Auteur Topic: motor kan moeilijk stationair blijven draaien  (gelezen 2470 keer)

Offline mistermy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 144
  • Geslacht: Man
  • Jan
motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Gepost op: wo, 08 jun 2011, 20:32:29 »
heren, het volgende,

ik las hier onder ook al een topic van een G40 die stationair slecht draaide...

nu heb ik een een auto met het zelfde probleem, als je um start dan draait i 1100 RPM un sec of 30 en dondert daarna luk raak uit.

als je er even mee hebt gereden en hij is warm, dan stuitert hij in zijn toeren, vanaf 1000 na de 500 en zevoort, op en neer op en neer..

nu las ik dat het de temp sensor kon zijn. nu ik die sensor toch ga vervangen, maar waarom niet alles? olie-temp, olie-druk, mijn temperatuur indicatie in mijn teller bak dondert ook wel eens weg?. en als ik lang achterelkaar hard rij, en ik rij daarna langzaam dan mekkert het olie lampje vaak.

in de winkel zijn er verschillende sensoren te krijgen, verschillende olie druk sensoren, meerdere temp sensoren enzovoort.

heeft iemand enig idee wat er precies in moet? ik heb een NZ blok.

zijn er verder nog dingen die ik kan vervangen die van belang zijn voor het stationair toerental? alle vacuüm leidingen heb ik al aangepakt.

bedankt heren!.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #1 Gepost op: wo, 08 jun 2011, 20:34:10 »
Begin bij de zoekfunctie, en op marktplaats bij de vraagbaken...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #2 Gepost op: wo, 08 jun 2011, 22:17:48 »
heren, het volgende,
(...)
ik heb een NZ blok.
zijn er verder nog dingen die ik kan vervangen die van belang zijn voor het stationair toerental? alle vacuüm leidingen heb ik al aangepakt.
bedankt heren!.

Heer, op en neer gaand stationair rpm kan bij sommige motortypen met een 'extra luchtschuif' veroorzaakt worden door het niet of slecht functioneren van dat ding. Of een NZ zo'n extra luchtschuif heeft en hoe je de werking kan controleren weet ik niet uit m'n hoofd. Maar met de zeokfuctie of in een vraagbaak (Haynes of Jetzt Helpe Ich Mir Selbst is dat vast wel te vinden. Succes! -thumbsup-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #3 Gepost op: wo, 08 jun 2011, 22:48:53 »
ik zou eerst je oliedruk uitzoeken . aangezien de minimale druk sensor 0,35 bar is en je 2 bar bij 2000rpm minimaal moet halen . het kan zomaar zijn dat je slijtage in je blok hebt ipv een slechte drukschakelaar
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mistermy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 144
  • Geslacht: Man
  • Jan
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #4 Gepost op: ma, 13 jun 2011, 16:56:31 »
ok, dank je wel Serge, ik ga even zien wie zo'n tester heeft. je hoort nog van me.

koenG40, ik heb de lucht schuif niet kunnen vinden, had hem destijds op mijn G40 ook stuk. ik heb zoo wie zoo 2 koelvloeistof sensoren besteld, een voor de motormanagement en een voor het klokje op mijn dashboard. hopen dat dat iets uit doet. hij valt nu toch wel hinderlijk vaak uit.

gekke gerrit, ik spendeer veel tijd op dit forum, rijk aan humor en veel sterke antwoorden, veel hulp, geen vraag te veel, ik heb na al die tijd de zoek functie meeeerdere malen gevonden, met een goed resultaat. ik zou niet voor niets een topic openen....? toch alsnog bedankt voor de tip..

Offline mistermy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 144
  • Geslacht: Man
  • Jan
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #5 Gepost op: zo, 03 jul 2011, 13:58:21 »
ik heb reed het probleem gevonden!. ik ben langzamerhand eens alles los gaan trekken, deeltje voor deeltje alles eraf, demontage alle onderdelen, ik trof een 90graden bocht aan op de buis van de lucht massa meter naar de het inlaatspruitstuk die voor de carterontluchting was, deze was voor 50%door. tape was los gaan laten. gefist en nu draait i stationair 1100 toeren. nu nog even uitzoeken waarom hij zoo hard draait.

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #6 Gepost op: zo, 03 jul 2011, 22:50:20 »
What about je oliedruk? Is ook best wel cruciaal zegmaar  -naughty-.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #7 Gepost op: di, 05 jul 2011, 13:24:16 »
Stationair kun je naar beneden schroeven met de schroef achterop het gasklephuis.
NZ heeft last van ALLES wat "luchtlek" is NA de luchthoeveelheidsmeter.
Dat bochtje van de carterontluchting is vaak vergaan door de oliedampen.

Offline Ddrag

  • Non-Register lid
  • Berichten: 263
  • Geslacht: Man
  • Cor Vos
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #8 Gepost op: ma, 15 aug 2011, 10:09:51 »
Hm, even in de gaten houden, ik heb een soortgelijk probleem (schommelende toeren in stationair-stand). Bij mij word er gedacht aan de ontsteking dat ie te vroeg of te laat staat.
Maar zal a.s. zaterdag de monteur ook even naar een eventuele luchtlek laten kijken!
VW Golf 3 GTI 20 Jahre Edition '96 - sold
VW Polo Classic 86 sedan '89 - daily

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #9 Gepost op: ma, 15 aug 2011, 16:20:13 »
Nooit verkeerd om ff 't ontstekingstijdstip te checken, maar laat h'm maar beginnen met dat:
Maar zal a.s. zaterdag de monteur ook even naar een eventuele luchtlek laten kijken!

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #10 Gepost op: ma, 15 aug 2011, 18:02:54 »
Je kan zelf ook wat opsporen aan valselucht,pak een busje remmen reiniger en spuit onder het stationair lopen wat rondom de inlaat op het blok.
als er ergens een lekje zou zitten dan zou hij wat hoger in toeren gaan lopen.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #11 Gepost op: ma, 15 aug 2011, 18:34:40 »
Lekkende carterventilatieslangetje kan visueel.

Offline Ddrag

  • Non-Register lid
  • Berichten: 263
  • Geslacht: Man
  • Cor Vos
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #12 Gepost op: ma, 15 aug 2011, 18:58:32 »
Alle slangetjes en vacüum"zakjes" ogen in goeie staat, geen corrosie, bobbels of scheuren. Carterontluchtingslang is vorige week vervangen tezamen met een hoop andere slangetjes..

Op basis daarvan word er bij mij gedacht aan de ontstekingstijd.. maargoed, zaterdag komt ie bij de VW-dealer te staan in de garage dus meteen GOED laten nakijken :P
VW Golf 3 GTI 20 Jahre Edition '96 - sold
VW Polo Classic 86 sedan '89 - daily

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: motor kan moeilijk stationair blijven draaien
« Reactie #13 Gepost op: ma, 15 aug 2011, 19:01:51 »
Vedeler en rotor nog goed?
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2