Je hoort veel, maar je ziet nix :-)
Scully: 't is een DUMP valve, Pop-off valve of over-druk-afblaas-ventiel..
Idee van een dumpvalve word her en der op 't internet uitgelegd, maar dan gaat het bij 99% van de gevallen over een geblazen motor dmv een uitlaatgasturbine (turbo).
In het kort:
een Turbo word aangedreven door uitlaatgassen. De snelheid waarmee de turbo rond draait staat daarmee 'los' van het motortoerental.
De turbo stuwt frisse lucht de motor in.. Op het moment van overschakelen (gas los) neemt de motor geen frisse lucht in (gasklep is dicht), dus stuwt de turbo wel lucht in het inlaat-traject, maar kan ze de lucht niet kwijt: Kort stondige blokkade remt de turbo af, waardoor de turbo bij 'weer gas erop' even op gang moet komen....
Door een dump-valve te installeren, blaas je de lucht die bij gas-los normaal 'blokkeerd' af via een ventiel: de turbo word niet afgeremt, en je hebt minder last van het 'weer op gang moeten komen' van de turbo bij 'weer gas erop'.
Een G-lader word niet door uitlaatgas aangedreven, maar door een getande riem. de G-lader heeft ook last van 'blokkerende' lucht bij 'gas-los' MAAR de G-lader heeft een vaste overbrenging met de motor!! de G-lader zal door de blokkerende lucht dus NIET afremmen!! Er is zelfs geen 'blokkerende' lucht, want het gasklephuis is zo gemaakt dat de 'teveel' lucht via de retourslang (die slang die door je klepdeksel gaat), terug de G-lader in stuwt.
Met een Pop-off/Dump/afblaasventiel op een G-lader zul je dus ook bijna geen effect op het vermogen bemerken. Je kunt de lucht namelijk wel in 'het vrije' laten ontsnappen, veel zal er niet veranderen. Enige verschil KAN zijn, dat je door het plaatsen van z'n ventiel geen warme lucht terug het systeem in blaast, maar alleen koele lucht pakt.... Of dat echter de investering waard is..
Ja, en het klinkt leuk.. maar van geluid ga je niet harder!