Auteur Topic: Niet kunnen ontkoppelen met draaiende motor  (gelezen 702 keer)

Offline dreck

  • Non-Register lid
  • Berichten: 17
Niet kunnen ontkoppelen met draaiende motor
« Gepost op: zo, 26 mei 2013, 14:14:37 »
Hoi,

Ik heb een Polo coupe uit 1991 met een 1.0 motor en 4 bak.

Nu kon ik vanmorgen in eens niet meer ontkoppelen tijdens het rijden.....

Korte omschrijving:

Als ik de koppeling in trap lijkt alles te werken maar de motor ontkoppeld niet en schakelen wil ook niet.
Als de motor uit is wandel ik zo door de 4 versnellingen zonder enig probleem. Alles ontkoppeld netjes.

Als ik de auto start in zijn vrij en de pook in zijn versnelling wil zetten weigert alles ook...
Tijdens het rijden is het gebeurt niet op lange afstanden gewoon een 5 min ritje van het bos naar huis..

Niet het idee dat ik wat verloren ben en onder de auto en motorkap lijkt alles ook gewoon te werken.

Wat kan het nu zijn? Koppelingsplaat of de schakel stangen...

Schakelstangen zijn verleden jaar vervangen, maar toen waren de problemen anders ontkoppelen wilde wel toen maar schakelen niet...

Iemand enig idee wat het kan zijn ik ben meer van de achterhangende versnelling bakken hahaha.

 -thumbsup- -klus-

Offline Kevin86c

  • L86C-0217
  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
  • Kevin op 't Hoog
Re: Niet kunnen ontkoppelen met draaiende motor
« Reactie #1 Gepost op: di, 28 mei 2013, 12:24:41 »
Zo te horen lijkt het mij dat je drukgroep kapot is.
Dat je vingers de koppeling niet meer terugtrekt als het ware...

Offline anton 72

  • L86C-0191
  • Non-Register lid
  • Berichten: 988
  • Geslacht: Man
  • Anton Woudenberg
Re: Niet kunnen ontkoppelen met draaiende motor
« Reactie #2 Gepost op: di, 28 mei 2013, 12:27:45 »
Denk dat je druklager door de drukgroep heen is versleten onderhand.
rijdend;sedan '89
"        "steilheck '87
Project steilheck'87

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Niet kunnen ontkoppelen met draaiende motor
« Reactie #3 Gepost op: di, 28 mei 2013, 16:50:09 »
Inderdaad: Ontkoppelen werkt niet meer.  Als de auto stil staat met de motor uit LIJKT het wellicht alsof je ontkoppelt, maar je kunt waarschijnlijk net zo gemakkelijk alle versnellingen in leggen bij stilstaande motor en stilstaande auto wanneer je het koppelingspedaal helemaal niet bedient. (Das is normaal).

Als de koppeling of beter: de drukgroep versleten is, wordt er niet meer ontkoppelt.  Wat Kevin86c zegt: dus: drukgroep defect. Dit is 'onderdeel' van het koppelingssysteem. Dus: Koppelingsplaat, drukgroep en druklager vervangen. Voer ook gelijk een controle uit van de geleidebus van het druklager: deze wil nog wel eens ingesleten zijn.  
Versnellingsbak moet d'r onder vandaan; niet een klusje voor langs de rand van de weg  -boehoe-

Kan gewoon tijdens het rijden de geest geven trouwens: Als je bijvoorbeeld met de linker voet op het koppelingspedaal rust tijden het rijden ( doh ) dan raakt het druklager altijd de punten van vingers van de drukgroep. Of als je kabel niet goed (meer) is, of of of.    Het in iedergeval langzaam gesleten, komt vaker voor en stopt 'abrupt' of langzamerhand. Niets geks, raars of onwaarschijnlijks dus. 
« Laatst bewerkt op: di, 28 mei 2013, 16:52:17 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline bartje325i

  • L86C-0216
  • Non-Register lid
  • Berichten: 196
  • Geslacht: Man
  • Bart Mulders
Re: Niet kunnen ontkoppelen met draaiende motor
« Reactie #4 Gepost op: di, 28 mei 2013, 17:32:05 »
Beweegt je koppelings pedaal nog wel normaal? Bij mij lag het pedaal half onderin en was alleen het druklager krom/kapot. Bleek toen ik de bak had gedemonteerd.
Heb toch een complete drukgroep etc gemonteerd. Had ik al gekocht  :)
Dus loshalen is het enige wat uiteindelijk het antwoord geeft  -klus-