Auteur Topic: Kidz en gordels.  (gelezen 1506 keer)

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Kidz en gordels.
« Gepost op: di, 24 feb 2009, 13:58:29 »
Na een discussie op een ander forum hier ook maar even deze info.

Wanneer mag een kind voorin zitten?

Kinderen mogen onder dezelfde voorwaarden voorin de auto zitten als dat ze achterin mogen zitten. Daar wordt volgens de regels geen onderscheid tussen gemaakt.



Autogordels en kinderzitjes

Kleiner dan 1.35 in de gordel
Zoveel personen als gordels

Het dragen van autogordels op zitplaatsen voorin én achterin personenauto’s is verplicht. Vanaf 1 mei 2008 geldt dat er maximaal zoveel mensen in een auto mogen zitten als er gordels zijn. Dus is een auto met vier gordels uitgerust, mogen er maximaal vier personen plaatsnemen. Voor die tijd gold dat het aantal beschikbare gordels moest worden gebruikt. Als er meer personen waren dan gordels, mocht dat achterin ook.

Voor kinderen (tot 18 jaar) kleiner dan 1,35 meter geldt dat zij in de auto altijd een goedgekeurd zitje of een zittingverhoger moeten gebruiken. Dat geldt zowel voor- als achterin. In een auto zonder gordels mogen kinderen jonger dan drie jaar niet worden vervoerd. De autostoeltjes en zittingverhogers moeten voldoen aan bepaalde Europese veiligheidseisen. Als ze dit doen, zijn ze voorzien van een keuringslabel.



Hoeveel kinderen mag ik op de achterbank vervoeren?

In een auto met gordels achterin:
Net zoveel kinderen tot 1,35 meter als er gordels zijn. Zij moeten een goedgekeurd kinderzitje gebruiken, behalve in de elders genoemde uitzonderingsgevallen. Als er meer passagiers zijn dan gordels, dan mogen alleen kinderen groter dan 1,35 meter en volwassenen los op de achterbank zitten, als de aanwezige gordels door andere passagiers worden gebruikt. Dit geldt voor privé-voertuigen. In taxi's en bussen gelden andere regels.
Vanaf 1 mei 2008 mag in auto's die op alle zitplaatsen gordels hebben, niemand meer zonder gordel vervoerd worden.
In een auto zonder gordels achterin:
Zoveel als er op de bank of stoelen passen. Kinderen jonger dan drie jaar mogen in een auto zonder gordels niet worden vervoerd (behalve in een taxi of bus).



Ik ben in bezit van een oldtimer waarbij gordels achterin ontbreken. Mogen mijn kinderen van twee en vier jaar wel mee?

Het kind van twee jaar moet in ieder geval in een kinderzitje. Als dat achterin niet kan worden aangebracht en voorin wel, dan moet dit kind voorin zitten.


- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #1 Gepost op: di, 24 feb 2009, 14:09:26 »
Het antwoord is zo ver ik weet: Nee.
Eigenlijk is bij de oldtimer zo ver ik heb begrepen de gehele achterbank overbodig geworden als je achter geen grodels hebt.

Maar hierboven vindt ik het dan weer verwarrend staan.

Ik kende met name deze zin die volgens mij geen twijfel overlaat:


Vanaf 1 mei 2008 geldt dat er maximaal zoveel mensen in een auto mogen zitten als er gordels zijn. Dus is een auto met vier gordels uitgerust, mogen er maximaal vier personen plaatsnemen.

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #2 Gepost op: di, 24 feb 2009, 14:20:58 »
dus een kind van 3 jaar mag je meenemen achterin een oldtimer zonder gordel hoeven te dragen  -gert- -gert-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #3 Gepost op: di, 24 feb 2009, 14:21:14 »
Ik lees toch echt ook:

Vanaf 1 mei 2008 mag in auto's die op alle zitplaatsen gordels hebben, niemand meer zonder gordel vervoerd worden.

Immers, ook voor APK e.d. zijn inmiddels achtergordels verplicht gesteld. Maar onze oldtimertjes komen daar zonder gordels nog prima doorheen. Sterker nog, ik heb oldtimers gehad zonder vóórgordels, en ook die werden goedgekeurd ("Zeitgenossen"? :D ) Dit soort nieuwe regeltjes gelden dus volgens mij voor auto's verkocht vanaf het moment dat de regel is ingegaan, of ben ik nu abuis? -dunno-

En hoe zit het met de ouderwetse regel dat een kind onder de 12 jaar niet voorin mag (uitgezonderd kinderstoeltjes e.d.)? Ik weet niet beter dan dat dat de regel is? Volgens bovenstaand verhaal zou je bijna je kind van 6 voorin meenemen, omdat daar tenminste een gordel zit. Jammer alleen dat bij een kind van die leeftijd/grootte een gordel makkelijk in een doodsoorzaak kan veranderen?! -gert-

