Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Dennis op do, 27 jul 2006, 11:52:17

Titel: Aanhaalmomenten
Bericht door: Dennis op do, 27 jul 2006, 11:52:17
Uit de vraagbaak voor Polo/Derby 1975-1981 (sleeptuimelaar-motoren):

(http://www.polo86c.nl/faq/aanhaalmomenten1.jpg)
(http://www.polo86c.nl/faq/aanhaalmomenten2.jpg)


Toevoeging voor de hydrostoter-motoren (vanaf ongeveer 1986):

(http://www.polo86c.nl/faq/aanhaalmomenten3.jpg)
Titel: Aanhaalmomenten
Bericht door: Douwe op zo, 01 okt 2006, 17:45:29
Niet natrekken, het zijn rekbouten!!
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: ralph op do, 13 mrt 2008, 14:04:08
  hallo
ik zag hierboven aanhaalmomenten staan kan ik deze ook voor een polo 1.3 nz bj91 gebruiken
voor fase 2 ik daar ook trekkracht gebruiken zoja hoeveel  zonee hoe kan ik dat dsan oplossen
 
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Sjon op do, 13 mrt 2008, 17:38:37
Polo's 2f hebben in principe dezelfde hydromotoren als '86 t/m '90
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: ralph op do, 13 mrt 2008, 18:34:12
ok
en hoe werkt dat met de grades
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Jaap op do, 13 mrt 2008, 19:54:49
ok
en hoe werkt dat met de grades

Goed!  -nana-

Nee, serieus: D'r zijn gradenboog-opzet-dingesen te koop voor op de momentsleutel, maar ik doe 't altijd op 't oog:
90 graden, dat is gewoon 1 kwart slag:

T-stuk (niet de momentsleutel!!) met verlengstuk erop, eerst dwars op de rijrichting, wijzend richting voorwiel, dan 90 graden draaien, zodat ie recht in de richting van de voorkant van auto staat.

Komt niet op 5 graden exact.
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: ralph op vr, 14 mrt 2008, 19:32:00
dus als ik het goed begrijp word het 6 kg en een kwart slag
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Sjon op vr, 14 mrt 2008, 19:56:51
dus als ik het goed begrijp word het 6 kg en een kwart slag
Klikken op plaatje van "Voor Polo/Derby 1987-1990, met dank aan Pieter":
wordt ie iets groter en prima leesbaar.
fase 1: 40
fase 2: 60
fase 3: 180graden (maar dat mag ook in 2x 90graden)
Dit alles in de juiste volgorde
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Dennis op vr, 14 mrt 2008, 20:03:26
@Sjon: Ik heb het net even duidelijker neergezet  -nana-
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: ralph op vr, 14 mrt 2008, 20:11:15
is dat 40 en 60 kg
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Dennis op vr, 14 mrt 2008, 20:13:30
Nee, dat is 40 en 60 Nm (Newton meter), dat is 4 en 6 kgm.

Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Jaap op vr, 14 mrt 2008, 20:16:20
is dat 40 en 60 kg
Nee!!  40 kilogram = 400 Newtonmeter => VEELSTEVEEL

Het staat er toch redelijk duidelijk bij allemaal?! Nm (en tussen de haakjes kg)

Hydrostoters:
40 Nm ( 4 kg)
60 Nm (6 kg)
180 graden
Aantrekvolgorde: van binnen naar buiten
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Serge op vr, 14 mrt 2008, 20:16:40
40kg/m op een kopbout ,das net zoiets als jaap zijn 6kg/m op een nokkenaskaplagerbout  :)
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: roy op di, 01 apr 2008, 22:18:45
Kan iemand mij vertellen hoe veel Nm de laatste 90 graden zijn van een AAU 1.0 blok? De kop bouten dus.

Alvast bedankt,

Roy
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: martijn op di, 01 apr 2008, 22:42:54
dat is gewoon 90 graden (rekbouten).

