Het Polo86c Register

Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Dennis op zo, 25 nov 2007, 23:26:16

Titel: Het vervangen van een voorwiellager.
Bericht door: Dennis op zo, 25 nov 2007, 23:26:16
Hoe gaat het vervangen van een voorwiellager in zijn werk?

Benodigdheden:

- pers (met een bankschroef schijnt het ook te kunnen)
- goede 2-benige poelietrekker
- nieuw lagersetje (duh)


Werkwijze:

Nadat de veerpoot gedemonteerd is kan als eerste de naaf uit het lager geperst worden.
Hierbij het lagerhuis zelf ondersteunen en de naaf ruimte geven om naar beneden te kunnen.
Van de achterzijde van de veerpoot de naaf eruit persen:
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_001.jpg)

De buitenste helft van het binnenste lagerdeel blijft aan de naaf vastzitten, dit blijft er van het lager over (achterkant):
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_002.jpg)

En aan de voorkant:
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_003.jpg)

Helft van het binnenste lagerdeel zit op de naaf:
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_004.jpg)

Deze ring is het beste met een goede poelietrekker te verwijderen.
Op de foto is nog geen extra dop uit de doppendoos geplaatst tussen naaf en strookje metaal om de ring helemaal van de naaf te krijgen.
Deze poelietrekker trekt de 'benen' zelf bij elkaar zodat deze goed op hun plek blijven:
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_005.jpg)

In de naaf zitten 2 uitsparingen voor de poelietrekker:
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_006.jpg)

Ring eraf:
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_007.jpg)

De kale naaf:
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_008.jpg)

De rest van het lager in de veerpoot kan er uitgeperst worden als de veerringen (2x) zijn verwijderd:
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_009.jpg)

Van de achterkant van de veerpoot het lager eruit persen. Ik heb hier een grote ring gebruikt die net iets kleiner is dan het lager zelf.
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_010.jpg)

Het lager is eruit, alle onderdelen op een rijtje:
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_011.jpg)

Op naar het nieuwe lager.
Dit zit er in een nieuw origineel VW lagersetje:
- lager (SKF)
- 2 veerringen
- moer voor buitenste homokineet (centrale asmoer)
- bout met moet voor draagarmbevestiging aan veerpoot
- moer voor stuurkogel
- moer voor draagarm-stabilisator verbinding
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_020.jpg)

De opstelling:
 (pootje mooi laten stralen en poedercoaten  -cool- ) :
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_012.jpg)

Lagerhuis ondersteunen en oud lager gebruiken om nieuw lager in te persen zodat de kracht mooi op de buitenste lagerrring komt.
Heb het oude lager rondom afgeschuurd zodat het iets kleiner is qua diameter en daarom niet vast blijft zitten in de veerpoot.
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_013.jpg)

Het ingeperste nieuwe lager, zie de opgedeelde binnenste lagerring:
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_014.jpg)

Veerring gemonteerd (voorzijde):
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_015.jpg)

En achterzijde:
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_016.jpg)

Daarna de naaf inpersen, hierbij aan de achterkant van het lager de binnenste lagerring ondersteunen (zie volgende foto) :
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_017.jpg)

Belangrijk: het ondersteunen van de binnenste lagerring, zodat bij het inpersen van de naaf het lager zelf niet belast wordt:
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_018.jpg)

KLAAR!

*edit*
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,7474.0/topicseen.html

Aanpassing: nog niet klaar!

Na het persen staat het lager 'onder spanning', want zojuist onder druk geplaatst.
Door met een hamer een tikje tegen de achterkant van de naaf te geven, verminder je de spanning op het lager.

Lees ook even de bovenstaande link door.

De tik met de hamer geef je op die plek, waar het allemaal begon; daar waar je met persen begint
(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_001.jpg)

*edit*





Problemen bij het losdraaien van de naafmoer?
Dan is de arm van de ratel niet lang genoeg  :D
Niet elke ratel is hiertegen bestand trouwens...

(http://www.polo86c.nl/Howto/v_lagerverv/lagerverv_019.jpg)

Deze moer bij het monteren weer vastzetten met een aanhaalmoment van 210NM.




Titel: Re: Het vervangen van een voorwiellager.
Bericht door: EMP op ma, 04 aug 2014, 11:09:11
Duidelijke How To  -thumbsup-

1 vraagje betreft het inpersen van het lager, moet de binnenste zegerring al in de veerpoot zitten als je het lager erin perst? zodat je hem daar tegen aan perst?
of moet je hem opgevoel erin persen?
Titel: Re: Het vervangen van een voorwiellager.
Bericht door: Jorp op ma, 04 aug 2014, 16:49:32
eerst de ring erin!
Titel: Re: Het vervangen van een voorwiellager.
Bericht door: DanteG op ma, 04 aug 2014, 16:58:05
 withstupid
Titel: Re: Het vervangen van een voorwiellager.
Bericht door: sebastiaan-vw op wo, 06 aug 2014, 22:22:52
is er iemand in de buurt van assen Drenthe die dit voor mij kan doen
en wat kost dit dan heb veerpoten er al onder weg dus oude er af nieuwe er in
Titel: Re: Het vervangen van een voorwiellager.
Bericht door: arpolo op do, 07 aug 2014, 10:02:57
heeft de aandrijfas-moer linkse of rechtse draad?
Titel: Re: Het vervangen van een voorwiellager.
Bericht door: EMP op wo, 13 aug 2014, 08:23:51
gewoon normale draad  -thumbsup-

Gister trouwens een lager en naaf ingeperst met een m12 x 150 bout en koppelmoer (zo' n lange) en bijbehorende pas stukken  -klus- ging echt super makkelijk!
Dus mocht niet beschikken over een pers dan kan je dus ook af met een bout en moer.

Het uitpersen van je naaf en lager kun je doen met een goede poelie trekker (bij mij iig gelukt met de naaf)
Titel: Re: Het vervangen van een voorwiellager.
Bericht door: arpolo op wo, 13 aug 2014, 15:53:37
 -thumbsup- thanks emp