Auteur Topic: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.  (gelezen 10041 keer)

Offline Ivan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 118
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #30 Gepost op: di, 28 mei 2013, 15:30:54 »
Past eigenlijk een 16v kop op een 1300cc NZ onderblok?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #31 Gepost op: di, 28 mei 2013, 17:33:07 »
Past eigenlijk een 16v kop op een 1300cc NZ onderblok?
Zonder aanpassingen niet.

Dat speelt wellicht ook mee in de keuze voor motorfietskop:
als je dan toch mot aanpassen, dan maar gelijk een kop nemen die 't meeste winst geeft.

Offline polo86 steilheck

  • Non-Register lid
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
  • bart dijks
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #32 Gepost op: di, 28 mei 2013, 20:43:25 »
Zonder aanpassingen niet.

koel en smeerkanalen zijn anders, positie van de kopbouten weet ik zo niet
ford escort: rip - golf II: sold - polo 6N: rip - polo steilheck polo coupe

Offline Ivan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 118
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #33 Gepost op: di, 28 mei 2013, 21:57:01 »
Neen neen heren, ik bedoel een 16v kop van een andere volkswagen

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #34 Gepost op: di, 28 mei 2013, 22:12:13 »
Als Polo86(c)-fan praat ik uiteraard over smallblock 16v.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #35 Gepost op: wo, 29 mei 2013, 06:52:03 »
bij de 16v kop moet je de kopboutgaten in de kop opboren of helicoils gaan plaatsen in het onderblok.Tevens moet in je kop 1 koelkanaal dichtgelast worden omdat deze boven een olieretourkanaal terecht komt .
Dan heb je nog het fenomeen dat de nz kop geen compressie ruimte heeft en je 16v kop weer wel .dus verlies je hier compressie .nu is dit te ondervangen door het plaatsen van andere zuigers ,bijvoorbeeld die van de hh motor en laat je je onderblok een 1,5mm vlakken , dan zit je weer aan een compressie verhouding van 9,3 tot 10 op 1 .(ligt er aan welke koppakking je gaat gebruiken ).Dan zul je ook nog een passende distributieriem moeten vinden .1.6 blok is dus 1,5cm hoger dan een 1.3 blok .
al met al best wel een gepriegel en dure investering voor wat vermogen .beter is om het 16v blok regelrecht in je auto te plempen .en daar eventueel op een 16v-alu inlaatspruitstuk je nz injectie pas te freubelen ,met andere injectoren en gasklephuis van een vr6(ja past).of je neemt motorfiets carburateurs .
ontsteking is een kwestie van een gat boren in je nokkenas (zit er al enkelt boortje 8 doorhalen )en op je kop schroeven . bij mijn weten had ik er toendertijd een flens voor gemaakt .je kunt ook de nokkenas sensor van de 16v pakken en met een waste spark systeem gaan werken .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #36 Gepost op: wo, 29 mei 2013, 20:00:13 »
En dat is dus waarom ze voor het bergrennen die motorfiets kop pakken. Waarschijnlijk is dat net zo veel of minder werk, en het levert veel meer vermogen dan een normale 16v vw kop. En aangezien ze waarschijnlijk door het regelement onder de 1300cc willen blijven nemen ze dan die optie. Dan zit je waarschijnlijk een klasse lager als met een vw 1.4 16v.

Offline Ivan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 118
  • Geslacht: Man
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #37 Gepost op: wo, 29 mei 2013, 22:18:02 »
 -thumbsup-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #38 Gepost op: wo, 29 mei 2013, 22:43:38 »
en het levert veel meer vermogen dan een normale 16v vw kop.
Even nuanceren: veel lijkt me overdreven, 'iets' meer.

Offline Kevin86c

  • L86C-0217
  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
  • Kevin op 't Hoog
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #39 Gepost op: ma, 03 jun 2013, 17:27:50 »
Vermogen misschien niet veel meer, maar het lijkt mij dat als je zo rond de 11k toeren gaat draaien de kop een veel constantere vermogenafgifte (lees: bruikbaar vermogen op FWD) geeft dan met een smallblock 16v..
Correct me if i'm wrong  :)

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Motorfiets kop op een 1300cc onderblok.
« Reactie #40 Gepost op: ma, 03 jun 2013, 22:51:18 »
Even nuanceren: veel lijkt me overdreven, 'iets' meer.
Ik denk dat je met een onbewerkte 16v kop niet in de buurt kan komen van wat die motorfiets kop onbewerkt kan doen. Ik denk dat het al snel een 20pk en misschien wel meer zal schelen. En 20pk bij 130-150pk vind ik veel. En dan zou je dus met die motorfiets kop het geld wat anders in de kop bewerken enz gaat dan in je onderblok kunnen investeren.
En bij die bergrenn motor komen ze aan 230pk ofzo? Denk dat je dat niet snel zal halen met een 16v kop omdat die hoog in de toeren waarschijnlijk die flow niet gaat halen. Dus met die normale 16v kop moet je dan ergens veel meer koppel weg zien te halen om dat aantal pk's te gaan halen.
« Laatst bewerkt op: ma, 03 jun 2013, 22:53:11 door bobrosco »