Auteur Topic: Laaddruk met scherpere nokkenas  (gelezen 853 keer)

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Laaddruk met scherpere nokkenas
« Gepost op: ma, 16 mei 2011, 15:03:03 »
Standaard heeft de PY : 199 inlaat, 228 uitlaat / lift: ?
De Rötelle heeft 252° inlaat en 276° uitlaat

Nou staan de kleppen dus langer open en heb je een betere vulling van de cilinder, theoretisch zou er dus druk val moeten optreden...

Nou heb ik dus gelijk een (1000km geleden) gereviceerde lader met kleinere (68mm) poelie gemonteerd, gevolg is dat ik dus het verschil niet kan meten..

Met standaard nokkenas + ongereviceerde lader en orginele poelie kwam ik op 0,5bar, constant aanwezig vanaf +- 3000tpm
Met Rötelle nokkenas + gereviceerde lader met 68mm poelie kom ik op max 0,75bar bij 6000tpm

Hij trekt veel harder en loopt ook veel harder, maar ik dacht/ hoopte wel rond de 1 bar druk te hebben...

Wat is jullie ervaring met een sportnokkenas icm de laaddruk?!

Alvast bedankt!!
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Laaddruk met scherpere nokkenas
« Reactie #1 Gepost op: ma, 16 mei 2011, 15:23:37 »
Ik had een 252° inlaat en 276° uitlaat nok laten monteren bij G-force...
voor inbouw reed ik met 0,9 bijna 1 bar, meter-naaldje haalde de 1bar net niet :)
na inbouw was de laaddruk nog maar 0,7 a 0,8, maar trok een flink stuk beter -naughty-
« Laatst bewerkt op: ma, 16 mei 2011, 15:56:34 door richard-polo »
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Laaddruk met scherpere nokkenas
« Reactie #2 Gepost op: ma, 16 mei 2011, 15:37:31 »
Ik had een 252° inlaat en 276° uitlaat nok laten monteren bij G-force...
voor inbouw reed ik met 0,9 bijna 1 bar, meter-naaldje de 1bar net niet :)
na inbouw was de laaddruk nog maar 0,7 a 0,8, maar trok een flink stuk beter -naughty-

Dus het klopt wel wat ik meet en voel??!
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Laaddruk met scherpere nokkenas
« Reactie #3 Gepost op: ma, 16 mei 2011, 15:44:02 »
Mijn broertje heeft precies hetzelfde bij zijn G40, met (dacht ik) 276 symmetrische nokkenas en bewerkte lader. Laaddruk is iets lager dan voor de inbouw.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Laaddruk met scherpere nokkenas
« Reactie #4 Gepost op: ma, 16 mei 2011, 16:00:11 »
Dus het klopt wel wat ik meet en voel??!

dat is helemaal waar -thumbsup-
als je goed duits kunt is g-laderseite een goeie -klus- daar staan meestal verschillende waardes bij verschillende nokkenassen..
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Laaddruk met scherpere nokkenas
« Reactie #5 Gepost op: ma, 16 mei 2011, 16:01:55 »
is ook wel logisch. Druk is theoretisch hetzelfde, maar in de praktijk niet. Omdat er bij een grotere cilindervulling ook meer lucht nodig is. De capasiteit van de lader is beperkt, bijvoorbeeld 1l per minuut. Meer kan ie niet aan. Bij een grotere cilindervulling heb je een hogere capasiteit nodig, bijvoorbeeld 2l per minuut, ik noem maar wat. Omdat de lader dit niet aan kan, zal ie, omdat de lucht eerder uit de compressor moet, dan dattie druk kan opbouwen, dus een lagere druk leveren.

Vergelijk het maar met een luchtcompressor voor luchtgereedschap. Als de pomp minder snel de druktank vult dan dat je m leegtrekt door het gebruik. Zal de pomp minder druk kunnen leveren. Wel is het zo dat bij die dingen daar een beveiliging op zit en je gewoon geen lucht er meer uitkrijgt op het moment dat de tank leeg is. Bij een glader zit er geen drukvat en dus ook niet die beveiliging. En das maar goed ook, want steeds als je dan het gas intrapt en je vraagt teveel van je lader, zou je motor er gewoon mee kappen omdattie geen lucht meer toebediend krijgt.

jaja heel verhaal en er komen vast wel weer opmerkingen met klok en klepel, lees nou maar eens goed, mijn uitleg klopt misschien niet helemaal, maar de kern ervan wel.

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Laaddruk met scherpere nokkenas
« Reactie #6 Gepost op: ma, 16 mei 2011, 16:12:48 »
jaja heel verhaal en er komen vast wel weer opmerkingen met klok en klepel, lees nou maar eens goed, mijn uitleg klopt misschien niet helemaal, maar de kern ervan wel.

Geen bal bla bla, maar je moet eens leren om niet overal op de moeten reageren als er toch geen nut of juiste info bij zit ;)
het meeste van het systeem is algemeen bekend hoor!!
gaat nu om waardes bij welke nokkenasse -nana-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Laaddruk met scherpere nokkenas
« Reactie #7 Gepost op: ma, 16 mei 2011, 16:13:39 »
@topicstarter....
http://www.polotreff.de/forum/t/112740?



heb je tijdens het monteren van die as ook je stoters vervangen?
die kunnen nogal snel stukgaan nou -klus-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Laaddruk met scherpere nokkenas
« Reactie #8 Gepost op: ma, 16 mei 2011, 22:21:51 »
@topicstarter....
http://www.polotreff.de/forum/t/112740?

heb je tijdens het monteren van die as ook je stoters vervangen?
die kunnen nogal snel stukgaan nou -klus-

Thanks voor de link Richard!!

Nee, wel over getwijfeld uiteraard... We zien het wel of ze het houden...  -klus-
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"