Auteur Topic: Polo '92 met wintervrees  (gelezen 1430 keer)

Offline Polo500

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
  • Sander
Polo '92 met wintervrees
« Gepost op: za, 18 mei 2013, 22:51:53 »
Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd aan het speuren naar de motorproblemen van mijn Polo '92 met een AAU blokje. Hieronder de beschrijving van de zaken die opvielen:

  • Zagend toerental bij stationair (variërend tussen 600 en 1100 rpm) met uitvallen van de motor
  • Stotterende/bokkende motor bij verschillende toerentallen tijdens rijden
  • Bij stabiel houden van een hoger toerental ook schommeling in toeren
  • Hoog benzine verbruik, 1:10
  • Bij langer rijden op ongeveer 3000-4000 rpm wel soepel rijden
  • Temperatuurmeter geeft meestal niet hoger dan 72 graden aan

Ik heb diverse zaken bekeken:

  • De thermostaat getest in een pannetje water op het fornuis, deze ging netjes open op ongeveer 85 graden terwijl de temperatuurmeter 72 graden aangeeft
  • Temperatuursensor zwarte nagekeken, het stalen sensordeel was bedenkt met een laag oxidatie, dit verwijderd en weer gemonteerd, geen verschil te meten
  • Temperatuursensor blauwe nagemeten, geeft op kamertemperatuur 2,5 K Ohm aan, dit zou goed moeten zijn
  • Alle vacuümslangen nagelopen, hier en daar reparaties uitgevoerd, gaf geen verbetering in motorgedrag
  • Gasklephuis schoongemaakt, gaf geen verbetering in motorgedrag

Nu is het inmiddels voorjaar en bijna zomer en met dat de kou uit ons land vertrok zijn ook mijn motorproblemen vertrokken, bovenstaande problemen waren er dus alleen in de wintermaanden. De polo rijdt nu echt als een zonnetje, verbruik is ook goed 1:15! Wel blijft de temperatuurmeter een lage temperatuur aangeven, waarschijnlijk is deze gewoon stuk.

Maar nu is de vraag of iemand weet wat hier aan de hand kan zijn? Dus in de winter rijdt ie beroerd en 's zomers goed, is best lastig aangezien de Polo eigenlijk mijn winterauto is  :)

Ik hoor het graag!

Groet,
Sander

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Polo '92 met wintervrees
« Reactie #1 Gepost op: ma, 20 mei 2013, 14:29:29 »
Heb met mijn ex-AAU veel problemen gehad, eerste oplossing was het vervangen van de blauwe temperatuursensor. Tijdje daarna weer problemen, toen bleken de bougiekabels gaar te zijn. Als je temperatuursensor goed is zou ik de ontsteking eens nalopen. De rotor, verdeler, kabels en bougies.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Polo '92 met wintervrees
« Reactie #2 Gepost op: ma, 20 mei 2013, 14:33:25 »
warme luchtvoorziening
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Polo '92 met wintervrees
« Reactie #3 Gepost op: ma, 20 mei 2013, 15:07:13 »
warme luchtvoorziening

Goeie, zit er een dikke buis aangesloten vanaf het uitlaatspruitstuk naar de luchtinlaat?
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Re: Polo '92 met wintervrees
« Reactie #4 Gepost op: ma, 20 mei 2013, 16:03:55 »
Voetpakking niet lek?
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Polo500

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
  • Sander
Re: Polo '92 met wintervrees
« Reactie #5 Gepost op: ma, 20 mei 2013, 20:54:19 »
Hallo mensen, dank voor de antwoorden!

Ik heb in de winter de verdelerkap en rotor vervangen, wat me toen op viel was een soort witte aanslag op de contactpunten van de verdelerkap. Na het vervangen van de kap was deze aanslag binnen een dag of drie rijden weer terug dus dacht dat wel zo zou horen (ik zal er eens een foto van maken). Ik zal in ieder geval een setje nieuwe bougieskabels halen, de bougies zijn ook in de winter vervangen.

Als we dan toch bezig zijn met zaken vervangen zal ik de blauwe temperatuursensor ook maar vervangen, ik heb de huidige sensor wel gemeten en in principe was deze goed (2,5K Ohm bij 22 graden), maar goed better safe than sorry  -thumbsup-

Ik zal ook eens een controle uitvoeren met remmenreiniger om te kijken of er geen valse lucht wordt aangezogen.

De warmeluchtvoorziening lijkt ok, de slang zit aangesloten op het spruitstuk en de regelklep lijkt het te doen, kan nog wel contoleren of de klep inderdaad verder open gaat als de lucht kouder is.

Hmmm, ik voorzie wel een probleem, om te checken of de reparaties werken moet ik toch wel een stukje rijden richting de noordpool.....dat terwijl de vakantie eigenlijk richting het zuiden was gepland.
 
Mochten er nog andere ideeën zijn dan hoor ik het graag.

Groet
Sander
« Laatst bewerkt op: ma, 20 mei 2013, 20:56:44 door Polo500 »

Offline Polo500

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
  • Sander
Re: Polo '92 met wintervrees
« Reactie #6 Gepost op: di, 21 mei 2013, 12:34:23 »
Zoals beloofd een foto van de witte aanslag (je kan het er af krabben) op de contacten in de verdelerkap:



Dan nog een vraagje aangaande bougiekabels; ik zie op Ebay setjes staan van rond de 20 euro terwijl bij diverse online autoshops er vaker prijzen worden gevraagd rond de 60 euro, kan iemand uit ervaring aanraden welke setjes goed zijn voor mijn 1.0 AAU polo?

O ik kwam er ook achter dat de ophangrubbers van het motorblok wat slap zijn geworden, dit verklaart ook meteen waarom het blok best wel een kantelneiging heeft tijdens optrekken en loslaten van het gaspedaal. Nu heb ik meerdere onderdelen gezien die geschikt zouden zijn:

http://boelm.nl/volkswagen/polo-modellen/polo-86-86c-1974-1994/motorsteunen.html


http://autopartsmarket.co.nl/?action=catalog_part_info_view&code=30130054&id_brand=1156&item_code=09_30130054&id_provider=766&return=code%3D30130054%26action%3Dcatalog_price_view

Heeft er misschien iemand ervaring op dit gebied?

Hoor het graag!

Groet,
Sander


Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Polo '92 met wintervrees
« Reactie #7 Gepost op: di, 21 mei 2013, 20:32:43 »
Die aanslag tsja, daar ontkom je niet aan..... Wel in de gaten houden, word het plekje te diep en de vonk springt niet meer goed over dan krijg je vage missers.....vervangen is dan de enige remedie.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Polo '92 met wintervrees
« Reactie #8 Gepost op: di, 21 mei 2013, 23:40:58 »
witte aanslag krijg je door te hoge weerstand in de bougie kabels cq bougies .weerstand in de kabels is een raar iets . deze komt bij je weerstand blok vandaan welke eigenlijk boven op je bougie gedrukt wordt .dit gedeelte zorgt er voor dat je radio niet zo stoort op de ontsteking .dit blokjer berstaat uit koolstof staaf met een alu hulsje . dit hulsje rot weg op den duur .de koolstof laat dan nog wel iets vonk door .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .