
Ik vraag mij nog 1 dingetje af -nana-
Stel dat ik die pakking neem, kan ik dan later op de rit nog een Schrick nokkenas plaatsen met let's say.. 10.0mm lift? (dat is vgm ongeveer de max voor straat gebruik) Ik wil graag de AEX pakking plaatsen, maar wil daardoor niet gelimiteerd worden met verder tunen   -klus-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Sjon op wo, 16 jan 2019, 12:35:29
Kleplift getalletjes heb ik niet in mijn hoofd en ook niet binnen handbereik, maar weet wel dat 't bij MH/NZ/AAV minder
spannend is als bij GK/3F met standaard al een hogere compressieverhouding die behaald wordt door minder lage
zuigerkommetjes EN kleppenuitsparingen (dat laatste ben ik op de harde manier achtergekomen....)
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 16 jan 2019, 12:55:47
Alright sjon thanks voor de reactie :)
Aex koppakking it is! Maar hoe ben je erachter gekomen dan?
Een GK kop gevlakt en toen de kleppen tegen de zuiger aan? -boehoe-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Sjon op wo, 16 jan 2019, 13:51:26
Destijds m'n AAV kop met 268 graden nokkenas op een 3F onderblok gemonteerd,
bij de eerste start tikken, dacht eerst lege hydrostoters, tikken werd wel minder, maar blok liep niet lekker:
bij 't openmaken stonden er klepafdrukken in de zuigers..... oeps.
(2e 3F onderblok opgebouwd met iets dieper uitgefreesde klepuitsparingen in de zuigers)

Een vlakke kop nog meer vlakken dan strikt noodzakelijk heeft geen zin.
Inhoud van de compressieruimte veranderd hierdoor niet.
Bij cilinderkoppen met compressieruimte is dat misschien leuk, maar 86c hydrostoters hebben dat niet.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 16 jan 2019, 16:27:31
nee precies, lullig van die ondervinding zeg, toen kleppen krom oid ?  -dunno-

heb in ieder geval de AEX koppakking genomen: NZ is 1.75mm (vlgens audioholic 1,5mm gemonteerd), en 0,5mm voor de AEX pakking. Alleen wel lullig dat de diameter iets groter is van de AEX. 77,5mm vs stock 76,5mm.
hoop dat dit geen kwaad kan. 1.0mm is een leuke improvement! hou jullie op de hoogte als t erop/eronder/ertussen ligt. Ook wat betreft het starten waar dit topic voor is aangemaakt! :)

edit: Zag 1.75mm voor ori koppakking staan maar is zacht metaal dus vandaar 1,5mm gemonteerd
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Sjon op wo, 16 jan 2019, 17:27:41
nee precies, lullig van die ondervinding zeg, toen kleppen krom oid ?  -dunno-
Nee, de kop ging zo op 't volgende onderblok en die combi heeft 3 jaar gereden.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 16 jan 2019, 20:41:40
Hahaha das wel stoer sjon
Ik dacht altijd dat als de kleppen de zuigers gekust hadden het over was :)
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Audioholic op do, 17 jan 2019, 21:50:12
ik rij met een verhouding van 8.85 (uitliteren) met de turbo

en koppakking is idd 1.75mm, eenmaal gemonteerd 1.5 (composieten pakking)
aex pakking is 3laags staal.

en ik kan t niet te vaak zeggen, deckhoogte van de zuigers meten als zijnde verificatie, erg belangrijk met dit soort grappen.
hoort gemiddeld genomen 0.3 a 0.5mm te zijn als motor niet ooit eens is gevlakt.

Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op vr, 18 jan 2019, 00:51:32
alright thanks voor de tip :)
dit blok is sowieso nooit gevlakt geweest. heb nog prima ruimte over. wel viel mij op dat de openingen in het blok voor de kvs in een 4 hoekige vorm terwijl de AEX koppakking ronde openingen heeft -dunno-
zaterdag gaat t zootje weer in elkaar -thumbsup-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op di, 22 jan 2019, 11:08:56
helaas paste de AEX koppakking niet. zuigers stonden vast. wel vreemd want dit blok is 100% zeker nooit uit elkaar geweest.
ik heb helaas geen fotos van de kop gemaakt. maar heeft de kop een kleine verbrandings ruimte ? of is deze 100% vlak?
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Audioholic op di, 22 jan 2019, 21:44:45
helaas paste de AEX koppakking niet. zuigers stonden vast. wel vreemd want dit blok is 100% zeker nooit uit elkaar geweest.
ik heb helaas geen fotos van de kop gemaakt. maar heeft de kop een kleine verbrandings ruimte ? of is deze 100% vlak?

