Auteur Topic: Distributieriem vervangen  (gelezen 836 keer)

Offline Pope

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Distributieriem vervangen
« Gepost op: zo, 29 nov 2009, 13:42:17 »
Ik een heel eind op weg met het vervangen van de distributieriem van een 1.0 polootje benzine uit 1993, maar ik vrees dat ik een paar dingen niet helemaal volgens het boekje gedaan heb. Ik heb de krukaspoelie en de polie voor de V-snaar losgehaald met een luchtsleutel, waarmee het heel goed kan dat de krukas verplaatst is. Verder weet ik ook niet zeker of ik de nokkenas niet verplaatst heb bij het loshalen van het "tandwiel" daarop. Ik heb alles er weer gewoon op (kan maar op een manier ivm spiebaan), maar nu weet ik niet meer of de krukas wel goed staat ten opzichte van nokkenas. Ik kan ze natuurlijk gewoon op de plaats zetten met de merktekentjes, maar staan ze dan in een keer goed, of moet ik nog de eerste zuiger in het bovenste dode punt zetten, of toch nog verder draaien oid met de nokkenas, kortom kan iemand me uitleggen of het uitmaakt dat de nokkenas of krukas een ronde te ver doorgedraaid ten opzichte van elkaar staan, of en hoe ik dat moet controleren en rechtzetten?  -dunno- tnx alvast

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Distributieriem vervangen
« Reactie #1 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:14:31 »
ik ben dan wel geen expert, maar als de krukas of nokkenas verdraait is tijdens het vervangen van de distributieriem, klopt het openen en sluiten van de kleppen niet meer met het op en neer gaan van de zuigers. In principe moet je ALTIJD voor het demonteren al aan de krukas draaien, zodat die op het merkteken komt te staan. Als het goed is staat de nokkenas dan ook correct. Mocht dat niet zo zijn kun je na demontage dit nog aanpassen, maar enkel de nokkenas.

Als de nokkenas verdraait ligt ten opzichte van je krukas, loop je de kans dat je kleppen tegen de cilinders aankomen. Hierdoor beschadigen de cilinders en de kleppen (zelfs kans op afbreken) En dat wil je uiteraard niet.

Ik zou er wat aan doen. Hopelijk heb je nog niet de motor gestart, want dan ben je verder van huis...

succes!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Distributieriem vervangen
« Reactie #2 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:18:55 »
Als een van de twee een volledige slag doorgedraaid is lijkt mij dat die weer in de uitgangspositie staat.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Pope

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Distributieriem vervangen
« Reactie #3 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:21:34 »
Ik heb beide weer op hun merkteken vast geplaatst en toen toch maar gestart, dat is goed gegaan, de wagen rijdt weer. Nog wel weer...

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Distributieriem vervangen
« Reactie #4 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:29:26 »
Als een van de twee een volledige slag doorgedraaid is lijkt mij dat die weer in de uitgangspositie staat.

Toch niet volgens mij... Iets met 180 en 360 graden? -dunno- :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Distributieriem vervangen
« Reactie #5 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:31:48 »
mooi dat je het toch even op de juiste manier hebt gedaan. Voorkomt problemen!

@ Steilheck: Je kunt toch nooit er van uit gaan dat je precies 1 omwenteling hebt gedaan? er hoeft maar een 5 graden verschil in te zitten en het is al fout.
en idd is het 180 graden of 360 graden. Dus gewoon uitgaan van de merktekens

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Distributieriem vervangen
« Reactie #6 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:35:15 »
Is dit 360 graden feedback?  :)

Twee volledige omwentelingen van de krukas geeft een volledige omwenteling van de nokkenas. Dus een volledige omwenteling van een van de twee assen terwijl de ander in positie blijft maakt geen verschil. Vandaar dat er maar een merkteken per as op zit!
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Distributieriem vervangen
« Reactie #7 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:36:18 »
Lees nou nog eens goed wat je zelf schrijft? -gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Distributieriem vervangen
« Reactie #8 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:38:47 »
Ik geef antwoord op deze vraag: "...kortom kan iemand me uitleggen of het uitmaakt dat de nokkenas of krukas een ronde te ver doorgedraaid ten opzichte van elkaar staan, ..."
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Distributieriem vervangen
« Reactie #9 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:48:55 »
Ik geef antwoord op deze vraag: "...kortom kan iemand me uitleggen of het uitmaakt dat de nokkenas of krukas een ronde te ver doorgedraaid ten opzichte van elkaar staan, ..."

Dan zou kunnen jij zeggen JA, want je weet niet of het een volledige ronde is geweest. dus precies 360 graden. lolz
gelukkig is het probleem al opgelost :D

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Distributieriem vervangen
« Reactie #10 Gepost op: wo, 02 dec 2009, 22:53:22 »
 -thumbsup- Ook niet onbelangrijk!
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift