Auteur Topic: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)  (gelezen 31309 keer)

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Gepost op: zo, 06 mrt 2011, 13:34:53 »
Afgelopen vakantie in Duitsland kwam ik dit voor het eerst tegen. Tja ik ben nu eenmaal geen man die zich hier veel mee bezig hield. Tot nu dan met de huidige benzineprijzen.  :)

Maar wie o wie heeft dit al eens in zijn Polo gemikt en wat waren de ervaringen?
Dit kan vast ook met motor carbs ...

Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Ervaringen met benzine met bio ethanol
« Reactie #1 Gepost op: zo, 06 mrt 2011, 14:05:56 »
Ik heb die Euro10 op doortocht naar GB ook Frankrijk gezien.

Heb ook ergens gelezen dat je met auto's van vóór 2000 beter safe dan sorry kan zijn,
maw géén E10 tanken tenzij je zeker weet dat het géén schade geeft aan rubbers, afdichtingen etc.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ervaringen met benzine met bio ethanol
« Reactie #2 Gepost op: zo, 06 mrt 2011, 20:51:57 »
heb al met e85 gereden in een audi 90 uit 85  in zweden . geen vermogens verschil merkbaar ,wel iets zuiniger  en de auto rijdt nog steeds prima , prijs is daar voor e85 een stuk goedkoper .

ik zeg doen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
« Reactie #3 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 09:57:41 »
Interessant:

http://www.audi-50.de/blog/index.php?entry=entry110313-233643

Korte samenvatting:

In Duitsland zijn steeds meer tankstations die, gedeeltelijk of geheel, overschakelen naar benzine met tot 10% bioethanol bijmenging. Deze brandstof is goedkoper en dus aantrekkelijk.  Volkswagen heeft een lijst met auto's / motortypen opgesteld die NIET geschikt zijn, maar op enkele TSI motoren na, heeft VW aangegeven dat alle recente VW's geschikt zijn.

De Polo's die wij rijden zijn echter minder geschikt:

- Membraam in mechanische benzinepomp is niet alcohol bestendig
 (Alle carburateur motoren: sleeptuimelaars en een deel van de hydrostoters: MH en HZ)
- Carburateurs volgens het 'zink-druk-giet (?) systeem worden aangetast
 (Solex carburateurs??)

- Injectie polo's zijn mogelijk op de lange termijn niet overal bestand tegen de alcohol.  Door de hoge bedrijfsdruk is het risico bij lekkage groot.
 (Alle injectie modellen: AAK, AAV, AAU, NZ, 3f, PY, etc)

Advies: 
Bij tanken in Duitsland:
Als er géén normale benzine zonder de E10 toevoeging beschikbaar is, tank dan SuperPlus (Ron98). De SuperPlus heeft géén E10 bijmenging
Heb je reeds E10 getankt? Let dan extra op lekkage's aan het brandstofsysteem, en tank in het vervolg géén E10 meer.

In Nederland wordt er vooralsnog slechts op diesel bijgemengd met 2 a 4% biodiesel bij de diesel brandstof ( niet aangegeven op de pomp). De 1W en MN motoren hebben hier geen (significante) last van.
 
« Laatst bewerkt op: wo, 30 mrt 2011, 10:08:48 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
« Reactie #4 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 10:36:33 »
klopt qua bijmengpercentage niet helemaal volgens mij:

http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl0535-Biobrandstoffen.html?i=6-139

Ook bij benzine wordt (zonder 't te vermelden op de pomp) een klein percentage biobrandstof (bio-ethanol) bijgemengd.



Idd; rubber dichtingen en gietaluminium kunnen niet zo heel goed tegen grote hoeveelheden (vloeibaar) ethanol. Injectoren/pompen en leidingen zijn kwetsbaar, carburateurs helemaal (vlotterbak/stijgbuisjes/acceleratiepompen)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
« Reactie #5 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 11:09:42 »
Kijk, dat is fijn.  -thumbsup- Of eigenlijk niet ...

Ik was al eens een ander topic hierover begonnen. Link
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
« Reactie #6 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 11:13:22 »
Ah. okay. Maar in Nederland is het niet per definitie 'Ethanol', maar biobenzine. Dat komt in de praktijk waarschijnlijk neer op ethanol, maar kan ook een mengsel zijn van verschillende stoffen. Allen waarschijnlijk relatief agressief.

De percentages liggen in Nederland dus (nog) wat lager en er is geen financieel voordeel ( :( )  

Carburateurtjes verzamelen dan maar?
 



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
« Reactie #7 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 11:17:24 »
aha, zelfs bij de moderators is de zoekfunctie onbekend  -nana-

Ben wel benieuwd wat er zou gebeuren/ hoe lang het duurt voordat een carburateur begint te mekkeren... kan hier in de buurt E85 tanken, misschien moet ik daar eens een 2E3 voor op gaan offeren :) Al verwacht ik dat de acceleratiepomp (membraan) ook niet tegen alcohol zou kunnen??

