Auteur Topic: Voorschakelweerstand typ86  (gelezen 971 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Voorschakelweerstand typ86
« Gepost op: ma, 06 apr 2015, 20:51:23 »
Ivm de ombouw naar electronische ontsteking: waar/hoe zit bij de typ86 de voorschakelweerstand verwerkt in de bedrading? Is het een optie om domweg een nieuwere (12V) bobine te plaatsen, of wordt die vervolgens dan ook geknepen naar 9,6V? Is de geschakelde plus in de zekeringkast nog vóór of al ná de voorschakelweerstand? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline karthaus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 110
Re: Voorschakelweerstand typ86
« Reactie #1 Gepost op: do, 07 mei 2015, 18:31:55 »
Hoi Gerrit bij mijn weten maakt de polo geen gebruik van een voorschakel weerstand. Iig niet bij mijn polo uit 1977. Een dergelijk weerstand zit doorgaans in de buurt van de bobine en is duidelijk zichtbaar. Daarnaast wil je elektronische ontsteking inbouwen.  Deze onderdelen zijn doorgaans afgestemd op een werking van 12 volt. Dus in mijn optiek niet bruikbaar icm een bobine die gebruik maakt een een voorschakel weerstand, want die met gebruik van een lager voltage dan 12 volt (behalve dan bij het starten).

Groet Steef

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: Voorschakelweerstand typ86
« Reactie #2 Gepost op: vr, 08 mei 2015, 12:16:26 »
Zit toch meteen naast de bobine op het binnenscherm?
Heb je al gekeken of je hem kon vinden onder de kap?
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Voorschakelweerstand typ86
« Reactie #3 Gepost op: vr, 08 mei 2015, 13:10:09 »
@Steef: je slaat de spijker op z'n kop! Al sla je wel een beetje scheef.
Ik heb indd last van het feit dat mijn bobine geen elektronische ontsteking ondersteunt, want geen 12V, want voorschakelweerstand, net als bij jouw Polo '77. Als die tenminste origineel bedraad is.
Want, Koen, de voorschakelweerstand bestaat niet uit een specifiek blokje oid, voor zover ik weet zit de voorschakelweerstand in de bedrading intern verwerkt...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Voorschakelweerstand typ86
« Reactie #4 Gepost op: vr, 08 mei 2015, 14:45:49 »
Je zou Jelle eens kunnen contacten,misschien weet hij wat.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline karthaus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 110
Re: Voorschakelweerstand typ86
« Reactie #5 Gepost op: zo, 10 mei 2015, 08:20:27 »
Gisteren even in de boeken gedoken. Ik heb geen haynes manuel van de polo maar wel van de golf (74-82). Daarin wordt idd beschreven dat de ontsteking werkt met een voorschakel weerstand, zo'n blokje zeg maar. En dan vanaf oktober 1975 is de voorschakelweerstand vervangen door een voorschakelwerstandskabel.

Ik had er nog nooit van gehoord maar kennelijk zit het verwerkt in de kabel. Ik heb mijn polo voorzien van een 1300 nz (dus elektronische ontsteking) maar heb voor de aansturing van de ontsteking gebruik gemaakt van de originele bedrading die hoorde bij de NZ (dus aansturing met 12 volt) en dus niet de originele bedrading van de polo zelf........