Auteur Topic: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas  (gelezen 6047 keer)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #15 Gepost op: ma, 04 apr 2011, 17:48:30 »
Handkracht & verlenging is sowieso sterker dan een huis-tuin&keuken-luchttol,
maar 'zware red rooster luchttol' icm gescheurde dop klinkt al heftiger......

en 'tegenhoudtool')
Kun jij daar nog een foto van terugvinden?
Zit al te zoeken, maar vind h'm nergens.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #16 Gepost op: ma, 04 apr 2011, 17:51:04 »
Hij kan er nu natuurlijk ook iets aan de bout (moer bijvoorbeeld) vastlassen. Is het ook meteen heetgestookt.

Hij had het idd ook over "er iets aan vast lassen" - maar dat dacht dat hij dat zei over die (imbus?) bout in de versnellingsbak.

(...)
Wat ie nu gaat doen:
(...)

4. …..

(...)

Dat puntje 4. had ik er tussen gezet omdat ik niet weet wat hij REDELIJKERWIJS IN DIT STADIUM verder nog moet/wil/zou-kunnen doen als het blok + versnellingsbak naast de auto liggen en weer teruggeplaatst moet worden:
* keerringen, pakkingen etc in de motor?
* steunen/rubbers van de motor?
* het blok schoonmaken van buiten?
* controle/reparatie/preventie van mogelijke scheuren in motorruimte?

Suggesties welkom!
(Totale revisie en motorswap naar 2.0 16V Turbo had ik zelf al bedacht en direct verworpen :) )


Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #17 Gepost op: ma, 04 apr 2011, 19:27:27 »

Blok eruit om keerring te vervangen klinkt nog altijd vrij heftig. Nu wil ik niet zeggen dat er veel ruimte is, maar toch.

Distributieriem is geen fan van motorolie, dus als ie nat is geworden door olie lekkage -=> vervangen.
Maar goed: als Garageman het nu al niet vertrouwd: direct vervangen.  Bij warmstookactie in de toekomst: riemen uit de buurt houden! Ook dat soort warmte vinden ze niet leuk.. maar dat begrijpt Garageman ongetwijfeld.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #19 Gepost op: ma, 04 apr 2011, 19:41:11 »
Lijkt een beetje op zoiets:

Halve links moet enigsinds overeen komen met krukastandwiel
en dan met 2 of 3 gaten, waar je boutjes in kan draaien

*edit: nog een fotootje 'in actie'
« Laatst bewerkt op: ma, 04 apr 2011, 19:43:51 door Sjon »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #20 Gepost op: ma, 04 apr 2011, 20:13:18 »
Mijn creatie:

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #21 Gepost op: ma, 04 apr 2011, 22:18:18 »
Sjon & Dennis - dank voor deze plaatjes.
Als ik het goed zie is het:
een lange, platte stalen lat,
met aan uiteinde twee of drie of vier gaatjes die samenvallen met corresponderende gaatjes in poelie,
waardoor die stalen lat aan de poelie geschroefd kan worden,
waarmee je dan de krukas(poelie) kan 'fixeren',
terwijl je met de juiste moersleutel en veel kracht de krukasbout losdraait.

(uitdaging lijkt mij daarbij wel dat die krukasbout inmiddels nauwelijks meer 'hoekjes' heeft)
« Laatst bewerkt op: di, 05 apr 2011, 08:16:19 door KoenG40 »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #22 Gepost op: ma, 04 apr 2011, 22:30:28 »
6kant kracht dop 19 auto in versnelling rem naar de bumper en laat de luchtsleutel zijn werk maar doen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #23 Gepost op: ma, 04 apr 2011, 22:37:10 »
en anders pak je een hamer en doorslag en laat je de bout schrikken . klemkracht van een bout zit nooit op de draad maar op de kraag van de bout .
nog een tip een oude dop (zo te zien aan de bout ) heeft geen goede pasvorm meer en slaat dus dood en de bout rond . pak een nieuwe dop en je luchtsleutel is opeens 25% sterker .

maar zelfs bij de audi van wendy heb ik een klein luchtsleuteltje moeten gebruiken die we ook gebruiken om de wielmoeren van vrachtwagens mee los te halen (1duims sleutel paoli ,beter is er niet )2 klappen van de tol was genoeg
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #24 Gepost op: di, 05 apr 2011, 12:41:13 »
6kant kracht dop 19 auto in versnelling rem naar de bumper en laat de luchtsleutel zijn werk maar doen

6-kant: eens, daarmee krijg je de bout op de foto waarschijnlijk nog wel te pakken.
Rem en versnelling: dan belast je dus de krukas op torsie => liever niet. Beter op de poelie blokkeren en losdraaien.
Ook liever met handkracht dan eindeloos aan de krukas staan te rammelen (vinden de lagerschaaltjes dat wel leuk?). Tenzij het in 2 klappen los is idd...

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #25 Gepost op: di, 05 apr 2011, 13:24:05 »
Krukasbout is los.

Garageman heeft hulptool gemaakt (à la die van Dennis  -thumbsup-)

1e poging:
klappen met hamer+doorslag,
fixeren krukaspoelie met hulptool,
nieuwe dop op verlengde sleutel + meter lange hefboom
Resultaat: alleen maar torderen van 'verlengde sleutel'

2e poging
met speciale 'spiraaldop' op 'red rooster' luchtsleutel
Resultaat: bout kwam uiteindelijk los  -klappen-

Plaatjes en verdere acties volgen later vandaag of morgen, want ik moet nu eerst weer ff werken  :)




Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #26 Gepost op: di, 05 apr 2011, 13:42:03 »
 -thumbsup- Dat wordt een nieuw boutje  :D :D

soms kan iets relatief simpels toch veel tijd kosten....

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #27 Gepost op: di, 05 apr 2011, 14:52:03 »
mooi, problem solved nieuwe bout is idd handig. En de volgende keer komt ie vast wat makkelijker los  -thumbsup-

Offline martyn_86c

  • Martyn Brons
  • Non-Register lid
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Polo 2f G40
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #28 Gepost op: di, 05 apr 2011, 18:37:04 »
Good job!! -thumbsup-

Zo'n krukas fixeer tool heb ik ook ooit gemaakt voor de shortnose krukasbout op mijn Mazda MX5!!
Quotte: "I'm sorry, but having a DB9 on the drive and not driving it is a bit like having Keira Knightley in your bed and sleeping on the couch"

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #29 Gepost op: do, 07 apr 2011, 16:53:19 »
Krukasbout is los.

Garageman heeft hulptool gemaakt (à la die van Dennis  -thumbsup-)
(...)
2e poging
met speciale 'spiraaldop' op 'red rooster' luchtsleutel
Resultaat: bout kwam uiteindelijk los  -klappen-

Plaatjes en verdere acties volgen later vandaag of morgen, want ik moet nu eerst weer ff werken  :)

Plaatjes:

1. zelfgemaakt hulpstuk om krukaspoelie mee te fixeren;
2. spiraaldop waarmee moeren en bouten met afgesleten hoeken tóch losgedraaid kunnen worden;
3. kop van de krukasbout ná losdraaien met spiraaldop.