Auteur Topic: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)  (gelezen 9244 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.748
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #75 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 00:05:54 »
en wil je schone verbranding ,zul je alcilaat benzines  moeten gaan tanken (aspen) welke bij een welkoop te verkrijgen is . alleen voor 5 lier betaal je op zijn gunstigst een 15 euro . het is wel ideaal om zo nu en dan een tank er mee vol te gooien  verwijdert gelijk alle koolafzetting  en stookt je kat ook schoon (dus voor de mensen op webers bij een apk even 15 liter in een lege tank mikken en je co is opeens een stuk omlaag  -naughty-.

de aspen benzine wordt ook in de racerij gebruikt ivm zijn schone en zuivere verbranding waardoor vermogen behouden blijft .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #76 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 00:12:12 »
maar dan de eigenschappen goed bekijken heren . ethanol ontbrandt trager dan benzine .Hierdoor is er tijdens de explosie in je cylinder een langere vermogensafzet (diesel)n enheb je op de lagere toeren meer koppe waardoor er minder nodig is van je ethanol in verhouding met benzine .tot 3000 toeren is er meer voordeel met ethanol dan met benzine ,daarna is benzine in de overhand door zijn snellere ontbranding .
In de modelbouw vlieg ik zowel benzine als methanol motoren .een methanol motor kan per cc meer koppel afzetten dan een benzine motor waardoor deze dus ook grotere propellors kan draaien en dus meer vermogen .

theoretisch is ethanol inderdaad chemisch gezien de onderdeur ,maar in de praktijk  komen de eigenschappen van ethanol goed om de hoek .
En dat is dus precies de reden waarom je als je de boel er op aan past wel een snellere auto hebt met e85. Maar het verbruik is wel hoger bij constant rijden.
En ethanol en methanol is niet helemaal hetzelfde he.
« Laatst bewerkt op: zo, 26 mei 2013, 00:14:25 door bobrosco »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.748
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #77 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 00:39:19 »
ik heb e10 gereden en daarmee was de aav met abu stok prima in zijn nopjes .en zelfs zuiniger dan met ron95.
ik ging van 1 op 13,6 met benzine (vaste route woon werk) naar 1 op 14,3 met e10.
Zijn geen beweringen maar eigen proefondervindelijke ervaringen .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.777
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #78 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 11:17:54 »
en wil je schone verbranding ,zul je alcilaat benzines  moeten gaan tanken (aspen) welke bij een welkoop te verkrijgen is . alleen voor 5 lier betaal je op zijn gunstigst een 15 euro . het is wel ideaal om zo nu en dan een tank er mee vol te gooien  verwijdert gelijk alle koolafzetting  en stookt je kat ook schoon (dus voor de mensen op webers bij een apk even 15 liter in een lege tank mikken en je co is opeens een stuk omlaag  -naughty-.
de aspen benzine wordt ook in de racerij gebruikt ivm zijn schone en zuivere verbranding waardoor vermogen behouden blijft .

Aspen - daar draait bij ons de Honda op                                    (grasmaaier)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.617
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #79 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 12:06:59 »
Bijna centrum Amsterdam en een motormaaier?  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #80 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 12:57:01 »
Aspen is geweldig spul idd.
dat tankte ik eerder vaak met m'n 2takt hobby masjiene weersgebonden.
Soms als het weer precies goed was wou het ook op euro 98 maar alles buiten de ideale temperaturen en luchtdichtheid moest er toch wel aspen in om niet te pingelen boven de 12500 toeren  :)

Wat het met viertakt motoren doet weet ik zo niet uit ervaring, misschien maar een keer een paar kannen aspen in de polo gooien om te kijken wat het oplevert :)

Bio ethenol loop ik niet echt warm voor, zie weinig voordelen, behalve dat het beter is voor het millieu. Er rijden IMO genoeg priussen rond om mijn uitstoot iets te compenseren  :)

Offline anton 72

  • L86C-0191
  • Non-Register lid
  • Berichten: 988
  • Geslacht: Man
  • Anton Woudenberg
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #81 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 15:01:10 »
Ik rij met beide polo's bij elkaar nu al 3jaar op e10,beide zijn zuiniger gaan
rijden.En bij de apk staan ze raar te kijken over de lage uitstoot.
Ik heb ook nog een meeting laten doen bij de rdw in Elsloo,en daar vonden
ze het nog geinig ook dat ik met die (oude Barels) een lagere uitstoot had
dan de hedendaagse schone auto's.
Er zijn tot nu toe ook geen vervelende verschijnsel te ontdekken t.a.v rubbers en
afdichtingen.
Conclusie voor mij goedkoper, zuiniger,schoner en iets meer vermogen.
rijdend;sedan '89
"        "steilheck '87
Project steilheck'87

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #82 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 15:04:32 »
Met carburateur of injecite?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.777
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #83 Gepost op: zo, 26 mei 2013, 17:39:21 »
Bijna centrum Amsterdam en een motormaaier?  :)

In A'dam een elektrische Boekanier, in 't oosten een Honda

Back on topic maar weer  :)

Offline anton 72

  • L86C-0191
  • Non-Register lid
  • Berichten: 988
  • Geslacht: Man
  • Anton Woudenberg
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #84 Gepost op: ma, 27 mei 2013, 14:29:57 »
Met carburateur of injecite?
Met carburateur of injecite?
beide 2 auto's carb. en eentje injectie
rijdend;sedan '89
"        "steilheck '87
Project steilheck'87

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 162
  • Geslacht: Man
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #85 Gepost op: di, 28 mei 2013, 12:19:08 »
Ik ga binnenkort ook maar eens een tankje Blue One erin gooien.

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 162
  • Geslacht: Man
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #86 Gepost op: zo, 07 jul 2013, 21:44:38 »
Nu een keer en tank half Blue One, half Shell euro leeggereden, het verbruik lijkt iets lager,maar de temp. buiten is hoger.

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #87 Gepost op: do, 11 jul 2013, 08:22:33 »
Goed om dit topic te lezen, aangezien ik in Enschede woon is het voor mij maar 5km rijden en ik kan E10 tanken maar mij is het ten strengste afgeraden ondanks dat ik een single point injectie heb.
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.617
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #88 Gepost op: do, 11 jul 2013, 11:00:18 »
Is er ook een motivatie geweest om het af te raden? Wat zijn gevolgen icm monopisser?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #89 Gepost op: do, 11 jul 2013, 16:38:16 »
Het word afgeraden omdat er in de meeste gevallen gewoon rubber slangen op zo'n auto zitten en die kunnen niet tegen die ethanol.