Laat het verslag maar komen...
[aanvullingen en correcties welkom]
Verslagje vervanging carterontluchtingszeefje ('Halve Bol') bij Polo 2F G40
[ morgen hopelijk tijd om foto's te plaatsen ]
1. Heenreis
Gisteren (zo 27/3/2011)rond 9:00 met Polo van A'dam naar Leek gereden (via A10-A1-A6-A7 = ± 166 km). Voor vertrek oliepeil gechecked: net boven minimum. Precies goed, want dan kon er in Leek voor het aftappen nog een halve liter dieselolie bij om de motor te reinigen.
2. Aankomst
Bij de loods ontvangen door de loodsbeheerder. Even later arriveerde Dennis.
[Alle hierna beschreven werkzaamheden zijn - tenzij anders vermeld - door Dennis gedaan - beredeneerd, systematisch, schoon, inventief - petje af!. Mijn bijdrage bestond slechts uit af en toe aanpakken en aangeven van onderdelen en gereedschap, bijlichten met werklamp, beetje poetsen en vooral goed meekijken.]
3. Voorbereiding
Om het ontluchtingszeefje knoeivrij te kunnen vervangen moet de olie uit het blok. Hebben dat gecombineerd met reiniging en oliewissel: in de nog warme motor via olievuldop ± 450 cc dieselolie gegegoten en motor ruim drie minuten stationair laten draaien. Direct daarna alle olie eruit via olieaftapplug.
4. Demontage
Het bewuste ontluchtingszeefje zit in de achterzijde van het onderblok geperst. Daar kan je o.a. bijkomen door het gasklephuis te demonteren (samen met de daaraan bevestigde buizen van de G-laderlucht) evenals het inlaatspruitstuk (samen met de brandstofrail + injectoren). Nadat die zaken stuk voor stuk verwijderd waren - en de daarbij onstane openingen in buizen, slangen en motorblok met schoon papier waren afgedicht, was 'in de diepte' de carterontluchtingsklep (one-way-valve) te zien: een rond, zwart potje, bevestigd op het pijpje van het carterontluchtingszeefje. Potje wegnemen en voilà: het carterontluchtingszeefje (halve bol met pijpje) is zichtbaar en bereikbaar!
Dennis wist een eenvoudige doch doeltreffende manier om het zeefje te verwijderen: van bovenaf met een hamer een schroevendraaier van boven naar beneden door de halve bol te slaan (dat ding is van blik). Vervolgens even wrikken en het ding is los.
5. Hulpgereedschap maken (special tool)
Naar ik begreep heeft VW een 'special tool' waarmee de 'halve bol' in het blok geplast moet worden. Dat hulpgereedschap is in de sleutelloods niet aanwezig. Geen nood - Dennis scharrelt her en der in de loods wat stukken metaal en een oud lager (?) op. En samen met Jaap zaagt, buigt en last hij gewoon in de speciale ruimte van het Syndycat d'Initiative * zijn eigen special tool. Toen ik ze daar zo aan het knutslen construeren zag - een soort A-team met bijdragen van Q uit de oudere JamesBond films.
- In het normale franse spraakgebruik is dat het Bureau voor Vreemdelingen Verkeer (zeg maar de VVV). Als je die twee woorden afzonderlijk vertaalt staat er: "Groepje ondernemende vakmensen"
6. Schoonmaken
Alvorens de onderdelen terug te plaatsen heeft Dennis al die delen - en de plekken waar ze teruggeplaatst moesten worden - schoon gemaakt met remmenreiniger en/of schoon geblazen met perslucht.
7. Montage
Met het 'special stool' heeft Dennis de nieuwe halve bol voorzichtig op (in) zijn plek 'getikt' met een hamer. Daarna alle onderdelen weer gemonteerd (met nieuwe pakkingen voor inlaatspruitstuk en gasklephuis en hier en daar een nieuw klemmetje) en uiteraard NA verwijderen van de proppen papier :-). Hij heeft een goed oog voor 'orde onder de kap' want met enkele tierips zitten alle slangetjes, kabeltjes en snoertjes veel netter dan voorheen.
8. Oliefilter vervangen, carteraftapschroef vast draaien en motor vullen met nieuwe olie
Het is bijna klaar! Dennis vervangt het oude Frama oliefilter door een vers VW-exemplaar en voorziet de bout van de carteraftapopening van een verse koperen afdichtring. 'k had zes x 1 liter Castrol Edge 10W60 meegenomen (eerder deze week bij Jorp gehaald). ± 3.5 liter in het blok gegoten, effe wachten en peilen, klein beetje afgetapt en toen was het peil goed.
9. Starten zonder ontsteking
Eerst even (een minuut of zo) starten met losgekomen hallgeverstekker om de olie goed rond te pompen.
10. Starten, stationair en rijden
Daarna motor echt gestart en tijdje stationair (en iets hogere rpm) laten draaien. Vervolgens proefritje en rit terug naar Amsterdam. ± 110 km/uur, 5x 'plank' naar 140+. Oliedruk ± 3,8 bar bij olietemp net onder 100ºC. Bij thuiskomst direct 'onder de kap' gekeken: geen enkel spoortje olie meer bij de peilstokbuis!
11. Resultaat
Het carterdrukprobleem lijkt nu dus wel opgelost.
Opmerking
Waarschijnlijk is de afstelling van de motor nog niet helemaal jofel - bij lage belasting 'hapert' de motor af en toe licht. Dit komt waarschijnlijk door de leen-digifant (die niet op de 'set-up' van mijn Polo is afgestemd) en/of door niet optimale brandstofdruk en/of onjuist ontstekingstijdstip. Daar moet nog naar gekeken worden. Overigens is met de auto prima te rijden in het dagelijks gebruik.
En @ Martijn: nog bedankt voor de mooie carterpan!