Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: sjors-corteccia op ma, 22 sep 2008, 19:50:23
-
zoals iedere polo, heb ik een rotte accubak, het roestmonster heeft heerlijk zitten smullen. resultaat, zowel links als rechts van de steun vette roest en zelfs gaatjes, geen enorme stukken, maar toch wel een halve cm doorsnee.
nu kan ik zelf wel vrolijk gaan hobbyen en er een brok kneedbaar metaal d'r in knallen, maar hoe maak ik dit op de beste manier, oftewel, zodat ik er volgend jaar nog steeds geen omkijken naar heb.
volgens mij zijn er 3 opties:
nieuwe accubak inlassen
polyester (matjes)
kneedbaar metaal
nu zal optie 1 wel vrij prijzig zijn aangezien er veel werk in zal zitten.
blijven er 2 opties over, polysteren heb ik wel enigsinds ervaring mee.
mijn vraag is dus ook hoe moet ik dit project aan gaan pakken zodat ik er minimaal 5 jaar geen omkijken meer naar heb?
-
Of je doet het goed, of je doet het Gamma..
Oftewel; behandel de roest, zodat het niet verder gaat roesten. Waarschijnlijk zit er ook roest achter de steun: daar zit amper lak.
Polyester, strijkkit, vuilniszakken, plamuur, ducttape, plaatjes erover lassen of popnagelen: ik heb alles al gezien, maar het staat er valt bij het voorkomen van erger; Meestal knaagt de roestduivel gewoon lekker verder, terwijl het polyestermatje alleen maar doet alsof er niets aan de hand is. Misschien houdt het dan 5 jaar, maar misschien komt de accu na 4,5 jaar alsnog compleet met polyestermat naar binnen zetten :)
-
Waar ik ook wel eens aan heb zitten denken: De rotte plek er uitzagen. (als hij niet al te groot is) Een harde bak zoeken of zelf een plaat maken, Die een cm of 2 groter houden, blank maken, carrosserie lijm halen, er in lijmen en netjes met een kit kwast afstijken, een dag hard laten worden, kleur er op en klaar!
Je zou denken dat lijm niet goed is maar als je de juiste lijm hebt kun je er een hoop mee. Complete wanden van bestelbussen worden er ook me in gelijmt en die vallen er echt nooit meer af.
-
klopt en die lijmen stammen uit de luchtvaarttechniek
-
idd een betere oplossing als verstoppertje spelen met polyester matjes of ander oplossingen.
De beste oplossing tegen roest is verwijderen en vervangen.
Lassen is, als je het niet zelf kunt, erg kostbaar.
Lijmen lijkt me dan niet eens zo'n slecht idee. En als je alles goed afdicht en niet bezuinigt op de kit enz om het af te sluiten zie ik geen probleem.
Valt of staat bij het volgende : Kom je er bij. Hoe groot is het vlak dat er uit moet en houdt je dan nog genoeg 'rand' over om iets er op te lijmen.
Foto? -dunno-
Ik ben benieuwd.
-
dash er uit, van binnenuit losslijpen en van bovenaf opnieuw inlijmen.
Een accuwak is niet altijd accugroot (vaak een slecht stuk met gat, daaromheen wat vliegroest)..
-
idd wie handig is met kurk ,kan de hele wereld naaien -thumbsup-
-
alleen heb ik helaas niet de middelen om te lassen of het gedeelte eruit te zagen.
en waarom zien jullie poly als een slecht alternatief?
als je eerst zoveel mogelijk weghaald en kaalschuurd en de plekken die niet of nauwelijks schuurbaar zijn behandeld met fertan
(fertan,
FERTAN® is geen gewone roestoplosser!
FERTAN® is een roest-omzetter die de oorspronkelijke poreuze ijzeroxide laag op chemische basis aanpakt. Het resultaat hiervan is een nieuwe (niet poreuze) ijzerverbinding. Daardoor wordt het onderliggende metaal beschermd tegen verder roesten. FERTAN® kan ook zonder verdere nabewerking worden gebruikt om staal voor langere tijd te beschermen. Dit is een belangrijke eigenschap die ons tijdens roestoratie-werkzaamheden goed van pas kan komen omdat we niet altijd in staat zijn blanke delen direct af te lakken.
)
en vervolgens er een paar polymatjes in plaatst en nog een keer goed nastrijkt met verharder.
vervolgens in de grondlak en nog een x nalakken?
dan heb je toch ook een oplossing die het makkelijk 5 jaar houd? als je zorgt dat de basis goed is moet dat makkelijk gaan lukken.
-
Waarom vraag je het dan? -dunno-
-
withstupid
-
klopt en die lijmen stammen uit de luchtvaarttechniek
Klopt helemaal. Dat is denk ik ook de beste, snelste en redelijk goedkope oplossing.
-
waarom ik het vraag? omdat ik zelf geen restaurateur ben, en ik het wel zo aardig vind om zelf even mee te denken aangezien ik wel ervaring heb met poly.
uiteraard begrijp ik dat de roest compleet verwijderen en een nieuwe bak erin lassen het beste is, maar dat is helaas geen optie.
maar er dus dus niet echt 1 oplossing die relatief voordelig is en werkt voor langer termijn?
en dat eruit halen en opnieuw erin zetten is natuurlijk wel erg makkelijk gezegd, dan kan ik waarschijnlijk net zo goed laten lassen.
hoe hebben mensen die er ook last van hebben/ hadden dit dan opgelost?
-
een aantal posts terug?
roest wegslijpen, afwerken en er een accubak overheen lijmen. Komt er op neer dat dat hetzelfde is als de rottigheid wegslijpen en afdekken met polyester.
-
ok, en stel dan dat ik niet eigenwijs ben, en dat ga doen, hoe kom ik dan aan een accubak, even in het achterhoofd houdend dat er ook 2 punten inzitten waar je je accu mee vast zet?
-
Volgens mij kan je ze nog nieuw bestellen. Anders ergens een op n sloop er uit halen.
-
een polo accubak (origineel/imitatieplaatwerk) is niet te krijgen.
Een universele accubak is misschien te krijgen.. -dunno-
Accubak is naar mijn idee niet meer dan een bakje met 4 lage opstaandje randjes, mogelijkheid tot afwatering en de steuntjes waarmee je een accu vastzet.
Als je in de buurt van Delft/Groningen woont kan ik zo een keer een accubakje voor je maken (voor een kleine vergoeding) van staalplaat.
-
shoot.
toch heb ik ze laatst nog langs zien komen.
Maar waar....
-
Zijn er wel hoor, van HS of Van Wezel.
Althans, voor een type 86.
Komen regelmatig op ebay.de voorbij.
-
shoot.
toch heb ik ze laatst nog langs zien komen.
Maar waar....
Apologize... Ik had altijd begrepen dat je zelf moest beunen voor reparatieplaatwerk.
-
Apologize... Ik had altijd begrepen dat je zelf moest beunen voor reparatieplaatwerk.
Excuses zijn niet nodig....De 'shoot' is dat ik niet meer weet waar ik het gezien heb.
Maar er is nog een hoop te krijgen. Helaas heb je niet één levernacier die het allemaal aanbiedt.
Maar ja.... het kan dus wel
-
Zoiets:
-
Volgens mij heeft polyester een andere uitzettings coeffiecent waardoor het los gaat zitten van het metaal, daardoor komt er vocht tussen en kun je opnieuw beginnen.
Wat Arno zegt is geen slecht idee, ik heb deze lijm ook een aantal keer gebruikt toen ik nog aan schade herstellen deed, het is een ijzersterke 2 comp. lijn.
Het beste is inderdaad de steun er uit boren en het gat dicht lassen.
-
sikaflex is ook een goede kit/lijm die je kunt gebruiken -thumbsup-
-
accubak heb ik nog niet kunnen vinden helaas, dus ik vrees toch dat het knutselen word,
kaalhalen
schuren
feritan
poly
grondverf
aflakken/ verven
tectyl
moet maar, winter komt eraan, dit zijn de laatste fraaie dagen van het jaar vrees ik.
-
klusje is geklaard, eerst kaal gehaald, goed opgeschuurd, fertan erop (binnen en buiten), kneedbaar staal de gaten opgevuld, polyester erover, 2 lagen, in de grondverf 2 x, vervolgens overgespoten.
vervolgens van binnenuit de gaten weer dichtgesmeerd met kneedbaar staal, en vervolgens likkie verf erop.
ik vind het er top uitzien, waterafvoer is nog steeds ok.
ik heb er vertrouwen in dat het wel 5 jaar minimaal blijft zitten, durf ik wel en kratje groen om te verwedden!
