Als het 'laadstroomcontrolelampje' blijft branden (dat is het lampje met het accu symbooltje) dan is er géén of onvoldoende laadstroom
Bij draaiende motor, toerental iets boven stationair moet, zonder al te veel gebruikers aan ( Dus kachelmotor uit, achterruitverwarming uit, lampen uit en ruitenwissers uit ) ruim 13,5+ volt zijn.
Stationair of met verhoogd toerental kan iets verschil geven, omdat bij stationair de dynamo te langzaam draait om fatsoenlijk stroom te leveren.
Wat al geschreven is: Meestal zijn het enkel de koolborstels. Deze vormen één geheel met de spanningsregelaar en deze zijn simpel te vervangen met een schroevendraaier en eventueel de armen van een slangenmens.
Koolborstels kan je meestal vervangen zonder de riem te lossen. Bij een polo 2 heb je wel flink minder ruimte dan bij een 2f.
plaatje bij het praatje:
Haal, voor je eigen veiligheid, even de - (min) pool van de accu los tijdens de werkzaamheden.
Overigens: De koolborstels maken contact met 2 koperen sleepringen. Als de problemen na het vervangen van de spanningsregelaar snel weer terug keren, dan zijn deze ringen versleten. Dan wordt het revisie van de dynamo.