Het aanhaalmoment maakt niet uit, je moet de bouten in de juiste volgorde nog 90 graden nadraaien.
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Dennis op di, 01 apr 2008, 22:57:50
Oftewel: een kwart slag.

Komt niet heel exact, maar probeer het wel.
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Sieperman op ma, 30 nov 2009, 10:24:08
Nog even over het tweede stukkie "hydrostoter motoren", hoe zit dat met de drijfstangbouten? Beginnen met 90°? beetje rare volgorde lijkt me.
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Sjon op ma, 30 nov 2009, 13:08:10
Oftewel: een kwart slag.

Komt niet heel exact, maar probeer het wel.
Lijkt me wederom een foutje idd.
Eerst 10 Nm en dan 90 graden, zou ik doen (en reeds gedaan.....meerdere malen)
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: polo86 steilheck op wo, 15 jun 2011, 18:58:36
Oftewel: een kwart slag.

Komt niet heel exact, maar probeer het wel.
een slag is 180 graden 90 graden is dus een halve slag en geen kwart slag :)
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Jaap van der Vegte op wo, 15 jun 2011, 19:52:33
een slag is 180 graden 90 graden is dus een halve slag en geen kwart slag :)

Waar haal je die wijsheid vandaan -gert- -dunno-
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Pieter op wo, 15 jun 2011, 20:25:57
een slag is 180 graden 90 graden is dus een halve slag en geen kwart slag :)

weet niet wat voor school JIJ gedaan hebt? bij mijn weten is 1x rond 360 graden delen door 4 is 90 graden  -dunno-  -nana-
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: RoelG op wo, 15 jun 2011, 20:26:49
een slag is 180 graden 90 graden is dus een halve slag en geen kwart slag :)

 -uitlachen- -uitlachen-

(was toch een geintje hè?  -dunno- )
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Sjon op wo, 15 jun 2011, 21:04:39
Zo gek vind ik 't nog niet: lukt mij niet om een momentsleutel in 1 vloeiende beweging 360 graden te laten maken -gert-
Gelukkig hoeft dat niet: slechts 180 of 90 graden.
Wat dan de definitie van een slag is -dunno-...boeiend => gewoon aantal graden vermelden en klaar.
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: RoelG op wo, 15 jun 2011, 21:23:11
boeiend => gewoon aantal graden vermelden en klaar.
das een waaheid als een koe  -thumbsup-
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: polo86 steilheck op wo, 15 jun 2011, 21:45:39
weet niet wat voor school JIJ gedaan hebt? bij mijn weten is 1x rond 360 graden delen door 4 is 90 graden  -dunno-  -nana-
 
autotechnicus niv 2 heb ik gedaan daar moet je het gehele 4 slag proces van een benzine motor kunnen beschrijven
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: RoelG op wo, 15 jun 2011, 23:06:41
ok.

eindoordeel dan maar:

'een slag' is blijkbaar een term die vatbaar is voor meerdere interpretaties die mede afhankelijk is van het referentiekader van de gebruiker zowel als de context waarin het gebruikt wordt.

ergo: we hebben allemaal gelijk (of ongelijk, maar bij is het glas halfvol)  -thumbsup-

Advies: zoals Sjon al oppert --> laten we maar in graden praten. Dat is in een topic over het aanhalen van bouten blijkbaar wel zo wijs.

