Zondag kan ik er mee aan de slag. Heb op basis van commentaren en boeken onderstaand werklijstje gemaakt:
How To Compressiemeting volgens:
* Gebruiksaanwijzing Hella compressiemeter blz. 12;
* Haynes paragraaf 2A.3;
* JetztHelfeIchMirSelbst blz. 33-35 en 190.
Ik geef de algemene Hella-werkwijze weer, met tussen haken […] aanvullende of afwijkende aanwijzingen uit Haynes en JHIMS.
Mijn idee is hieronder een goede en veilige manier van compressiemeting weer te geven.
Corrigerend en opbouwend commentaar is uiteraard welkom. 1. ALGEMEEN1.1 Meet bij (bedrijfs)warme motor.
1.2 Met goed geladen accu.
1.3 Luchtfilter schoon OF gedemonteerd.
[staat NIET in Haynes NOCH in JHIMS. Daarin staat overigens ook niet de
tip van Marcel dat bij een G40 motor de luchtslang naar het gasklephuis losgenomen kan worden. Zie ook de
uitleg daarbij].
2. ONTSTEKING UITSCHAKELEN2.1 Bougiekabels markeren en afnemen,
+ omgeving van bougies schoonmaken,
+ bougies uit cilinderkop schroeven.
2.2 Hoogspanningskabel tussen bobine en verdelerkap van de verdelerkap afnemen en tegen massa leggen (bv. motorblok).
[Haynes zegt hier nog bij (3): "use a jumper leak or similar wire to make a good connection"].
[In JHIMS staat dat bij inspuitmotoren (A) de zekering van de elektrische benzinepomp uitgenomen MOET worden, "Anderfalls wird der Motor bei der Druckprüfung mit Kraftstoff überflutet" en (B) dat je de Zündanlage moet 'lamlegen' (blz. 35 en 190)] door de driepootstekker van de Hallgever af te nemen.]
Hella geeft hier een waarschuwing: N.B. bij elektronische ontsteking ALTIJD de centrale stekker (voeding) van de schakelkast afnemen!!
[Haynes en JHIMS zeggen hier niks over]
2.3 Slang van compressiemeter met de hand in bougiegat eerste cilinder schroeven.
[JHIMS meldt dat je nu nog even moet checken dat de handrem aangetrokken en de versnellingsbak in vrij staat.]
2.4 Met gaspedaal geheel ingetrapt de motor net zo lang doorstarten totdat de meter niet meer stijgt (± 10 sec). Gemeten waarde en cilindernummer noteren!
[Volgens Haynes (5) al "after one or two revolutions", volgens JHIMS na "mindestens 5 Sekunden".]
3 TESTRESULTAATGemeten waarden vergelijken met gegevens fabrikant.
Volgens Haynes 2A.1 (Tabel): tussen 12 en 8 bar, minimum is 6 bar. Maximaal toegestane verschil tussen 'aanpalende' cilinders is 3 bar. In de tekst onder punt (3) zegt Haynes echter dat een verschil van meer dan 2 bar tussen willekeurig welke cilinders al foute boel is. Volgens Haynes moet je ook letten op het verloop van de drukopbouw: lage druk bij de eerste slag gevolgd door geleidelijk opbouwende druk duidt op versleten zuigerveren / -wand. Blijvend lage druk: lekkage via kleppen of koppakking.
Bij cilinder(s) met te lage compressie test herhalen. Eerst via bougiegat theelepel schone olie in cilinder doen en dan opnieuw testen. Is er een tijdelijke hogere compressie, dan is zuigerveer en/of cilinderwand versleten. Blijft druk vanaf eerst slag nog steeds laag, dan zijn het de kleppen.
ALS één cilinder een compressie heeft die ± 20% lager is dan de anderen, EN de motor loopt niet mooi stationair, DAN is er een nok van de nokkenas versleten.
In JHIMS p. 35 staat soortgelijke tekst. Zij adviseren om in zulke gevallen naar de VAG-dealer te gaan die met een "Zweikammern Testgerät" een precieze diagnose kunnen stellen.
4 NA HET TESTEN4.1 Bougies weer in cilinder draaien (evt. met tipje kopervet).
4.2 Bougiekabels in juiste volgorde aanbrengen + hoogspanningskabel weer op verdelerkap aansluiten.
4.3 Luchtfilter weer monteren
4.4 Stekker Halgever terugplaatsen, Centrale stekker van elektronische ontsteking weer aanbrengen, zekering van brandstofpomp terugplaatsen.
Dan motor starten met volgas.
En zoals boven al aangegeven: c
orrigerend en opbouwend commentaar is uiteraard welkom.