Auteur Topic: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?  (gelezen 24607 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Gepost op: ma, 07 feb 2011, 16:54:33 »
Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?

Polo G40 (7/94, 386.000 km, PY-motor)

Verschijnselen:
1. Sinds enige maanden na (middel)lange ritten geregeld oliedruppels onder de auto, onder rechter zijde van de motor.
2. Telkens olieresten in tuitje van oliepeilstokbuis.
3. Bij draaiende motor stationair licht pulsende luchtbeweging bij olievulopening in klepdeksel; bij verhogen van toerental naar 2000 rpm lijkt pulseren minder te worden.
4. Oliesporen op de schuin naar achter aflopende smalle kant van de kap van de distributieriem.
5. Olielekkage door andere oorzaak (bv. via pakkingen) lijkt uitgesloten (na uitwendige reiniging motorblok aan die kant lijkt de enige bron van olieverlies de peilstokopening te zijn).
6. Garageman vermoedde een verstopte carterontluchting en heeft daarom enkele weken geleden het carterontluchtingszeefje in motorblok van bovenaf "schoon geblazen" en een (de?) klep in het carteronluchtingstraject vervangen door een nieuwe.
7. Daarna: verschijnselen 1 t/m 5 zijn gebleven; verlies na rit van ± 1.600 km was ca. 300 cc.

Diagnose volgens Garageman:
Garageman zegt 'motor versleten': door slijtage van zuigers/zuigerveren/cilinderwand. Bij de arbeidsslag wordt dan volgens hem een deel van de druk in de cilinder tussen zuiger en cilinderwand het carter ingeperst, waardoor de olie via de peilstokbuis naar boven komt.

Remedie volgens Garageman:
Motorrevisie, in elk geval van de zuigers/cilinders, en als ze dan toch bezig zijn ook de kleppen en wat daar bij hoort.

Na enig zoeken op het forum en op internet ben ik geneigd zijn diagnose te accepteren. Nu ik dit zit te typen vraag ik me wel af waarom die door hem beschreven hoger druk in het carter een uitweg zoekt via de peilstokbuis en niet via de carterontluchting (die na zijn schoonmaak en vervangwerk volgens hem nu goed functioneert).

Drie vragen:
1. Is de diagnose van Garageman de enig juiste?
2. Zo nee, wat moet ik verder (laten) uitzoeken om tot een goede diagnose te komen?
3. Als een revisie aan de orde is: zijn er bedrijven aan  te bevelen om zo'n revisie te laten doen?


P.S.:
Alle ander plannen gaan even op de lange baan totdat dit motorprobleem is opgelost, zoals daar zijn:
* preventieve revisie G-lader
* preventie/herstellen roest:
   - motorkap (tgv steenslag)
   - dorpelrand rechts
   - enkele plekjes in motorruimte
   - dwarsbalk achter radiateur
   - ruitenwisserarmen voor en achter
* wielkastrand links achter vervangen
* zwart kunststof buiten duurzaam opfrissen
* veerpootbrug achter monteren
* dagrijlicht in mistlampen
* Genesis subwoofer proberen aan te sluiten op VDO-radio
* Parrot handfree telefoonsetje inbouwen
* verwarmbare ruitensproeierkopjes scoren
* geluiddempend materiaal in kofferruimte aanbrengen
* gasveren motorkap in blanke lak en dan monteren
* door Serge bewerkt gasklephuis monteren

« Laatst bewerkt op: do, 10 feb 2011, 18:29:38 door KoenG40 »

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 16:58:49 »
compressie test uitgevoerd?

klinkt indd als een motor die aan zijn eind is -klus- heeft ook al heeel wat gedraait dus het mag en kan wel!
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 17:04:04 »
compressie test uitgevoerd?
Niet recent, wel vorig jaar door Dennis (in de sleutelloods in Leek).
Weet niet meer de exacte waarden, maar wel dat die waarden toen (nog?) binnen de normen lagen.
(dwz. per cilinder voldoende compressie, en niet te veel verschil tussen de cilinders).

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #3 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 17:24:05 »
Ook mijn eerste gedachte: compressietest uitvoeren => kan zomaar bevestigen dat ie nou echt op z'n eind loopt.