-
Heb je rap gedaan?! -hitit-
Heeft Fertan geen uithardtijd van 48 uur? -dunno-
-
24 uur, en met een warm (niet heet) kacheltje erop wil ook wel helpen!
-
toevallig valt mijn oog op dit topic, en toevallig van de week nog ff een controle gedaan, maar het ziet er uit alsof ik het gister geknutseld heb, ik ben er best wel trots op zeg maar!
en we zijn inmiddels ook 7.5 dkm verder en nog steeds geen serieuze problemen met de polo.
-
ivo heb je er ook foto's van gemaakt?
ik had/heb het zelfde probleem met de accubak en ik had een goede roest (doorgeroeste) plek ik heb het eruit gehaald met de flex alles eromheen goed vrij gemaakt. een plaat metaal gehaald en een mooi plaatje gemaakt voor erin toen een lasser gezocht die het in de avond uren wilde doen hij is gekomen en kwartier later was hij weer weg. €25,- kwijt voor dit zaakje.
nu moet ik het alleen nog afwerken zelf en hiervoor wilde ik jou/jullie ervaringen in het leven roepen.
Erachter ben ik al dat poly een leuke optie is, echter dit nog nooit gedaan.
kneedbaar metaal met daarover tectyl klinkt ook oke zo kan ik ook even het putje wat rechts naast de acuubak zit (waar water blijft staan) wegwerken.
even wat foto's van tussendoor/ eindresultaten met eventueel wat beschrijvingen van hoe en wat zou ik zeer dankbaar zijn.
Gr
-
accubakjes zijn btw wel te krijgen via ebay.de, heb nog een gloednieuwe liggen om er bij de mijne in te lassen..
maar inderdaad is lassen wel een hels karwei, want alles moet er eerst uit.
-
ligt er ook maar net aan waar de rotheid zich bevind. Enkel achter de beugel, dan kun je er zo bij. bitumenmatten kunnen dan blijven zitten. maar als je roest onder de bitumen hebt, wordt het idd veel werk.
-
Is een accubak hetzelfde voor de hele 86c generatie?
Oftewel: slijp ik een accubak uit een 2f om in een 2 te lassen/knutselen?
-
volgens mij wel
marrrr, 2f heeft sneller last van een rotte accubak. althans dat is voor zover ik weet.
Schijnt trouwens zo te zijn dat er nog hier en daar wat reparatieplaat voor te krijgen is. Maar heel sporadisch wel.
-
Aangezien ook ik geen middelen had om te lassen e.d. ben ik op z`n gamma`s te werk gegaan.
In mijn geval was het over de hele lengte van de bak doorgeroest.
Eerst goed schoongemaakt, Grote stukken roest weg ge- knipt, zaagt, beund, en vervolgens polyester matjes eroverheen.
Via de onderkant nog afgepurt met purschuim. wat nu ook deels op m`n bekleding op de vloer zit doh
Helaas is dit niet zo`n succes aangezien er bij hevige regenval toch nog af en toe een druppeltje op de bijrijders mat valt.
Maar dat neem ik maar voor lief -dunno-
-
Is een accubak hetzelfde voor de hele 86c generatie?
Oftewel: slijp ik een accubak uit een 2f om in een 2 te lassen/knutselen?
Polo 1 en 1f zijn 't zelfde qua accubak,
Polo 2 en 2f zijn 't zelfde qua accubak
En ze rotten allemaal even hard.
-
Polo 1 en 1f zijn 't zelfde qua accubak,
Polo 2 en 2f zijn 't zelfde qua accubak
Weet je toevallig of er veel verschil in zit?
Heb juist een polo 2 accubak liggen voor m'n derby.....
-
Hoogte/bodemvorm: Volgens mij ligt de bak bij een Polo 1 hoger ( of is de paravan lager ), maar is het ' bakje ' vooral wat smaller.
Waarschijnlijk kan je een Polo 2 bak wel in een polo 1 passend maken, maar vice versa niet.
-
en 2 jaar later zit het nog steeds prima, geen enkele last van lekkage.
-
Heb een scheur in de bodem van mijn Coupe zitten -gert-.. en de bijrijder krijgt ook natte voeten als het regent, waarvan de oorzaak in de titel van dit topic staat) -boehoe-
Coupeetje staat momenteel bij de schade hersteller: beide nieuw stuk inlassen = 250 euro totaal
Niet erg leuk om in 1 keer uit te geven, maargoed.. heel duur vond ik het nou ook weer niet.
