Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 10
11
Projecten / Re: Project [ .. - .. - .. ] Polo 'Phoenix' 1978/1977/1976
« Laatste bericht door Sjon Gepost op zo, 14 jul 2019, 21:45:52 »
Even nagezocht: vorige keer deed de HK van Perrin 74pk & 120Nm, standaard motor met spaghetti en herrie-uitlaat.
Daarom voorspelde ik 65pk, zal aardig kloppen als 't mengsel in orde is -dj-

Die A/F getallen die je noemt kan ik niet rijmen met mijn mengselgrafiek -dunno-;
ik zie een horizontale blauwe lijn ter aanduiding van de ideale lambda op +/- 12,4
en een horizontale rode lijn op +/- 14,7 waarvan ik denk dat dit van de schadelijke te arme grens is.
12
Verslagen / [13-07-2019] Testbankdag Speedcenter Geldermalsen
« Laatste bericht door KoenG40 Gepost op zo, 14 jul 2019, 16:54:24 »
Was een gezellig dagje  -thumbsup-
Leuke auto's  - met veel meer pk's dan de mijne  :)

Het lukt me niet om het A4'tje met de testresultaten te posten.
Daarom heb ik met vergrootglas en liniaal de grafiekjes afgelezen.

Dit zijn de cijfers.

13
Projecten / Re: Project [ .. - .. - .. ] Polo 'Phoenix' 1978/1977/1976
« Laatste bericht door KoenG40 Gepost op zo, 14 jul 2019, 16:46:56 »
Zaterdag 13 juli 2019 bij Speedcenter Geldermalsen op de rolbank geweest.


UITGANGSSITUATIE
1.3 HK motor standaard uitvoering
(Fabrieksopgave: 55 pk / 5400 rpm; 96 Nm / 3300 rpm)
AHD 5-bak en Pierburg 2E3 carburateur.

Km stand bij meting ± 73.900
Bij montage van de motor in juli 2018 was de stand 67.919,
bij de taxatie op 9 april 2019 was de stand 68.187.
Dus na ingebruikname gereden: ± 6.000 kilometer
Verbruik tussen twee tankbeurten vrijwel altijd tussen 1:16 en 1:17,
met 2 uitschieters naar 1:18,2 en 1:14,9.

Rijstijl: overwegend rustig, bij 15 van 1 naar 2, bij 30 van 2 naar 3, bij 45 van 3 naar 4 en bij 60 van 4 naar 5. Kruissnelheid 95 km/uur.

Motor start goed en draait mooi stationair, zowel koud (met automatische choke) als warm. Accelleratie gaat vlot en zonder haperen, en rijden met constante snelheid ook probleemloos.

Banden: 155/70/13 op 4 1/2 J origineel VW stalen velgen.

Geen waarneembaar verbruik van olie en koelvloeistof.


METING
brandstof: Shell V-power 98
meting verricht in 4e versnelling

Koppel:
102 Nm tussen ± 2500 rpm (55 km/u) en ± 4000 rpm (90 km/u)

Vermogen (na correctie van 0,06 pk/km/h):
62,0 pk tussen ± 4900 rpm (110 km/u) en ± 5400 rpm (120 km/u)

Lucht/brandstof verhouding (A/F-ratio):
vanaf stationair tot ± 3.250 rpm (65 km/u) oplopend van 12,0 tot 14,0.
en bij hogere rpm (en snelheid) continu  constante rechte lijn: 14,0

CONCLUSIE
Het door Speedcenter gemeten koppel en vermogen zijn iets hoger dan de fabrieksopgave:
102 ipv 96 Nm (6,2 % hoger koppel)
62 ipv 55 pk (12,7% meer vermogen)
Maximum waarden zijn in een mijns inziens plezierig laag en voldoende breed toerengebied beschikbaar.

De A/F ratio van 14,0 werd door de technicus gekwalificeerd als te laag; de motor loopt volgens hem op een te arm mengsel. Met een andere, rijkere afstelling zou de motor een paar pk meer kunnen leveren.

COMMENTAAR
Ik veroorloof mij daar een kanttekening bij te plaatsen.
De theoretisch ideale verhouding is 14,7 kilo lucht op 1 kilo brandstof.
Afhankelijk van het soort motor en de belasting ervan kan en mag dat best wat afwijken. Een op zuinigheid ontworpen motortje kan best met een arm mengsel van A/F 15,0 tot 15,4. werken. Een motor die veel power moet leveren zal een veel rijker mengsen moeten krijgen, denk aan A/F = 12,6.

Een licht verrijkt mengsel met A/F van 14,0 lijkt mij voor het type motor en de wijze van gebruik een prima waarde.





14
Projecten / Re: Project [ ZS-42-VR ] Polo 2f sedan
« Laatste bericht door Audioholic Gepost op za, 13 jul 2019, 21:41:07 »
Als 't goed is een ton minder als deze koets, maar ik heb hier geen bewijs van.
De donor G40 was ook al vzv ruilmotor en geen registratie of iets.
Volgende maand gaat ie met de billen bloot: rollenbankdag.


en, grafiekje van je snelle opamobiel graag :D
15
Projecten / Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Laatste bericht door patrick86c Gepost op za, 13 jul 2019, 18:34:39 »
Een lekkere update weer -thumbsup-
16
Projecten / Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Laatste bericht door Gekke Gerrit Gepost op za, 13 jul 2019, 13:56:08 »
Nice touch, dat slotplaatdeel!
17
Projecten / Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Laatste bericht door Hanf Gepost op za, 13 jul 2019, 12:14:42 »
Das ist ja richtig geil :-)
18
Projecten / Re: Project [ 62-DX-ZH ] Komeetblauw Polo 2 GT Coupé '85
« Laatste bericht door Martin Gepost op za, 13 jul 2019, 09:35:14 »
Dank voor de leuke reacties!!! -thumbsup-

Kleine update. Inmiddels zit de cilinderkop er weer op. Best een leuk klusje om de timing goed afgesteld te krijgen volgens spec van de fabrikant.

Schrick partnummer: 013.01.800-03   
Nockenhub: 7,5 / Ventilhub: 10,6
280/280/113   
27-73-73-27   
OT: 1,7   
Ventilspiel: 0.25/0.30

Nieuwe koppakking en kop erop geschroefd.





Cilinder 1 en 4 op bdp stellen en checken met behulp van klokje.



Inlaatnok op 1,7 kleplift stellen gemeten met een verlengde taster op de klepveerschotel (Sylvac) klokje.



Voor de zekerheid motor paar keer rondgedraaid en opnieuw kleplift gemeten, alles stond goed.  :)

Verder nog het GT G40 slotplaatdeel opgeknapt.









En weer op z'n plek

19
Aankondigingen / Re: Interessepeiling testbankdag , speedcentre geldermalsen
« Laatste bericht door KoenG40 Gepost op do, 11 jul 2019, 12:28:56 »
Dus:
zaterdag 13 juli 2019,
aanvang 09:00 uur,

Speedcentre Geldermalsen,
Rijnstraat 33a,
4191 CK Geldermalsen.

(correct?)


20
86(c) Onderdelen gezocht / Luchtfilterhuis g40
« Laatste bericht door kurt Gepost op wo, 10 jul 2019, 07:12:00 »
Ik ben op zoek naar een luchtfilterhuis g40 bj 93
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 10