Auteur Topic: groene ronde pot  (gelezen 2146 keer)

Offline oompie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 33
groene ronde pot
« Gepost op: zo, 05 aug 2012, 13:03:50 »
Hallo,
Kan iemand mij uitleggen waarvoor de ronde groene pot tegen het schutbord van mijn polo (1983) met diverse vacuumaansluitingen voor dient.
Ik heb een rembekrachtiger gemonteerd en nu moet ik of een nw vacuumaansluiting maken of kan deze vacuumpot afgesloten worden,er zit wel nog een vacuumleiding op die naar
de vacuumaansluiting van de vervroeger gaat.
wie heeft de oplossing.
oompie

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: groene ronde pot
« Reactie #1 Gepost op: zo, 05 aug 2012, 13:59:50 »
Dat is een vacuumbuffer.  Vacuum heb je sowieso nodig voor je vervroeger, maar die hoeft niet perse via de bol te lopen volgens mij.

Kun je de vacuumvervroeger niet rechtstreeks op je inlaat aansluiten? Zo zit het bij de 1.3'tjes en 1.1'tjes met bekrachtiging wel namelijk.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline oompie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 33
Re: groene ronde pot
« Reactie #2 Gepost op: zo, 05 aug 2012, 20:18:44 »
Het zit namelijk zo dat er een vacuumleiding vanaf de carburateur naar de vervroeger loopt,en op de aansluiting waar nu de vacuumslang van de rembekrachtiger op zit was een dik stukslang gemonteerd met een vacuumtule waar weer een vacuumslang aan zat die naar de groene pot liep en vandaar weer een vacuumslang naar de andere kant van de vervroeger.
Ook zit er een soort relais achter de groene pot?.

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: groene ronde pot
« Reactie #3 Gepost op: ma, 06 aug 2012, 02:23:56 »
Dat is een vacuumbuffer.  Vacuum heb je sowieso nodig voor je vervroeger, maar die hoeft niet perse via de bol te lopen volgens mij.

Kun je de vacuumvervroeger niet rechtstreeks op je inlaat aansluiten? Zo zit het bij de 1.3'tjes en 1.1'tjes met bekrachtiging wel namelijk.

De groene bol is een reservoir voor het verlatingsysteem van je/een GL torretje.

De GL heeft een last- en snelheidsafhankelijke vacuum verlatingsysteem bovenop de normale vervroeging.
Bij toerentallen beneden 3600 tpm en met gasklep openingshoek groter dan 30 graden zal de ontsteking met 6 graden verlaat worden.
Daarom zitten er bij een GL paddo twee vacuumaansluitingen , zowel boven als ónder het membraan en heeft dit systeem de nodige
extras zoals gasklepschakelaar, "vacuumrelais" etc.


Offline oompie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 33
Re: groene ronde pot
« Reactie #4 Gepost op: ma, 06 aug 2012, 22:22:59 »
bedankt Mark,
Zou ik eventueel in de slang van de rembekrachtiger een t stuk kunnen monteren waar ik de vacuum slang van de groene bol weer op kan aansluiten of geeft dit problemen met remmen?.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: groene ronde pot
« Reactie #5 Gepost op: di, 07 aug 2012, 00:22:50 »
Nope. Geen problemen.
Fabrieksorigineel ( motor GL mét optionele rembekrachtiger ) heeft gewoon een T-stuk.   Wel even kijken naar wáár de terugslagklep/eenwegklep zit in de rembekrachtiging. Daarvoor ( dus aan de inlaatkant ) komt de groene bol
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline oompie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 33
Re: groene ronde pot
« Reactie #6 Gepost op: di, 07 aug 2012, 18:37:34 »
Oké allen bedankt voor de info.
oompie