Auteur Topic: Carterinhoud G40  (gelezen 1152 keer)

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Carterinhoud G40
« Gepost op: za, 28 jun 2014, 11:40:10 »
Beste Polo-kenners

Een aantal weken geleden ben ik erachter gekomen dat mijn G40 ineens een behoorlijke olielekkage heeft (waarschijnlijk op meerdere plaatsen). Toen ik het olieverbruik daarna in de gaten hield kwam ik er bij het olie peilen achter dat het olieniveau zich boven de bovenste streep bevond. Ik heb toen voor de zekerheid maar een halve liter afgetapt.

Omdat ik er zelf eigenlijk nooit olie in heb gegooid (zowel mijn vorige (AAV) als deze polo (PY) verbruikten weinig tot niets) heb ik eens de rekening van de vorige service-beurt erbij gepakt. Uit deze rekening (van vorig jaar) bleek dat er de laatste keer door de VW-garage 4,2 liter in is gegooid.

Als ik dan de boeken erbij pak (JHIMS en So wird's gemacht) dan staat daar in dat er zo'n 3 a 3,2 liter in gaat. M.a.w. er is denk ik een liter teveel in gegooid. Ik heb dit aan mijn VW-garage voorgelegd en zij zeggen dat hun systeem 4,2 liter voorschrijft. Verder kwamen ze met de site van Kroon-oil die ook circa 4 liter opgeeft.

Mijn vraag is als volgt:wie weet exact hoeveel liter olie er in een G40 moet?

Ik heb mijn auto vervolgens naar deze garage gebracht om het op te lossen en zij hebben de lekkage onderzocht en vertelden dat de auto lekt op de pakking van de carterpan. Ze hebben deze wat strakker aangedraaid en vertelden dat de lekkage daarmee was opgelost.
Na een paar dagen rijden blijkt nu dat deze lekkage zeker niet is opgelost en ik denk dat er nog meer plekken zijn waar de auto lekt (pakking nokkenastandwiel en pakking krukaspoelie).

Het ziet er naar uit dat ik dit allemaal zelf moet gaan oplossen maar ik wil toch graag weten hoe het nu met die oliehoeveelheid zit (ook voor de toekomst).

Alvast bedankt voor de info en met vriendelijke groet,

Elmer

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Carterinhoud G40
« Reactie #1 Gepost op: za, 28 jun 2014, 12:23:22 »
Ik zou voor de olie uitgaan van de peilstok en niet van boekjes.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Carterinhoud G40
« Reactie #2 Gepost op: za, 28 jun 2014, 14:45:28 »
Officieel 3,5 liter incl. filter.
Bij verversen blijft er altijd iets ouwe olie achter: volledige 3,5 terug erin wil niet.
Meestal doe ik er 3 liter ingieten en daarna beetjes bijvullen t/m max peilstok.

Overigens: naar mijn idee heeft 't teveel aan olie niet zoveel te maken met een lekkende carterpanpakking.
« Laatst bewerkt op: za, 28 jun 2014, 14:47:12 door Sjon »

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Carterinhoud G40
« Reactie #3 Gepost op: zo, 29 jun 2014, 19:28:12 »
Lekkende carterpan pakking komt daar niet zo snel van. Maar keerringen kunnen er wel door gaan lekken. En ik vul meestal ook een halve liter minder dan voorgeschreven en dan steeds peilen en bijvullen tot max. Even lopen laten, motor weer uit minuutje wachten, nog eens peilen.

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Carterinhoud G40
« Reactie #4 Gepost op: ma, 30 jun 2014, 09:29:14 »
Bedankt voor de info heren.

Gewoon peilen tijdens het vullen lijkt mij inderdaad de meest logische manier. Dus dat doe ik dan voortaan ook maar.

Om te kunnen checken of de Nokkaskeerring en de krukaskeering niet lekken en om deze kant van de motor goed te kunnen bekijken, wil ik de distributieriem met tandwiel en behuizing demonteren.
Daarvoor moet ik eerst het nokkastandwiel demonteren. Nu heb ik voor het blokkeren van dit tandwiel een blokkeer setje gekocht maar die past niet.

Wie weet welke blokkeertool ik voor een G40 moet hebben en waar ik die kan kopen?

Groet,

Elmer

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Carterinhoud G40
« Reactie #5 Gepost op: ma, 30 jun 2014, 12:58:19 »

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Carterinhoud G40
« Reactie #6 Gepost op: ma, 30 jun 2014, 20:48:14 »
Ik bedoel een stuk gereedschap waarmee je het nokkenastandwiel kunt blokkeren. Voor bijna elk type auto bestaat zo'n tool. Op het volksforum las ik dat je het tandwiel ook kunt blokkeren met behulp van een 10 mm dop op een boutje die achter dit tandwiel zit. Ik heb dit al geprobeerd maar die moer van het tandwiel zit zo vast dat ik bang ben dat de boel afbreekt.

Ik ben op zoek naar een vw-tool of een reproduktie daarvan speciaal voor een polo 86c (g40) en waar je die kunt kopen.

groeten, elmer

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Carterinhoud G40
« Reactie #7 Gepost op: ma, 30 jun 2014, 22:16:38 »
zo vast zit die bout niet volgens mij hoor. Een optie is de distributie riem gebruiken en die vast houden als blokkeer ding. Maar dan zal iemand anders moeten draaien. Zelf gebruik ik gewoon een luchtsleutel, dan is hij zo los.

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Carterinhoud G40
« Reactie #8 Gepost op: wo, 02 jul 2014, 09:05:19 »
Het is al gelukt.

Ik kwam in de Haynes Manual een tip tegen over hoe je een doe het zelf tool kunt maken voor het loshalen van een nokkenastandwiel.

Hiermee ging het prima (zie foto)!

Groeten,

Elmer

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Carterinhoud G40
« Reactie #9 Gepost op: di, 19 aug 2014, 12:06:54 »
 -klus- -thumbsup-