standaard liggen de kleppen zo'n 0.5 mm verzonken in de kop (mijn kop is met kleppen en al over de vlakbank geweest)
misschien toch te veel van de kop af gehaald?

vlakke kop ,met mini kamertje tussen de kleppen en bougies, meen een mm diep origneel.

en wat is je deckhoogte?
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 23 jan 2019, 08:37:43
audioholic,

ik denk inderdaad dat er te veel af is gehaald om ook nog de pakking te kunnen doen.
nou mijn zuigers staken een 0.5mm uit. bedoel je met deckhoogte hoever ze er uit komen? of hoeveel ruimte er over blijft?  :)
in ieder geval zit er nu een normale pakking in en gaat ie weer rond, vanavond afbouwen dan meer!
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Audioholic op wo, 23 jan 2019, 22:36:32
dan is het deckhoogte -0.5 -gert-

nouja, dan is niet elk blok gelijk heeft men geleerd.  -naughty-
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op do, 24 jan 2019, 08:46:52
zo is dat. Polo rijd weer. start problemen zijn ook hier niet mee opgelost. ik ga het laten voor wat het is..
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op do, 21 nov 2019, 23:39:17
Ha, de ironie. De zomer ging zo snel over. we zijn weer terug bij af.
Wer niet aan willen slaan met koude motor in de kou. en we zoeken weer verder..
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: KoenG40 op vr, 22 nov 2019, 21:51:44
Ter overweging:
Bij mijn G40 liep vrij nieuwe accu steeds snel leeg.
Verdenking op en gezocht naar lekstroom.
Uiteindelijk bleek die accu gewoon niet goed te zijn.
Van Garageman nieuwe gekregen, probleem opgelost.

Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op za, 23 nov 2019, 09:40:12
Dank voor je reactie koen. De accu is een jaartje oud en nog erg goed. Ook met startkabels wilt de auto voor geen goud starten.
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 23 nov 2019, 10:24:37
Je schrijft dat je de ECU hebt vervangen, maar heb je ook de oorzaak weggenomen waardoor de ECU kapot was gegaan?
Hoe is de massastrip onder aan het blok er aan toe?
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op za, 23 nov 2019, 10:53:10
Hoi gerrit, de ecu-opblaas problemen zijn al lang verholpen. Echter omdat wij de brandstofpomp aan t conctact hebben geschakeld stopt de pomp niet meer. Voor zover ik weet is je ecu stuk als je pomp soor blijft pompen. Dit kan ik niet meer checken. Dus heb ik de ecu preventief even vervangen.
Massa strip onder het blok? Bedoel je van dynamo naar steun?

Aron
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 23 nov 2019, 10:58:17
Nee, ik bedoel bij startmotor/blok
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op za, 23 nov 2019, 11:30:11
Ga ik na mn werk even nakijken of deze er nog zit.
Thanks!
Titel: Re: polo 86c nz koude start problemen
Bericht door: Aron Faro op wo, 15 jul 2020, 13:51:06
ik kom steeds topics tegen van mijzelf die ik niet heb afgemaakt....

Deze problemen zijn opgelost, waardoor durf ik niet te zeggen, er is zoveel gebeurd -dunno-

mijn vermoedens voor de lezers die hier ooit nog zoeken voor antwoorden:

Relais van brandstof pomp en ecu (zitten naast elkaar): Het is mogelijk dat een relais pas schakelde na het contact 10x aan/uit hebben gezet, door water/corosie. dit heb ik later vaker meegemaakt

Koppakking: is stuk gegaan, wellicht heeft ie eerst water moeten lozen uit een cilinder voor die aansloeg.


ik denk persoonlijk de relais, dit heeft (bij mij) al erg vaak problemen opgeleverd daar deze gewoon op de parafaan lagen en dus altijd met water volliepen, nu zijn ze opgehangen en start de auto in iedere temperatuur even netjes :)