Auteur Topic: gloeilampje op dashboard polo diesel aansluiten  (gelezen 678 keer)

Offline rooiegijt@hotmail.com

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
gloeilampje op dashboard polo diesel aansluiten
« Gepost op: di, 29 mei 2012, 00:41:02 »
goededag

sins 2 weken heb ik nu een diesel in mijn polo van 1986 gebouwd.
ik heb al wat kleine problemen gehad maar die waren vrij makelijk en snel op te lossen.
wel zit ik nu met het volgende probleem dat ik het gloeilampje niet volgens schema aan het werk krijg.
vanaf het relais krijg ik alleen op de draad naar de gloeispiralen de geschakelde spanning.
volgens het schema en de berichten op internet zou de blauw/groene draad naar het lamje op het dashboard moeten maar deze krijgt geen stroom en (volgens mij) is deze niet massa geschakeld. 

is er toevallig iemand die mij kan vertellen hoe deze normaal aangesloten word.
het word een normaal extern lampje in 1 van de kapjes van de kap rond het dashboard.
het lijkt mij namelijk niet echt verstanding om deze draad van de gloeispiralen te pakken want deze is zo dik dak ik denk dat een normaal lamje teveel spanning zal krijgen.

ik hoor het erg graag

alvast bedankt

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: gloeilampje op dashboard polo diesel aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: di, 29 mei 2012, 14:53:40 »
goededag

sins 2 weken heb ik nu een diesel in mijn polo van 1986 gebouwd.
ik heb al wat kleine problemen gehad maar die waren vrij makelijk en snel op te lossen.
wel zit ik nu met het volgende probleem dat ik het gloeilampje niet volgens schema aan het werk krijg.
vanaf het relais krijg ik alleen op de draad naar de gloeispiralen de geschakelde spanning.
volgens het schema en de berichten op internet zou de blauw/groene draad naar het lamje op het dashboard moeten maar deze krijgt geen stroom en (volgens mij) is deze niet massa geschakeld.  

is er toevallig iemand die mij kan vertellen hoe deze normaal aangesloten word.
het word een normaal extern lampje in 1 van de kapjes van de kap rond het dashboard.
het lijkt mij namelijk niet echt verstanding om deze draad van de gloeispiralen te pakken want deze is zo dik dak ik denk dat een normaal lamje teveel spanning zal krijgen.

ik hoor het erg graag

alvast bedankt
sowieso zou ik het dan zekeren maar hij zal toch daarvandaan moeten komen zegt mijn gezonde verstand.
eventueel kun je er een schakeling tussen plaatsen met een contactplus maar dat doe je normaal als je anders juist te weinig spanning krijgt.

maar simpel gedacht: als je aftakt maakt de dikte toch niet uit? Voltage verandert niet dus zolang er geen omvormer voor zit om de amperage aan te passen is het geen probleem dunkt me.
Eenvoudigste is denk ik om de kabel terug te volgen. Ergens moet een schakeling zitten. Waarschijnlijk gewoon een zwart relais.
Daar zoeken naar de gloeischakelplus van de bougies met behulp van een voltmeter en direct aftakken. Waarschijnlijk zit je dan al lekker dicht bij de zekeringkast. Scheelt weer draad trekken.

Offline Jerome

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Verlinden
Re: gloeilampje op dashboard polo diesel aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: di, 29 mei 2012, 16:16:54 »
Ik heb mijn benzine Jetta 1 omgebouwd naar een diesel, en heb een aftermarket gloeirelais (goedkoop Ebay ding) gebruikt. Deze zou wel voor verschillende VW's zijn, maar ik meld het maar even voor het geval er toch een klein verschil met de Polo zou zijn.
Bij mij is het signaal naar het voorgloeilampje massa geschakeld, en gewoon 12V. Ik heb een ledje incl weerstandje aan de (geschakelde) plus gehangen (beter zou het zijn om het nog af te zekeren) en de massa aan de uitgang L van het voorgloeirelais. Nogmaals, ik weet niet zeker of het bij de Polo ook zo is, maar iig de moeite om het even te controleren. (voordeel van het voorgloeisignaal zo te gebruiken ipv aftakken van de gloeiers is dat het lampje officieel eerder uitgaat dan er gestopt wordt met gloeien, als je alles iig officieel aangesloten hebt ;) )

Succes!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: gloeilampje op dashboard polo diesel aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: di, 29 mei 2012, 16:23:43 »
kijk  -thumbsup- dat zijn nog eens adviezen

dus:
- blokje zoeken
- strromschema er bij pakken en de kleur draad naar het lampje zoeken

dat moet lukken lijkt me  -klus-

Offline rooiegijt@hotmail.com

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: gloeilampje op dashboard polo diesel aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: wo, 30 mei 2012, 19:19:33 »
iedereen bedankt voor de antwoorden.

ik zal morgen weer eens de elektra man gaan spelen.
hoop dus inderdaad dat de draad op de l massa geschakeld is want bij het gloeirelais kom ik er niet uit.

ik zal jullie laten weten wat het resultaat is geworden.



Offline rooiegijt@hotmail.com

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: gloeilampje op dashboard polo diesel aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: zo, 03 jun 2012, 02:38:02 »
goedemorgen

vandaag weer lekkker bezig geweest met de polo maar helaas krijg ik het gloeilampje niet op de orginele draad aangesloten.
ik heb alles geprobeerd van massa geschakled naar plus geschakeld maar kreeg niets.
nu dus maar een draad getrokken vanaf het gloeirelais met de draad die naar de gloeiers gaat.
dit werkt natuurlijk ook maar het is alleen niet de juiste manier.

bedankt voor de reacies