Auteur Topic: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas  (gelezen 6045 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #45 Gepost op: vr, 15 apr 2011, 22:51:12 »
Hebben we ook direct een antwoord voor de openstaande betaling; dat hoeft niet meer (als 't niet past hoef je er ook niet voor te betalen.  -thumbsup-  )

Jammer dat het je zo tegen zit, maar het is in ieder geval wel voor een goed doel en het wordt goed en grondig aangepakt  -thumbsup-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #46 Gepost op: vr, 15 apr 2011, 23:02:11 »
kiek das netjes  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #47 Gepost op: za, 16 apr 2011, 02:34:23 »
Hebben we ook direct een antwoord voor de openstaande betaling; dat hoeft niet meer (als 't niet past hoef je er ook niet voor te betalen.  -thumbsup-  )

Dank je  -hug-  -thumbsup-

Maar  ik ga nu toch maar even op de fiets naar TNT voor een extra dienstje  - mooi tochtje, het wordt al bijna weer licht hier  :)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #48 Gepost op: do, 21 apr 2011, 17:56:44 »
Auto is klaar.
* Nieuwe carterpan (= die van Martijn met maar nu zonder schotje) + pakking;
* Nieuwe oliekeerring van distributiekant krukas;
* Nieuwe distributieriem;
* Nieuwe flenspakking;
* Twee nieuwe 'flensboutjes'.

Nieuwe 'flensboutjes' ??  Ja, twee boutjes zaten er niet (meer?) in. Dat, in combinatie met de vergane pakking en het oliespoor schuin naar voren, doet Garageman vermoeden dat de olielekkage aan zijkant blok veroorzaakt werd door lekke flenspakking.

Morgen maar eens een stukie rijden - naar de wasbox of zo.



(...)
Papieren pakking van de flens was idd lek/vergaan, krukaskeerring lekte ook iets. Die zijn inmiddels vervangen.

Maar toen de carterpan: Oude pan zweette via pakking en lekte via slecht gesoldeerde schroefplug van olietemperatuursensor. Verwijderen daarvan koste moeite omdat (a) er een steekas in de weg zat en (b) de uitlaat de van spruitstuk t/m achterdemper één geheel is en niet eenvoudig te demonteren (ook vanwege de onderste veerpootbrug).

Nieuwe carterpan met slingerschot paste niet: slingerschot 1,5 cm te hoog + iets te ver naar links (of rechts?) waardoor de oliepomp in de weg zat. Hij heeft het slingerschot er toen maar uitgehaald. N.B. Martijn treft géén blaam, want die heeft mij van te voren gezegd dat de pan nog niet gepast was.

Vervolgens heeft ie een nieuwe olietemperatuursensor gemonteerd… aan de achterkant van de carterpan. De oude had ie destijds aan de voorkant - in de rijwind - geplaatst en nu dacht hij dat het beter zou zijn om 'm aan de achterzijde  - uit de rijwind - te monteren.

Toen ie alles weer wilde terugplaatsen kwam hij er achter dat de sensor en de steekas elkaar in de weg zaten…. Het ding moet dus toch maar aan de voorkant. Hij werkt op vrijdag niet en gaat er na het weekeinde mee verder. Hoopt dat ie de auto dinsdag of woensdag klaar heeft (hij moet nl. ook nog zijn normale reeds ingeplande werk doen(AP-Keuringen, kleine- en grote beurten etc.)

Gelukkig heb ik een goede fiets en een OV-chipkaart.  :)


Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #49 Gepost op: do, 21 apr 2011, 20:52:10 »
 -thumbsup-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #50 Gepost op: vr, 22 apr 2011, 08:48:18 »
Vraag me nog wel af hoe dat kan, dat er twee boutjes weg waren. Aan of bij die flens was nog nooit wat gedaan / gesleuteld.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #51 Gepost op: vr, 22 apr 2011, 09:24:28 »
Niet in de war met de 2 boutjes van 't onderste deel dis.kap:
die doen tegelijkertijd die flens vasthouden.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #52 Gepost op: vr, 22 apr 2011, 11:13:29 »
Niet in de war met de 2 boutjes van 't onderste deel dis.kap:
die doen tegelijkertijd die flens vasthouden.

hmm... dat zet me aan het denken:
- Hij had het over twee (van een groter aantal) boutjes waarmee de flens vast zit.
- Een jaar geleden (april 2010) heeft hij bij km 369.xxx de distributieriem en waterpomp vervangen (zie foto).
- In augustus 2010 heeft hij de waterpomp opnieuw vervangen (zie http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9331.msg281720.html#msg281720)

Moete om de waterpomp te vervangen die twee boutjes die jij bedoelt - ook los?
En zit één van die boutjes 'binnen' en de ander 'buiten' de distributieriem?
(ik kan het op die VAG-tekeningen niet goed zien)



« Laatst bewerkt op: vr, 22 apr 2011, 11:21:21 door KoenG40 »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #53 Gepost op: vr, 22 apr 2011, 11:27:32 »
Yep, om dis.riem te vervangen mot dat kapje ook los: riem zit er door heen.
Uit me hoofd gezegd zitten beide boutjes aan de buitenkant van 't onderste kapje
(dus 'buiten' de dis.riem)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #54 Gepost op: vr, 22 apr 2011, 11:31:15 »
boutjes 6 en 9 op plaatje "distributieriem kap"?

(ter info ook het plaatje waarop de flens staat erbij)
« Laatst bewerkt op: vr, 22 apr 2011, 11:34:53 door KoenG40 »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #55 Gepost op: vr, 22 apr 2011, 11:35:07 »
Boutje 6 = 2 stuks.

(boutje 9 is van de waterpomp en dat zijn 3 stuks)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #56 Gepost op: vr, 22 apr 2011, 11:38:03 »
Dank je  -thumbsup-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #57 Gepost op: vr, 22 apr 2011, 13:05:41 »
Moete om de waterpomp te vervangen die twee boutjes die jij bedoelt - ook los?

Voor alleen waterpomp niet, maar voor WP + distributieriem moet het onderste kapje er wel af.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vervangen oliekeerringen krukas en nokkenas
« Reactie #58 Gepost op: vr, 22 apr 2011, 13:38:29 »
Voor alleen waterpomp niet, maar voor WP + distributieriem moet het onderste kapje er wel af.

Duidelijk  -thumbsup-

Dat twee boutjes zomaar 'weg' bleken te zijn (losgetrild of zo?  -gert-) lijkt me toch wel vreemd.
Zou het kunnen dat hij bij de waterpomp+disitributieriemwissel vorig jaar wellicht zelf is vergeten die boutjes (of één van die boutjes en een ander boutje) terug te zetten?

Nou ja, eigenlijk doet dat er ook niet meer toe - gedane zakenn nemen geen keer en het olielekprobleem lijkt nu opgelost   :)

Komend weekeind maar eens verder met volgende:
compressie nog eens controleren,
oude (door AC-tronics doorgemeten en goed bevonden) digifant terugplaatsen i.p.v. die met die B&B-chip die ik van Richard heb overgenomen
proberen de brandstofdrukmeter aan te sluiten