Auteur Topic: Tikken  (gelezen 1908 keer)

  • Gast
Tikken
« Gepost op: di, 04 nov 2003, 19:50:27 »
Sorery dat ik het forum weer bestook. Ik heb last van tikken onder de motorkap dat evenredig sneller gaat met het toerental, maw hoe meer toeren hoe harder en sneller het getik. Natuurlijk snap ik ook dat dit de kleppen zijn...alleen...houdt dit in dat de klepzittingen verlsleten zijn? Of ik heb ergens weleens gelezen dat wat synthetische motorolie toevoegen zou moeten helpen. Kan het kwaad of moet ik er snel bij zijn met vervangen??
Bedankt alvast weer voor de reacties...

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Tikken
« Reactie #1 Gepost op: di, 04 nov 2003, 21:03:50 »
<nuttige info verwijderd>



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

  • Gast
Tikken
« Reactie #2 Gepost op: di, 04 nov 2003, 22:37:33 »
eh...mijn motorcode kan ik nergens vinden, maar het is een 87-er 1300 cc, Pierburg carb en electronische ontsteking. Het euvel doet zich pas net een paar dagen voor, ook bij warme motor. Geen idee of het hydro stoter of sleeptuimelaar is...

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Tikken
« Reactie #3 Gepost op: di, 04 nov 2003, 22:44:08 »
Is de olie op peil?
Zo niet, kun je de sleeptuimelaars ook duidelijk horen tikken.

Sleeptuimelaars: kleppendeksel met 8 boutjes rondom.
Hydrostoters: kleppendeksel met 3 boutjes op een rij..

  • Gast
Tikken
« Reactie #4 Gepost op: wo, 05 nov 2003, 10:11:39 »
het zijn hydro-stoters...
Dunnere olie erin durf ik eigenlijk niet aan omdat het olieverbruik dan zou kunnen toenemen...dus maar lekker laten klepperen? Kan geen kwaad toch?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Tikken
« Reactie #5 Gepost op: wo, 05 nov 2003, 10:45:29 »
Djeezzzzzzus
<no comment no more>
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Tikken
« Reactie #6 Gepost op: wo, 05 nov 2003, 10:50:32 »
Dooooo

Ik vroeg me het wel meer af maar waarom stel je een vraag als je toch geen ene ruk met de info wilt doen ?
Aandachtsgeil ?
Je vraagt wat het kan zijn en je krijgt een paar goede antwoorden en dan kom je met het lullige ding : kan geen kwaad toch ?
Zo kweek je begrip  :P

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Tikken
« Reactie #7 Gepost op: wo, 05 nov 2003, 12:14:44 »
Dunnere olie zal het klepperen alleen maar doen toenemen, dan eerder dikkere nemen (ook gezien het jaargetijde).

Goede stoters hoor je niet, hooguit een paar seconden na het (koud) starten.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Tikken
« Reactie #8 Gepost op: wo, 05 nov 2003, 12:16:47 »
*tebinnenschiet*

eh..
laat maar... :)

Wou vragen of je het zeker wist dat het de klepstoters waren en niet de injectoren, maar je hebt een carb toch?
Injectoren hoor je namelijk ook duidelijk tikken, maar het geluid kan als klepstoters klinken..

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Tikken
« Reactie #9 Gepost op: wo, 05 nov 2003, 22:10:31 »
of er ligt een drijfstang lager los in zijn  vulling te rammelen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

  • Gast
Tikken
« Reactie #10 Gepost op: do, 06 nov 2003, 09:10:07 »
Aandachtsgeil ben ik zeker niet, en met de info doe ik wel degelijk iets. Heb intussen ook contact gehad met mijn vaste garageman en de voorstellen gedaan die hier op het bord zijn gegeven, en hij beweerde dat ik het zo kon laten en dat het geen kwaad kon. Nou heb ik duidelijk de minste sleutelkennis in vergelijking tot hem, en zeker tot de mensen op dit forum dus moet ik uit een hoop reacties iets filteren dat mij zou kunnen helpen...het is niet voor mijn lol dat ik weer eens een mankement aan mijn intussen erg door mijzelf gewaardeerde Polootje op het forum slinger.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Tikken
« Reactie #11 Gepost op: do, 06 nov 2003, 11:52:58 »
Je zegt zelf: Veel sleutelkennis heb je (nog) niet..