Klinkt heel bekend trouwens: op 't moment lust mijn classic ook een aardige slok
en met name op hoog toerental gooit ie 't uit de carterontluchting => catchtankje zit regelmatig vol.
Wel ooit nieuwe zuigerveren gemonteerd en een hoonsteentje door de cilinders gehaald,
maar eigenlijk waren de cilinders & zuigers al zowat aan de slijtagegrens: waarschijnlijk nu erover..... -klus-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #4 Gepost op: di, 08 feb 2011, 09:57:03 »
Niet recent, wel vorig jaar door Dennis (in de sleutelloods in Leek).
Weet niet meer de exacte waarden, maar wel dat die waarden toen (nog?) binnen de normen lagen.
(dwz. per cilinder voldoende compressie, en niet te veel verschil tussen de cilinders).

Weet de waarden ook niet meer, maar staat me bij dat 1 cylinder (de 3e) wat minder compressie had als de rest.
Wel allemaal binnen de norm idd.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #5 Gepost op: di, 08 feb 2011, 10:03:44 »
Het zou nog een poging waard zijn om het zeefje te vernieuwen.
Ik heb met de Polo 2 G40 ook een verstopte ontluchting gehad. Die drukte de peilstok tegen de motorkap.
Zeef (halve bol) vervangen + klepje: probleem opgelost.

Voorheen had je nooit last van de ontluchting?

Het is wel een bekend probleem:
Citaat
Vapour produced by hot oil and combustion gases that get past the piston rings cause the pressure in the crankcase to build up. The crankcase breather system allows this excess vapour to escape. This consists of a dome shaped oil separator at the back of the block followed by a one way valve from where the vapour is fed into the supercharger intake (into the pipe between the throttle bypass valve and cam cover). Rather than being released directly into the atmosphere the vapour is therefore first burnt in the engine so reducing emissions. Note that this breather system commonly blocks up on the G40 resulting in leaking oil seals and oil being forced out of the dipstick tube.
Van: http://www.polog40.co.uk/article_g40engine.php

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #6 Gepost op: di, 08 feb 2011, 10:23:49 »
Weet de waarden ook niet meer, maar staat me bij dat 1 cylinder (de 3e) wat minder compressie had als de rest.
Wel allemaal binnen de norm idd.

In m'n dashboardkastje vond ik een oude  enveloppe met poststempel 17.01.08 met daarop de aantekening:



      |    11,3   |
      |    11,3   |
  V   |    10,0   |  A
      |    10,0   |
      |           |



Herinner me vaag dat ik de gemeten waarden snel ff ergens opgeschreven had.
(Maar ik meen ook - net als jij - dat één van de cylinders minder was dan de andere drie...)

Afijn om de diagnose verder compleet te maken zal ik binnenkort bij Garageman de compressie (laten) nameten.
Al even op het forum wezen zoeken naar de juiste methode. Is dat ZO?:

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5293.msg184486.html#msg184486
Compressiemeting: Warme motor, alle bougies d'r uit, gasklep open

En ik lees in http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5794.msg194987.html#msg194987
mocht de carterdruk heel erg hoog zijn en de compressiemeting lage waarden geven, dan weet je zelf ook genoeg
Is de carterdruk te meten, zo ja hoe en zijn er normwaarden voor?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #7 Gepost op: di, 08 feb 2011, 10:47:47 »
Het zou nog een poging waard zijn om het zeefje te vernieuwen.
Ik heb met de Polo 2 G40 ook een verstopte ontluchting gehad. Die drukte de peilstok tegen de motorkap.
Zeef (halve bol) vervangen + klepje: probleem opgelost.
Voorheen had je nooit last van de ontluchting?
Het is wel een bekend probleem:Van: http://www.polog40.co.uk/article_g40engine.php

Die "Zeef (halve bol) + klepje" - is dat een ding achter op het motorblok waar je eigenlijk alleen maar bij kan komen als je de motor uit de auto tilt (of laat zakken)?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #8 Gepost op: di, 08 feb 2011, 10:59:52 »
Als je de hele inlaat + koelleiding loshaalt kan je er sowieso bij, maar misschien ook wel van onderaf.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #9 Gepost op: di, 08 feb 2011, 11:00:40 »
Of op een brug?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #10 Gepost op: di, 08 feb 2011, 11:10:26 »
In ieder geval uitsluiten dat het toch een verstopte ontluchting zou kunnen zijn. Nieuwe zuigers zijn daarvoor te kostbaar.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #11 Gepost op: di, 08 feb 2011, 11:14:16 »
Of op een brug?

