Meten is weten..
Daarbij komt dat volkswagen en de rest van de wereld het juist vaak niet eens zijn over de precieze pin-out van de iso-steck aangaande de constante + en de geschakelde +
Wat ik 'altijd' doe (voorzover ik een radio in m'n auto's heb):
- Constante + (de rode draad die reeds aanwezig is) sluit ik aan op de radio op 'constant plus' ( * )
- Massa (-) (de bruine draad die reeds aanwezig is) sluit ik aan op de radio massa
- Binnenverlichting (de grijs blauwe draad die reeds aanwezig is) sluit ik aan op de 'schakel-draad' radio.
* De constante plus wordt door de meeste radio's gebruikt als 'geheugenstroompje' voor o.a. je radio zenders, én voor de daadwerkelijke stroom afname bij 'radio aan'. De schakel-draad bedien ik dus met de verlichtingsschakelaar: verlichting van de auto aan = radio aan. (ik rij toch zo goed als nooit zonder verlichting aan).
Let op: Sommige radio's gebruiken de 'schakel-draad' niet om een relais-tje aan te sturen, maar gebruiken deze draad ook daadwerkelijk om spanning af te nemen voor de radio zelf. Sluit het dan NIET zo aan, want dat vind je verlichtingsschakelaar niet grappig (zit een weerstand in, contactjes etc etc.)
Die draad waar de radio z'n spanning vandaan haalt voor de 'radio' is meestal te herkennen aan een extra zekering.. of het staat wel in de handleiding.