Brainfart; heb nog een abd liggen + 5-bak.. Polo 1.4 E85 duurtest to come??  :)


EDIT; zijn de kunststof leidingen onder de auto wel bestand tegen aggressievere brandstoffen?

« Laatst bewerkt op: wo, 30 mrt 2011, 11:18:55 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
« Reactie #8 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 13:57:18 »
Hoe hebben ze dat dan in Brazilie, daar rijden ze toch op ethanol -dunno-
Oo=o=oO

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
« Reactie #9 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 13:59:45 »
Goeie vraag, misschien dat daar vooral met injectiemotoren gereden wordt? Kevertjes uit de jaren 80 uit Brazilie zijn ook voorzien van injectiemotoren dacht ik..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
« Reactie #10 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 14:47:16 »
aha, zelfs bij de moderators is de zoekfunctie onbekend  -nana-


Jajaja. Zal eens gaan Mergen dan maar.

Citaat
Ben wel benieuwd wat er zou gebeuren/ hoe lang het duurt voordat een carburateur begint te mekkeren... kan hier in de buurt E85 tanken, misschien moet ik daar eens een 2E3 voor op gaan offeren :) Al verwacht ik dat de acceleratiepomp (membraan) ook niet tegen alcohol zou kunnen??

Membraan in brandstofpomp kan er in iedergeval niet tegen (lees mijn eerste posting nog eens, en lees de Duitse tekst in de link er eens op na)  -nana-
ennuh: acceleratiepomp maakt onderdeel uit van de carburateur: Dan begint de carburateur toch te mekkeren?
Citaat
EDIT; zijn de kunststof leidingen onder de auto wel bestand tegen aggressievere brandstoffen?

Geen idee: vermoed eigenlijk dat het kunst(st)of geen probleem gaan zijn, maar dan de rubberen stukkies bij tank, pomp en carb 't moeilijker hebben: Denk dat je met die brainfart toch een heel aantal zorgen kunt wegnemen voor andere polo ridders :) :)

Ochja: tegen zonnebloem & soya olie zijn ze prima geschikt :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Tanken in Duitsland: Benzine 'E10'
« Reactie #11 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 14:59:23 »
Jajaja. Zal eens gaan Mergen dan maar.

Membraan in brandstofpomp kan er in iedergeval niet tegen (lees mijn eerste posting nog eens, en lees de Duitse tekst in de link er eens op na)  -nana-
ennuh: acceleratiepomp maakt onderdeel uit van de carburateur: Dan begint de carburateur toch te mekkeren?
Geen idee: vermoed eigenlijk dat het kunst(st)of geen probleem gaan zijn, maar dan de rubberen stukkies bij tank, pomp en carb 't moeilijker hebben: Denk dat je met die brainfart toch een heel aantal zorgen kunt wegnemen voor andere polo ridders :) :)

Ochja: tegen zonnebloem & soya olie zijn ze prima geschikt :)

Dat is waarom ik het ook aankaart, was ook een brainfart hè  :) Membraan in pomp zal niet veel verschillen van een membraan in de carb, aan de andere kant moet daar ook wel een oplossing voor te vinden zijn.  CV carbs dan maar, heb nog wel een 'probeersetje liggen incl. een identieke set voor onderdelen  -naughty-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #12 Gepost op: wo, 30 mrt 2011, 15:47:09 »
* Pruttel *  (en samengevoegd )

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #13 Gepost op: vr, 01 apr 2011, 10:39:12 »
net ff op de amt site gekeken.
Daar staat dat alle vw's erop kunnen lopen, met uitzondering van de eerste fsi motoren..

http://www.amt.nl/upload/e10-compatibility.pdf

Maar kijk ik op de franse site, zeggen ze dat alle auto's na 2000 er tegen kunnen..
« Laatst bewerkt op: vr, 01 apr 2011, 10:44:40 door polo 3 »
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Ervaringen E10 / Bio-ethanol benzine Duitsland (en Nederland)
« Reactie #14 Gepost op: vr, 01 apr 2011, 16:32:48 »
Misschien kan ik nog wel wat voor jullie betekenen om die oude gebakjes rijdend te houden  -thumbsup-

Heb op het werk 96% pure ethanol mee genomen, dat is nog sterker dan E85 en veel sterker dan E10.

Heb net bij de dealer de rubbertjes besteld die om de injectoren zitten.
En om het drukpotje op de injectierail.
Ook de rubber ring die bovenop de tank zit voor de niveau meter.
Vergeet ik er 1???

Als deze binnen zijn gaan deze in een bakje met die E96.
En dan kijken wat de uitwerking hierop is,of het rubber dus vergaat.

Mocht dit zo zijn, geen probleem, bij de F16 zitten rubbers die nog veel meer zuren en troep aan kunnen.
Dus hier kan ik altijd wel iets bestellen in de maat voor de polo.
En dan ook testen in de E96.

Heeft iemand voor mij een polo carburateur, mechanische peutpomp, en een injector van een nz en aav?
Dan kan ik deze ook op sterk water zetten voor het effect  -naughty-

Het is trouwens wel troep voor jezelf die ethanol

G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!