Resultaten van Compressiemeting:(wijze van meting staat uitgelegd NA de resultaten)
(cilinder 1 - Distributiekant, cilinder 4 = Verdelerkant)
#1 = 11,9 bar
#2 = 11,9 bar
#3 = 9,1 bar
#4 = 11,8 barResultaten:1. Druk in álle cilinders is > 6 bar EN drukverschil tussen 'aanpalende' cilinders is ≤ 3bar. Volgens Hayens en JHIMS is de motor dan nog 'gezond'.
2. Cilinder #3 met duidelijk lagere waarden dan de rest zou compressieverlies kunnen lijden via koppakking, kleppen of zuigerwand/-veren. Na toevoeging van een theelepel olie in de verbrandingsruimte van cilinder 3 was de druk 10,3 ipv de eerder gemeten 9,1. Dit duidt op gering compressieverlies via de zuigerwand/-veren van deze cilinder.
3. De druk in cilinder 3 is minder dan 80% dan de druk in elke ander cilinder. In combinatie met een niet altijd mooi stationair lopende motor kan dat - volgens Haynes - duiden op een versleten nok bij die betreffende cilinder.
Mijn voorlopige conclusies:1. motor is nog NIET 'versleten';
2. oliesporen uit oliepeilbuis wordt NIET veroorzaakt verhoogde carterdruk ten gevolge van compressieverlies in cilinder(s);
3. olieverlies via peilstokbuisje wordt waarschijnlijk toch veroorzaakt door verstopte 'zeef in bolletje';
4. nader onderzoek naar compressieverlies cilinder 3 is gewenst.
De test is op film vastgelegd. In navolging van
Uitlijnman ,
Ruitensproeierman zal binnenkort ook
Compressiemeterman te zien zijn.
Compressie is als volgt gemeten:
Eerst: oliepeil gecontroleerd en in orde bevonden. Daarna:
1.1 Motor rustig rijdend op bedrijfstemperatuur gebracht (KVS 90º, olie 95º)
1.2 Laadspanning accu > 14,5 Volt, accuspanning 12,6 Volt, capaciteit niet gemeten.
1.3 Luchtfilter NIET gedemonteerd, maar conform
tip van Marcel de luchtslang naar het gasklephuis losgenomen.
2. Ontsteking uitgeschakeld
2.1 Bougiekabels met genummerde wasknijpers gemarkeerd en afgenomen.
2.2 Hoogspanningskabel tussen bobine en verdelerkap van de verdelerkap afgenomen en tegen massa gelegd
+ driepootstekker van de Hallgeversensor losgenomen.
+ vastgesteld dat omgeving van bougies vrij was van los vuil,
+ bougies uit cilinderkop geschroefd.
2.3 Slang van compressiemeter met de hand in bougiegat eerste cilinder geschroefd (aan Distributiekant)
Gechecked dat de handrem aangetrokken en de versnellingsbak in vrij stond.
2.4 Helper met gaspedaal geheel ingetrapt motor zo lang laten doorstarten tot meter niet meer steeg (± 10 sec). Gemeten waarde genoteerd en meter weer op nul gezet.
2.5 Op gelijke wijze de andere cilinders getest.
2.6 Cilinder 3 opnieuw getest NA toevoeging van theelepel olie (zie hierboven bij Resultaten (2))