Eerst vragen wat t tikken kan zijn, en hoe t op te lossen..

Antwoord krijgen..

En vervolgens melden: swa, ik laat t maar zo, kan toch geen kwaad toch??

Ik doe ook gewoon moeite om je iets uit te leggen. Ik vind t ook best als je 't niet direct 100% zeker weet, en 't navraagt bij een garagist..

Echt heel tof vond ik de reactie niet:
Citaat
het zijn hydro-stoters...
Dunnere olie erin durf ik eigenlijk niet aan omdat het olieverbruik dan zou kunnen toenemen...dus maar lekker laten klepperen? Kan geen kwaad toch?


Wat verwacht je? dat we nu gaan zeggen dat 't geen kwaad kan? Waarom vraag je het dan uberhaupt!?
OF je wilt er wat aan doen, want tikkende kleppen zijn niet goed en dat hoort niet,..
OF je wilt,.. tja wat wil je anders?


Ik zal het nog 1 keer proberen:

10W40 (zie ook het instructieboekje) mag je gewoon gebruiken.. (en zal normaal gezien niet tot een hoger olie-verbruik leiden)

10W40 is iets dunner als 15W40, en dat is juist fijn. Vooral in dit jaargetijde (koude) is iets dunnere olie wenselijk voor een vlotte start (ik snap ook niet helemaal waarom Dennis t tegenovergestelde vermeld)..

10W40 is meestal semi-synthetisch: een deel is gewoon mineraal, en een deel is synthetisch. De toevoegingen zorgen ervoor dat de olie langer meegaat, minder sludge veroorzaakt (aankoeking) en vervuiling kan oplossen..

Hydro-stoters willen graag lopen op 10W40, want de kanaaltjes in de hydro-stoters zijn nogal gevoelig voor te dikke olie/dichtslippen

Tikkende Hydrostoters zorgen voor een hoger verbruik

Hydrostoters kan je altijd ietsje horen tikken na een koude start, want ze moeten zich dan nog vullen, en de olie moet nog op temperatuur komen..

Also:
Nait soezen: Olie-reiniger gebruiken (precies en niet anders dan de gebruiksaanwijzing op het flesje voorschrijft gebruiken), en afvullen met 10W40, semi-synthetische olie...

Er zijn nog allerlei andere middeltjes (diesel bij de olie etc etc), maar die ga ik niet uitleggen, daar je zelf al aangeeft niet echt veel sleutel ervaring te hebben..  

Ben je zowieso niet van plan zelf iets aan het tikken te doen, maar het aan een garagist over te laten,. kom dan niet hier vragen, maar vraag het je garagist: Jij hoeft hem immers nix uit te leggen: hij heb er voor geleerd, en de meeste hier niet.



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Tikken
« Reactie #12 Gepost op: do, 06 nov 2003, 12:00:44 »
Werd !!

  • Gast
Tikken
« Reactie #13 Gepost op: do, 06 nov 2003, 12:22:50 »
Sorry, wilde niemand voor het hoofd stoten, en ik waardeer het juist dat mensen hier de moeite nemen om te reageren en iets uit te leggen...zodat ik wat beter beslagen bij mijn garageman terecht kan. Heb de ervaring dat het scheelt als je met wat suggesties bij de garage komt en men in elk geval de indruk krijgt dat je er ķets van weet...ben maar al te vaak genaaid namelijk. Vandaar....bedankt in elk geval voor de uitleg, en het aandragen van oplossingen. Ga er zeker wat mee doen.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Tikken
« Reactie #14 Gepost op: do, 06 nov 2003, 12:38:46 »
:-)

Woord

Maar ehmz: Geloof me: met klop en klepel verhalen draaien ze je nog een veeeeel grotere poot uit...


De doorsmeernippels van de cardanas waren verrot, dus die hebben we vervangen, maar t duurde ff voor de onderdelen binnen waren.. en ochja: de gloeibougies voor uw 911 zijn ook binnen....
Mijn wagenpark Fix what ain't broken