Of heeft hier nog iemand een cirkel met 270 graden?  :)
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: rekordc op wo, 15 jun 2011, 23:10:51
Hmm bij het afstellen van een carb is een slag toch wel 360 graden?
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: The_Maxx op wo, 15 jun 2011, 23:24:23
ah daar komt de aap uit de mouw. Idd een slag van een krukas is 180 graden, een halve slag is 90 graden. Dat wordt je op school aangeleerd. Maar is in dit geval niet relevant.
Het gaat in dit geval om kopbouten, en daar werken we met een slag van 360 graden als hele slag en halve slag is dus 180 graden.

sorry voor de herhaling, maar ik vond t handiger het even samen te vatten
@martin: dat zijn schroeven/bouten. Dus gewoon 360 graden.
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Serge op wo, 15 jun 2011, 23:29:17
bij mij is 1 slag rond 360 graden ,maar een zuigerslag is enkelt omhoog of enkelt omlaag , dus een 360 graden nokkenas verdraaien kost 720krukas graden . is altijd nog zo gweest en zal altijd zo blijven
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 15 jun 2011, 23:30:21
Bij 90 graden ben ik al bang mijn fikken te verbranden, dus een ander laten doen... :D
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: JJ op do, 16 jun 2011, 00:20:02
Bij 90 graden ben ik al bang mijn fikken te verbranden, dus een ander laten doen... :D

 -gert-  -nana-
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Sjaakie op ma, 20 jun 2011, 10:30:40
Geldt degene van de sleeptuimelaar motoren ook voor het GK motortje? Want die is wel wat jonger als 81 toch?
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: RoelG op ma, 20 jun 2011, 10:49:42
GK is idd wat jonger maar nog steeds sleeptuimelaar.
Dat wil echter niet zeggen dat hij hetzelfde is.
De afstelling van een GK moet anders dan een normaal sleeptuimelaartje (ook mede van afhankelijk of je de originele computer nog hebt en dus geen contactpuntjes)
Hiervoor even de zoekfunctie gebruiken. Serge heeft dit ooit eens haarfijn uitgelegd.
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Sjaakie op di, 21 jun 2011, 09:32:36
Ik heb even de zoekfunctie geprobeert maar kon het niet vinden. Weet iemand anders waar het staat? Of misschien wil jij het nog eens uitleggen serge?

Gaat er dus om of de aanhaalmomenten die hierboven staan ook gelden voor een GK motor?
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Pieter op di, 21 jun 2011, 18:44:11
heb de Kluwer er op na geslagen, maar vind niet iets speciaals  -dunno-

(http://i101.photobucket.com/albums/m62/polo1f/aanhaalmomenten0001.jpg)
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: RoelG op di, 21 jun 2011, 19:00:54
my bad.

sorry jongens. (en vooral sjaakie).... was abuis met de ontsteking afstellen.

Zo ver ik weet geen verschil idd....

(en serge heeft er dus ook niet iets eerder over gezegd...)

sorry sorry sorry
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Serge op di, 21 jun 2011, 19:04:41
wat wordt er exact gevraagd dan ,daar zat ik nog steeds op te wachten . aanhaalmomenten voor een gk motor , ja ik ben gek dat weet ik , maar welke exact .
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Sjaakie op di, 21 jun 2011, 23:06:18
Nou, nu je toch mee leest kan ik het maar meteen goed vragen.
Ik ben dus bezig met het blokje opbouwen, heb nieuwe hoofdlagers en drijfstanglagers geplaatst. Maar nu moet ik dus de rommel weer vast zetten. Is GK dan gewoon gelijk aan een carburatie motor van 81 tot 86 ofzo? En met alle toeval gaat er een MH kop op en met welk moment moet die vast? Volgens de sleeptuimelaar of volgens de hydrau . Lekkere vragen, maar wil het wel ff zekerweten voordat ik alles wel dicht bouw.

Bij voorbaat dank.

En Roel, geeft niet. Je denk mee en dat is het belangrijkst
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Sjaakie op wo, 29 jun 2011, 09:34:31
Niemand nee?
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 29 jun 2011, 10:10:04
PM
Titel: Re: Aanhaalmomenten
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 29 jun 2011, 23:38:38
Ook even voor de overigen (in het kader van zoekfunctie in de toekomst): VW maakt inderdaad geen onderscheid wat dat betreft tussen de GK en de overige Schlepphebelaars (GL, GT, HB, HH, HJ, HK, HW).