dat is een vereiste ben ik bang  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #12 Gepost op: di, 08 feb 2011, 13:25:29 »
Uit voorafgaande maak ik op dat ik nog twee zaken moet (laten) testen: compressie en werking carterontluchting

1. Compressie testen.
In Haynes Manual pag. 2A.3 staat mooi beschreven hoe dat moet, incl de referentiewaarden voor o.a. de PY-motor.
Verder vond ik een vergelijkbare 'handleiding' voor het testen van de compressie met een Hella Compressietester
Zo'n Hella of vergelijkbare tester kost een paar tientjes (bv. bij de Brezan).
Die compressietest gaat Koen dus lekker zelf doen  :)

2. Uitsluiten dat carterontluchting (deels) verstopt is.
Heb het nog even precies nagevraagd: Garageman zegt dat ie de one-way-valve heeft vervangen door een nieuwe (stond ook op de rekening (paar tientjes)). De zeef achter op/in het blok heeft hij NIET vervangen. Hij kon daar niet goed bij en had geen tijd/zin om de motor uit te bouwen. (Hij is sinds 1 december jl. met pensioen en werkt nog maar af en toe).
Heeft de zeef wel 'van boven af' met druk schoongeblazen. De eventuele smurrie is daarbij terug het carter in geblazen en lost daar volgens hem vanzelf wel weer op in de olie (?)

Vraag: hoe kan ik definitief (dmv een test?) vaststellen dat de carterontuchting goed functioneert danwel geheel of gedeeltelijk verstop is?


« Laatst bewerkt op: di, 08 feb 2011, 13:27:25 door KoenG40 »

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #13 Gepost op: di, 08 feb 2011, 13:35:01 »
ja die smurrie lost zichzelf op in de olie, maar als het weer via de carterontluchting omhoog geduwd wordt, zit dat filter binnen no time weer vol natuurlijk.
zelfde als je een vol oliefilter schoonmaakt, maar alles gewoon het carter in laat vallen. en vervolgens het daar in laat zitten, komt het toch weer in het filter.

baat t niet dan schaad t niet, op die manier geredeneerd.

Zou t bolletje maar vervangen, als dat nog nooit is gebeurt, zal ie aardig vol zitten en ik denk zelfs met dat blazen er nog niet alles uit is gegaan.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #14 Gepost op: di, 08 feb 2011, 15:32:03 »
ja die smurrie lost zichzelf op in de olie, maar als het weer via de carterontluchting omhoog geduwd wordt, zit dat filter binnen no time weer vol natuurlijk.
zelfde als je een vol oliefilter schoonmaakt, maar alles gewoon het carter in laat vallen. en vervolgens het daar in laat zitten, komt het toch weer in het filter. baat t niet dan schaad t niet, op die manier geredeneerd. Zou t bolletje maar vervangen, als dat nog nooit is gebeurt, zal ie aardig vol zitten en ik denk zelfs met dat blazen er nog niet alles uit is gegaan.

Dank voor het meedenken en de hint  -thumbsup-
Dat bolletje is idd nog nooit vervangen. Ik kan dat helaas niet zelf (o.a. vanwege het moeten 'uitbouwen' van de motor) en Garageman heeft er geen zin meer in  :( 'k Ga dus maar een ander zoeken die het wel kan én wil doen...

Voor mezelf noteer ik:
bolletje = onderdeelnr. 030 103 129 breather assy / PY (nr. (15) op het plaatje in VAG-CAT)
Let op het juiste nummer, want 036 103 129 is hetzelfde ding, maar dan voor NZ, 3F en vele andere motoren.
Garageman heeft wel die klep (one-way-valve) vervangen:
klep = onderdeelnr. 030 115 327 D oil pressure regulating valve / PY (nr. (9) op het plaatje in VAG-CAT)

Maar eerst maar eens de compressie controleren. Als die echt beneden de maat is, dan moet de motor toch z.s.m. eruit voor revisie  :)
Btw: dan moet ik ook nog ff een bougiesleutel kopen => is dat universeel, of moet ik een speciale hebben?
« Laatst bewerkt op: di, 08 feb 2011, 15:36:04 door KoenG40 »