Auteur Topic: Orginele 6n velgen onder 2f  (gelezen 1144 keer)

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Orginele 6n velgen onder 2f
« Gepost op: zo, 07 nov 2004, 20:10:18 »
hoi hoi

wie o wie weet tot hoever ik orginele 6n stale velgen kan uitlassen (wat worden dan de nieuwe et warde en j waarde) om onder me 2f te zetten met 60/40 verlaging en bandenmaat 185/50/13    
het enige wat ik wil aanpassen zijn de wielkast randen (afzagen of omrollen)
owhja en het hart van de velg moet dan zo ver mogelijk naar binnen toe
en de wangen van de banden mogen niet heel erg schuin gaat staan om in de wielkast te blijven.

groetjes maikel

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Orginele 6n velgen onder 2f
« Reactie #1 Gepost op: zo, 07 nov 2004, 20:17:47 »
ET = Einpress tiefe = het gedeelte wat naar 'binnen' steekt. Bij het verbreden van de velgen door er een stuk velgrand aan te lassen veranderd niets aan de ET van de velg.

Zoals je het zelf zegt:

verbreden
hart moet zover mogelijk naar binnen staan
velg mag niet teveel camber hebben
wel verlagen
alleen wielkastranden aanpassen

Als je dit allemaal wilt, dan moet je volgens mij zelf velgen gaan maken.....+ de hele reutemeteut van de ophanging aanpassen.... Dan bepaal je lekker zelf je ET waarde en breedte en etc. -klus-  -dunno-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Orginele 6n velgen onder 2f
« Reactie #2 Gepost op: zo, 07 nov 2004, 20:46:33 »
ET = Einpress tiefe = het gedeelte wat naar 'binnen' steekt. Bij het verbreden van de velgen door er een stuk velgrand aan te lassen veranderd niets aan de ET van de velg.

Dat klopt niet helemaal; als je aan beide kanten van de velg even veel 'plakt', veranderd de ET-waarde idd niet.

Als je aan één kant de velgen verbreedt, veranderd de plaats van de hartlijn van de velg. Dan verandert dus ook de afstand tussen hart velg en wielflens (= ET-waarde)

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Orginele 6n velgen onder 2f
« Reactie #3 Gepost op: zo, 07 nov 2004, 22:34:33 »
jaja leuk dat had ik inderdaad al bedacht (ben niks voor niks toch net afgestudeerde automonteur)

maar daarmee nog geen antwoord op mijn vraag wat zijn de maximale waarden hiervoor

groeten maikel

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Orginele 6n velgen onder 2f
« Reactie #4 Gepost op: zo, 07 nov 2004, 22:55:20 »
Goed.  Dan nu ff van afgestudeerd automonteur tot afgestudeerd automonteur :  Meten is weten, toch ?
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Orginele 6n velgen onder 2f
« Reactie #5 Gepost op: zo, 07 nov 2004, 23:15:37 »
Voor 185 zou ik zeggen 8 inch, maar:

Om wat voor 2f gaat het? Steilheck of coupe/classic?
Bij de laatste 2 heb je wat meer/makkelijkere mogelijkheden.

En wat voor waarden hebben die 6n velgen standaard?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Orginele 6n velgen onder 2f
« Reactie #6 Gepost op: ma, 08 nov 2004, 10:10:25 »
Wat nog enigzins zal passen onder een omgerolde spatbordrand:

voor 7Jx13 ET20
achter 8Jx13 ET15

Kan meer zijn, misschien ook minder..

Als je uitgaat van een velg met originele maten 5,5Jx13 ET45 (om maar wat te noemen).
Om op 7J uit te komen moet er aan de buitenkant een rand van 1,5J (=1,5 inch) bij, ET waarde wordt dan 45-(1,5*25,4) = 45-38 = 9mm
Binnen én buiten verbreden kan natuurlijk ook.
Buitenrand erbij: ET waarde wordt lager (hart verder naar binnen).
Binnenrand erbij: ET wordt hoger.

Persoonlijk zou ik zeggen: rondom 1 inch naar buiten verbreden, kom je uit op 6,5J ET20, wat mooi naar buiten staat, met omgelegde randen niet gaan aanlopen en waar 185/50 mooi omheen past.

Offline Ron polo1f

  • Non-Register lid
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Man
Orginele 6n velgen onder 2f
« Reactie #7 Gepost op: ma, 08 nov 2004, 14:07:06 »
als je nu eerst eens de maat meet vanaf de remtrommel, tot aan de buitenkant van de spatbordrand. dan kun je ook ongeveer zien hoe breed je velgen kunnen worden.Ik weet niet of er veel verschil in die maat zit bij polo 1, 2, 2f, of een 6n. omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb.
Ervan uit gaande dat je 185-50 banden gaat monteren weet je dat de hielen van de band minder schuin zullen staan t.o.v. een 175-50, dus ook eerder aan zullen lopen in de wielkasten, zou ikzelf de ET waarde niet te klein nemen.  8" ET 20/25 ofzo.
dan zou het misschien nog kunnen zonder de spatbordranden uit te slijpen.
fuck stock.....................customize

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Orginele 6n velgen onder 2f
« Reactie #8 Gepost op: ma, 08 nov 2004, 21:29:44 »
Voor 185 zou ik zeggen 8 inch, maar:

Om wat voor 2f gaat het? Steilheck of coupe/classic?
Bij de laatste 2 heb je wat meer/makkelijkere mogelijkheden.

En wat voor waarden hebben die 6n velgen standaard?

het zijn stale velgen van 5j en 43et 13inche
en normaal liggen er al 185 banden omheen alleen is dat van het type balon

ik heb eff met sjon gesproken en ik dacht nu aan achter 7j met et25 en voor 6.5j met et25
maar eerst verlagen en meten met orginele velgen en dan denk ik toch maar verder meten
want inderdaa voor 6.5j met et20 kan ook
dus meten is weten zoals al gezecht is

toch bedankt groetjes maikel

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Orginele 6n velgen onder 2f
« Reactie #9 Gepost op: ma, 08 nov 2004, 22:01:49 »
-prut-
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.