Ben benieuwd naar het eindresultaat -thumbsup-
-
als de auto het waard is vind ik het een zeer net bedrag!
-
Denk dat een normaal iemand de auto al naar de sloop had gebracht.. :) Voor mij is het het wel waard -thumbsup-
-
(http://img375.imageshack.us/img375/6016/dsc6900.jpg) (http://img375.imageshack.us/i/dsc6900.jpg/)
-klus-
het laswerk had iets netter gemogen, maar ik had alleen gasgevulde draad tot mijn beschikking en geen flessengas.
nog een beugeltje erop punten en klaar is ie weer...
-
-thumbsup-
-
Deze misschien maar weer gebruiken.
Klokkerholm levert reparatie delen.
Polo 1/1F (http://www.nor-as.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=0008690&Group=1142556)
Polo 2/2F (http://www.nor-as.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=0008690&Group=1145968)
Ik heb euro-autoparts een mailtje gestuurd. Volgens mij zijn het dezelfde delen aan het onderdeel nummer te zien!
-
en 2 jaar later zit het nog steeds prima, geen enkele last van lekkage.
zo zie je maar weer dat je NIET altijd moet doen wat er op interneppe gezegt word maar je eigen gevoel moet volgen -thumbsup-
ook de gamma oplossing kan voor andere zeer bevredigend zijn :)
-
Jorp, ik heb hier nog wat accuwakijzer liggen voor je.
-
heb die van mij laatst ook met polyester gedaan en -foto- genomen, dus kan redelijk stappen plan maken, als iemand dit wil :)
-
zo zie je maar weer dat je NIET altijd moet doen wat er op interneppe gezegt word maar je eigen gevoel moet volgen -thumbsup-
ook de gamma oplossing kan voor andere zeer bevredigend zijn :)
en nog steeds droge voetjes!
-
Kijk goed bezig geweest dus :) {forumnaam Richard-polo kan niet meer reageren}
-klus-
-
Oh?
Dus ik kan nu gewoon zeggen wat een uber frottert die Richard polo is?
Edit: om misverstanden te voorkomen, Richard weet heel goed wie ik ben en weet dat ik het leuk vind om hem te pesten. -hug-
-
Nou Martijn, straks kunnen we je achter het stucwerk vandaan peuteren ..... :)
-
Oh?
Dus ik kan nu gewoon zeggen wat een uber frottert die Richard polo is?
Dat kan je doen, maar dat wordt je dan door ons niet in dank afgenomen. Richard kan namelijk niet reageren hier. Als je kwaad wilt spreken over iemand, doe je dat daar waar die persoon ook zelf kan reageren.
-
Ik spreek geen kwaad hoor, ik maakte maar een grapje.
Richard heeft mij mee geholpen met de uitbouw en het openhalen van een blok en ik kan wel zeggen dat het een vriend is van me.
-
Edit: Ik wilde net dit posten :)
Heb jij (Jaap) gemist dat Lewis en Richard wellicht dezelfde zijn? -dunno-
En uit diverse posts begrijp ik dat de twee heren elkaar langer kennen dan vandaag en elkaars opmerkingen begrijpen, niet dat dat een reden kan zijn om zonder emoticons verwarring bij andere lezers te veroorzaken.
-
aangepast :)
-
Heb jij (Jaap) gemist dat Lewis en Richard wellicht dezelfde zijn? -dunno-
Misschien.. Maar daarvoor is geen bewijs. Wij kunnen het alleen maar vermoeden natuurlijk. Lewis-Coupe gedraagt zich in iedergeval -thumbsup-
-
lewis-coupe is de oorspronkelijke aanmaker van het profiel! Grote vriend van me die me een beetje in het gareel houd ;)
zo niet dan volgen er consequenties :P
Ik zit dus regelmatig onder zijn forumnaam omdat ik via mijn pc & laptop niks meer kon aanmaken :) {aangemaakt via de sportschool IP}
Dat Martijn me een frottert noemt ligt aan zijn uiterlijk -nana- Ik ben namelijk veel knapper -uitlachen-
@ Jaap, dank u ik probeer het voortaan goed te doen & vooral ook zo te houden in ieder geval -thumbsup-
{ik weet ik ben totaal geen makkelijke maar als je niet veel vrienden meer over hebt omdat ze allemaal al in de hemel zijn dan word je vanzelf zo,n harde !! } En neej martijn niet zo,n harde L ;)