Auteur Topic: Probleem G40 motor  (gelezen 640 keer)

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Probleem G40 motor
« Gepost op: di, 16 nov 2010, 09:57:39 »
Heren,

Na alle bekabelingen te hebben nagekeken en opnieuw aan mekaar gezet te hebben heb ik ondertussen ontsteking op de motor. Echter de motor slaat nog niet aan. Ik heb de compressie gemeten en de waarden zitten tussen de 6 en 8 bar.

Dus hierbij de vraag, welke (minimum) waarde dien je te hebben bij zulke motor?

EN vooral, wat kan ik doen om dit in orde te krijgen (ik vermoed dat de waardes véél te laag liggen)...?
Der Polo(w)fahrer

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Probleem G40 motor
« Reactie #1 Gepost op: di, 16 nov 2010, 10:08:34 »
Heb je de compressie gemeten terwijl alle 4 de bougies verwijderd waren, de accu vol en het gaspedaal op de grond?

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Probleem G40 motor
« Reactie #2 Gepost op: di, 16 nov 2010, 11:51:49 »
Ik heb dit als volgt gedaan.

Ontsteking afgekoppeld (hall-gever en bobijn).
Bougie 1 (kortste tegen delco) eruit en compressiemeter erin en dan gestart tot deze een vaste waarde gaf. De eerst zat op 8 bar.
Vervolgens bougie 2, zelfde principe. Deze kwam al maar rond 7 bar.
3e en 4e bougie hadden slechts 6 bar.

Gaspedaal heb ik niet aangeraakt.

Slecht uitgevoerd?
Der Polo(w)fahrer

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Probleem G40 motor
« Reactie #3 Gepost op: di, 16 nov 2010, 12:10:59 »
Voor een compressie test, moeten alle bougie's verwijderd worden, en moet het gaspedaal volledig ingetrapt zijn. Bij elke cilinder moet het aantal omwentelingen van de krukas gelijk zijn. cilinder 1, 10 omw. cilinder 2, 10 omw. etc. Als de cilinders goed zijn dan hebben ze doorgaans geen 10 omwentelingen nodig om de max compressie te halen.
Ik heb dit al een tijd niet maar gedaan, dus heb kan zijn dat `t niet helemaal volgens het boekje beschreven is.
Maar dit is hoe ik het op school geleerd heb.
Oo=o=oO

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Probleem G40 motor
« Reactie #4 Gepost op: di, 16 nov 2010, 12:38:11 »
Gezonde waarde: 8-12 bar
Versleten: 6 bar
Maximaal onderling verschil: 3 bar

Staat de distributieriem wel goed getimed?

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Probleem G40 motor
« Reactie #5 Gepost op: di, 16 nov 2010, 12:48:20 »
hoe zit dat eigenlijk met de brandstof toevoer? deze moet toch afgesloten zijn? gebeurt nu dmv hall afkoppelen maar hoe zit dat bij carbs? de carb/s eraf? lijkt mij dat je een hogere compressie zult krijgen bij vaker starten (onverbrande brandstof) (klein beetje offtopic :) )
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Probleem G40 motor
« Reactie #6 Gepost op: di, 16 nov 2010, 15:34:24 »
Voor zover ik weet maakt dat niet zoveel uit, de de brandstof die via je carb de cilinder inkomt is goed verneveld en word er bij de uitlaatslag even hard weer uitgebonjourd.
Oo=o=oO

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Probleem G40 motor
« Reactie #7 Gepost op: di, 16 nov 2010, 19:18:53 »
Voor zover ik weet maakt dat niet zoveel uit, de de brandstof die via je carb de cilinder inkomt is goed verneveld en word er bij de uitlaatslag even hard weer uitgebonjourd.

Hij heeft denk ik geen carbs maar injectie, maar dat doet verder niks af aan je opmerking  :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Probleem G40 motor
« Reactie #8 Gepost op: di, 16 nov 2010, 20:05:08 »
En de hall-gever ligt los, dus d'r is geen signaal, en dus wordt er niets ingespoten.
Maar goed: dat boeit nog niet eens zo heel erg: bij een carb kan je de bobine los trekken (om vonkentrekken onder de motorkap vanaf de losliggende bougiekabels te voorkomen)

Doordat de bougies d'r uit liggen, trekt de motor alleen op de geteste cilinder brandstof aan. De overigen lopen 'los'  doordat de bougie d'r niet in zit: trekt gemakkelijk via het bougiegat dan voorbij de kleppen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Probleem G40 motor
« Reactie #9 Gepost op: wo, 17 nov 2010, 13:09:36 »
lezen is makkelijk, begrijpend lezen is een ander verhaal.. :)
heb zelf nog nooit (en ook niet een ander zien doen) de carb/s eraf gehaald dus het zal dan wel niet hoeven (zat alleen aan onverbrande brandstof te denken, maar die is er normaal ook tot de bougie vonkt)

polow al opnieuw op de juiste manier gemeten?
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Probleem G40 motor
« Reactie #10 Gepost op: wo, 17 nov 2010, 21:25:18 »
Neen nog niet. Heb nog niet de kans gekregen. Vermoedelijk zondag verder doen...
Der Polo(w)fahrer