Het Polo86c Register

Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: philippevk op ma, 16 apr 2007, 00:16:08

Titel: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: philippevk op ma, 16 apr 2007, 00:16:08
Afgelopen zaterdag heeft Dennis (ik gaf af en toe een beetje dopjes aan) mijn koppelingsset vervangen. Ik heb een beetje geprobeerd om hier foto's van te maken, zodat iedereen er iets aan heeft, deze foto's staan op mijn picasa-site ga ze nog hier plaatsen, maar imageshack duurt lang ik moet jullie dus even doorlinken.
Alles is goed gegaan, mede dankzij een telefoontje naar Jaap (bedankt) aangezien niemand precies wist of dit wel of niethet goede koppelingssetje was. Uiteindelijk werkt alles dus vooralsnog nemen we het aan....
Het resultaat is een heerlijk pedaal, soepele achteruit en lekker schakelen.
Nog een ding wat minder gaat is het terugschakelen van 3 naar 2. Dit kan twee redenen hebben:
1. Het schakelmechanisme is niet lekker afgesteld (bak los schakelt wel goed) dit hoop ik.
2. Synchromesh is versleten (bak los doet het wel goed, maar onder spanning niet) dit hoop ik niet, maar is eventueel mee te leven. Dubbel clutchen.
Hieronder dus een kort verslag met foto's. Voor vragen kan je mij altijd pm'en.

P.S. Zonder Dennis was dit natuurlijk nooit gelukt dus ik wil hem ontzettend bedanken. Desalnietemin vond ik het zeker een leuke dag en zeker voor herhaling vatbaar (als ik bijgeslapen ben).

P.S.2 Ik heb de foto's genummerd. Na nummer 26 is het eigenlijk hetzelfde maar dan weer terug (klote werk)
Niet vergeten om ook de accu+snelheidsmeterkabel los te halen.



http://picasaweb.google.com/philippevk/Koppeling

hier staan de foto's. Let op het nummer in je browser, bovenin dus voor de volgorde

1. een polo
2. een nieuwe koppelingsset
3. nz-aky combinatie
4. ruitenwisservloeistofreservoir verplaatsen (3x woordwaarde)
5. koppelingskabel en startmotorbouten loshalen
6. De Dennis en een wiel
7. Loshalen van aandrijfas (kote kant) (ps op bijzondere moer)
8. Draagarm loshallen (aandrijfas korte kant)
9. aandrijfas losgehaald
10. idem
11. boutjes+pakking aandrijfas
12. aandrijfas in plastic
13. polo 2 kanten omhoog
14. schakelmechanisme los
15. aandrijfas lange kant los (kapje voor rubber niet vergeten)
16. alle bouten tussen bak en motor los
17. Ook deze steun los
18. Krik onder bak
19. Pielen met de bak
20. Bak eronderuit
21. overzicht van achter naar voor
22. oude set
23. Oude geleide busje (weer bijzondere dop)
24. Nieuwe set en plaat gecentreerd (zie midden drukgroeptanden)
25. Druklager over geleidebus inc. nieuw vet over prise as en busje
26. nieuwe olie in bak
einde=andere kant terug

Ik hoop dt iemand hier iets aan heeft



Titel: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: Mark op ma, 16 apr 2007, 04:21:22
Topic verplaats en ik heb de ploaties ff upgeload naar de server.  -thumbsup-

1. Een polo.


2. Een nieuwe koppelingsset


3. NZ-AKY combinatie.


4. Ruitenwisservloeistofreservoir verplaatsen (3x woordwaarde).


5. Koppelingskabel en startmotorbouten loshalen.


6. De Dennis en een wiel.


7. Loshalen van aandrijfas (kote kant) (ps op bijzondere moer).


8. Draagarm loshalen (aandrijfas korte kant).


9. Aandrijfas losgehaald.


10. Idem.


11. Boutjes+pakking aandrijfas.


12. Aandrijfas in plastic.


13. Polo 2 kanten omhoog.


14. Schakelmechanisme los.


15.Aandrijfas lange kant los (kapje voor rubber niet vergeten).


16. Alle bouten tussen bak en motor los.


17. Ook deze steun los.


18. Krik onder bak.


19.Pielen met de bak.


20. Bak eronderuit.


21. overzicht van achter naar voor.


22. oude set.


23. Oude geleide busje (weer bijzondere dop).


24. Nieuwe set en plaat gecentreerd (zie midden drukgroeptanden).


25. Druklager over geleidebus inc. nieuw vet over prise as en busje.


26. Nieuwe olie in bak.




Titel: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: Jaap op ma, 16 apr 2007, 09:21:08
nog een paar essentiele zaken om niet te vergeten:


- motor in de takel hangen (op laatste foto zichtbaar)

- achterste baksteun verwijderen



Mooi / fijn dat 't allemaal nu weer goed werkt (op 3e naar 2e na: dat zit alleen eerder in de bak dan in de koppeling).
Titel: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: philippevk op ma, 16 apr 2007, 10:09:21
Inderdaad @ jaap. Motor niet vergeten op te hangen. En de baksteun inderdaad.

Van 3 naar 2 zit inderdaad niet in de koppeling, maar misschien wel in het mechanisme van de pook.
Mochten de synchromeshen versleten zijn, dan kan je er oud mee worden geloof ik
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: mk1-madness op ma, 26 sep 2011, 23:03:07
Via jaapvdv op dit topic gekomen en heb wat vragen ivm een hz, 23 en 25 gaan bij mij niet op denk ik? Eraf halen gaat wel lukken maar heb ik nog speciaal gereedschap nodig? Torx M8 voor de aandrijfasbouten aanwezig, de rest lijkt me loshalen en vervangen. Heeft iemand nog ondersteunende foto's van een GU bak met drukgroep? Alvast bedankt!
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: rekordc op ma, 26 sep 2011, 23:11:13
Aandrijfas is geen torx maar veeltand.
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: Gerard op ma, 26 sep 2011, 23:16:06
Aandrijfas is geen torx maar veeltand.

Die heb ik wel liggen (nr. 8)  -thumbsup-
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: mk1-madness op ma, 26 sep 2011, 23:23:50
Noemen ze toch ook torx, maar dan 12 tand in plaats van 6  -dunno-
Bedankt Gerard, als die van mij stukdraaien ben je de eerste waar ik hem op een zondag ga halen -thumbsup-
(anders haal ik wel een nieuwe  :) )
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: mk1-madness op zo, 30 okt 2011, 11:09:20
Ik heb inmiddels door ervaring hier alvast wat aanvullingen mbt een HZ met GU.

Kijk goed of je alle bouten met je eigen gereedschap kan losdraaien, voor de voorste baksteun had ik een lange dop 17 nodig en moest ik lenen.

5 bakbouten : 4 door de bak in het blok en 1 door de steun onder de startmotor in de bak

3 bouten voor de startmotor : 1 met moer en 2 zonder waarvan 1 hele lange (onderste)

Kabeltje onderkant bak niet vergeten
Afschermkapje vliegwiel niet vergeten (naast carterpan, bak wil er dan niet af)
Het is aan te raden om het blok in een takel oid. te hangen. Let op bij het laten zakken van de motor dat de ontsteking de stekker van de ventilator niet kapot drukt.
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: Mark op di, 18 sep 2012, 06:11:56
Je zult je blok hoe dan ook moeten ondersteunen aangezien aan vliegwiel/koppeling zijde
het blok zelf geen steunen heeft d.w.z. deze hangt aan de bak die op zijn beurt (wel)
2 steunen heeft.

Een takel is eigenlijk plan B, normaliter wordt er een balk met steunen in de spatbord goten
gezet en wordt het blok daar aan opgehangen.

(http://volkswagen.workshop-manuals.com/golf-mk5/images/golf-mk5-5964.png)  (http://www.machinemart.co.uk/images/library/product/large/02/020110165.jpg?)
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: RoelG op di, 18 sep 2012, 07:14:56
@ Antonio: de verschillen bij een 2f wat betreft bakdemontage zijn volgens mij marginaal te noemen.
Als je een bak kunt demonteren / daaraan durft te beginnen dan moet dat ook lukken.

Een aparte faq lijkt me dan ook niet zinvol.  -thumbsup-

@ mark: mooi spul man. helaas ligt dit niet in mijn garage.  :)
maar is idd wel de ideale oplossing om het ook op de brug te kunnen doen (die ik ook niet in mijn garage heb)
ik gebruik normaal idd een takel.
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: Jaap op di, 18 sep 2012, 11:30:41
Plan C qua takel of motorsteun:

Onlangs bij de Golf *spuug* de versnellingsbak vervangen. Ongeveer zelfde laken een pak: Motor moet ondersteund.  Geen motor-brug-steun en takel niet bereikbaar.  Grote garagekrik onder het carter 'did the trick'.  Bij een Polo wellicht wat lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Aantal jaar terug ook op deze manier de bak van de ToekToek vervangen.
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: Lewis-coupe op di, 18 sep 2012, 15:51:47
ligt eraan hoe je gebouwd bent! als je armpjes hebt als 2 lucifers dan zou ik wat extra hulp inroepen/inschakelen, maar met wat spek aan de armen is het goed te doen in je eentje -klus-
krik onder de motor alles losdraaien en friemelen/wrikken maar tot de bak van de motor af is -klus-
Ik persoonlijk heb niet eens een takel en heb al heel wat auto,s/polo,s zo voorzien van nieuwe bak, koppeling of opfrisbeurt :)

Gr
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: RoelG op di, 18 sep 2012, 17:50:49
polo bak is alleen te doen. vijfbak weegt alweer wat meer.
Gewoon even kwaad maken en niet al te snel opgeven.
(ben zelf niet al te gespierd dus gemiddeld is een goede omschrijving  :) )

Afgelopen week een bak vervangen van een peugeot partner (spuug, braak enz)  das toch wel een stuk fijner met zijn tweeen.  -klus-
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: Lewis-coupe op di, 18 sep 2012, 18:46:58
laatst een bak van een inca diesel alleen eraf gehaald!! die weegt zowat net zo zwaar als m,n 1.3polo motor zonder bak (ik overdrijf een klein beetje) :) dat was pas goeie fitnes -klus-
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: sebastiaan-vw op di, 18 sep 2012, 20:37:32
bij mijn polo 2 met 5 bak krijg ik het zo niet voormekaar moet het blok er echt uit
zo als afgelopen winter
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: Polo-Freak op zo, 07 jun 2015, 13:16:17
helloo forumleden!

Ik ben vandaag aan de slag gegaan met het vervangen van de koppeling, alleen vraag ik mijzelf af of de gehele startmotor eraf gehaald moet worden?

Thanks! -thumbsup-
Titel: Re: Hoe een koppeling vervangen
Bericht door: Hofstay op zo, 07 jun 2015, 14:10:54
Ja die moet er af of in ieder geval los, kun je eventueel wel achter de motor laten hangen  -thumbsup-