Auteur Topic: G40 met te kleine radiateur?  (gelezen 607 keer)

Offline spiderclass

  • Non-Register lid
  • Berichten: 94
  • Geslacht: Man
  • Guus van Baalen
G40 met te kleine radiateur?
« Gepost op: vr, 26 aug 2011, 16:23:51 »
Beste mensen,

Ik had een koelprobleem met mijn G40, maar dat heb ik 'redelijk' op gelost door de termostaat en de sensor van de fan te vervangen door dat setje van G-laderseite.
Nu loopt ie netjes mooi op en slaat de fan goed aan, file rijden is ook geen probleem, alles lijkt in orde te zijn.

Maar als ik de G40 op zijn broek ga geven zie ik bij ong. 180 km/h de koelvloeistof tempratuur oplopen en bij 200 km/h gaat het lampje knipperen, als ik dan weer
gas los laat en rustig 80 ga rijden loopt de tempratuur weer terug naar 'normaal'. Dit is dus alleen als ik voluit ga, bij normaal rijden en stevig door rijden niks geen problemen
werkt het gewoon zoals het moet.  -gert-

De G40 ligt in een golf 1 (misschien ook minder doorlaat als polo!?) en voor mijn radiateur zit een mercedes sprinter intercooler, ik denk zelf dat me radiateur niet groot genoeg is of dat de fan gewoon weg niet genoeg tpm draait, maar voor ik veel geld ga uit geven wil ik toch proberen een beetje zekerheid te krijgen.

Op meetings zie ik veel golfjes 1 met g60's (die dus ook een IC voor radiateur hebben) met van die platte fan's rijden, die ze ook in de cross en racerij gebruiken, heb even gekeken
en deze zou in mijn maat voor m'n radiateur 1.630 m3/h opbrengen. Een grotere radiateur gaat niet passen in me golf, misschien wel evt. een dikkere, maar dan moet ik sowiezo een platte fan hebben ivm uitlaat spruitstuk.

Ook staat me golf nu 2 weken stil en staat er nog steeds een ongelooflijke druk op me expansievat, als ik hem nu open wil maken spuit de KVS er nog helemaal uit.

Weten jullie misschien wat er mis kan wezen?  -thumbsup-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: G40 met te kleine radiateur?
« Reactie #1 Gepost op: vr, 26 aug 2011, 16:41:57 »
Ook staat me golf nu 2 weken stil en staat er nog steeds een ongelooflijke druk op me expansievat, als ik hem nu open wil maken spuit de KVS er nog helemaal uit.

Dat lijkt mij niet normaal...
Waterpomp al gecontroleerd? Misschien schoepen los of afgebroken => te weinig vloeistofcirculatie.
Of misschien is de radiateur verstopt?
Koppakking kan ook kapot zijn waardoor te veel druk in het systeem.

Offline spiderclass

  • Non-Register lid
  • Berichten: 94
  • Geslacht: Man
  • Guus van Baalen
Re: G40 met te kleine radiateur?
« Reactie #2 Gepost op: vr, 26 aug 2011, 17:37:28 »
Ik heb een ritje van 500 km (retourtje meeting) gemaakt, toen was alles perfekt. Hij kwam mooi op temperatuur en bleef mooi stabiel, ook met files onderweg e.d.
Als me radiateur verstopt zou zitten of waterpomp niet in orde was had ik hiervan toch wel iets gemerkt!?
De druk op het expansie vat is trouwens wel nog van de 'kokende' motor, dus onderweg 200 rijden, toen het KVS tempratuurlampje knipperen, daarna 80 rijden (temp. neemt af) en weer verder rijden zo'n 40km en zo thuis aangekomen, golf in de loods gezet, nu 2 weken (op vakantie geweest) later expansievat pas open proberen te doen.

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: G40 met te kleine radiateur?
« Reactie #3 Gepost op: vr, 26 aug 2011, 19:10:15 »
koppakking lek.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: G40 met te kleine radiateur?
« Reactie #4 Gepost op: vr, 26 aug 2011, 21:39:52 »
 withstupid

Is meestal DE oorzaak van overdruk in je systeem.

Citaat
<knip>Maar als ik de G40 op zijn broek ga geven zie ik bij ong. 180 km/h de koelvloeistof tempratuur oplopen en bij 200 km/h gaat het lampje knipperen, als ik dan weer
gas los laat en rustig 80 ga rijden loopt de tempratuur weer terug naar 'normaal'.<knip>

Citaat
<knip> ik denk zelf dat me radiateur niet groot genoeg is of dat de fan gewoon weg niet genoeg tpm draait, <knip>

Niet genoeg RPM by 180km/h ?  :)
Heeft niks met je koelvin te maken, die is alleen voor "langzaam" rijden / file rijden / wachten voor de stoplichten,
voor de rest is het puur rijwind waar je mee te maken hebt.

Met de originele radiateur zou het allemaal prima moeten werken.

Anders : controleren en uitsluiten.

- vloeistofniveau ok ?
- koelvloeistof ok ?  
  ( want als je 180km/h gaat blazen met iets wat meer op water lijkt, gaat dat echt niet lang goed )
- radiateur verstopt ?
- thermostaat ok ?
  ( als ie halverwege blijft hangen heb je geen volledige cirulatie, alhoewel ze meestel wel óf niet werken, zelden er tussenin )
- waterpomp ok ? ( schoepen versleten, afgebroken, los op de as )
- haal de druk van het systeem, start motor ( met expansievatdop er weer op )
  voel je koelslangen, als deze binnen afzienbare tijd keihard aanvoelen heb je vrijwel
  zeker een lek in je koppakking ( = uitlaatgas in je systeem )
- systeem op druk zetten met een een testpomp ( met druk meter )
  In jouw geval zal dit niet veel opleveren, gezien je na 2 weken nog steeds druk op je systeem hebt.

- Tevens kan oververhitten bij zware belasting het gevolg van een arm brandstofmengsel zijn natuurlijk...  ( just sayin' )

Vergeet ik nog iets ?
« Laatst bewerkt op: vr, 26 aug 2011, 21:42:54 door Mark »

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: G40 met te kleine radiateur?
« Reactie #5 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 12:25:24 »
Tel je koelribben eens van je radiateur.
Een normale 1,3 heeft er 18 meen ik.
Een G40 21. (ook zo uit het hoofd)

Vaak is het zo als je een nieuwe radiateur voor een G40 koopt, je een normale van een 1.3 krijgt,omdat andere merken er geen verschil in zien.
Bij de vw dealer weten ze dat verschil wel.

Arno
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline spiderclass

  • Non-Register lid
  • Berichten: 94
  • Geslacht: Man
  • Guus van Baalen
Re: G40 met te kleine radiateur?
« Reactie #6 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 19:13:35 »
Vandaag weer een kilometer of 200 getoerd (dus niet volluit), totaal geen problemen gehad.

Citaat
Met de originele radiateur zou het allemaal prima moeten werken.
Maar origineel zit niet voor de gehele radiateur een IC toch? Door die sprinter IC zit bij mij achter ieder gat aan de voorkant intercooler  -oops-
De radiateur krijgt dus geen directe rijwind, alles en alleen wat door de IC komt.

Citaat
- vloeistofniveau ok ?
Check, misschien toch niet helemaal goed ontlucht!? (zou dat voor de zekerheid nog eens kunnen doen)

Citaat
- koelvloeistof ok ? 
  ( want als je 180km/h gaat blazen met iets wat meer op water lijkt, gaat dat echt niet lang goed )
Check, vers en mooi roze

Citaat
- radiateur verstopt ?
Is een nieuwe

Citaat
- thermostaat ok ?
  ( als ie halverwege blijft hangen heb je geen volledige cirulatie, alhoewel ze meestel wel óf niet werken, zelden er tussenin )
Is een nieuwe

Citaat

- waterpomp ok ? ( schoepen versleten, afgebroken, los op de as )
Dit weet ik niet, is zeker niet te testen zonder te demonteren!?

Citaat
- haal de druk van het systeem, start motor ( met expansievatdop er weer op )
  voel je koelslangen, als deze binnen afzienbare tijd keihard aanvoelen heb je vrijwel
  zeker een lek in je koppakking ( = uitlaatgas in je systeem )
Nee worden niet keihard, wel beide warm (Ook geen olie in de koelvloeistof)

Citaat
- systeem op druk zetten met een een testpomp ( met druk meter )
  In jouw geval zal dit niet veel opleveren, gezien je na 2 weken nog steeds druk op je systeem hebt.
Niet gedaan

Citaat
- Tevens kan oververhitten bij zware belasting het gevolg van een arm brandstofmengsel zijn natuurlijk...  ( just sayin' )
Zou die te kort krijgen, rijd met g60 injectoren. Stationair en koud juist iets te veel. Zou eigenlijk brandstofdruk regelaar moeten.

Citaat
Tel je koelribben eens van je radiateur.
Dit ga ik nog even doen  -thumbsup-