Het moge duidelijk zijn dat onze oldtimers niet meer aan de veiligheidseisen van deze tijd voldoen. Heb je dus een oldtimer én een nieuwere (lees: veiligere) auto voor de deur staan, gebruik dan voor het vervoer van de kinderen de nieuwere/veiligere auto?! Zo doe ik het in ieder geval wel. Overigens heb/ga ik ook bij de oldtimers simpelweg achtergordels aangebracht/aanbrengen?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #4 Gepost op: di, 24 feb 2009, 19:34:46 »
Ik plaats ook driepuntsgordels achterin de Sedan  -thumbsup-

Verder eens met Gerrit: kids zo veel mogelijk in onze moderne auto.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #5 Gepost op: di, 24 feb 2009, 20:03:34 »
Ik plaats ook driepuntsgordels achterin de Sedan  -thumbsup-

Verder eens met Gerrit: kids zo veel mogelijk in onze moderne auto.

En vooraleerst: nergens tegenaan rijden!

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #6 Gepost op: di, 24 feb 2009, 20:28:42 »
 -ja-
Ik rijd nog altijd met het devies van defensief rijden... Nergens tegenaan rijden dus, maar ook jezelf in staat stellen fouten van anderen op te vangen/weg te poetsen!  -sturen-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #7 Gepost op: di, 24 feb 2009, 23:18:14 »
Wij hebben een iets andere instelling: geen kinderen  :)

De nieuwe gordelwetgeving is er bepaald niet makkelijker op geworden. Het is inderdaad zo dat je niet meer mensen mag vervoeren dan dat je gordels in je auto hebt. Het lijkt mij echter dat dit niet opgaat voor auto's die gezien het bouwjaar nog niet voorzien hoeven te zijn zijn van voor en/of achtergordels. Maar dat ga ik nog wel 's uitzoeken.

Kinderen onder de 3 jaar mogen gewoonweg niet in een auto zonder gordels rijden. Kinderen boven de 3 en kleiner dan 1.35 m mogen dat wel, mits er een kindersteltje danwel zittingverhoger aanwezig is. Maakt dus niet uit of het voor of achter is.

Dat is een hele verbetering ten opzichte van vroeger aangezien toen volgens de letter van de wet, strikt tehoretisch uiteraard, een kind onder de 3 zonder welk hulpmiddel dan ook los op de achterbank mocht zwerven.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #8 Gepost op: wo, 25 feb 2009, 07:51:53 »
Dat is een hele verbetering ten opzichte van vroeger aangezien toen volgens de letter van de wet, strikt tehoretisch uiteraard, een kind onder de 3 zonder welk hulpmiddel dan ook los op de achterbank mocht zwerven.

NIet alleen mocht, maar dat gebeurde dan ook: Ik kan mij niet heugen dat ik ooit in een gordel zat achterin de auto bij pa en ma. (tot ik zelf m'n rijbewijs haalde).
Tot die tijd zat/lag/kroop ik ergens tussen de voorstoelen en de achterruit: Met andere woorden: op de hoedenplank tot onderin de voetenruimte.
Maar meestal ( ik heb 2 oudere zussen) zat ik in het midden, zodat ik mooi tussen de voorstoelen door kon kijken.. of gaan staan. In een BMW 3 serie, met zo'n mooie hoge tunnel in het midden.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #9 Gepost op: wo, 25 feb 2009, 10:54:54 »
 withstupid alleen had ik geen broers of zussen, maar ik zat nog steeds gezellig in het midden over de handrem geleund  :)
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #10 Gepost op: wo, 25 feb 2009, 12:30:17 »
Klaar om geprojecteerd te worden op/door de voorruit... :(
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #11 Gepost op: wo, 25 feb 2009, 13:01:02 »
Klaar om geprojecteerd te worden op/door de voorruit... :(

tja. en op de een of andere vreemde manier hebben de meesten het ook nog overleefd  -gert-

 :D :D :D

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #12 Gepost op: wo, 25 feb 2009, 13:29:32 »
Vroeger met z'n zessen in een mandarijngele Golf 1 diesel: gordels?........euhhhh.

M'n 2f sedan heeft gordels achterin: check.
M'n classic niet: zo ver ik weet/snap mogen daar wel volwassen zitten toch?

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Kidz en gordels.
« Reactie #13 Gepost op: wo, 25 feb 2009, 17:31:00 »
Let op het druk gedrukte stuk in mijn post.

In een auto zonder gordels achterin:
Zoveel als er op de bank of stoelen passen.

Rekordc
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -