Auteur Topic: Nokkenas  (gelezen 961 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Nokkenas
« Gepost op: vr, 29 okt 2004, 22:59:58 »
Wie het weet mag het zeggen:

het viel mij bij het bestuderen van een nokkenas op dat de sleuf aan de onstekingskant, daar waar de "tandjes" op de as van het onstekingshuis in vallen, uit het midden is gefreesd.
Dacht eerst dat het een afgekeurd exemplaat oid was, maar bij een andere nokkenas idem dito..

Waar is daar de reden van?
De constructie met de tandjes is wel zo dat dit geen problemen geeft, maar de vraag is waarom?

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Nokkenas
« Reactie #1 Gepost op: vr, 29 okt 2004, 23:14:26 »
Om te voorkomen dat de ontsteking 180º verkeerd staat?

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Nokkenas
« Reactie #2 Gepost op: vr, 29 okt 2004, 23:39:38 »
Jup, dan kan ie er maar op 1 manier op...de goeie
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Wendy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.370
  • Geslacht: Vrouw
  • grrrrr....
Nokkenas
« Reactie #3 Gepost op: za, 30 okt 2004, 07:52:29 »
meer lucht? -naughty-
trotse mama!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Nokkenas
« Reactie #4 Gepost op: za, 30 okt 2004, 13:51:32 »
Het was mij nog nooit opgevallen, maar de tandjes op de verdeler staan inderdaad ook uit het midden van de as.

Weer wat geleerd!  -thumbsup-

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Nokkenas
« Reactie #5 Gepost op: zo, 31 okt 2004, 19:13:32 »
Het was mij nog nooit opgevallen, maar de tandjes op de verdeler staan inderdaad ook uit het midden van de as.

Weer wat geleerd!  -thumbsup-

klopt en bij de 1.9 diesels is dat gedaan zodat je de kaliber van de nokkenas bij het vervangen van de distributieriem er maar op 1 manier er in past de juiste!!!!
je zet dan je nokkenas vast om een zogenaamde fijnafstelling te kunnen verichten met de nokkenaspoeli (die je eerst los heb gehaald) maar ik verdwaal van het onderwerp

groeten maikel