Auteur Topic: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)  (gelezen 9249 keer)

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.276
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #60 Gepost op: vr, 03 feb 2012, 17:11:49 »
Even weer omhoog, had het bedrijf wat de bio ethanol levert voor de action een brief gestuurd een hele tijd geleden.
Ziehier het antwoord :

Goedenmiddag Arno,
 
Wij ontvingen je brief t.a.v. ons produkt Espar Bio Ethanol. Voor wat betreft jou vragen hierover
kunnen wij je het volgende berichten:
 
a.       Espar Bio Ethanol wordt door ons uitsluitend in 1  en 2 liter verpakkingen geleverd.
b.      Ons produkt bevat 96% alcohol en 4%  MEK (Methylethylketon), Bitrex en water.
          Deze produkten zijn ter denaturering ( d.i. het produkt ongeschikt maken voor consumptie).
 
c.      Het produkt gebruiken als motorbrandstof is normaal gezien niet toegestaan, hierover zal
         dan Accijns betaald dienen te worden.
 
 
Hopelijk zijn je vragen hiemee voldoende beantwoord.
 
Met vriendelijke groeten,
 
Flip jan Flipsen
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.276
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #61 Gepost op: vr, 03 feb 2012, 17:22:12 »
Wat zijn eigenlijk nog meer de voordelen van een E85?

De compressie verhouding kan omhoog, van 10:1 naar een 15:1 (voor pure ethanol)
Dit zou dus ook een vermogens winst moeten geven.

En de ontsteking kan verder vervroegd worden.
Wat ook weer meer vermogen kan leveren omdat het mensel op een hoger punt van de neergaande slag ontstoken kan worden.
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #62 Gepost op: vr, 03 feb 2012, 17:43:04 »
*off-topic aan* Dat die vent serieus werk heeft gevonden: Flip jan Flipsen  uitlachen2  *off-topic uit*
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.276
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #63 Gepost op: vr, 03 feb 2012, 17:44:31 »
Is niet zijn echte naam -nana-
Heb ik maar even veranderd,misschien is hij de anonimiteit zelve? -dunno-
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Lowrida

  • Non-Register lid
  • Berichten: 312
  • Geslacht: Man
  • Remon Koen
    • Garage Koen
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #64 Gepost op: vr, 03 feb 2012, 18:16:13 »
Dacht dat die gast alleen jam verkocht?  -nana-




Het leven is net een kartbaan: Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #65 Gepost op: vr, 03 feb 2012, 21:55:01 »
 -uitlachen-  -thumbsup-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.276
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #66 Gepost op: do, 30 aug 2012, 18:46:50 »
Even omhoog, vandaag achter gekomen dat er in Oss een tankstation is met E85.
Dus gezocht, inspuiting van een 1.3 AAV.
Of alleen het drukpotje.
Zullen eens kijken hoe deze rakker het doet op E85.

Arno
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #67 Gepost op: do, 30 aug 2012, 23:10:32 »
nog even over de voordelen van e85, als ik het goed heb ontbrand dat ook een stuk kouder waardoor je dus minder snel je motor te heet laat worden. Oftewel je krijgt niet zo snel hotspots in je cilinder enz.(tenminste volgens mij was dat ook 1 van de voordelen waarom ze er ook veel mee racen enz)
Maar het nadeel is dat het stoichiometrisch mengels wel iets anders is, volgens mij moet je van ethanol veel meer gebruiken per kg lucht(dus ook een hoger vebruik)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.337
  • Geslacht: Man
  • Geert Oude Luttighuis
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #68 Gepost op: do, 30 aug 2012, 23:18:50 »
Tamoil verkoopt toch al een hele tijd E85 bij (al) haar tankstations? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #69 Gepost op: za, 01 sep 2012, 14:39:57 »
nog even over de voordelen van e85, als ik het goed heb ontbrand dat ook een stuk kouder waardoor je dus minder snel je motor te heet laat worden. Oftewel je krijgt niet zo snel hotspots in je cilinder enz.(tenminste volgens mij was dat ook 1 van de voordelen waarom ze er ook veel mee racen enz)
Maar het nadeel is dat het stoichiometrisch mengels wel iets anders is, volgens mij moet je van ethanol veel meer gebruiken per kg lucht(dus ook een hoger vebruik)

Inderdaad je auto loopt rijker op E85. Brand niet zozeer kouder maar is klopvaster en beter controleerbaar, zodat het vlamfront zich gelijkmatiger verspreid in de cilinder en er minder hotspots ontstaan.
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 162
  • Geslacht: Man
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #70 Gepost op: vr, 24 mei 2013, 18:48:45 »
Als de motor rijker loopt hoe kan E10 dan zuiniger zijn ?

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #71 Gepost op: vr, 24 mei 2013, 19:13:46 »
e10 is niet zuiniger, het is alleen schoner.

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 162
  • Geslacht: Man
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #72 Gepost op: za, 25 mei 2013, 19:55:39 »
Dat beweren enkele mensen aan het begin van dit topic.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #73 Gepost op: za, 25 mei 2013, 22:56:49 »
Probleem is dat ethanol een stoichiometrisch mengsel van 9:1 moet hebben ongeveer en benzine 14.7:1 En dan mag ethanol wel iets meer per liter wegen, maar dat is maar 10%. Je moet ongeveer 1.39 liter ethanol bij 10kg lucht doen, en met benzine is dat 0.95 liter per 10kg lucht. Dus het lijkt me logisch waarom je op ethanol een hoger verbruik krijgt.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.748
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #74 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 00:00:38 »
maar dan de eigenschappen goed bekijken heren . ethanol ontbrandt trager dan benzine .Hierdoor is er tijdens de explosie in je cylinder een langere vermogensafzet (diesel)n enheb je op de lagere toeren meer koppe waardoor er minder nodig is van je ethanol in verhouding met benzine .tot 3000 toeren is er meer voordeel met ethanol dan met benzine ,daarna is benzine in de overhand door zijn snellere ontbranding .
In de modelbouw vlieg ik zowel benzine als methanol motoren .een methanol motor kan per cc meer koppel afzetten dan een benzine motor waardoor deze dus ook grotere propellors kan draaien en dus meer vermogen .

theoretisch is ethanol inderdaad chemisch gezien de onderdeur ,maar in de praktijk  komen de eigenschappen van ethanol goed om de hoek .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .